Zullen we, of toch maar niet..............

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Lottielot
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

Zullen we, of toch maar niet..............

Bericht door Lottielot »

Wij zijn een alledaags gezin die "burgelijkheid" :lol: verafschuwd. Na een aantal jaren in een (storm) tent te hebben gekampeerd, was de overstap naar een caravan wel even slikken. :? Hebben het wel gedaan, omdat het hier om een simpele toercaravan ging op een vaste plaats zonder enig poehá. Mijn enige eis was....géén tv & gewoon waterkraantje buiten houden. Door onze verhuizing & de ontwikkeling van een sleur van steeds dezelfde omgeving hebben we de caravan verkocht. Nu zoeken we een kampeerbus als alternatief voor onze caravan. Aangezien ik meteen heb gezegd dat dit niet zo'n "standaard" ding moet zijn hebben we ons suf gesurft op internet. Nu zagen we op een mooie gele HY te koop staan uit 1975. LIEFDE OP HET EERSTE GEZICHT !!!! Als het aan mij ligt kopen we hem meteen, maar bij navraag en het lezen van veel info op het forum ben ik nu toch een beetje de kluts kwijt. :roll: Mijn man is a-technisch wat auto's betreft, dus we hebben géén idee waar we op moeten letten en wat ons te wachten staat. Kunnen we nog wel onderdelen kopen etc, etc.
Kortom: Koop je een KLUSBUS of KAMPEERBUS. :?: :?:
to HY or not?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Met een garage in de buurt die verstand heeft van oude citroens zijn de kosten over het algemeen heel goed te overzien. Wanneer je bus in goede staat verkeert zal je gemiddeld zo'n 300 euro per jaar kwijt zijn aan onderhoud (zolang er niets écht mis gaat). Wanneer je hem koopt zijn er meestal wel wat dingetjes waardoor het eerste jaar wat hoger uit kan vallen.

In ieder geval wat puntjes om je op weg te helpen:
- Informeer je goed voordat je koopt. Ze zijn allemaal even mooi, dus ga niet direct voor de eerste die je ziet.
- Je kan niet harder dan 80, je komt dus 2/3 zo ver als met een gewone camper. Haasten is helemaal geen optie.
- In de winter moet hy binnen staan, of lassen met je hobby zijn.
- Het is in ieder geval géén klusbus. Het is een kampeerbus waar altijd wel wat aan te klussen is.
- Wanneer je een bus wilt bezichtigen kan je altijd vragen of er iemand op dit forum dicht in de buurt woont, misschien kunnen ze helpen tijdens het bezichtigen.

Succes!
Lottielot
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

Bericht door Lottielot »

Bedankt voor deze snelle reactie. Mijn hoop & enthousiasme stijgt. :) :) Deze betreffende bus is in de buurt van Alkmaar te koop, dus....................WIE OH WIE (of moet ik dit elders aanvragen) :roll: Wij wonen in Groningen en heb het vermoeden dat hier in de omgeving praktisch géén HY voorkomt. Tenminste we zien ze nooit. Ben zó benieuwd hoe het rijdt en klinkt. Zoals je begrijpt is het voor ons ook een hele reis (wat we er graag voor over hebben hoor!), dus alle hulp en :idea: zijn van harte welkom.
to HY or not?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Dat je ze niet ziet heeft niets met Groningen te maken hoor. De meeste zijn in middels gewoon verdampt.

Garage Timmer zit volgens mij in Grongingen en die hebben veel oude Citroens, misschien dat je daar eens langs kan gaan zodat ze je verder kunnen helpen.

gREEtings
Lottielot
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

Bericht door Lottielot »

Bedankt voor de tip, maar helaas :cry: :cry: ze hebben géén staan.
Zijn gelukkig al in contact met iemand hier in de buurt die een paar heeft staan. We mogen binnenkort in ieder geval even langskomen om te "snuffelen" aan al dat moois. Heb er alle vertrouwen in dat we zó al een mooi stukje op weg worden geholpen. Willen nog steeds gaan voor de TOPPER in de buurt van Alkmaar, maar het lijkt ons beter om ons goed te orïenteren en te laten voorlichten. Dus alle voor -en nadelen, ervaringen zijn nog steeds van harte welkom.
to HY or not?
Willem
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

Bericht door Willem »

Hallo.
Een kleurrijke ervaring van een pas geboren Hystelletje.
Voor een uiteindelijke beslissing hebben de volgende stappen ons geholpen.
-web afzoeken naar Hy linken en veel lezen, verliefd worden-
-het bieden op de Hy volgen-
-lid worden van een Hy club-
-in kontakt komen met Hy kenners, een kop koffie, een glas wijn, een leuk gesprek over van alles en uiteraard de Hy-
-de Hy van onze keuze door kenners laten 'betasten'-.
-een keuze en afweging maken tussen werk uitbesteden of willen/moeten leren het zelf te doen-
-we hebben vervolgens de Hy gekocht-

Na google, de kontakten, overwegingen, de aankoop en inmiddels voor het eerst iets gesleuteld en een wat grotere aanpak uitbesteed te hebben. Heeft iets ons te pakken:" hijHy wil leren alles aan de auto zelf te kunnen doen en
zijHy is inmiddels druk bezig met het nest te eigenen".
hijHy heeft atlijd gezegd a-technisch te zijn. Is hij ook, maar samen met verrekte leergierig moet dit toch kennis en vrijheid kunnen opleveren.
Onsinsziens is er hoop.

Met vriendelijke groet,
Hy'sblij
Lottielot
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

Bericht door Lottielot »

Hoi HY'sblij,

Inmiddels hebben we een aantal dezelfde stappen gevolgd. Veel info gezocht op internet, op bezoek geweest in een mooie stalling met 5 HY's, en dus ook verliefd geworden. We gaan er voor en zullen dus ook het autotechnische deel onder de knie moeten krijgen. Gisteren een motorblok en het reparatie handboek bestudeerd en dat moet te leren / uit te komen zijn. Nu nog een mooie bus.

Mocht iemand er nog eentje in zijn omgeving te koop hebben......WIJ ZIJN OP ZOEK !!

Heb trouwens nog een leuke link in Frankrijk gevonden voor een aantal brandweer HY's.
http://www.webmycar.com/zonecar/webacar ... 24Type%20H
to HY or not?
Plaats reactie