kabelboom

Moderators: LEiPiE, Le Camion

merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

kabelboom

Bericht door merdy »

wie weet waar je een goede tekening vandaan kan halen, voor het maken van een nieuwe kabelboom, en dan voor 1 uit 67
genoeg te vinden, maar niet wat er in de verpakte huls gebeurt.

rob. :wink:
wpater
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Kenteken: NV-12-ZR

Re: kabelboom

Bericht door wpater »

Rob wat bedoel je met verpakte huls?
Ik heb wel een schema (digitaal) maar dat is hetzelfde als in het werkplaatshandboek en is ook wel op het web te vinden.
Volgens mij ook wel bij Bert op de site.
Wil je een compleet nieuwe boom maken of heb je slechts een deel van de info nodig?

Groeten Willem
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Bij die schema's zijn geen lengtes van de kabels bekend, en ook niet hoe je ze het handigst kan bundelen...

Misschien heeft het magazijn van het HY team er een uit een sloper? Misschien kan je er zelf een uit een sloper halen waar niet te veel aan gerommeld is. Die kan je aan een houten bord/muur spijkeren en vervolgens namaken. De originele stekkers zijn te koop via Citroworld of inferieur bij de Halfords.
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Hi Rob,

Goed adres voor kabelboommateriaal is Rick Donkers: http://www.rickdonkers.nl/web/

Veel ervaring mee, prima materiaal.

Gr, M
merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door merdy »

Ree schreef:Bij die schema's zijn geen lengtes van de kabels bekend, en ook niet hoe je ze het handigst kan bundelen...

Misschien heeft het magazijn van het HY team er een uit een sloper? Misschien kan je er zelf een uit een sloper halen waar niet te veel aan gerommeld is. Die kan je aan een houten bord/muur spijkeren en vervolgens namaken. De originele stekkers zijn te koop via Citroworld of inferieur bij de Halfords.

dan zou het toch mooi zijn dat er een tekening die ongebundeld zou zijn, met de juiste afmetingen, en aansluitingen hoe je zo,n ding zou moeten maken.

rob, :wink:
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ik zie hier dan een prachtige taak weggelegd voor je Rob ;)
Ik heb een paar jaar geleden juist alleen een logisch diagram gemaakt (http://www.iwinet.nl/hy/CitroenHYbedrading.v2.pdf jemig, al weer vijf jaar geleden gemaakt :D), wat dus juist verre is van een weerspiegeling van hoe de kabels lopen.
Onderstaande kaartje komt het dichtst in de buurt van een afbeelding van de boom zelf, maar ook hier zonder lengtes.
Wat je er vooral op ziet is dat de kabelboom bestaat uit een paar armen:
(M) richting motorelectra
(AV) dashboard
(ARD) rechtsachter
(ARG) linksachter
Meest vervelende is alleen dat je op dat schema heel slecht kan zien wat nou waar aan zit. Sommige kleuren kloppen, maar andere weer niet volgens mij.
Maar op zich met de combinatie van dit diagram, mijn diagram en dat uit het werkplaatshandboek moet toch wel wat te halen zijn hoop ik
Bijlagen
wire74.jpg
wire74.jpg (133.37 KiB) 22999 keer bekeken
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door merdy »

dankje voor de mooie tekening, maar het zal een nieuwe kabelboom worden, want ik ben nu 5 dagen bezig, er is echt niet uit te komen.
het mooiste was geweest hoe het er uit zou zien aan de binnenkant van de samen gebonden hulzen, want daar kan je niet zien wat door gelust is, of juist is afgekopeld.

Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ik ben heel benieuwd wat jouw ervaring wordt met een nieuwe kabelboom. Ik ken niemand anders die er één heeft gekocht.
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ik snap het niet helemaal. Je wilt een nieuwe draadboom kopen. Dat betekent dat de oude helemaal weg moet. Als je deze helemaal demonteert evt. door de draden en waar ze op moeten komen goed te labelen. Hierna leg je de oude draadboom op een plaat hout welke groot genoeg is om de hele boom op neer te leggen. Bij aftakkingen sla je een klein spijkertje naast de draadboom en hierna haal je de isolatie die de draden samen houdt (de huls zoals jij het noemt) gewoon weg.

