Polyester vervangings-onderdelen
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Polyester vervangings-onderdelen
Na een jaar slijpen, lassen, schuren, plamuren en gronden kan ik nu de polyester varvangingsdelen in m'n bus gaan monteren. Echter: bij het "droog-oefenen" merk ik het volgende: aan de polyester neusplaten zit haaks aan de binnenzijde, nèt onder de ventilatieopeningen, een strip welke op die plaats op dezelfde hoogte komt als het ijzeren exemplaar dat nog in/aan de bus zit gelast. Moet eerst die ijzeren strip worden verwijderd, waarna de polyester uitvoering dan binnenin wordt vastgekit ? Lijkt me haast wel want anders wordt het wel erg wringen. Daarnaast zit eveneens onderaan de neusplaat aan de binnenkant het bijna driehoekig verstevigingsprofiel. Is het de bedoeling dat dit bovenop het ijzeren exemplaar van de bus wordt vastgezet ? Of dient het ter vervanging van dat ijzeren profiel ? Ik hoor dit liever van te voren dan dat ik er achteraf achter kom dat ik teveel heb weggesloopt.
Wie kan me iets over zijn/haar ervaringen hiermee vertellen ?
Wie kan me iets over zijn/haar ervaringen hiermee vertellen ?
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Klopt. Ik gebruik Sikaflex-221 nu al om alle naden opnieuw mee af te kitten. Is na droging goed te schuren, erg taai en goed te lakken. Je moet wél zorgen dat je alle spullen die je aan elkaar wilt kitten bij de hand hebt want ik heb de ervaring dat de kit vrij snel droogt. En: van tevoren zorgen dat alles goed in elkaar past (droog oefenen ...) ! Mijn plan is om de te kitten randen te voorzien van gaten waardoor ik tijdens het plaatsen de boel met popnagels bij elkaar en op z'n plaats houdt. Als de kit is uitgehard zijn de alluminium popnagelkoppen gemakkelijk weg te slijpen en dicht te plamuren. Vóór je gaat kitten wél zorgen dat alles goed schoon en vetvrij is !
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: wo mei 11, 2005 9:28 pm
- Locatie: Gasselternijveen
HY-genoten,
Ik heb jaren terug alweer de neusplaten vervangen voor kunststofplaten. Mijn HY-maat (HY-henk) vindt het maar niks: is niet origineel.
Ik heb de platen ook toen al aangebracht met het door jullie genoemde kit doch heb geen gaatjes geboord t.b.v. blindklinknagels (zoals die digen officieel heten) maar heb alles met lijmklemmen en opvulhoutjes vast gezet.Ik ben er zelf behoorlijk tevreden over, temeer ik geen enkele technische opleiding heb genoten maar gewoon brutaal dingen uitprobeer.
Groet'n uut 't veen
Peter
PS: ze zitten nog steeds goed vast!!!
Ik heb jaren terug alweer de neusplaten vervangen voor kunststofplaten. Mijn HY-maat (HY-henk) vindt het maar niks: is niet origineel.
Ik heb de platen ook toen al aangebracht met het door jullie genoemde kit doch heb geen gaatjes geboord t.b.v. blindklinknagels (zoals die digen officieel heten) maar heb alles met lijmklemmen en opvulhoutjes vast gezet.Ik ben er zelf behoorlijk tevreden over, temeer ik geen enkele technische opleiding heb genoten maar gewoon brutaal dingen uitprobeer.
Groet'n uut 't veen
Peter
PS: ze zitten nog steeds goed vast!!!
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
HY-maat
Wel jammer dat je eigen HY-maat de juiste forum naam van zijn HY-maat niet kent. Mijn naam hier is en blijft gewoon henkhy en HY-henk 
Enne...die plastic onderdelen.............ja kijk als het nou een jappanner was, oke.....maar een echte HY is nog steeds van echt ouderwets plaatwerk gemaakt. Maar ja da's een eigen keus. En de neus van HYpeter zit er inderdaad strak en netjes voor.

Enne...die plastic onderdelen.............ja kijk als het nou een jappanner was, oke.....maar een echte HY is nog steeds van echt ouderwets plaatwerk gemaakt. Maar ja da's een eigen keus. En de neus van HYpeter zit er inderdaad strak en netjes voor.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Ik ben ook al twee jaar bezig en heb alles nu zover om ook de polyester delen te gaan monteren. Bij de neusplaten heb ik inderdaad de oude strip verwijderd. onderaan heb ik de "tapstoelopende" onderkant zo aangepast dat ik deze kan gebruiken om de nieuwe neusplaat vast te zetten en eventueel te stellen. als je de neusplaten gaat monteren wel eerst even de deuren en de motorkap erin hangen om te testen of alles past.
succes
Bert Jan
succes
Bert Jan
nog druk aan het restaureren!!
