hoofdremcilinder?
hoofdremcilinder?
Ik heb laatst een gereviseerde hoofdremcilinder gehaald. Nu ik het in elkaar wil zetten, lukt het me niet om de pen (waar het rempedaal tegenaan komt) naar binnen te duwen. Is er iets mis met de hoofdremcilinder, of is daar meer kracht bij nodig (zoals het gebruik wanneer het gemonteerd is)?
Toen ik de oude eruit haalde, kon ik deze wel met de hand bewegen tot het moment dat die pen eruit was geweest. Daarna lukte het bij de oude ook niet meer. Is het een soort uiterst stand ofzo, waarin het nogal vast staat?
Toen ik de oude eruit haalde, kon ik deze wel met de hand bewegen tot het moment dat die pen eruit was geweest. Daarna lukte het bij de oude ook niet meer. Is het een soort uiterst stand ofzo, waarin het nogal vast staat?
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
- Locatie: Helenaveen
Re: hoofdremcilinder?
Wat is wijsheid?
De hoofdremcylinder lekt plotseling, eerst een revisieset proberen of meteen maar vervangen
En kan ik met lekkage nog doorrijden?
gr.
De hoofdremcylinder lekt plotseling, eerst een revisieset proberen of meteen maar vervangen
En kan ik met lekkage nog doorrijden?
gr.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: hoofdremcilinder?
...doorrijden gaat best maar het stilkomen is een ander verhaal. Ik zou er niet mee gaan rijden.
- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 313
- Lid geworden op: vr mei 29, 2009 4:26 pm
- Kenteken: 69EB29
- Locatie: Culemborg
Re: hoofdremcilinder?
....stilkomen zal ook wel lukken, maar je moet er dan wel de tijd voor nemen......ZEKER NIET MEE GAAN RIJDEN!HYvonne schreef:...doorrijden gaat best maar het stilkomen is een ander verhaal. Ik zou er niet mee gaan rijden.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:50 pm
- Locatie: Helenaveen
Re: hoofdremcilinder?
Ik weet al wat er gebeurt is, bij het ontluchten van de achterremmen, heb ik bij het pompen geen blok onder het pedaal gelegt, en dardoor het pedaal wat verder als normaal ingedrukt.
Hierdoor is het hoofdremcylinder waarschijnlijk gaan lekken.
Gevolg, remcylinder reviseren, remleidingen die niet los te koppelen zijn.
Maar goed al doende leert men, nog 4 wkn tot de Citromobiel. Moet lukken.
Hierdoor is het hoofdremcylinder waarschijnlijk gaan lekken.
Gevolg, remcylinder reviseren, remleidingen die niet los te koppelen zijn.
Maar goed al doende leert men, nog 4 wkn tot de Citromobiel. Moet lukken.
non, je ne regrette rien !!
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: hoofdremcilinder?
Heb nu ook een lekkende hoofdremcilinder 
Drupt er met een druppel per drie seconden uit bij stilstand. Bij indrukken rempedaal drupt er een tijdje niks overigens.
Ik verwacht dat het voornamelijk de cup is die versleten is, maar ja... wil dit weekend toch eigenlijk wel graag naar Veessen, maar ja niet met een lekkende rem (pas al een kort tochtje naar bouwmarkt om de hoek met de handrem moeten bijremmen - bleek het potje leeg te zijn).
Wijsheid is met C1 naar Veessen komen in ieder geval, maar is er misschien iets in een week tijd te controleren? Ik sta nu op het punt de hoofdremcilinder er maar af te halen om de cup te controleren, moet ik dan nog aan meer dingen denken dan in het werkplaatshandboek staat (wegspringende onderdelen bij verwijderen borgveer)?
Heb gelukkig Je répare mon type H, waar de (de-)montage tenminste in staat, in tegenstelling tot mijn werkplaatshandboek waar H78. 453-1 mist blijkbaar. Dankzij Google translate nu wel een nederlandse handleiding erbij, plaatjes moet je er even bij denken:
Demontage
1. verwijder de vloerbedekking en de vloerplaten aan de linkerkant.
2. Verwijder de vuldop van het vloeistofreservoir.
3. Steek een taps toelopende pen in het uiteinde van de slang (1) tussen het reservoir en de hoofdremcilinder om de doorgang van remvloeistof te blokkeren.
4. Ontkoppel de koppeling (6) op de hoofdremcilinder.
5. Verwijder de dop (2) van het T-stuk (3) en verwijder de stofkap (7) van de hoofdremcilinder.
6. Verwijder de twee moeren (5) en verwijder de hoofdremcilinder (4).
Montage
7. Plaats de hoofdremcilinder op zijn steun. Plaats de zuigerstang (8). Draai de twee moeren vast (met veerring) en zet de stofkap op de hoofdremcilinder.
8. Plaats de dop (2) op het T-stuk. Plaats een koperen afdichting aan beide zijden van de connector (3).
9. Connector (6) op de hoofdremcilinder. Aandraaien.
10. Verwijder de in het reservoir geplaatste taps toelopende pen.
11. Ontlucht de remmen (zie handeling H78. 453-0).
12. Controleer de leidingen op lekkage (zie handeling H78. 453-0).
13. Controleer en vul aan indien nodig, het vloeistofniveau in het reservoir. Plaats de dop.
14. Monteer de vloerplaten en de vloerbedekking.

