Koelkast

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Koelkast

Bericht door Joost »

Ree schreef:De d+ van de dynamo geeft uitsluitend stroom als de motor draait. Het contact kan ook aan staan als de motor niet draait. Daarom is de d+ een betere schakeldraad; zo trekt de koelkast uitsluitend stroom indien de dynamo stroom levert.
hier ben ik het toch niet mee eens.
Als tijdens het draaien van de motor op de D+ aansluiting geen 12 volt komt te staan dan zal de dynamo niet laden. Er moet van de dynamo namelijk een veld bekrachtigd worden om stroom te kunnen leveren. De dynamo kan zelf niet op gang komen, i.t.t de dynamo van een fiets.
Het is dus niet zo dat de dynamo 12 volt zet op de D+ draad.
De D+ draad is gewoon geschakelde plus. Er komt 12 volt op te staan bij het omdraaien van de sleutel. Die draad kun je best gebruiken om een relais aan te sturen, dat dan weer wel.

Ik zou me niet teveel zorgen maken over de extra belasting op de dynamo door de koelkast. 9 Ampere moet makkelijk kunnen, te vergelijken met 2 verstralers.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Volgens mij moet op de "exec" aansluiting (of zo) 12v staan om aan te gaan en is de d+ is uitsluitend een signaal dat de dynamo stroom levert maar hier durf ik geen vergif op in te nemen :oops:

Vanavond zal ik even zoeken hoe het werkelijk zit.

Ree
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

in dat geval heb ik die draad er niet op zitten.
waar wordt die draad bij de HY normaal voor gebruikt dan?
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

De D+ aansluiting wordt inderdaad 12V als je dynamo stroom gaat leveren. Bij mij is dit uit mijn hoofd een blauwe draad. Deze zorgt er ook voor dat bijv. je laadstroomlampje uit gaat als je dat hebt, want dan komen beide zijden aan 12V te liggen en wordt de sanning over de lamp 0V. Ik heb nog een schema gevonden waarbij je in de kring nog een relais op kan nemen om te voorkomen dat je accu toch nog leegtrekt als je de koelkast vergeet uit te zetten. Helaas kan ik dit niet plaatsen. Waarom is dat niet meer mogelijk. Ik krijg steeds een foutmelding als ik een bestan wil toegoegen aan dit bericht.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Edwin, meld dit even op het forum "diversen"onder "forumopmerkingen". Arthur moet het dan wel lezen en toeslaan!
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Laten we in dit item wel onderscheid maken in gelijkstoom en wisselstroom dynamo's
Bij de wisselstroomdynamo staat de D+ nl.wel altijd onder spanning :D
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

ik denk dat daar het verschil zit. :)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Op mijn wisselstroomdynamo zit een uitgang die pas 12 volt geeft nadat de motor is aangeslagen. Volgens mij heet deze uitgang de D+

Er zit ook een draad op waar spanning opkomt als het contact aangaat. Deze is nodig zodat de dynamo stroom kan gaan leveren.

De eerste van de twee wil je dus gebruiken om je relais te schakelen. Trouwens, dit signaal gaat ook naar je spanningsregelaar. Vandaar kan je nog makkelijker een draad naar achter trekken. Anyway, gewoon even meten, dat gaat een stuk sneller dan nadenken ;)

Ree
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Is het niet het eenvoudigst om de relais voor de koelkast (en eventueel andere gebruikers) te bekrachtigen wanneer het contact aanstaat?
Groetjes
Leo :lol:
HY rijder sinds 1995.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Dan kan je accu leeggetrokken worden wanneer je contact aanstaat, maar je motor niet draait.
Plaats reactie