Hallo zoals bij zovele was ook mijn spruitstuk van mijn bus gebarsten, ik heb hem er eindelijk af en de nieuwe ligt al klaar, alleen ben ik aan het zoeken of er bekend is met welke kracht het spruitstuk vast gezet dient te worden zodat het niet weer kapot gaat.
ik neem aan dat er ergens wel zoiets bekend zal zijn.
hier in het dorp zit nog een oude smit, die heeft mijn spruitstuk 3 jaar geleden gelast, en hij is nog steeds prima.
mijn spruitstuk lag toen in twee stukken, na het smeden laat die hem 24 uur in kolen af koelen.
Er zijn speciale M7 moeren verkrijgbaar die net als normale borgmoeren werken. In normale borgmoeren zit kunststof om lostrillen te voorkomen, dit zou bij een warm spruitstuk niet lang goed gaan. Daarom zit er een zaagsnede in deze speciale moeren en klemmen ze op de draad van het tapeind zodat ze mooi blijven zitten, ook al zijn ze niet hartstikke vast aangedraaid (en dus kan het spruitstuk uitzetten ipv scheuren). Ik weet dat ze verkrijgbaar zijn in het HY Team magazijn maar wellicht hebben andere verkooppunten ze ook.
uitlaat spruitstuk vast zetten met de hand eerst de bouten of moeren vast draaien en dan met de pijpsleutel aan draaien vast is vast of de moment sleutel 16 ntm gebruiken
eric schreef:Hallo zoals bij zovele was ook mijn spruitstuk van mijn bus gebarsten, ik heb hem er eindelijk af en de nieuwe ligt al klaar, alleen ben ik aan het zoeken of er bekend is met welke kracht het spruitstuk vast gezet dient te worden zodat het niet weer kapot gaat.
ik neem aan dat er ergens wel zoiets bekend zal zijn.