hier ben ik het toch niet mee eens.Ree schreef:De d+ van de dynamo geeft uitsluitend stroom als de motor draait. Het contact kan ook aan staan als de motor niet draait. Daarom is de d+ een betere schakeldraad; zo trekt de koelkast uitsluitend stroom indien de dynamo stroom levert.
Als tijdens het draaien van de motor op de D+ aansluiting geen 12 volt komt te staan dan zal de dynamo niet laden. Er moet van de dynamo namelijk een veld bekrachtigd worden om stroom te kunnen leveren. De dynamo kan zelf niet op gang komen, i.t.t de dynamo van een fiets.
Het is dus niet zo dat de dynamo 12 volt zet op de D+ draad.
De D+ draad is gewoon geschakelde plus. Er komt 12 volt op te staan bij het omdraaien van de sleutel. Die draad kun je best gebruiken om een relais aan te sturen, dat dan weer wel.
Ik zou me niet teveel zorgen maken over de extra belasting op de dynamo door de koelkast. 9 Ampere moet makkelijk kunnen, te vergelijken met 2 verstralers.