koelwater lek?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

koelwater lek?

Bericht door ed-hz »

Hoi allemaal,

ik sta hier in Denemarken op vakantie,
en ik verbruik 3 liter koelwater op 400km.
Ik weet niet precies waar het blijft, maar mijn waterpomp (al drie keer gerepareerd) begint ook weer te lekken. Het overdrukventiel op de radiateur lekt volgens mij ook tijdens het rijden..
Wat is mijn probleem?
koppakking misschien lek? Hoe controleer ik dat en wat kan ik er hier op de camping aan doen?
Kopbouten aantrekken of zo?

In het koelwater drijft ook een beetje bruine smurrie...
Kan ik hier (al bijvullend) mee doorrijden?

Graag advies,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Vervelend dat het net tijdens de vakantie moet gebeuren. Het is ons ook overkomen, in Italië.
Koelwater dat uit de waterpomp lekt, komt (soms) op de hete uitlaat terecht. Het verdampt daardoor snel en je ziet het niet op straat liggen.
Na het reviseren van de waterpomp hebben wij zo'n beetje alle slangen lek gehad. De grootste boosdoener was bij ons de dikke slang (nou ja, slang, meer een dikke rubber ring) onder de waterpomp. We hebben een oude slang vermaakt en gemonteerd. Het functioneerde in ieder geval tot we thuis waren. Moet je wel die spullen bij je hebben natuurlijk...
In de slang waar de thermostaat in zit zaten ook diverse scheuren. Scheuren aan de binnenkant wel te verstaan. Van buiten zag het er nog goed uit, maar na het los- en vastmaken van de slangenklemmen was het einde oefening. Hier heeft een rolletje isolatietape en al het bandenplakspul dat we bij ons hadden uitkomst geboden. Pas thuis weer vervangen!
De bruine smurrie is wellicht wat roestwater uit het blok. Als je de boel toch afgetapt hebt zou je het koelwater door een fijn zeefje terug kunnen gieten. In de schenktuit van een 20 ltr jerrycan van het leger zit een heeeel mooi zeefje.

Succes, en laat het je vakantieplezier niet bederven.

Frank
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Nog wat vergeten... Heb je ook een slangetje aan de radiateurdop hangen? Dan zou je het uiteinde in een frisdrankfles kunnen hangen, dan weet je in ieder geval hoeveel water hij er door de dop uitgooit. De fles kun je met een touwtje aan de rechter radiateursteun (bovenkant) vastmaken. De bodem van de fles staat op de chassisbalk.

Succes.

Frank
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Bij lekke slangen kan het handig zijn om zonder druk in je systeem te rijden, dus met de radiatordop een kwartslag los (tot de 1e borging). Vol vermogen rijden is dan niet handig natuurlijk :-)

Verder kan er ook nog een voetpakking lek zijn. Kijk bij een pompstation naar een stop-leak goedje voor je radiator en probeer of het helpt.

Als je koppakking lekt heb je meestal veel witte rook, lekt je voetpakking (onderaan de cylinders) dan borrelt het in de radiator
Bij veel witte rook weet ik niet of je het zonder brokken gaat halen, bij een lekke voetpakking komt er koelvloeistof in je carter (en dus in je olie)

De radiatordop moet schoon zijn en funktioneren voor overdruk maar ook voor onderdruk! (afkoelende motor).
Daar dient het middelste rubber in de dop voor, om weer lucht in de radiator te laten.

Aad
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoi allemaal,

bedankt voor de reacties,
ik heb geen lekke waterslangen en zo,
volgens mij komt het door overdruk in mijn systeem,
die druk moet ergens weg dus gaat het overal lekken waar het kan (waterpomp en zo)
Motor loopt trouwens prima.
Vandaag de kopbouten nagetrokken, ik weet niet of het helpt.
De truc met de colafles is een goeie, ga ik proberen.
Ik heb trouwens het oude type radiateur type Traction Avant,
dus een losse soort pindakaasdop voor het bijvullen en een apart overdrukventiel.

Voetpakking is het ook niet, ik heb volgens mij geen water in mijn olie..
Nu ja, ik ga het maar weer proberen, wou eigenlijk naar Zweden maar weet niet of dat nu zo verstandig is.

