Koelkast

Moderators: LEiPiE, Le Camion

John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Koelkast

Bericht door John »

Ik heb nu voor de tweede maal in korte tijd mijn huishoudaccu verprutst omdat de koelkast te lang op 12 volt bleef staan bij stilstaande motor. Hoe krijg ik het voor elkaar dat de koelkast alleen gevoed wordt door de tweede accu als het contact aanstaat.( De accu's zijn met een scheidingsrelais met elkaar verbonden.)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Koelkast

Bericht door Ree »

Je kan de stroomvoorziening naar je koelkast onderbreken met een relais. Wanneer dit relais bekrachtigd wordt door je contactslot, krijgt je koelkast stroom, wanneer deze bekrachtiging onderbroken wordt, zal de stoomtoevoer wegvallen.

Je moet even kijken hoeveel amp je koelkast trekt. Relais kan je overal krijgen, op de site van Conrad kan je lekker bladeren.

Groet,

Ree
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

Bedankt Ree, maar wil je me nog even steunen? Het gaat om een koelkast die 9 amp. trekt. Welk relais (Conradsite) zou jij adviseren? Alvast bedankt.
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

Dat scheidingsrelais is er toch juist voor dat de startaccu niet belast wordt als de bus niet op contact staat?
Waarom wil je je bus op contact laten staan als hij niet loopt?
Dat is sowieso slecht voor de bobine (als je contactpuntjes hebt)

Als je dat echt wil zul je de startaccu handmatig af moeten koppelen van de boordaccu. Dat zou moeten kunnen door een schakelaar tussen je scheidingsrelais te zetten. Geen extra relais nodig lijkt me.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Joost,

Het gaat er niet om de accu's te scheiden, maar dat je uitsluitend tijdens het rijden de koelkast op 12volt wilt hebben. Als je niet meer rijdt, moet de koelkast geen 12 volt meer krijgen omdat je anders de huishoud accu leegtrekt. De bus laat je niet op contact staan als deze niet loopt, daarom trekt de koelkast dan niet je accu leeg.

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

John,

Ik zou een 30 amp relais pakken, dat is standaard. Je moet wel zeker weten dat je koelkast niet een hoge opstartstroom trekt, in dat geval is er voor een paar euro extra ook een 70 amp relais te koop.

Ik weet niet hoe je direct kan linken naar een item op de conrad site, maar als je "snel zoeken" doet op de term "AUTO RELAIS 12V 150MA" dan krijg je een geschikt relais. Je kan een soortgelijk relais in iedere electronicazaak/benzinepomp/bouwmarkt krijgen.

Groet,

Ree
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Eigenlijk moet je het relais laten bekrachtigen door de voedingsdraad van je dynamo. Zo maakt het niet uit of je auto op contact staat of niet. Het relais wordt alleen bekrachtigd als je dynamo aan het bijladen is. Als deze niet draait sluit hij de stroomtoevoer naar het relais af. Ik zou voor een 70 A relais kiezen, dan zit je aan de veilige(r) kant.

Hier:

http://www.kerklied.com/adrie/Scheidingsrelais.html

staat het schema.

Wat nog handig is om te doen, is om er zo'n lichtzoemer van een paar euro er tussen te zetten die gaat zoemen als je, je koelkast aan laat staan. Moet ik ook nog steeds doen eigenlijk.

Succes
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Boudewijn schreef:Eigenlijk moet je het relais laten bekrachtigen door de voedingsdraad van je dynamo.
Inderdaad. Dat is beter dan het contactslot ;)
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

Ree schreef:Joost,

Het gaat er niet om de accu's te scheiden, maar dat je uitsluitend tijdens het rijden de koelkast op 12volt wilt hebben. Als je niet meer rijdt, moet de koelkast geen 12 volt meer krijgen omdat je anders de huishoud accu leegtrekt. De bus laat je niet op contact staan als deze niet loopt, daarom trekt de koelkast dan niet je accu leeg.

Ree
aha, dan had ik het (helemaal) verkeerd begrepen.
Dan inderdaad een relais tussen de toevoerdraad van de koelkast zetten die je schakelt met je contactslot. De geschakelde plus dus.
Dat van die toevoerdraad van de dynamo snap ik niet helemaal, dat is toch ook gewoon geschakelde plus? Bij de mijne in ieder geval wel.

Een 40 ampere relais zou voldoende moeten zijn denk ik, de hogere opstartstroom van de koelkast kan dat relais kortstondig ook wel aan.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

De d+ van de dynamo geeft uitsluitend stroom als de motor draait. Het contact kan ook aan staan als de motor niet draait. Daarom is de d+ een betere schakeldraad; zo trekt de koelkast uitsluitend stroom indien de dynamo stroom levert.
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Hi John,
Ter overweging.
Aannemende dat je een Electrolux of iets dergelijks hebt, die op gas 12V en 22oV werkt, dan is naar mijn mening een goed alternatief de koelkast niet op 12V te gebruiken maar op gas. Onze koelkast gebruiken wij al jaren alleen op gas, zowel tijdens het rijden als op locatie. Het gas verbruik valt erg mee, en het schijnt dat de koelkast het op gas het beste doet! Nog nooit is "de vlam" tijdens het rijden uigewaaid.
Groeten
Leo
HY rijder sinds 1995.
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Wij gebruiken de koelkast ook alleen op gas en heel soms als er stroom is op de camping op 230V. Op 12 V doet hij het inderdaad niet goed. Als we tijdens een zomervakantie van 4 weken de koelkast permanent op gas hebben is onze gasfles nog niet leeg. Ik heb niet zo'n hele grote gasfles, maar een die net in de reservewielkast past. Dus je doet er best lang mee en belast je accu en dynamo minder.

Wel moet ik erbij vertellen dat wij niet op gas koken, maar een Coleman branderset hebben op loodvrije benzine. Maar die laatste kun je binnen in je bus eigenlijk niet gebruiken, dus wij koken altijd buiten.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ik heb mijn koelkast ook altijd op gas, maar tijdens het rijden gaat deze altijd uit. Als tijdens een ongeluk de gasfles los schiet wil ik niet weten wat er gebeurt :?

Op de bestemming aangekomen gaat de koelkast dan weer aan. Misschien dat alles in de koelkast 1 of 2 graden warmer is geworden, maar dat mag geen naam hebben. Als je vaak lange ritten maakt is het wel aan te raden om de koelkast dan tijdens het rijden op 12V te schakelen.

Ree
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

Ik rijd inderdaad vrij veel. Mijn vakanties duren meestal 25 dagen, waarin ik ongeveer 5000 km rijd. Dus de koelkast staat toch wel vaak op 12 volt. Ik neem aan dat tijdens het rijden de accu dan geen schade ondervindt. Bij stilstaan gaat ie dan op gas, maar dat vergeet ik dus wel eens. Vandaar mijn vraag over het relais. Bedankt voor de reacties. Nog een laatste vraag: Moet er een zekering geplaatst worden als ik het relais inbouw en zo ja waar in het circuit?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Als je de schakeldraad van het contactslot trekt hoeft het niet, dat is al gezekerd. Als je hem van de D+ van de dynamo haalt, zou ik het wel doen, die is anders niet gezekerd.

De stroomtoevoer van de koelkast is nu waarschijnlijk niet gezekerd. Dat zou ik wel doen en zo vlak mogelijk na de plus van de HH accu plaatsen. In ieder geval voor het relais.

Groet,

Ree
Plaats reactie