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: wo mei 11, 2005 9:28 pm
- Locatie: Gasselternijveen
Ik wil wel proberen een antwoord te geven maar eerst moet je weten dat er twee uitvoeringen van die kunststof schermen in omloop zijn.Ottje schreef:O.K.
Maar ik heb nog steeds geen antwoord op m'n vraag ...
Peter: hoe heb jij dat toen opgelost ???
met groet'n uit de Peel !
Gert
Ik heb in eerste instantie mijn voordeuren weer (soepel) gangbaar gemaakt. Wanneer dat nl. niet zo is zullen de vastzittende scharnieren van de deur de polyester schermen kapot drukken.
Verder heb ik onderaan de schermen het metalen (subframe) waaraan de schermen zitten, vervangen door nieuwe (zelf gemaakt van hoekprofielen)
omdat de oude -net als de schermen- ook verrot waren.
Verder heb ik gewerkt met lijmtangen, houten latjes en balkjes. Hiermee heb ik de schermen, nadat deze met kit aangebracht waren, vast gezet tot dat de kit was uitgehard.
Op zich vind ik het systeem dat jij bedacht hebt met de popnagels/gaatjes/later verwijderen ook wel goed. Waarom echter verwijderen. De nagels zijn van alluminium en roesten dus niet; kun je zo weg plamuren, toch.
Als mijn HY weer rijdt (nog steeds remproblemen, zie ander topic) en ik ben op een treffen (HY-team) kun je langs komen om te kijken. Geel/blauwe HY, kenteken JB-45-64.
Groet'n uut 't veen
HyPeter
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Dank voor de reacties !
Bertjan: ik heb inderdaad ook de oude metalen strips onder de luchtgaten inmiddels weggehaald, anders kreeg ik het zaakje absoluut niet passend.
Echter: ik kom weer het volgende probleem tegen: als ik de (nieuwe polyester) neusplaten wil plaatsen komt de bovenplaat (waar de ruitensproeiers in zitten) aan de voorkant zo'n 2 cm. omhoog.
Op zich niet zo'n probleem, ware het niet dat de plaat dan los komt van de middenbak waarin de verwarmingsslang zit. Deze bak is tevens de steun en versterking van de bovenplaat. Heeft iemand dit al eerder meegemaakt ? Door nu de zijranden van die bak, waarmee die eerst tegen de onderkant van de bovenplaat zaten vastgekit, van binnen naar buiten steeds meer rechtop te zetten, bereik ik toch het effect dat de bovenplaat steeds wordt ondersteund.
Maar het is niet zoals het hoort ! Net alsof die nieuwe neusplaten niet de juiste afmetingen hebben. Wie weet hier een oplossing voor ?
Groeten uit de Peel !
Gert
Bertjan: ik heb inderdaad ook de oude metalen strips onder de luchtgaten inmiddels weggehaald, anders kreeg ik het zaakje absoluut niet passend.
Echter: ik kom weer het volgende probleem tegen: als ik de (nieuwe polyester) neusplaten wil plaatsen komt de bovenplaat (waar de ruitensproeiers in zitten) aan de voorkant zo'n 2 cm. omhoog.
Op zich niet zo'n probleem, ware het niet dat de plaat dan los komt van de middenbak waarin de verwarmingsslang zit. Deze bak is tevens de steun en versterking van de bovenplaat. Heeft iemand dit al eerder meegemaakt ? Door nu de zijranden van die bak, waarmee die eerst tegen de onderkant van de bovenplaat zaten vastgekit, van binnen naar buiten steeds meer rechtop te zetten, bereik ik toch het effect dat de bovenplaat steeds wordt ondersteund.
Maar het is niet zoals het hoort ! Net alsof die nieuwe neusplaten niet de juiste afmetingen hebben. Wie weet hier een oplossing voor ?
Groeten uit de Peel !
Gert
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
Nieuwe platen
Hi Gert
Ik neem aan dat je de simpelste methode al heb toegepast. De nieuwe (tupperware) platen vergeleken met de oude metalen platen. Dus voor montage even vergelijken of ze de zelfde afmeting hebben.
Ik neem aan dat je de simpelste methode al heb toegepast. De nieuwe (tupperware) platen vergeleken met de oude metalen platen. Dus voor montage even vergelijken of ze de zelfde afmeting hebben.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Henk
Ging een beetje moeilijk: de oude platen waren zo slecht dat - eenmaal gedemonteerd - ze absoluut niet meer in de originele vorm te krijgen waren. Nadat ze waren verdwenen in de ijzer-container van de milieustraat heb ik pas de polyester-alternatieven aangeschaft. Er viel dus niets meer te vergelijken.
Gert
Ging een beetje moeilijk: de oude platen waren zo slecht dat - eenmaal gedemonteerd - ze absoluut niet meer in de originele vorm te krijgen waren. Nadat ze waren verdwenen in de ijzer-container van de milieustraat heb ik pas de polyester-alternatieven aangeschaft. Er viel dus niets meer te vergelijken.
