startproblemen
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma mei 10, 2010 8:41 pm
startproblemen
Wij hebben ook startproblemen de HY heeft 7 jaar buiten gestaan.in volgorde heb ik de oude benzine vervangen / filter schoongemaakt / carb schoongemaakt / accu geladen / olie vervangen.
Het gekke is dat alles er nog goed uitziet de bougies / flotter was schoon / de benzine filter was redelijk schoon / alleen had de vorige eigenaar een schoenveter om de verdelerkap om vast te zetten, de klemmen waren verdwenen en nog steeds.De motor gaat goed rond ook met de zwengel maar de bougies vonken niet
Ik heb aan gebrek van klemmen zolang tyribs gemonteerd. Alleen bij het verwijderen van de carb en het spruitstuk onder de carb naar het blok kwam een 0,5 ltr water uit ik heb me laten vertellen dat condens van het lange staan een oorzaak kan zijn.Op dit moment ontbreekt nog de kennis maar dat komt zeker nog
met hulp van forum en evt duidelijk boek. Graag suggesties ofwel eerste hulp.
Met vriendelijke groeten gradcitrohy
Het gekke is dat alles er nog goed uitziet de bougies / flotter was schoon / de benzine filter was redelijk schoon / alleen had de vorige eigenaar een schoenveter om de verdelerkap om vast te zetten, de klemmen waren verdwenen en nog steeds.De motor gaat goed rond ook met de zwengel maar de bougies vonken niet
Ik heb aan gebrek van klemmen zolang tyribs gemonteerd. Alleen bij het verwijderen van de carb en het spruitstuk onder de carb naar het blok kwam een 0,5 ltr water uit ik heb me laten vertellen dat condens van het lange staan een oorzaak kan zijn.Op dit moment ontbreekt nog de kennis maar dat komt zeker nog
met hulp van forum en evt duidelijk boek. Graag suggesties ofwel eerste hulp.
Met vriendelijke groeten gradcitrohy
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: startproblemen
Hi Grad,
Waar kwam water uit? Uit het inlaatspruitstuk?? Een halve liter is heel veel, acht de kans dat dit condens is nihil. Immers, waarom zou er condens neerslaan op die plek? In geval van water in het spruitstuk absoluut niet meer proberen te starten, grote kans op water op de zuiger hetgeen waterlock geeft. Indien je met waterlock probeert te starten kunnen de gevolgen desastreus zijn!
Meer en gedetaileerde info is welkom om je met advies te helpen.
Gr, M
Waar kwam water uit? Uit het inlaatspruitstuk?? Een halve liter is heel veel, acht de kans dat dit condens is nihil. Immers, waarom zou er condens neerslaan op die plek? In geval van water in het spruitstuk absoluut niet meer proberen te starten, grote kans op water op de zuiger hetgeen waterlock geeft. Indien je met waterlock probeert te starten kunnen de gevolgen desastreus zijn!
Meer en gedetaileerde info is welkom om je met advies te helpen.
Gr, M
Laatst gewijzigd door Matthijs164 op do mei 13, 2010 8:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma mei 10, 2010 8:41 pm
Re: startproblemen
Ik heb de auto inmiddels meerdere keren gestart zonder resultaat. Bij het loshalen van het spruitstuk waar de carb op gemonteerd is kwam bij het los halen het water tussen het spruitstuk en blok uit, of het moet uit de vlotterkamer komen, en omdat de motor niet loopt kan ik niet zien of het misschien de koppakking kan zijn. Ik heb ook het water uit de radiator laten lopen enkele rest liters en daar zat antivries in, ik heb er nu schoon water ingedaan. Vandaag heb ik er een bougie uit gehaald en gekeken naar de vonk en die was er niet. Morgen kan ik verder kijken misschien kan ik advies krijgen met zoeken
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: startproblemen
Hi Grad,
De koppakking zit op een lager niveau dan het spruitstuk. Een lekkende koppakking kan nooit water lekken in het spruitstuk.
Algemeen geldt dat een motor drie dingen nodig heeft om te kunnen werken:
1) vonk
2) brandstof
3) compressie
Alleen als alle drie in orde zijn zal de motor lopen. Stap voor stap testen is dus de enige manier.
