Drukgroep + ? kapot?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zusje
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 46
Lid geworden op: di aug 05, 2003 6:08 pm
Kenteken: 07-95-SB
Locatie: Ingen
Contacteer:

Drukgroep + ? kapot?

Bericht door Zusje »

Hallo,

Naar alle waarschijnlijkheid hebben wij de drukgroep stuk.

Het vreemde echter is dat de versnelling niet meer in de 1e of achteruit wil, maar wel al rijdend tussen de twee en de drie kan schakelen.

Dat is toch raar? Je zou toch verwachten dat schakelen helemaal niet meer zou kunnen? Of is het misschien niet de drukgroep, maar de versnellingsbak?

:?
Zusje is de naam van onze HY uit 1976.
lex
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 116
Lid geworden op: ma aug 18, 2003 9:11 am
Locatie: Dussen

Bericht door lex »

Bij mij sprong (in italie) steeds de pook uit de tweede versnelling. ik ben met de eerste en derde thuisgekomen (door de bergen). het was in dit geval het achterste lager van de primaire as wat versleten was. dus misschien is het bij jullie het voorste lager, of de lagers van de onderste as? Ik had wel gemerkt dat vooraf aan het kapotgaan de bak al steeds meer geluid ging maken, een beetje een schurend geluid...

ik weet niet of je er iets aan hebt, maar wie weet...
succes

lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
Dieter
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 19
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 12:35 am

Bericht door Dieter »

Wanneer maakt het een geluid? Bij het stationair draaien of bij het intrappen van de koppelingspedaal? Bij het rijden of tijdens het bollen?
lex
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 116
Lid geworden op: ma aug 18, 2003 9:11 am
Locatie: Dussen

Bericht door lex »

het geluid kwam echt uit de versnellingsbak, dus bij belasting en meedraaien van de assen in de bak. voornamelijk te horen in de tweede en derde versnelling. het geluid was weer weg bij op snelheid het gas loslaten.

lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
Gebruikersavatar
Zusje
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 46
Lid geworden op: di aug 05, 2003 6:08 pm
Kenteken: 07-95-SB
Locatie: Ingen
Contacteer:

Bericht door Zusje »

Het geluid dat wij hoorden was alsof er allemaal schijfjes tegen elkaar rinkelen. Het geluid hoorde je niet bij het stationair draaien (vrij). Maar, als ik het koppelingspedaal nog maar aanraakte, begon het. De eerste versnelling kwam ik zowiezo in. In de tweede versnelling hoorde je het geluid ook, totdat we meer toeren maakten.

Nu, een paar dagen later heb ik begrepen dat de eerste versnelling en de achteruit ongesynchroniseerd zijn. Maar waarom we toch thuis zijn gekomen (in de 2 en 3) begrijp ik nog steeds niet

Een duidelijk antwoordt heb ik dus nog niet, dat zullen we wel krijgen als we de boel losmaken. :?:
Zusje is de naam van onze HY uit 1976.
Gebruikersavatar
Zusje
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 46
Lid geworden op: di aug 05, 2003 6:08 pm
Kenteken: 07-95-SB
Locatie: Ingen
Contacteer:

Bericht door Zusje »

correctie:

In het vorige stukje stond: "De eerste versnelling kwam ik zowiezo in."

Dat moet "De eerste versnelling kwam ik zowiezo[b] NIET [/b]in." zijn.
Zusje is de naam van onze HY uit 1976.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

En bij een stilstaande motor?kan je de versnellingen dan wel inschakelen
Zet hem eens in z'n 1 en dan starten,Als zusje dan gaat rijden,en de vrije
slag is goed dan moet er een nieuwe koppeling in.De motor hoeft dan maar 20cm naar voor.
Gebruikersavatar
Zusje
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 46
Lid geworden op: di aug 05, 2003 6:08 pm
Kenteken: 07-95-SB
Locatie: Ingen
Contacteer:

Bericht door Zusje »

Hai Gerard,

Als Zusje in de 1 gestart wordt, gaat ze inderdaad rijden.

Maar hoe kan het dan dat we wel in de 2 en 3 konden rijden? Want dat stukje begrijp ik niet.

Gerard, bedankt voor je reactie.

Groet,
Marc
Zusje is de naam van onze HY uit 1976.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

De 1 en AR zijn niet gesynchroniseerd,dus rechte tandwielen schakelen
en de aandrijfas(priseas)in de bak draait,dus kan je er nooit een stilstaand
tandwiel inschakelen.Door de synchromeshringen in 2 en 3 komt er een
kracht op de ringen die hem stildrukken en daardoor kan die er wel in.
Als je de motor naar voor heb,controleer ook goed of de koppelingsplaat
soepel over de priseas schuift.Gezien het werk dat je eraan heb,raad ik je
aan om gelijk het hele koppelingsset te vernieuwen,dus plaat,drukgroep en druklager.
Plaats reactie