Doei,

Edwin.
Daan
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door Daan »

sja, druk in het systeem is meestal wel de koppakling

succes verder!
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

ed-hz schreef:Hoi allemaal,

bedankt voor de reacties,
ik heb geen lekke waterslangen en zo,
volgens mij komt het door overdruk in mijn systeem,
die druk moet ergens weg dus gaat het overal lekken waar het kan (waterpomp en zo)
Ik heb trouwens het oude type radiateur type Traction Avant,
dus een losse soort pindakaasdop voor het bijvullen en een apart overdrukventiel.
Edwin.
Er komt altijd een zekere druk in je systeemdoor opwarming en omdat het een gesloten
systeem is. Het kookpunt van vloeistoffen ligt hoger bij een hogere druk (denk aan een
snelkookpan, daar kookt het water pas bij 120° C of zo) vandaar dat dat wel handig is.

Je kan dus proberen met je vuldop los (niet eraf) te rijden zodat het systeem drukloos blijft.
Door uitzetting zal er misschien eerst wat koelvloestof uitkomen (je doet 'm toch niet
elke keer mudje vol zeker? er moet wat lucht in blijven namelijk), daarna moet het nivo stabiel
blijven. De pomp pompt het water tochwel rond, overdruk in het systeem
of niet.

De lekkage moet dan zeker afnemen.
Aad
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Het stond al bij het antwoord van Aad;

draai je radiatordop eraf, start de motor en kijk in het gat op de radiator. Als het borrelt (om de paar seconden een blob lucht) is je koppakking lek. Oplossing; kop eraf, laten vlakken, nieuwe pakking erop en op de goede manier vastmaken.

Wat ook nog kan is dat je thermostaat kapot is en niet meer goed opengaat; de temperatuur wordt te hoog; druk wordt te hoog; koelvloestof verdampt. Tijdelijke oplossing; je termostaat eruit halen. (zit in de slan bovenop de waterpomp)

Succes.

Stef
HY '76
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hallo vrienden,

ik heb de truc met de colafles geprobeert, en vandaag een testrit naar het strand en terug gedaan (30 km).
Er zitten maar een paar druppels in, dus da's OK.
Ik heb daarvoor ook nog alle slangklemmen nagekeken, en die onderaan de radiator was verdacht. Ik draaide hem eerst een beetje open om te kijken of hij gangbaar was en toen liep het water er al uit.
Nu dus goed vastgedraaid en na de testrit WAS ALLES DROOG!
Niveau ook prima.
Nou ik heb nog geen snelweg gereden of zo,
maar ik denk dat het allemaal goed is nu.
Het viel me ook al op dat als ik gereden had en ik stopte, er een klots water uit kwam, blijkbaar door de verhoogde druk op die klem van al het water dat naar voren wil tijdens het remmen.
Bij stationair was de klem helemaal droog dus ik dacht dat het wel goed zat.

Nu ja, allemaal heel erg bedankt en je hoort nog hoe de vakantie was.

Edwin.
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Het viel me ook al op dat als ik gereden had en ik stopte, er een klots water uit kwam, blijkbaar door de verhoogde druk op die klem van al het water dat naar voren wil tijdens het remmen.
Het zou kunnen zijn dat er tijdens het rijden een beetje koelwater uit de slang lekt en door de rijwind naar achteren wordt geblazen. Omdat de lucht om de motor heen blaast zal het water dat rechtsonder uit de radiateurslang lekt een beetje naar rechts gaan, en naar achteren natuurlijk. Vervolgens komt het op de rechter chassisbalk terecht, waar het een mooie plas vormt. Als je nu remt en stopt, en de rijwind wegvalt, komt de plas koelwater naar voren zetten.

In ieder geval mooi dat het probleem opgelost is. Thuis de slangen nog maar eens goed bekijken, en dan met name aan de binnenkant: slang losnemen, plat knijpen en zie hier: allemaal scheurtjes aan de binnenkant. Ja, dan krijgt die slangklem er moeite mee! Het water kruipt er gewoon onderdoor...

Fijne vakantie,

Frank
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hallo allemaal,

ik ben terug van vakantie en het was heerlijk.
Uiteindelijk nog naar Zweden gereden en fantastisch weer gehad.