Drupt er met een druppel per drie seconden uit bij stilstand. Bij indrukken rempedaal drupt er een tijdje niks overigens.
Ik verwacht dat het voornamelijk de cup is die versleten is, maar ja... wil dit weekend toch eigenlijk wel graag naar Veessen, maar ja niet met een lekkende rem (pas al een kort tochtje naar bouwmarkt om de hoek met de handrem moeten bijremmen - bleek het potje leeg te zijn).
Wijsheid is met C1 naar Veessen komen in ieder geval, maar is er misschien iets in een week tijd te controleren? Ik sta nu op het punt de hoofdremcilinder er maar af te halen om de cup te controleren, moet ik dan nog aan meer dingen denken dan in het werkplaatshandboek staat (wegspringende onderdelen bij verwijderen borgveer)?
Heb gelukkig Je répare mon type H, waar de (de-)montage tenminste in staat, in tegenstelling tot mijn werkplaatshandboek waar H78. 453-1 mist blijkbaar. Dankzij Google translate nu wel een nederlandse handleiding erbij, plaatjes moet je er even bij denken:
Demontage
1. verwijder de vloerbedekking en de vloerplaten aan de linkerkant.
2. Verwijder de vuldop van het vloeistofreservoir.
3. Steek een taps toelopende pen in het uiteinde van de slang (1) tussen het reservoir en de hoofdremcilinder om de doorgang van remvloeistof te blokkeren.
4. Ontkoppel de koppeling (6) op de hoofdremcilinder.
5. Verwijder de dop (2) van het T-stuk (3) en verwijder de stofkap (7) van de hoofdremcilinder.
6. Verwijder de twee moeren (5) en verwijder de hoofdremcilinder (4).
Montage
7. Plaats de hoofdremcilinder op zijn steun. Plaats de zuigerstang (8). Draai de twee moeren vast (met veerring) en zet de stofkap op de hoofdremcilinder.
8. Plaats de dop (2) op het T-stuk. Plaats een koperen afdichting aan beide zijden van de connector (3).
9. Connector (6) op de hoofdremcilinder. Aandraaien.
10. Verwijder de in het reservoir geplaatste taps toelopende pen.
11. Ontlucht de remmen (zie handeling H78. 453-0).
12. Controleer de leidingen op lekkage (zie handeling H78. 453-0).
13. Controleer en vul aan indien nodig, het vloeistofniveau in het reservoir. Plaats de dop.
14. Monteer de vloerplaten en de vloerbedekking.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: hoofdremcilinder?
Gloeiende gloeiende.... (veel gevloek onderdrukt)... nou twee aandachtspunten gevonden:
1. draai de koppeling van het reservoir naar de hoofdremcilinder niet zomaar los, maar hou met een andere sleutel/bahco de wartel uit alle macht tegen, anders draai je de remleiding aan gort - waarvan acte.
2. kapotte remleidingen zijn vlijmscherp
Het goede nieuws is dat de cilinder van binnen prachtig glad is en de zuiger en overige componenten ook. Alleen de binnenste cup is wat aangevreten, maar nog wel heel.
Waar het nou precies lekte is me niet duidelijk, dus denk dat ik maar voor volledig revisiesetje ga (is maar 15 euro, dus lijkt me wel slim
).
Rubber onderaan het rempotje is helaas ook kapot, is gewoon vergaan.
Mocht Geert de spullen op voorraad hebben dan heeft Veessen nog een heel klein kansje om van MurpHY's herrie te genieten, maar ik ga er niet van uit.
1. draai de koppeling van het reservoir naar de hoofdremcilinder niet zomaar los, maar hou met een andere sleutel/bahco de wartel uit alle macht tegen, anders draai je de remleiding aan gort - waarvan acte.
2. kapotte remleidingen zijn vlijmscherp
Het goede nieuws is dat de cilinder van binnen prachtig glad is en de zuiger en overige componenten ook. Alleen de binnenste cup is wat aangevreten, maar nog wel heel.
Waar het nou precies lekte is me niet duidelijk, dus denk dat ik maar voor volledig revisiesetje ga (is maar 15 euro, dus lijkt me wel slim