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: wo mei 11, 2005 9:28 pm
- Locatie: Gasselternijveen
Gert,Ottje schreef:Henk
Ging een beetje moeilijk: de oude platen waren zo slecht dat - eenmaal gedemonteerd - ze absoluut niet meer in de originele vorm te krijgen waren. Nadat ze waren verdwenen in de ijzer-container van de milieustraat heb ik pas de polyester-alternatieven aangeschaft. Er viel dus niets meer te vergelijken.
Gert
Een simpele tip: er zal ongetwijfeld een mede HY-rijder in jouw omgeving zijn; je kunt bij hem/haar misschien de maten van de bestaande schermen overnemen van diens HY.
Groet'n uut 't veen
HyPeter
P.S. Ik heb overigens gemakkellijk praten; er staan in mijn omgeving (onze loods in Gasselternijveen waar eerdaags een soort mini-meeting voor Noordelijke HY-rijders is(zie ander topic) wordt gehouden) sowieso al drie HY-s op rij.
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
Hoi Gert,
Ben zelf ook erg lang bezig geweest alles precies op maat te krijgen,
heb je bij de bovenplaat met de sproeiers aan de binnenzijde bij de omgezette zijrand de oude zijplaat geheel verwijderd? Bij mij is deze aan de bovenzijde weggeslepen en is er een geheel nieuwe rand ingelast.
En heb uit de polyzijplaat aan de bovenkant tegen de koets een klein hoekje uitgenomen, omdat ik anders dezelfde omgezette kant niet tegen de koets kon dichtlassen. Het is even prutsen maar alles paste uiteindelijk wel. Anders kun je ook even de maat opgeven van je zijpaneel kan ik deze controleren met de mijne
Bert Jan
Ben zelf ook erg lang bezig geweest alles precies op maat te krijgen,
heb je bij de bovenplaat met de sproeiers aan de binnenzijde bij de omgezette zijrand de oude zijplaat geheel verwijderd? Bij mij is deze aan de bovenzijde weggeslepen en is er een geheel nieuwe rand ingelast.
En heb uit de polyzijplaat aan de bovenkant tegen de koets een klein hoekje uitgenomen, omdat ik anders dezelfde omgezette kant niet tegen de koets kon dichtlassen. Het is even prutsen maar alles paste uiteindelijk wel. Anders kun je ook even de maat opgeven van je zijpaneel kan ik deze controleren met de mijne
Bert Jan
nog druk aan het restaureren!!
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Bertjan
Ik hoefde dat hoekje er niet uit te slijpen, ik heb de oude zijplaten er wel helemaal uitgekregen en kan de poly-zijpanelen onder het plaatwerk links en rechts van het voor-raamkozijn schuiven, net zoals met het oorspronkelijke plaatwerk was gedaan. Echter de bovenklep, als 'ie dan eenmaal op de nieuwe zijplaten rust, komt dan aan de voorkant (zeg maar: bij het scharnier van de motorklep) zo'n 2 cm hoger te staan.
Daarnaast heb ik gemerkt dat de de omgezette rand van de poly-zijplaten ( welke dus in de (schuine) verticale regengoot moeten worden vastgelijmd) niet in dezelfde hoek staan als de originele ijzeren exemplaren. De hoek is kleiner waardoor het flink wringen wordt. Ik vraag me af of je - door verhitting - polyester kunt verbuigen zodat je die hoek een beetje kunt veranderen. Ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft !
Is trouwens een goede tip om eerst ook de deuren en de motorklep te monteren om te zien of alles op elkaar aansluit ! Eenmaal vastgelijmd kun je er niets meer aan versleutelen ...
Gert
Ik hoefde dat hoekje er niet uit te slijpen, ik heb de oude zijplaten er wel helemaal uitgekregen en kan de poly-zijpanelen onder het plaatwerk links en rechts van het voor-raamkozijn schuiven, net zoals met het oorspronkelijke plaatwerk was gedaan. Echter de bovenklep, als 'ie dan eenmaal op de nieuwe zijplaten rust, komt dan aan de voorkant (zeg maar: bij het scharnier van de motorklep) zo'n 2 cm hoger te staan.
Daarnaast heb ik gemerkt dat de de omgezette rand van de poly-zijplaten ( welke dus in de (schuine) verticale regengoot moeten worden vastgelijmd) niet in dezelfde hoek staan als de originele ijzeren exemplaren. De hoek is kleiner waardoor het flink wringen wordt. Ik vraag me af of je - door verhitting - polyester kunt verbuigen zodat je die hoek een beetje kunt veranderen. Ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft !
Is trouwens een goede tip om eerst ook de deuren en de motorklep te monteren om te zien of alles op elkaar aansluit ! Eenmaal vastgelijmd kun je er niets meer aan versleutelen ...
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)