Officiele namen lampjes

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Officiele namen lampjes

Bericht door LEiPiE »

Misschien maar even een verzameling maken van hoe onze lampen nou precies allemaal heten. Ik was namelijk op zoek naar LED-equivalenten (bijvoorbeeld hier), maar kon het uiteraard niet vinden.
Echter had ik dit al half getikt, bedacht ik mij dat het werkplaatshandboek een tabel heeft :D
Wie andere modernere namen heeft: graag, dan vul ik deze weer aan.

Groot-dimlicht (2): duplolamp BA 21d 12V 36/45W (PL) mag geel zijn (in de markt R2 geheten)
Stadslicht (2): buislamp 12V 4W *
Stop-/achterlicht (2): duplolamp BAD 15d 12V 18/4W ("grote ballon")
Knipperlicht (4): 1 gloeidraad BA 15s 12V 15W ("grote ballon")
Parkeerlicht (2): 1 gloeidraad BA 9s 12V 1,5W
Kentekenplaat (1): buislamp 12V 7W *
Interieurverlichting (1): buislamp 12V 7W *
Laadstroomcontrole-/oliedrukcontrolelampje (2): 1 gloeidraad BA 9s 12V 1,5W
Instrumentenverlichting (1): 1 gloeidraad BA 9s 12V 3W (FB)

* PL-N-FR 136-05 staat er bij deze lampen, geen idee wat het betekent)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Officiele namen lampjes

Bericht door Ree »

LEiPiE, als je LED lichten voor achter vindt wil ik graag met je meepinnen!
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Als je doelstelling is om meer licht te hebben aan de achterzijde, dan zijn de lampjes in de link van Ewald geen goed idee. Onbetrouwbaar en bovendien komt er veel te weinig licht uit. Wel interessant voor interieurverlichting etc overigens.

Gr, M
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Het doel is inderdaad meer licht aan de achterkant, en dat is met LED's goed te bereiken. In de link heb ik inderdaad ook geen geschikte gevonden. Misschien moeten we zelf wat in elkaar gaan solderen. Volgens mij stond er ook iets over in het laatste TUB-journaal.

Ree
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ik heb hier al een paar jaar een gecombineerd mist/achteruitrijlicht-zelfbouw-ding op de plank liggen, maar nog steeds niet aan toe gekomen helaas.

Matthijs, heb je zo een reden waarom die lampjes onbetrouwbaar zijn? Op zich vertrouw ik de meeste van die webwinkels ook niet zo, maar een onderbouwing is wel netjes :D

Voor mij is de reden inderdaad ook achter meer licht en ik wil af van dat mooie maar oh zo trage knipperlichtautomaatje. Tevens wil ik alarmlichtfunctionaliteit hebben en knipperlichten aan de zijkant en misschien ook in profiellampjes met knipperlichtje, dus ik zou dan een eigen knipperlichtschakeling maken en als ik dan toch alles op LED heb, hoef ik die niet zo zwaar uit te voeren.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Hi Ewald,

Heb niets tegen die webwinkel, hoor! Heb alleen redelijk wat tijd gestoken in het uitzoeken van de ideale LED verlichting voor klassiekers en heb ook dit soort producten getest. Ben op de hoogte van het artikel in het HY Team blad en heb met Stan over het onderwerp gesproken.

Tegenwoordig zie je veel moderne auto's met LED achterlichten en bij het ontwerp van het achterlicht is men uitgegaan van de LED. Het retrofitten van de originele verlichtingsarmaturen met een LED systeem is veel moeilijker omdat die armaturen zijn ontworpen om te werken met een gloeilamp. Een LED werkt behoorlijk anders werkt dan een gloeilamp. De belangrijkste verschillen:

- Rendament van gloeilamp is ongeveer 5% (dus 95% warmte), bij de LED is dit ongeveer 25% zodat nog steeds 75% van de elektrische energie wordt omgezet in warmte. Bij de gloeilamp zit een flink deel van de warmte in de bron en wordt naar voren uitgestraald. Bij een LED zit er geen warmte in de bron en wordt alle warmte naar achteren uitgestraald. Die warmte moet afgevoerd worden omdat anders de LED een kort leven beschoren is

- Een gloeilamp is een rondom straler, een LED is een Lambertse straler. Hierbij gaat bij de LED al het licht naar voren, de exacte hoek waarin dat gebeurt hangt af van de LED. Bij de 5mm LED is die hoek vrij klein waardoor van opzij weinig licht zichtbaar is.

- Een witte LED bevat nauwelijks rood licht doordat een witte LED gemaakt wordt met een blauwe 'royal blue' pump met een laagje fosfor (denk aan TL). Het witte licht van de LED lijkt daarom niet op het witte licht van een gloeilamp en veel mensen ervaren dit als kil licht. Overigens zijn er tegenwoordig wel veel betere LEDs met een heel mooi spectrum. Stop je nu een goedkope 5mm LED achter rood glas, dan houd je bijna geen licht over. Het rode glas werkt namelijk als een rooddoorlaatfilter. Kies dus de LED-kleur die past bij de kleur van het glas.

- De hoeveelheid licht uit de LED hangt af van de stroom door de LED, niet door de spanning over de LED. Relatief kleine verschillen in stroom, leiden tot een groot verschil in de hoeveelheid licht van de LED. Bij een HY schommelt de boordspanning nogal en zonder goede compensatie leidt dit dus tot een onvoorspelbare hoeveelheid licht uit de LED

Al met al behoorlijk lastig om een goed en betrouwbaar LED systeem te maken waar voldoende licht uit komt en wat bovendien goed werkt met de originele achterlichtjes. Zoals eerder gesuggereerd leiden de standaard LED producten niet tot een goed resultaat doordat er veel te weinig licht uit komt en bovendien is het contrast tussen rem- en achterlicht veel te laag. Men maakt gebruik van 5mm LEDs die nooit gemaakt zijn voor deze verlichtingsapplicatie. Veel betere LEDs zijn de zogenaamde high-power LEDs maar die kun je als hobbyist niet zelf solderen (SMD componenten) en bovendien is het thermische design knap lastig.

Stan is overigens bezig om een geschikt systeem voor de HY leden beschikbaar te maken in het magazijn.

Gr, M
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Bedankt voor je heldere uitleg, Matthijs!

Ik zal in ieder geval een van de eerste zijn die de LED's uit het HY magazijn gaat kopen ;)

Grtn,

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Matthijs164 schreef:Bij een HY schommelt de boordspanning nogal en zonder goede compensatie leidt dit dus tot een onvoorspelbare hoeveelheid licht uit de LED
Misschien nog een kleine constructieve bijdrage. Het kost namelijk ongeveer 5 euro om dit probleem op te lossen. Het wordt veroorzaakt doordat je spanningsregelaar de regelspanning krijgt via je contactslot. Omdat er op dat circuit nogal wat verbruikers zitten en je massa niet altijd in orde is schommelt dit en daardoor schommelt ook de hoeveelheid stroom die je dynamo levert.

Als je de spanning direct vanaf je accu haalt en dit schakelt met een relais via je contactslot heb je geen last meer van die schommelingen. Ook zullen je koplampen dus niet meer de hele tijd in sterkte oscilleren.
Plaats reactie