Dan koop je los draad bij een automaterialen winkel of zo. En maak je de draadboom gewoon na. Je zult zien hoeveel geld je bespaart en wat een prima draadboom het wordt.

Als je bang bent helemaal de weg kwijt te raken, kun je van tevoren ook nog een paar digitale foto's maken, zodat je later kan terugkijken hoe het zat.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door merdy »

ik begrijp helemaal wat je bedoel, en het zou ook een prima plan zijn als er nog iets van de draadboom zou kloppen.
de draadboom is op zo veel plaatsen geopend, draden door geknipt, verwijderd, om gelegt, dat er geen logische volgorde is te vinden.
op vreemde wijze was de verlichting naar achteren half uit de boom gehaald, er waren div zwaailichten toeters en bellen, koptelefoons, alternatieve aansluitingen naar lampjes, enz enz.
de kabelboom die er in zit, moetje maar zien als een bol wol waar je in het midden aan vier draden gaat trekken, en zie dan de klitten er maar uit te halen, zie de foto die ik al eerder heeft geplaats, zo ziet alles er uit.
Afbeelding
dit is geen normale toestand om uit zo,n zooitje nog iets te halen.
dus de enigge manier om nog een draadboom zelf te maken, is dat er een tekening zou moeten zijn zonder huls er omheen.

merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door merdy »

ben toch begonnen met een aantal nieuwe draden te trekken, ik heb nu de stads dim en groolicht, deze zal ik door koppellen naar achteren, dan alleen nog tank, richting, en remlicht.

Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Hi Rob,

Je bovenstaande foto laat duidelijk zien dat werken vanaf het origineel niet meer mogelijk is. Ik zou je adviseren alle bekabeling uit de bus te snoeien en volledig opnieuw te beginnen.

Mijn manier van werken is alsvolgt:
- bedraad functie voor functie; de boom 'groeit' dus als het ware in de auto
- Gebruik veel tie-wraps terwijl de boom groeit; hierdoor blijft alles netjes gebundeld en het werkt snel
- Als je helemaal klaar ben en alles getest is kun je aan de afwerking beginnen; kies de 'knooppunten' waar aftakkingen zitten en tape die met isolatietape
- Knip nu alle tie-wraps weg zodat je alleen de boom overhoudt die bijeen blijft door de stukjes tape
- Omwikkel nu de boom volledig met katoentape

De bovenstaande tekeningen zijn waardevol om te snappen hoe de meer complexe functies bedraad moeten worden.

Ter inspiratie hierbij 2 foto's van de Flying Dutchman race-eend die ik bedraad heb volgens bovenstaande methode.

Gr, M
Bijlagen
DSC01247small.jpg
DSC01247small.jpg (116.47 KiB) 22888 keer bekeken
DSC01243small.jpg
DSC01243small.jpg (91.3 KiB) 22888 keer bekeken
merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door merdy »

dat ziet er erg netjes uit, knap dat je daar zo uit bent gekomen.

merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door merdy »

ik heb nu stads, dim, groot licht, remlicht, achterlichten, kentekenplaat, claxon.
ben nu bezig met de richting lampjes.
het is wel werk hoor om uit de bol wol draadjes te vinden, maar het val niet tegen.

ook de schakelaar van de remlichten zat vast, die hadden de andere via een lichtknopje gemaakt, dus als ze moeste remmen, dan drukte ze op dat knopje, vraag me ook af wie die wagen ooit a.p.k goed gekeurd heeft.

maar al met al, komt er wel vooruitgang in.

Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Het doet me goed Rob,dat je alleen, dat al voor elkaar heb gekregen.
Je gaat dus nu uit de warboel,het originele ontdekken :lol:
Veel succes.
Plaats reactie