Rubber onderaan het rempotje is helaas ook kapot, is gewoon vergaan.
Mocht Geert de spullen op voorraad hebben dan heeft Veessen nog een heel klein kansje om van MurpHY's herrie te genieten, maar ik ga er niet van uit.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Re: hoofdremcilinder?
Ewald, ik kan niet replyen op je email, dus dan maar zo, spullen zijn op voorraad. maar mail je adres even voor de snelheid.
Remleiding wordt wellicht een gebruikte, nieuwe zijn nog niet binnen.
succes met de reparatie
Remleiding wordt wellicht een gebruikte, nieuwe zijn nog niet binnen.
succes met de reparatie
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: hoofdremcilinder?
Okido, doorgestuurd. Gebruikt is ook geen probleem.
Foto's: http://picasaweb.google.nl/ewaldb/10101 ... emcilinder
Foto's: http://picasaweb.google.nl/ewaldb/10101 ... emcilinder
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: hoofdremcilinder?
Nou, de onderdelen zijn onderweg 

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: hoofdremcilinder?
En de onderdelen zitten er op, alleen het ontluchten wil niet echt vlotten helaas 
Veel gevloek en getier, HRC zat er zo op, maar na totaal iets van 4 uur bezig zijn de remmen nog niet lekker ontlucht. Rempedaal geeft wel druk (remdrukbegrenzer klapt zelfs al aardig mee als ik hard de rem in trap), maar nog niet genoeg, nog beetje slappe hap.
Vanochtend even gecheckt en druk en niveau zijn nog wel hetzelfde, ergo: systeem is niet meer lek.
Vanavond dan nog maar weer een rondje ontluchten, wat een rotwerk is dat, zeker bij linksvoor waar je amper een slangetje over de nippel kan krijgen.
En natuurlijk de leuke foutjes als slangetje er af laten donderen net voor je 'm wil sluiten, zodat er weer lucht in zit
Nieuwe foto's op http://picasaweb.google.com/ewaldb/1010 ... emcilinder

Veel gevloek en getier, HRC zat er zo op, maar na totaal iets van 4 uur bezig zijn de remmen nog niet lekker ontlucht. Rempedaal geeft wel druk (remdrukbegrenzer klapt zelfs al aardig mee als ik hard de rem in trap), maar nog niet genoeg, nog beetje slappe hap.
Vanochtend even gecheckt en druk en niveau zijn nog wel hetzelfde, ergo: systeem is niet meer lek.
Vanavond dan nog maar weer een rondje ontluchten, wat een rotwerk is dat, zeker bij linksvoor waar je amper een slangetje over de nippel kan krijgen.
En natuurlijk de leuke foutjes als slangetje er af laten donderen net voor je 'm wil sluiten, zodat er weer lucht in zit

Nieuwe foto's op http://picasaweb.google.com/ewaldb/1010 ... emcilinder
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: hoofdremcilinder?
Ik geef het op 
Ik heb nu vijf keer alles ontlucht, komt elke keer dat ik ze weer dicht draai geen lucht uit de nippels en toch komt er maar geen hoge druk op.
Ook klinkt het alsof de hoofdremcilinder lucht aanzuigt of iets dergelijks, maar er komt ook geen lucht in het potje naar boven.
Heb het ideer dat ik blijkbaar iets fout heb gedaan met het binnenwerk van de hrc ofzo, maar wat
:(
Heb er goed de pest in, heb wel vaker de remmen ontlucht en ging altijd relatief makkelijk. Wel gemerkt dat als je de nippel te ver los draait ie daar dan weer lucht aanzuigt.

Ik heb nu vijf keer alles ontlucht, komt elke keer dat ik ze weer dicht draai geen lucht uit de nippels en toch komt er maar geen hoge druk op.
Ook klinkt het alsof de hoofdremcilinder lucht aanzuigt of iets dergelijks, maar er komt ook geen lucht in het potje naar boven.
Heb het ideer dat ik blijkbaar iets fout heb gedaan met het binnenwerk van de hrc ofzo, maar wat

Heb er goed de pest in, heb wel vaker de remmen ontlucht en ging altijd relatief makkelijk. Wel gemerkt dat als je de nippel te ver los draait ie daar dan weer lucht aanzuigt.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: hoofdremcilinder?
Hee LEiPiE,LEiPiE schreef:Veel gevloek en getier, HRC zat er zo op, maar na totaal iets van 4 uur bezig zijn de remmen nog niet lekker ontlucht.
Vorige maand heeft een vriend van mij een nieuwe HRC op zijn peus 504 gezet, en die had hetzelfde probleem. Na het uit elkaar halen bleek het rubber van de nieuwe HRC niet in orde. Dit is eigenlijk de enige plek waar ik me kan voorstellen dat er lucht in je systeem komt...
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: hoofdremcilinder?
Open einde? Kan iedereen in dit topic weer rijden of preciezer: remmen?
gr CitrofielNL
gr CitrofielNL