Misschien aardig om hier eens te verzamelen:
1a. hoe te starten bij koude motor
1b. hoe te starten bij warme motor
2a. hoe te starten bij koude motor op de slinger
2b. hoe te starten bij warme motor op de slinger
3a. hoe te starten bij koude motor bij aanduwen/slepen
3b. oe te starten bij warme motor bij aanduwen/slepen
Dit omdat ik nu eindelijk normaal kan starten en nu probeer netjes het boekje te volgen:
starten met koude motor:
choke volledig uittrekken, starten en als motor op redelijk constant toerental zit choke langzaam indrukken totdat ie helemaal in kan.
starten met warme motor:
choke ingedrukt laten, gaspedaal helemaal in, starten en als ie aanslaat gas los.
Dat eerste is geen probleem (al rijd ik meestal al weg met de choke nog een eindje uit omdat ik te ongeduldig ben om zo lang te wachten, maar bij het eerste stoplicht kan de choke meteen in), maar die methode bij warme motor vind ik zelf maar niks, m'n startmotor lijkt veel harder rond te gaan dan, kan dat?
Officiele startmethoden
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Officiele startmethoden
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Officiele startmethoden
Ik start ook altijd zo. Ik zie niet waarom je warm je startmotor meer belast, je hoeft je startmotor maar een klein tikje te laten geven. Wel oppassen dat je je motor niet verzuipt als ie warm is, dus echt maar een keer het gas indrukken. Anders moet je weer een paar minuten niksen. Nadat je de motor (warm) verzopen hebt kan je beter het indrukken van het gaspedaal achterwege laten!
Koud start ie op de slinger hetzelfde.
Warm kan je niet slingeren en het gas intrappen, maar dat is ook niet nodig. Zonder gas bij start ie ook wel.
Let er trouwens op als je hem aanslingert dat je niet te lang het contact aan laat staan!
Wat ik altijd een beetje lastig vind: hoe te starten als je motor warm is geweest, maar inmiddels al weer aardig is afgekoeld? Iemand tips? Meestal start ik dan zonder gas of choke. Iemand een andere methode?
Groet,
Ree
Koud start ie op de slinger hetzelfde.
Warm kan je niet slingeren en het gas intrappen, maar dat is ook niet nodig. Zonder gas bij start ie ook wel.
Let er trouwens op als je hem aanslingert dat je niet te lang het contact aan laat staan!
Wat ik altijd een beetje lastig vind: hoe te starten als je motor warm is geweest, maar inmiddels al weer aardig is afgekoeld? Iemand tips? Meestal start ik dan zonder gas of choke. Iemand een andere methode?
Groet,
Ree
starten
Starten met slinger nooit gedaan
maar het lijkt me idem als bij starten bij startmotor .
Waarom?
Omdat een H78 motor na 2 keer rond te draaien aan moet slaan en draait .
Zo niet is die niet in orde ( ontsteking, compressie, enz ) .
Nu bij mij is het een ander verhaal , enfi ik rijd op LPG .
En ik start zomer en winter op de steeds dezelfde manier op LPG :
- Steeds rechtstreeks op LPG ( heeft tijdens het contakt al opgezet een LPG injectie gehad , dus er bevind zich een stevigge hoeveelheid LPG in het aanzuigspruitstuk of luchtfilter. )
- Dit wordt na 1 maal de startdrukknop 2 sec max aangeraakt te hebben naar binnen gezogen en weg is de motor.
- Als het koud is dan trek ik mijn choke ( de werkelijke choke knop op het dashboard ) juist tot je een klein klikje voeld
dat is ongeveer een +/- 3/4 denk ik of 2/3 ... .
Dat klikje heeft elke choke van een HY en duid op een volle choke of een vooringestelde markering choke , dus dat klikje .
Gas pedaal volledig open en weg .
- Als die warm is , uiteraard choke af ( trouwens die staat 100 meter verder op de rijweg al uit )
En gaspedaal half open .
Ik krijg nu wel steeds warm of koud een voorinjectie van LPG geinjecteerd
Maar een H78 start altijd zeer snel , ook zelfs bij een ontregelende motor enz

Waarom?
Omdat een H78 motor na 2 keer rond te draaien aan moet slaan en draait .
Zo niet is die niet in orde ( ontsteking, compressie, enz ) .
Nu bij mij is het een ander verhaal , enfi ik rijd op LPG .
En ik start zomer en winter op de steeds dezelfde manier op LPG :
- Steeds rechtstreeks op LPG ( heeft tijdens het contakt al opgezet een LPG injectie gehad , dus er bevind zich een stevigge hoeveelheid LPG in het aanzuigspruitstuk of luchtfilter. )
- Dit wordt na 1 maal de startdrukknop 2 sec max aangeraakt te hebben naar binnen gezogen en weg is de motor.
- Als het koud is dan trek ik mijn choke ( de werkelijke choke knop op het dashboard ) juist tot je een klein klikje voeld

Dat klikje heeft elke choke van een HY en duid op een volle choke of een vooringestelde markering choke , dus dat klikje .
Gas pedaal volledig open en weg .
- Als die warm is , uiteraard choke af ( trouwens die staat 100 meter verder op de rijweg al uit )

En gaspedaal half open .
Ik krijg nu wel steeds warm of koud een voorinjectie van LPG geinjecteerd
Maar een H78 start altijd zeer snel , ook zelfs bij een ontregelende motor enz

HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
Eenig model