Zelfgelaste uitlaat
Zelfgelaste uitlaat
Omdat mijn originele demper zo goed als op was, heb ik van een SEAT demper een nieuwe uitlaat gemaakt. Nu heb ik deze voor het rechter voorwiel uit laten komen. Ik heb dit eerder op meetings e.d. gezien. Nu rees hier de vraag of dit wel toegestaan is, zowel voor de wet als voor de APK?
Volgens mij is het voor de APK van belang dat deze van voor tot achter gasdicht is, meer niet. Nu is het natuurlijk duidelijk niet origineel, en het blaast richting de stoep, daar zou oom agent nog eens over kunnen struikelen misschien?
Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand de exacte regels hieromtrent?
Volgens mij is het voor de APK van belang dat deze van voor tot achter gasdicht is, meer niet. Nu is het natuurlijk duidelijk niet origineel, en het blaast richting de stoep, daar zou oom agent nog eens over kunnen struikelen misschien?
Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand de exacte regels hieromtrent?
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
uitlaat
Bij "onze" HY's zit het einde van de uitlaat overal ergens anders. Zolang de uitlaat maar een beetje redelijk dempt, gasdicht is en niet links van de auto of onder de auto eindigd is het geen probleem voor de apk. Heeft verder niks met bouwjaar of zo te maken.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
FOUTJE!!!!
Niet links moet natuurlijk , niet RECHTS zijn. Sorry ff een blond moment!
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Voor de APK is de gasdichtheid van belang. Bij de garage waar ik altijd kom last men al jaren Traction potten onder de auto. Nieuwe bocht uit 1 stuk vanaf het spruitstuk en dan de demper midden onder de auto. Erg fraaie en stillere oplossing, maar wel duur.
Zolang je uitlaat maar gasdicht is en niet overdreven veel geluid produceerd zal het dus allemaal wel loslopen. Zelf ben ik er niet zo'n voorstander van om je uitlaat voor je voorwiel uit te laten komen. Ten eerste kun je veel wassen, ten tweede als je voor een verkeerslicht stilstaat adem je, je eigen gassen in.
Zolang je uitlaat maar gasdicht is en niet overdreven veel geluid produceerd zal het dus allemaal wel loslopen. Zelf ben ik er niet zo'n voorstander van om je uitlaat voor je voorwiel uit te laten komen. Ten eerste kun je veel wassen, ten tweede als je voor een verkeerslicht stilstaat adem je, je eigen gassen in.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo aug 16, 2006 10:47 am
- Locatie: Stadskanaal
Volgens het APK regelboek zal het voor de keuring geen problemen geven. Ik ga uitproberen (tijdens een trip van 8 maanden naar Marokko) of het problemen zal geven met roet op de auto en stank. Ik neem aan dat ik er niet voor langs de kant zal worden gezet door de politie. De HY leidt zelf de aandacht wel van de techniek af!
Bedankt voor de reacties!
Bedankt voor de reacties!
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Re: uitlaat
Bij een pré '70er eend mond de uitlaat midden onder de versnellingsbak uit en die worden best goedgekeurd.henkhy schreef:Bij "onze" HY's zit het einde van de uitlaat overal ergens anders. Zolang de uitlaat maar een beetje redelijk dempt, gasdicht is en niet links van de auto of onder de auto eindigd is het geen probleem voor de apk. Heeft verder niks met bouwjaar of zo te maken.
Sinds 1973 of daaromtrend hebben we echter de type goedkeuring waarin allerlei eisen zijn vastgelegd. Ergens tussen toen en nu is zover ik weet ook vastgelegd dat de uitlaat achter de achterste stoelen uit moet komen.
(een na '70er besteleend heeft dus een kort zijpijpje ala HY ergens halverwege terwijl een berline een buis tot voorbij het achterwiel heeft)
Maar geen mens die daar op let natuurlijk en je moet wel net de keurmeester Pietje Precies tegenkomen die daar dan over valt.
Persoonlijk zou ik 'm doortrekken naar achter, al was het maar voor de herrie.
Aad
De herrie is juist minder geworden, omdat de ouwe pruttelpot er niet meer zit en die pijp niet meer vlak langs de versnellingsbak komt.
In de APK Keuringseisen staat niets over de lengte van de uitlaat. Voor of achter de stoelen wordt niet genoemd en maakt dus niets uit... Hij moet alleen deugdelijk bevestigd zijn en van begin tot eind gasdicht.
In de APK Keuringseisen staat niets over de lengte van de uitlaat. Voor of achter de stoelen wordt niet genoemd en maakt dus niets uit... Hij moet alleen deugdelijk bevestigd zijn en van begin tot eind gasdicht.
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: wo mei 11, 2005 9:28 pm
- Locatie: Gasselternijveen
HYgenoten,
Ik rij al heel wat jaren in mijn HY rond en daarbij is de uitlaat zodanig aangepast dat de pijp vanaf de uitlaat met een mooie bocht (door mij zelf gemaak/gelast) van een originele pijp die over je steekassen ligt) naar de linkerkant van de auto gaat en net achter het voorwiel langs naar buiten komt. Let wel: de uitlaat steekt niet buiten de carroserie.
Van stank o.i.d heb ik in al die jaren nog nooit last gehad!
De APK (bij plaatselijke garage)levert nooit een probleem op.
Het geeft overigens wel een iets ander geluid dan de standaard HY uitlaat maar dat vind ik (is persoonlijke smaak) wel goed klinken. In ieder geval geen GTI-lawaaiuitlaat!!!
Een voordeel is dat de stofhoes van je steekas heel blijft in geval van losraken van de uitlaatpijp. Dit is mij nl. overkomen waardoor de uitlaat op de stofhoes terechtkwam met alle gevolgen van dien. Dit was voor mij de reden om voor dit systeem te kiezen (ik had het al gezien bij HY-s die jaren terug in Cheltenham waren op de 2CV-worldmeeting, 1985 of zo)
Groet'n uut 't veen
HyPeter
Ik rij al heel wat jaren in mijn HY rond en daarbij is de uitlaat zodanig aangepast dat de pijp vanaf de uitlaat met een mooie bocht (door mij zelf gemaak/gelast) van een originele pijp die over je steekassen ligt) naar de linkerkant van de auto gaat en net achter het voorwiel langs naar buiten komt. Let wel: de uitlaat steekt niet buiten de carroserie.
Van stank o.i.d heb ik in al die jaren nog nooit last gehad!
De APK (bij plaatselijke garage)levert nooit een probleem op.
Het geeft overigens wel een iets ander geluid dan de standaard HY uitlaat maar dat vind ik (is persoonlijke smaak) wel goed klinken. In ieder geval geen GTI-lawaaiuitlaat!!!
Een voordeel is dat de stofhoes van je steekas heel blijft in geval van losraken van de uitlaatpijp. Dit is mij nl. overkomen waardoor de uitlaat op de stofhoes terechtkwam met alle gevolgen van dien. Dit was voor mij de reden om voor dit systeem te kiezen (ik had het al gezien bij HY-s die jaren terug in Cheltenham waren op de 2CV-worldmeeting, 1985 of zo)
Groet'n uut 't veen
HyPeter
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"