Welke kritische HY kenner wil met ons mee??
-
- HY Forum Beginner
Welke kritische HY kenner wil met ons mee??
Mijn man en ik willen deze maand bij twee HY busjes kijken. Een staat in Arnhem en de ander staat in Amsterdam. We zijn beide helemaal verliefd op de Citroen HY, maar we hebben (nog) geen technische HY kennis. We zouden het daarom erg fijn vinden als iemand met een kritische blik met ons mee wil kijken.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
-
- HY Forum Beginner
Re: Welke kritische HY kenner wil met ons mee??
Geen mensen in en rondom amsterdam dan wel arnhem?
Het is dat ik aanstaande weekenden al vol gepland ben:s maar anders had ik wel even met jullie mee kunnen kijken. Alhoewel mijn HY kennis nog heel pril is.
...één ding is belangrijk, laat jullie niet leiden door de verlieftheid!
Een op het oog strak ogende bus hoeft niet persee goed te zijn. Schroom dan ook niet om alle hoekjes en gaatjes rustig te bekijken. Motor en versnellingsbak controleren op lekkages. Dop van de motor controleren (waar de olie ingaat, bovenop de motor) op witte mayonaise achtige substantie. Is dit laatste het geval dan is er enkel kleine stukje mee gereden...hoeft geen ramp te zijn maar een keer olieverversen en goede lange rit is dan geen overbodige luxe.
Even een goed stuk met de HY rijden zodat de motor goed warm wordt en kijken of er geen lekkage of overdruk is ontstaan in het koelsysteem.
Met een remmentest en bij het intrekken van de handrem kijken of de bus naar links dan wel rechts trekt. Zo ja dan is er werk aan de remmen.
Uitlaat controleren op lekkages...hand erop;)
Indruk van de algemene staat van de HY, plaatwerk, roest, hoe is het e.e.a. bijgewerkt.
En het verhaal van de verkoper: hoelang is hij of zij al eigenaar, onderhoudshistorie wel of niet aanwezig, reparaties netjes bijgehouden, enz
Ben vast het één en ander vergeten en wie weet kan dat hier op het forum aangevuld worden.
Het is dat ik aanstaande weekenden al vol gepland ben:s maar anders had ik wel even met jullie mee kunnen kijken. Alhoewel mijn HY kennis nog heel pril is.
...één ding is belangrijk, laat jullie niet leiden door de verlieftheid!
Een op het oog strak ogende bus hoeft niet persee goed te zijn. Schroom dan ook niet om alle hoekjes en gaatjes rustig te bekijken. Motor en versnellingsbak controleren op lekkages. Dop van de motor controleren (waar de olie ingaat, bovenop de motor) op witte mayonaise achtige substantie. Is dit laatste het geval dan is er enkel kleine stukje mee gereden...hoeft geen ramp te zijn maar een keer olieverversen en goede lange rit is dan geen overbodige luxe.
Even een goed stuk met de HY rijden zodat de motor goed warm wordt en kijken of er geen lekkage of overdruk is ontstaan in het koelsysteem.
Met een remmentest en bij het intrekken van de handrem kijken of de bus naar links dan wel rechts trekt. Zo ja dan is er werk aan de remmen.
Uitlaat controleren op lekkages...hand erop;)
Indruk van de algemene staat van de HY, plaatwerk, roest, hoe is het e.e.a. bijgewerkt.
En het verhaal van de verkoper: hoelang is hij of zij al eigenaar, onderhoudshistorie wel of niet aanwezig, reparaties netjes bijgehouden, enz
Ben vast het één en ander vergeten en wie weet kan dat hier op het forum aangevuld worden.
Ik wil op zich graag mee kijken, alleen is Amsterdam nét niet bij mij om de hoek en natuurlijk de gebruikelijke drukte ivm verbouwingen, opgeblazen motoren etc
Wanneer zijn jullie van plan om te gaan?

- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Voor tips en nog meer raadgeving bij aankoop van een bus staat op de website van Le Camion een hele waslijst met nuttige zaken opgesomd. KLIK HIER
Houd er wel rekening mee dat de prijzen van sommige zaken (zoals banden) sinds het schrijven van het artikel fors gestegen zijn!
Succes!
Houd er wel rekening mee dat de prijzen van sommige zaken (zoals banden) sinds het schrijven van het artikel fors gestegen zijn!
Succes!
- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 69EB29
A´dam en Arnhem ook bij mij niet om de hoek en tijd...
Koop ´m nooot direct in ieder geval. Neem desnoods een hoop foto´s. Kun je thuis rustig een en ander nog bekijken, en wij kijken wel mee!
Koop ´m nooot direct in ieder geval. Neem desnoods een hoop foto´s. Kun je thuis rustig een en ander nog bekijken, en wij kijken wel mee!
-
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Neem maar even contact op met mij ik woon in arnhem. la Souris
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Als je me niet doodslaat als er achteraf toch iets aan mankeert, wil ik wel mee kijken in Amsterdam hoor. Ik heb wel een onregelmatig rooster, dus werk wel af en toe in het weekeinde. Maar er is vast wel een tijd om af te spreken. Ik hoor het wel.
Groet,
Edwin
Groet,
Edwin
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
....hoe gaat het met de zoektocht?
Al een bus kunnen vinden naar jullie wens of nog steeds zoekende. Erg benieuwd welke het gaat worden.
Succes
Al een bus kunnen vinden naar jullie wens of nog steeds zoekende. Erg benieuwd welke het gaat worden.
Succes
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Denk dat het heel slim is om het aanbod van Edwin aan te nemen. Garanties heb je nóóit, maar de kennis en ervaringen van een ervaren HY-rijder kunnen je in ieder geval behoeden voor "beginners-fouten" èn "liefde-maakt-blind" perikelen ...
Je krijgt in ieder geval een objectieve mening.
Succes en schrijf vooral hoe het verder is gegaan ...
Je krijgt in ieder geval een objectieve mening.
Succes en schrijf vooral hoe het verder is gegaan ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Zijn jullie al wezen kijken?