Pagina 1 van 13

Inbouw LPG

Geplaatst: za jan 09, 2016 11:59 am
door Jeroen1955
Onlangs ben ik begonnen met de inbouw van LPG.

In Alkmaar bij een bekende LPG-verkoper een complete set gekocht (70 ltr tank) met flash lube applicatie.

De tank zit er inmiddels in (in de langsrichting onder de zitting, zie foto) met vulinrichting onder het rechterachterlicht.

De regelaar monteer ik rechtsvoor op het paard.

De gasring op de carburateur past mooi, maar het luchtfilter komt wel ca 3 cm hoger te zitten en dat past eigenlijk niet. Het filter zit nu met de bovenkant tegen de carrosserie aan (na verwijdering van de isolatie aldaar) en met lopende motor lijkt mij dit niet wenselijk. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het luchtfilter valt normaal over de bovenkant van de carburateur maar met de gasring waarvan de inlaat net boven de carburateur moet uitkomen, komt het filter dus een stuk boven de carburateur te zitten (elders in een thread wordt gesproken over 'slechts enkele mm's hoger' maar dat kan volgens mij niet.

(Ooit heb ik in mijn Traction gas ingebouwd met een gat in de carburateur waar dan een gaspijpje op kwam. Werkte goed maar dat is op dit moment nog een stap te ver....)

Re: Inbouw LPG

Geplaatst: zo jan 10, 2016 5:43 pm
door Jeroen1955
Vandaag verder met het plaatsen van de onderdelen.

De verdamper met de gasafsluiter staat op de rechter balk van het paard.
verdamper binnenzijde.jpg
verdamper binnenzijde.jpg (71.71 KiB) 66236 keer bekeken

Re: Inbouw LPG

Geplaatst: zo jan 10, 2016 5:49 pm
door Jeroen1955
Doorvoer vulslang naar rechter wielkast en de doorvoer van de LPG-leiding naar de verdamper. Op de plaats waar de remleiding en de benzineslang door de dwarsbalk gaan, is nog plaats voor de LPG-leiding.

Re: Inbouw LPG

Geplaatst: zo jan 10, 2016 5:52 pm
door Jeroen1955
Gasring met daarboven iets te weinig ruimte.

Benzineafsluiter geplaatst vlakbij de benzinepomp.

Re: Inbouw LPG

Geplaatst: zo jan 10, 2016 5:59 pm
door Jeroen1955
De buitenvulaansluiting past mooi onder het achterlicht. De pijp die er nu op zit is er normaal af zodat e.e.a. mooi vlak is afgewerkt.

Wat nu nog rest is de schakelaar/niveaumeting op het dashboard en de elektrische aansluitingen. Verder de LPG-leiding nog beugelen.

Om de kleppen te sparen plaats ik nog een klepsmeersysteem van flashlube. Dit systeem druppelt een smeermiddel via de inlaat in het gasmengsel. Is voorzien van een waarschuwingLED indien het niveau te laag is.

Blijft nog het probleem van het luchtfilter.Ik weet dat er clubleden zijn die gas hebben ingebouwd. Ik ben benieuwd naar hun oplossing. Ken je zo iemand, zou je mij dan zijn/haar telefoonnummer willen mailen? (jeroenberntsen@hotmail.com)

Re: Inbouw LPG

Geplaatst: zo jan 10, 2016 11:03 pm
door LEiPiE
Bij mij hebben we de carburateur een stuk van af gezaagd, zo dat de ring er nog wel overheen valt. Alleen dan nog schuurt de binnenmotorkap af en toe tegen het luchtfilter aan helaas.

Re: Inbouw LPG

Geplaatst: ma jan 11, 2016 12:46 am
door JanW
DS motoren kunnen ongemodificeerd op LPG lopen.
Wellicht geldt dit ook voor de HY motoren?
Ik heb 298.000 km op lpg gereden en merk inderdaad niets aan de motor. Deze is nog nooit open geweest.

Re: Inbouw LPG

Geplaatst: ma jan 11, 2016 1:01 am
door Otje
De buitenvulaansluiting past mooi onder het achterlicht. De pijp die er nu op zit is er normaal af zodat e.e.a. mooi vlak is afgewerkt.
Allereerst: complimenten; jouw inspanningen zien er absoluut professioneel uit !
Vervolgens:
Om de kleppen te sparen plaats ik nog een klepsmeersysteem van flashlube
Denk je ècht dat dit nodig is ? Weet niet uit welk jaar jouw TUB stamt; "Otje" (1981) rijdt inmiddels al vele duizenden (probleemloze) kilometers op LPG, zonder enige "aanvullende smering o.i.d.". Kan eerlijk gezegd ook niet bedenken of herinneren dat ik ooit een mede-rHYdend fanatiekeling ooit heb horen vertellen over die "flashlube" ... laat staan dat dit ook maar ìets bijdraagt tot een "smoother" motor-gedrag ...
Overigens (zie foto) kun je inderdaad die LPG-gasmengsel-toevoerslang vrij simpel rechtstreeks op de kop van de carburateur aansluiten (op de foto: dat chroomkleurige pijpje). Kwestie van "gat boren en draad tappen". Komt het luchtfilter niet in het gedrang en kan derhalve op de oorspronkelijke manier/hoogte worden gemonteerd.
Klopt: hier komt "een beetje lef" om de hoek kijken ...
Suc6 !
Gert

Re: Inbouw LPG

Geplaatst: ma jan 11, 2016 2:09 pm
door Jeroen1955
Dag Gert, dank voor je reactie.

