Pagina 1 van 1

HY carburateur

Geplaatst: do jan 18, 2007 1:49 pm
door deconstruction
Van een kennis in Schotland krijg ik het volgende:
"Do you have technical details of HY carburation? A chap has asked me to look at his ex-Fire Service vehicle. The carb is a strange Solex which has a very bulky butterfly that seems as if it must only allow half the air needed to pass through. This butterfly is also odd in that a small spring in a sealed housing tries to keep it open all the time, and the accelerator linkage holds it shut!"
Weet iemand soms meer over dit carburateur? Een vreemd Solex dus met een grote gasklep die door een veertje opengehouden wordt en door de gaskabel dichtgeduwd wordt. Klint wel raar.
Wie heeft technische gegevens - boekje? - van HY carburatie?
Alle advies/links met dank ontvangen.
Alvast bedankt voor de moeite!
Groet.
Don

Geplaatst: do jan 18, 2007 6:51 pm
door flyingHY
Hallo Don,

Kijk maar eens in dit bestand.
http://oacdp.failsure.net/pdfs/solex.pdf
Het beschrijft de diverse onderdelen in de verschillende versies van de SOLEX carburateurs. Ik denk dat je daar een hoop antwoorden kan vinden. Bijkomend voordeel voor jouw kennis: het is in het engels :wink:

Bert

Geplaatst: za jan 20, 2007 2:10 pm
door deconstruction
Super, bedankt! We gaan kijken of dit een oplossing is.

HY carb.

Geplaatst: ma jan 22, 2007 11:04 am
door deconstruction
Het is me niet helemaal duidelijk wat er aan de carburateur mankeert, maar de vraag is of de carburateur de correcte is:

Hij is met de volgende code gemarkeert:
3 2 R B 1
2 N 8 4 9

Bouwjaar, chassis- en motornummers volgen.

Geplaatst: wo jan 24, 2007 11:03 pm
door citroheeze
Deze carburateur is volgens mij voor een U23 en niet voor een HY.

Geplaatst: do jan 25, 2007 8:41 pm
door Matthijs164
Hi Geert,

Leidt je dat af uit het tweede deel van de typenaam? De Solex 32RBI is namelijk wel degelijk een H carbu, namelijk die voor de eerste series met het oer-H (Traction Perfo) blok.

Gr, Matthijs

HY carb

Geplaatst: di jan 30, 2007 12:54 pm
door deconstruction
Iedereen wordt hartelijk bedankt voor alle advies en informatie.
Het word me eindelijk duidelijk gemaakt dat het probleem is dat de wagen niet harder rijdt dan 60kph. Nou volgens mij zou dat vanwege de begrenzer kunnen zijn, dus de vragen zijn nu:
- wat voor carburateur kan er beter op om dit te verhelpen?
- heeft iemand zo'n carburateur in goede staat?

Geplaatst: di jan 30, 2007 2:33 pm
door Stef
Je kunt eenvoudig de begrenzer later in laten grijpen door de uitstulping waar de begrenzer inzit los te schroeven met de 2 boutjes en dan de bus waar de veer inzit verder uit te draaien en goed te borgen. De veer die de gasklep openhoudt is nu strakker gespannen waardoor er een grotere luchtstroom door de carburateur nodig is (= hoger toerental) om de gasklep dicht te trekken.

Schroef die bult maar los en je zult zien wat ik bedoel.

Groeten,

Stef