Je geeft aan dat je geen vonk hebt; dat is dus een elektrisch probleem. Voor een vonk moet er spanning staan op de bobine en moet het contactpuntje massa maken. Je kunt makkelijk meten of je bij het ronddraaien van de motor afwisselend 12V en 0V meet op de primaire zijde van de bobine. De bobine 'laad' wanneer er 12V op de primaire zijde staat en 'ontlaad' wanneer het contactpuntje opengaat (je meet 0V aan de primaire zijde). Vervolgens moet de energieontlading van de bobine bij de bougies terecht komen en dat gebeurt in de verdelerkap. Een kap zonder veren gaat niet werken dus dat moet je eerst in orde maken. Je zou bij het ronddraaien van de motor regelmatig een vonk moeten zien op de bougie. Overigens, een bougie vonkt alleen als de bougie zelf aan massa hangt. Een niet gemonteerde bougie vonkt dus niet! Kijk uit met de hoge spanningen aan de secundaire kant van de bobine, kun je een aardige schok van krijgen!
Gr, Matthijs
De koppakking zit op een lager niveau dan het spruitstuk. Een lekkende koppakking kan nooit water lekken in het spruitstuk.
Algemeen geldt dat een motor drie dingen nodig heeft om te kunnen werken:
1) vonk
2) brandstof
3) compressie
Alleen als alle drie in orde zijn zal de motor lopen. Stap voor stap testen is dus de enige manier.
Je geeft aan dat je geen vonk hebt; dat is dus een elektrisch probleem. Voor een vonk moet er spanning staan op de bobine en moet het contactpuntje massa maken. Je kunt makkelijk meten of je bij het ronddraaien van de motor afwisselend 12V en 0V meet op de primaire zijde van de bobine. De bobine 'laad' wanneer er 12V op de primaire zijde staat en 'ontlaad' wanneer het contactpuntje opengaat (je meet 0V aan de primaire zijde). Vervolgens moet de energieontlading van de bobine bij de bougies terecht komen en dat gebeurt in de verdelerkap. Een kap zonder veren gaat niet werken dus dat moet je eerst in orde maken. Je zou bij het ronddraaien van de motor regelmatig een vonk moeten zien op de bougie. Overigens, een bougie vonkt alleen als de bougie zelf aan massa hangt. Een niet gemonteerde bougie vonkt dus niet! Kijk uit met de hoge spanningen aan de secundaire kant van de bobine, kun je een aardige schok van krijgen!
Gr, Matthijs
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma mei 10, 2010 8:41 pm
Re: startproblemen
Bedankt voor je advies, moet ik hier uit opmaken dat het niets te maken heeft met een kapotte kop cq pakking en kan ik met een gerust hart doorzoeken zoals je aangeeft. Een ding ben ik vergeten de auto is rijdend weggezet. Groetjes gradcitrohy
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: startproblemen
Hi,
Nee, inderdaad is conclusie over de staat van de koppakking niet te trekken op basis van de info die je geeft.
Maak me echter wel (grote) zorgen over het water in het spruitstuk, dat hoort daar niet en kan flinke schade veroorzaken aan de motor. Zorg voordat je verder gaat, dat er absoluut geen water in de cylinderkamers staat boven de zuigers. Je kunt dit controleren door alle bougies te verwijderen waarna je een lange schroevendraaier tot op de zuiger laat zakken. Die schroevendraaier moet er absoluut droog weer uitkomen.
Alles droog betekent dat je verder kunt met fout zoeken.
Gr, M
Nee, inderdaad is conclusie over de staat van de koppakking niet te trekken op basis van de info die je geeft.
Maak me echter wel (grote) zorgen over het water in het spruitstuk, dat hoort daar niet en kan flinke schade veroorzaken aan de motor. Zorg voordat je verder gaat, dat er absoluut geen water in de cylinderkamers staat boven de zuigers. Je kunt dit controleren door alle bougies te verwijderen waarna je een lange schroevendraaier tot op de zuiger laat zakken. Die schroevendraaier moet er absoluut droog weer uitkomen.
Alles droog betekent dat je verder kunt met fout zoeken.
Gr, M
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma mei 10, 2010 8:41 pm
Re: startproblemen
Vandaag heb is de bougies verwijderd en zoals je aangaf met een schroevendraaier gekeken naar water op de kop, gelukkig alles droog. De bougies ingespoten met kopervet en weer gemonteerd, klem geplaats om de verdeelkap vast te zetten maar helaas nog geen vonk. Ik heb gezien bij een andere motor dat de verdeel kap anders was geplaatst daar zat de klem met de kortte aansluiting achter en de lange aansluiting voor. De verdeelkap heeft aan een kant een inkeping die in de lange klem valt dus kan je die niet verkeerd plaatsen of je moet de klemmen verkeerd monteren, morgen ga ik verder zoeken alle tips zijn welkom.
Met vriendelijke groeten gradcitrohy
Met vriendelijke groeten gradcitrohy
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: startproblemen
hi Grad,
Heb je wel vonk van de bobine? Verdelerkap verkeert monteren leidt vaak tot verkeerde ontstekingsvolgorde maar nog steeds tot vonkende bougies.
Gr, M
Heb je wel vonk van de bobine? Verdelerkap verkeert monteren leidt vaak tot verkeerde ontstekingsvolgorde maar nog steeds tot vonkende bougies.
Gr, M
Re: startproblemen
kan het bij het losnemen van de carburateur niet zijn dat je de spruitstukverwarming los hebt gehaald?
In dat geval komt er inderdaad koelwater mee.
Zorg eerst eens voor een vonk. Bobines gaan in principe niet kapot van stilstaan. Wel kan het zijn dat de contactpuntjes geen contact meer maken.(door corrosie) Daar zou ik als eerste naar kijken.
In dat geval komt er inderdaad koelwater mee.
Zorg eerst eens voor een vonk. Bobines gaan in principe niet kapot van stilstaan. Wel kan het zijn dat de contactpuntjes geen contact meer maken.(door corrosie) Daar zou ik als eerste naar kijken.
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 112
- Lid geworden op: wo mei 16, 2007 4:37 pm
- Kenteken: NV-12-ZR
- Locatie: barneveld
Re: startproblemen
Hallo Grad,
Als de wagen zo lang stil gestaan heeft zal er zeker niet zoveel condens ontstaan,je probleem zal meer liggen bij het corrosie van de elektrische bedrading.
Het kan goed zijn dat je geen vonk hebt omdat er slechte kontakt is in de bedrading,kotom alle stekkertjes loshalen,schoonmaken,insmeren met zuurvrije vaseline.
Let ook op de massa aansluitingen.
Ik hoop dat je problemen met het vocht niets met de koppakking te maken heeft want dan heb je nog wat werk er bij,wat je wel vrij eenvoudig kunt doen is te kijken hoeveel vocht je olie bevat,als deze er romig uitziet zit er veel vocht in (je zult toch nieuwe olie er in moeten doen).
Kortom alles goed schoonmaken en hij gaat vast lopen.
gr Willem
Als de wagen zo lang stil gestaan heeft zal er zeker niet zoveel condens ontstaan,je probleem zal meer liggen bij het corrosie van de elektrische bedrading.
Het kan goed zijn dat je geen vonk hebt omdat er slechte kontakt is in de bedrading,kotom alle stekkertjes loshalen,schoonmaken,insmeren met zuurvrije vaseline.
Let ook op de massa aansluitingen.
Ik hoop dat je problemen met het vocht niets met de koppakking te maken heeft want dan heb je nog wat werk er bij,wat je wel vrij eenvoudig kunt doen is te kijken hoeveel vocht je olie bevat,als deze er romig uitziet zit er veel vocht in (je zult toch nieuwe olie er in moeten doen).
Kortom alles goed schoonmaken en hij gaat vast lopen.
gr Willem
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
Re: startproblemen
hoi Grad,
vervang ook eens je condensator.
Dit heeft bij ons ook geholpen bij start problemen.
De condensator is dat kleine batterij-achtig ding aan het ontstekings huis.
mvg Michel
vervang ook eens je condensator.
Dit heeft bij ons ook geholpen bij start problemen.
De condensator is dat kleine batterij-achtig ding aan het ontstekings huis.
mvg Michel