Tav het flashlube systeem: de gedachte is dat door toevoegingen in de benzine en het feit dat benzine als nevel binnenkomt, er smering van de klepzitting plaatsvindt. Dat vervalt bij lpg. Onderzoek laat zien dat er aanzienlijk minder slijtage plaatsvindt. Dat geldt dan voor moderne motoren. Wat de invloed is op onze motoren is voor zover ik weet niet bekend. Wat dat betreft neem ik voor 65,- het zekere voor het onzekere.

De foto van de caburateur is duidelijk. Over de plaats van de inlaat is neem ik aan nagedacht. Ik ga dat zo maar doen. Wat zijn je rijervaringen ermee?

Re: Inbouw LPG

Geplaatst: ma jan 11, 2016 2:31 pm
door JanW
@Jeroen:

- Dat de DS motoren zonder modificarie op lpg kunnen lopen is niet mijn bedenksel maar was in de jaren 70 a 80 algemeen bekend bij gasinbouwers. De kleppen en zittingen waren geschikt voor lpg. Alleen moest de klepspeling 0,05 vergroot worden en kon de ontsteking evt 1 graad verzet worden. Ik heb jaren zo gereden en de motor niet gespaard en nooit extra se kleppen behoeven te stellen. Bij de reguliere beurten was er nauwelijks nastellen nodig.

- Dat gasbuisje in de carburateur zal wel werken maar is flowtechnisch niet optimaal. Niet voor niets zijn er speciale mengstukken voor diverse soorten carburateurs. Bij slechte menging kunnen cilinders een ongelijk mengsel krijgen. Ik heb dedtijds bij mijn DS hetzelfde gedaan als Gert maar kreeg een duidelijk betere motorprestatie bij gebruik van een mengstuk.

Re: Inbouw LPG

Geplaatst: ma jan 11, 2016 5:38 pm
door Gert-Jan Brink
ook ik zit te denken aan LPG en wel om de installatie uit mn DS te halen omdat ik daar toch erg weing mee rijdt. Alleen tot nu toe heeft die grote 80 liter gastank me tegengehouden.
Is er iemand die ervaring heeft met kleinere tanken die bijv op de plaats van de benzine tank kan , of eventueel onderbouw?

Re: Inbouw LPG

Geplaatst: ma jan 11, 2016 6:19 pm
door JanW
Ja. Die zijn er. Ook ronde voor in de plaats van het reservewiel . Niet bij DS dus . Ook zijn er min of meer rechthoekige tanks

Re: Inbouw LPG

Geplaatst: ma jan 11, 2016 8:09 pm
door Jeroen1955
Hetgeen het probleem van de plaatsing van het luchtfilter nog niet oplost....

Dat een gasring voor een betere verdeling van het LPG zorgt, kan ik mij goed voorstellen.

Ik heb zitten denken als alternatief om van de bovenkant van het luchtfilter (dus in de lengterichting) 2 cm af te zagen en de zaak met een platte plaat weer dicht te lassen. Maar dan zou er een luchtinlaattekort kunnen ontstaan. De vraag is dus of het luchtfilter wel/niet overgedimensioneerd is.

Re: Inbouw LPG

Geplaatst: ma jan 11, 2016 8:12 pm
door Jeroen1955
Gert-Jan Brink schreef:ook ik zit te denken aan LPG en wel om de installatie uit mn DS te halen omdat ik daar toch erg weing mee rijdt. Alleen tot nu toe heeft die grote 80 liter gastank me tegengehouden.
Is er iemand die ervaring heeft met kleinere tanken die bijv op de plaats van de benzine tank kan , of eventueel onderbouw?
Maar die ronde tanks hebben wel een veel kleinere inhoud en voor zover ik weet moeten die liggend gemonteerd worden.

Re: Inbouw LPG

Geplaatst: ma jan 11, 2016 9:45 pm
door HYvonne
Jeroen,
ik heb mijn hele fotoarchief afgezocht om foto's voor je te vinden zoals het in mijn bus zit. De onderkant van de luchtfilter (de uitgaande pijp) is gewoon zover als mogelijk ingekort en dat zit al zo sinds 2006. De luchtfilter zit ahw klem. Aan de afgezaagde onderkant heb ik de boel afgedicht met vloeibare pakking. Het functioneert dus al jaren goed. Geen vermogensverlies en de volle luchtinlaat, wat je niet hebt als je de bovenkant plat zou maken. Vooral op LPG is het belangrijk dat er voldoende lucht binnenkomt want met te weinig zuurstof heeft de motor "ademgebrek".
Om ook gelijk mijn mening te geven over de diverse mogelijkheden met LPG-tanks zou ik je afraden om een zgn reservewieltank te nemen, die overigens ook te koop zijn voor montage rechtop. Naar mijn ervaring is zo een tank altijd te klein en rij je dadelijk van pomp naar pomp en zo wil je je vakantie niet doorbrengen. Ik heb zelf een 100 ltr bruto cilindertank (124 cm lang en 36 cm doorsnee, ik heb er een stuk reservewielkast aan opgeofferd) achter de bestuurdersstoel in de lengterichting onder het keukenblokje gemonteerd.