Koelwater probleem is nog niet helemaal opgelost,
hij gooit nog wel water (1 l per 300 km nog) eruit via de overdrukklep van de radiateur, dit kon ik goed zien door de colafles-truuk, hiervoor nog bedankt.

Vooral bij warm weer en hoge belasting (80 graden koelwater temp) gooit ie er water uit. Bij regenachtig weer en minder belasting (60 graden koelwater temp) is het bijna niets.

Kan die overdruk klep niet gewoon niet goed werken? hoe kan ik dat checken? Misschien staat ie wel open (radiateur is 45 jaar oud)
Tot hoever boven de lamellen moet ik de radiator eigenlijk vullen?

Groeten,

Edwin.
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Volgens mij is een centimeter of 2 boven de lamellen wel voldoende.
De radiateurdop moet volgens mij eenvoudig te controleren zijn. Het is een veer met een rubbertje, dus moeilijk kan het niet zijn. Ik heb een aantal jaren geleden een nieuw koelblok in de radiateur gekregen (staat nog gewoon in de boeken bij de radiateurenboer!) en toen kreeg er ook een nieuwe dop bij. Ik zal wel proberen te meten met welke druk je de veer moet induwen om hem te laten openen.

Fijn dat je vakantie goed is verlopen.

Frank
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoi Frank, bedankt voor je tips.
Ik heb trouwens een oud type radiateur, waarbij je niks aan de overloop kan doen.

Ik heb wat foto´s van mijn vakantie op de website van het HY team gezet,
1 van mijn favorieten zie je hieronder:

Afbeelding

Groeten,

Edwin.
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

radiateurdop

Bericht door rodeHY »

Ik ben toch even uit nieuwsgierigheid gaan meten hoeveel kracht er van binnenuit nodig is om de overdrukklep in de radiateurdop te openen.
Ik heb als volgt gemeten: ik heb de radiateurdop losgemaakt, op de kop op tafel gelegd en er juist zoveel kracht op uitgeoefend dat de overdrukklep net begint te openen. Die kracht heb ik bereikt door er een stukje MDF van 261 gram, een bijna lege jerrycan met ruitensproeiervloeistof van 2953 gram, een bijna leeg emmertje acryllatex van 1216 gram, een halfvol emmertje superdekkende latex van 2134 gram en een blik acryl grondverf van 1059 gram op te leggen. Het totale gewicht is 7623 gram.
Dit gewicht is dus minimaal nodig om de klep te openen. Hier is dus een behoorlijke kracht voor nodig! Ik had minder verwacht.
Ik denk dat de rol van de rubberring in de radiateurdop een belangrijke is, deze moet namelijk goed afsluiten. Waarschijnlijk is het zo dat als het rubber niet goed afsluit als gevolg van veroudering, scheurtjes, vervorming, o.i.d. het koelwater al bij een veel lagere druk naar buiten komt. Niet doordat de klep opengaat, maar simpelweg omdat het rubber niet goed afsluit!
Zelfs een ogenschijnlijk eenvoudig ding als een radiateurdop is dus aan veroudering onderhevig. Bekijk het ding eens goed, voel eens aan het rubber: is het nog soepel? Meet desnoods eens op dezelfde wijze als ik heb gedaan de kracht die nodig is om de veer in te drukken. Mijn dop is een jaar of 3 oud; ik kan me voorstellen dat een originele dop van 40 jaar geleden een andere waarde aangeeft.

Frank
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Blijkbaar is niet iedereen ervan op de hoogte dat niet iedere HY radiateur een radiateurdop heeft met een overloopklep. Bij Ed zijn HZ en ook mijn H uit 1962 zit een radiateur met een grote bakelieten schroefdop formaat Calve pindakaas en op de radiateur zit een kaje gesoldeerd met hierin een overloop klepje. ik zal morgen eens een oude slopen om te kijken wat hierin zit.

Ed volgens mij moet je het volgende eens proberen, bij koude motor moet je klepje op de radiateur dicht zijn, dus probeer eens via het slangetje lucht terug te blazen, lukt dit met koude motor dan is je klepje stuk en moet gerep. worden.

Succes
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Plaats reactie