Motor opnieuw starten na stilstaan

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Pietervdb
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Motor opnieuw starten na stilstaan

Bericht door Pietervdb »

Hey,

ik heb me zonet een HY gekocht die al een tijdje heeft stilgestaan. waaronder een jaartje buiten. Nu heeft de verkoper me verteld dat het water werd afgeloten na zijn laatste rit. Nu is mijn vraag, wat moet er allemaal gebeuren om die kerel terug aan de praat te krijgen?

Hartelijk bedankt op voorhand

Groeten
Pieter
Laatst gewijzigd door Pietervdb op wo aug 31, 2005 11:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Re: motor opnieuw starten na stilstaan

Bericht door Webmeistera »

Pietervdb schreef:... het water werd afgeloten na zijn laatste rit.
????

Weet je zeker dat het een HY is en geen huis? :-)

Wat is een tijdje? Een jaar vind ik niet zo lang, er staat er hier nog 1 die al 15 jaar niet heeft gelopen.

Het hangt allemaal af van de staat van onderhoud lijkt me. Indien slecht of onbekend:
Vervang alle vloeistoffen: motorolie, remolie, versnellingsbakolie en koelsysteem.
Neem een kannetje verse benzine mee en wat benzineslang.
Mogelijk een nieuwe accu, in iedergeval zal ie zeker moeten worden opgeladen.

Aad
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Schuurpapiertje langs de contactpunten halen om corrosie weg te halen, benzinepomp handmatig bedienen om vlotterkamer te vullen, oliepeil controleren, startkabels aansluiten, of aanslingeren (kan alleen als je nog een beetje spanning overhebt.) en dan moet ie het doen. Waarschijnlijk kom je er dan achter dat je remmen vastzitten; die topic remmen bij dit forum. Alyijd een feest als je hem aan de praat kunt krijgen.

Succes;

Stef
HY '76
lex
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door lex »

Bij mij zat na tien jaar de motor zo vast als een huis. een paar bussen kruipolie op de cilinders gespoten, een nachtje in laten werken en met een grote hefboom op de krukaspoelie losgetrokken. sindsdien zonder problemen al weer 35.000km erbij gezet op de klok. alleen iets minder compressie, maar hy loopt als een zonnetje.

lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Re: motor opnieuw starten na stilstaan

Bericht door LEiPiE »

Webmeistera schreef:
Pietervdb schreef:... het water werd afgeloten na zijn laatste rit.
Het hangt allemaal af van de staat van onderhoud lijkt me. Indien slecht of onbekend:
Vervang alle vloeistoffen: motorolie, remolie, versnellingsbakolie en koelsysteem.
Neem een kannetje verse benzine mee en wat benzineslang.
Mogelijk een nieuwe accu, in iedergeval zal ie zeker moeten worden opgeladen.
Als ik zijn bericht zo lees denk ik dat men bedoelde dat het koelwatersysteem leeggehaald is o.i.d..
Dan moet je dus ook het volgende nog meenemen:
- een lading demiwater om 'm door te spoelen (kan ook wel zonder, maar is netter met natuurlijk)
- demiwater + koelvloeistof (of kant-en-klare mix natuurlijk)
Naar ik heb begrepen kan er 10.5 liter in...
(maar voor het doorspoelen kun je met minder volstaan lijkt me)

Ik moet mijn radiator ook nog steeds eens doorspoelen, zit me veel te veel roest in het water en het schuimt al redelijk - alleen m'n vader eens lief aankijken voor een flinke lading demiwater (werkt op een lab, dus komt daar uit de kraan ;))
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Pietervdb
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door Pietervdb »

hey,

alvast bedankt voor de vele antwoorden.

hij heeft ong 3-4 jaar (na onderzoek blijkt het 8 jaar te zijn..) stilgestaan en het is idd het koelwater dat werd afgelaten.

Demiwater = gedestilleerd water?

Groeten
Pieter
Laatst gewijzigd door Pietervdb op wo aug 31, 2005 11:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Pietervdb schreef:Demiwater = gedestilleerd water?
Yup, maar niet iedereen zweert erbij... zeker als je in een gebied woont met een lage waterhardheid dan is leidingwater ook bruikbaar.
Pin me daar echter niet op vast... iemand van de experts die hier een duidelijkere mening over heeft?
Als je 't haalt, haal 't dan bij een groothandel/bouwmarkt oid... bij de Halfordsen en dergelijke hebben ze ook wel "speciaal" water, maar dat is over het algemeen alleen duurder dan dat het speciaal is.

