EURO 95 , EURO 98 en E10
Geplaatst: zo jan 29, 2017 12:43 am
Wellicht overbodig - want U wist het tóch al - maar hierbij nog even aandacht voor het a) verdwijnen van de EUR 95 en b) het grootschalig invoeren van de E10, in dit geval in België.
Per jongstleden 1 januari is in België geen (oude vertrouwde) EUR 95 benzine meer te krijgen. Pech voor ons want wij reden maandelijks een keertje de grens over, bepakt en gezakt met (reserve-)benzine-tankjes, teneinde in België de stukken goedkopere EUR 95 te tanken en in te slaan. Regelmatig óók een ritje met Otje - die een LPG-installatie heeft - om aldaar LPG à raison van EUR 0,25 per liter te tanken. Wordt dus voortaan EUR 98 maar ABSOLUUT NIET de E10.
Bijgaand twee van internet geplukte artikels:
I. In 2017 zal in België SP95-E10-brandstof getankt kunnen worden. De biobrandstof zou mogelijk zelfs de klassieke Eurosuper 95 vervangen. Voor recente motoren is dat geen problemen, maar met oudere exemplaren is het uitkijken. Vanaf januari 2017 zal er in België SP95-E10 getankt kunnen worden. De federale overheid heeft namelijk de verkoop van de biobrandstof, die uit 10 procent ethanol bestaat, goedgekeurd. Op termijn zou de brandstof mogelijk de klassieke Super 95 gaan vervangen. In Frankrijk is SP95-E10 overigens al de norm geworden, terwijl de brandstof in België momenteel nergens te verkrijgen is. In principe zijn alle recente auto's aangepast aan de benzine-ethanolmix.
Berichtgeving tegen deze herfst
De FOD Economie gaat geleidelijk aan een communicatieplan op poten zetten om bestuurders op de hoogte te brengen. De berichtgeving zal deze herfst van start gaan, ofwel zo'n drie tot vier maanden voor de SP95-E10 beschikbaar zal zijn aan de pomp. Belangrijk is daarbij dat er een lijst online wordt gezet met auto’s met zogenoemde koude bougies. Oudere auto's – in het algemeen ouder dan 10 jaar, youngtimers en oldtimers – kunnen namelijk motorschade oplopen door SP95-E10 te tanken. Er zal voor hen dus niets anders opzitten dan een tankstation te zoeken dat nog steeds de oude Euro 95 aanbiedt, of voor de duurdere Super 98 te kiezen.
- See more at: http://www.autogids.be/autonieuws/ecolo ... lUG5O.dpuf
II. Ook België vermoordt Euro 95
Langzaam maar zeker neemt E10 de plek van Euro loodvrij in, een ontwikkeling waar het gros van de automobilisten niet op zit te wachten. Toch gooit België per 2017 Euro95 helemaal uit het assortiment; wie geen biobrandstof wil tankt maar premium.
E10 is een brandstofmengsel voor benzine-auto's, dat uit minimaal 90% fossiele brandstof bestaat (de oude Euro 95 dus) en tot 10% aan bio-ethanol. De bijgemengde component heeft niet alleen een hoger octaangetal (pure ethanol zit op 108 octaan), het is ook schoner qua uitstoot, wat de ware reden is waarom het vanuit Europa gepusht wordt. De huidige Euro95 bevat overigens al sinds een aantal jaren tot 5% bio-ethanol, maar dit lage aandeel werd niet expliciet gecommuniceerd, en schijnt laag genoeg te zijn om in elke benzine-auto toegepast te kunnen worden.
Moderne auto's hebben doorgaans geen enkel probleem met E10, ongeveer 90% van het wagenpark tankt probleemloos E10. Wie echter een oudere auto heeft (van grofweg voor 2000) kan bij E10 tanken schade ondervinden aan rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen. Ook hebben tests bij voor E10 ongeschikte voertuigen aangetoond dat het aluminium werd aangetast door de ethanol, met onder andere gaten in de hogedrukbrandstofpomp als gevolg. Dit spul wordt de Belgische automobilist nu ongevraagd opgedrongen.
Voor de duidelijkheid hebben de zuiderburen een heldere lijst gepubliceerd waarin je kunt lezen of E10 jouw auto sloopt of niet. Een kleine voetnoot: tig auto's in de lijst zijn niet geschikt voor E10 omdat ze dat ook al niet voor Euro95 waren. Bugatti's en andere supercars bijvoorbeeld, die voer je met minimaal 98 octaan, en als je heel considerate bent met 102-powersap.
Nadelen van E10
Vooropgesteld: het gros van de auto's kan E10 hebben, en wie dit niet kan heeft aan de pomp eigenlijk altijd een (duurder) alternatief. Maar toch, de consument wordt hier een keuze ontnomen. Naast het feit dat E10 sommige auto's van binnenuit opvreet, kent de brandstof ook een hoger verbruik, want ethanol bevat minder energie dan fossiele brandstof.
Daarnaast krijgen pomphouders ombouwkosten voor de kiezen, en is E10 verantwoordelijk voor een algehele stijging van de voedselprijs. Biobrandstof wordt doorgaans gewonnen uit landbouwproducten, en wat jij in je tank stopt steel je van het toch al karig gevulde bord van arme Biaffraantjes met hongerbuikjes. In dat licht is het eigenlijk je morele plicht als volgevreten westerling om biobrandstof te boycotten, iets dat organisaties als Oxfam Novib toejuichen.
Maar wellicht nog het belangrijkst van allemaal: mensen moeten E10 niet. Als het de keuze krijgt, laat het publiek E10 links liggen, kijk maar naar Duitsland. Onze oosterburen voerden al meer dan 5 jaar geleden E10 in, maar waren tegelijkertijd zo aardig om de keuze aan de consument te laten. En wat blijkt: de gemiddelde Duitser zit helemaal niet te wachten op E10 in zijn tank. Ondanks een lagere literprijs dan 100% fossiele brandstof heeft E10 slechts een 20% aandeel in de totale benzineverkoop. En dat terwijl 90% van de auto's er probleemloos op kan rijden. Op zich begrijpelijk: zou jij voor een schrale 2 cent per liter voordeel - die bovendien teniet wordt gedaan door een hoger verbruik - het risico willen lopen dat je dure auto van binnen beschadigd raakt? Deze conservatieve doch begrijpelijke instelling van de automobilist is er waarschijnlijk de aanleiding voor dat België het Franse voorbeeld volgt, en de consument geen keuze biedt. Per 1 januari 2017 houdt 'Super 95' op te bestaan. Een herhaling van de Duitse E10-flop ligt anders op de loer.
E10 getankt in je ongeschikte voertuig?
Mocht je nou in België of Frankrijk met een bijna-lege tank staan en er is alleen E10 voorhanden: geen paniek. Een keertje E10 zal je leidingen niet direct slopen, pas bij herhaald gebruik treedt eventuele schade op.
Ons aller geliefde HY reed oorspronkelijk op loodhoudende 95-octaan benzine. Daarna bleek (gelukkig) moeiteloos te kunnen worden overgeschakeld op loodvrije EUR 95 (danwel (duurdere) EUR 98). Voor zover nú bekend zal de EUR 98 voorlopig blijven gehandhaafd. Voor een HY wellicht een beetje "overbodige luxe" (want EUR 95 volstond al) maar in ieder geval de zekerheid dat we voorlopig wat dàt betreft probleemloos kunnen verder-rHYden.
Per jongstleden 1 januari is in België geen (oude vertrouwde) EUR 95 benzine meer te krijgen. Pech voor ons want wij reden maandelijks een keertje de grens over, bepakt en gezakt met (reserve-)benzine-tankjes, teneinde in België de stukken goedkopere EUR 95 te tanken en in te slaan. Regelmatig óók een ritje met Otje - die een LPG-installatie heeft - om aldaar LPG à raison van EUR 0,25 per liter te tanken. Wordt dus voortaan EUR 98 maar ABSOLUUT NIET de E10.
Bijgaand twee van internet geplukte artikels:
I. In 2017 zal in België SP95-E10-brandstof getankt kunnen worden. De biobrandstof zou mogelijk zelfs de klassieke Eurosuper 95 vervangen. Voor recente motoren is dat geen problemen, maar met oudere exemplaren is het uitkijken. Vanaf januari 2017 zal er in België SP95-E10 getankt kunnen worden. De federale overheid heeft namelijk de verkoop van de biobrandstof, die uit 10 procent ethanol bestaat, goedgekeurd. Op termijn zou de brandstof mogelijk de klassieke Super 95 gaan vervangen. In Frankrijk is SP95-E10 overigens al de norm geworden, terwijl de brandstof in België momenteel nergens te verkrijgen is. In principe zijn alle recente auto's aangepast aan de benzine-ethanolmix.
Berichtgeving tegen deze herfst
De FOD Economie gaat geleidelijk aan een communicatieplan op poten zetten om bestuurders op de hoogte te brengen. De berichtgeving zal deze herfst van start gaan, ofwel zo'n drie tot vier maanden voor de SP95-E10 beschikbaar zal zijn aan de pomp. Belangrijk is daarbij dat er een lijst online wordt gezet met auto’s met zogenoemde koude bougies. Oudere auto's – in het algemeen ouder dan 10 jaar, youngtimers en oldtimers – kunnen namelijk motorschade oplopen door SP95-E10 te tanken. Er zal voor hen dus niets anders opzitten dan een tankstation te zoeken dat nog steeds de oude Euro 95 aanbiedt, of voor de duurdere Super 98 te kiezen.
- See more at: http://www.autogids.be/autonieuws/ecolo ... lUG5O.dpuf
II. Ook België vermoordt Euro 95
Langzaam maar zeker neemt E10 de plek van Euro loodvrij in, een ontwikkeling waar het gros van de automobilisten niet op zit te wachten. Toch gooit België per 2017 Euro95 helemaal uit het assortiment; wie geen biobrandstof wil tankt maar premium.
E10 is een brandstofmengsel voor benzine-auto's, dat uit minimaal 90% fossiele brandstof bestaat (de oude Euro 95 dus) en tot 10% aan bio-ethanol. De bijgemengde component heeft niet alleen een hoger octaangetal (pure ethanol zit op 108 octaan), het is ook schoner qua uitstoot, wat de ware reden is waarom het vanuit Europa gepusht wordt. De huidige Euro95 bevat overigens al sinds een aantal jaren tot 5% bio-ethanol, maar dit lage aandeel werd niet expliciet gecommuniceerd, en schijnt laag genoeg te zijn om in elke benzine-auto toegepast te kunnen worden.
Moderne auto's hebben doorgaans geen enkel probleem met E10, ongeveer 90% van het wagenpark tankt probleemloos E10. Wie echter een oudere auto heeft (van grofweg voor 2000) kan bij E10 tanken schade ondervinden aan rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen. Ook hebben tests bij voor E10 ongeschikte voertuigen aangetoond dat het aluminium werd aangetast door de ethanol, met onder andere gaten in de hogedrukbrandstofpomp als gevolg. Dit spul wordt de Belgische automobilist nu ongevraagd opgedrongen.
Voor de duidelijkheid hebben de zuiderburen een heldere lijst gepubliceerd waarin je kunt lezen of E10 jouw auto sloopt of niet. Een kleine voetnoot: tig auto's in de lijst zijn niet geschikt voor E10 omdat ze dat ook al niet voor Euro95 waren. Bugatti's en andere supercars bijvoorbeeld, die voer je met minimaal 98 octaan, en als je heel considerate bent met 102-powersap.
Nadelen van E10
Vooropgesteld: het gros van de auto's kan E10 hebben, en wie dit niet kan heeft aan de pomp eigenlijk altijd een (duurder) alternatief. Maar toch, de consument wordt hier een keuze ontnomen. Naast het feit dat E10 sommige auto's van binnenuit opvreet, kent de brandstof ook een hoger verbruik, want ethanol bevat minder energie dan fossiele brandstof.
Daarnaast krijgen pomphouders ombouwkosten voor de kiezen, en is E10 verantwoordelijk voor een algehele stijging van de voedselprijs. Biobrandstof wordt doorgaans gewonnen uit landbouwproducten, en wat jij in je tank stopt steel je van het toch al karig gevulde bord van arme Biaffraantjes met hongerbuikjes. In dat licht is het eigenlijk je morele plicht als volgevreten westerling om biobrandstof te boycotten, iets dat organisaties als Oxfam Novib toejuichen.
Maar wellicht nog het belangrijkst van allemaal: mensen moeten E10 niet. Als het de keuze krijgt, laat het publiek E10 links liggen, kijk maar naar Duitsland. Onze oosterburen voerden al meer dan 5 jaar geleden E10 in, maar waren tegelijkertijd zo aardig om de keuze aan de consument te laten. En wat blijkt: de gemiddelde Duitser zit helemaal niet te wachten op E10 in zijn tank. Ondanks een lagere literprijs dan 100% fossiele brandstof heeft E10 slechts een 20% aandeel in de totale benzineverkoop. En dat terwijl 90% van de auto's er probleemloos op kan rijden. Op zich begrijpelijk: zou jij voor een schrale 2 cent per liter voordeel - die bovendien teniet wordt gedaan door een hoger verbruik - het risico willen lopen dat je dure auto van binnen beschadigd raakt? Deze conservatieve doch begrijpelijke instelling van de automobilist is er waarschijnlijk de aanleiding voor dat België het Franse voorbeeld volgt, en de consument geen keuze biedt. Per 1 januari 2017 houdt 'Super 95' op te bestaan. Een herhaling van de Duitse E10-flop ligt anders op de loer.
E10 getankt in je ongeschikte voertuig?
Mocht je nou in België of Frankrijk met een bijna-lege tank staan en er is alleen E10 voorhanden: geen paniek. Een keertje E10 zal je leidingen niet direct slopen, pas bij herhaald gebruik treedt eventuele schade op.
Ons aller geliefde HY reed oorspronkelijk op loodhoudende 95-octaan benzine. Daarna bleek (gelukkig) moeiteloos te kunnen worden overgeschakeld op loodvrije EUR 95 (danwel (duurdere) EUR 98). Voor zover nú bekend zal de EUR 98 voorlopig blijven gehandhaafd. Voor een HY wellicht een beetje "overbodige luxe" (want EUR 95 volstond al) maar in ieder geval de zekerheid dat we voorlopig wat dàt betreft probleemloos kunnen verder-rHYden.