Ik woon zelf in Enschede, waar we een hardheid van 10.5D hebben, dus ik ga voor demiwater :D
zie deze pagina voor de waterhardheid
Pietervdb
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door Pietervdb »

Het gedestilleerd water is np. Ben ingenieur in opleiding en in het labo bij ons vloeit het met liters uit de kraan. Zal wel eens een bidon meebrengen.

Hartelijk bedankt al voor de uitleg bij dit topic. Kunnen jullie mss ook even kijken nr mn vraag bij de plaatwerk afdeling?

Alvast Bedankt!
Pieter
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door henkhy »

een blikje wynns (nee ik maak geen reclame, heb gewoon goede ervaringen hier mee) met speciaal spul om de kanalen van het koelsysteem en je radiateur te reinigen er door heen laten lopen. Je schrik wat er dan allemaal uit komt.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Pietervdb
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door Pietervdb »

die wynns kan niet anders dan goed zijn, want als ik het goed heb is het een belgisch product ;-). Waar koop je zoiets? autospeciaalzaak?

Groeten
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door henkhy »

Ja de meeste auto speciaal zaken en garage zullen het wel hebben volgens mij. Of het uit Belgie komt weet ik niet. Succes met je HY

grts
Henk
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Pietervdb
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door Pietervdb »

Bedankt!

Heb vandaag trouwens eens getest of de motor vastzat door eens een rondje te draaien met de zwengel. En tot mijn blijdschap was dit geen enkel probleem. Ik verwacht dus niet echt veel problemen volgend weekend (de startdatum van de motor hopelijk). Tenzij de ontbrekende uitlaatpijp... Zou dit een probleem vormen? Zie anders topic uitlaat!
Laat wel iets weten als hij draait!

Groeten
Pietervdb
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door Pietervdb »

euh, nu zit ik wel met een ietsipietse klein probleempje. Namelijk dat ik niet weet met welke knoppen ed. ik de wagen moet proberen te starten. Een handleinding zit er namelijk niet bij, vind niet direct iets op internet, en de tekeningetjes op de knoppen zijn al wat afgegaan. Kan iemand mij zeggen voor wat de meeste knoppen, hendels, uitstekende stokken, lichtjes ed dienen? Waar zit de choke? Startknop? Licht? Ruitenwisser? ...

Bedankt op voorhand

Groeten
Pieter
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Pietervdb schreef:euh, nu zit ik wel met een ietsipietse klein probleempje. Namelijk dat ik niet weet met welke knoppen ed. ik de wagen moet proberen te starten. Een handleinding zit er namelijk niet bij, vind niet direct iets op internet, en de tekeningetjes op de knoppen zijn al wat afgegaan. Kan iemand mij zeggen voor wat de meeste knoppen, hendels, uitstekende stokken, lichtjes ed dienen? Waar zit de choke? Startknop? Licht? Ruitenwisser? ...
Ha, een vraag die ik goed kan beantwoorden ;)
Om te starten:
(kijken of ie in z'n vrij staat), sleutel in contact, 1 klik naar rechts draaien, eventueel choke (de grote knop rechtsboven aan je dashboard, de enige die je naar je toe kunt trekken) een eind uittrekken en helemaal links bij je benzinemeter de startknop indrukken.
Zal zo even een foto uit 't boekje toevoegen.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Zo, ik begin Photoshop steeds leuker te vinden:
Afbeelding
Klik op het plaatje voor een grote versie (JPG, 182KB).
[geupdate op 2005-08-25: voorzien van startprocedure]

NB: er rust uiteraard copyright op de gebruikte foto en dat heb ik er ook bij vermeld.
Indien dit een probleem is (lijkt me sterk, maar je weet 't niet), dan wil ik wel een nieuwe versie maken op basis van eigen foto's :D

NB2: die enorme scrabbelwoorden komen (op het vervangen van 'ruite' door 'ruiten' direct uit de handleiding)

Zou toch aanraden een echt instructieboekje nog te zoeken, is altijd leuk.
(oh en je foto onder je naam (avatar) doet het niet meer)
Laatst gewijzigd door LEiPiE op vr aug 26, 2005 12:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie