Je kunt het niet vaak genoeg zeggen.Ree schreef:Hoi Alex,alex schreef:... maar de kriksteun lv houdt de wagen toch maar mooi hoog, zonder te kraken.
Ik zou het krikpunt nooit vertrouwen om de bus mee omhoog te krijgen. Als ie daar doorheen zakt heb je nog veel meer schade, en die kans is reëel. Gebruik een goede krik onder een geschikt deel van je bus, en zet de bus daarna op assensteunen. Natuurlijk weet je dit al, maar toch zeg ik het nog een keer
Grtn,
Ree
30-72-xb
- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 313
- Lid geworden op: vr mei 29, 2009 4:26 pm
- Kenteken: 69EB29
- Locatie: Culemborg
Re: 30-72-xb
Re: 30-72-xb
Overdaad baat. 

-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Re: 30-72-xb
De sleutel met 4 nokken is volgens mij de sleutel voor de fusseemoer. Hiermee kun je fusseekogel afstellen.

Re: 30-72-xb
Bedankt voor de waarschuwingen. Hij staat nog steeds op de krick, natuurlijk met een stapeltje hout er ook onder. Als de gerepareerde band morgen nog hard is, zal ik die er weer opzetten, hoor. Dan maak ik zo'n steun voor onder de voorste sleepogen, voor de volgende keer.
Eerst wil ik nog de remtrommel er af halen om de remmen te inspecteren.
Als ik de doorsnedetekening zie op H78 400-00a lijkt me, dat de bouten van het lagerdeksel los moeten, omdat het lager deels met de trommel mee naar buiten komt en de simmerring zou beschadigen. Dat gaat met pijpsleutel 12, maar hoeveel van die bouten zijn er?
Dat van de slagsleutel heb ik gelezen; ik zal zo'n ding van tevoren maken. Remmen iets terugstellen en rammen. Of ben ik nog iets vergeten?
Mooi dat die nokkensleutel voor de fusee is; de rechter onder moet ik vervangen. Als ik het goed begrijp, moet ik om daarbij te kunnen de aandrijfas los halen. Kan dat met alleen de grote moer losdraaien (rechts = linksom) en dan de aandrijfas naar binnen schuiven en uitnemen? Of moet ik meer losmaken?
Groetjes, Lex
Eerst wil ik nog de remtrommel er af halen om de remmen te inspecteren.
Als ik de doorsnedetekening zie op H78 400-00a lijkt me, dat de bouten van het lagerdeksel los moeten, omdat het lager deels met de trommel mee naar buiten komt en de simmerring zou beschadigen. Dat gaat met pijpsleutel 12, maar hoeveel van die bouten zijn er?
Dat van de slagsleutel heb ik gelezen; ik zal zo'n ding van tevoren maken. Remmen iets terugstellen en rammen. Of ben ik nog iets vergeten?
Mooi dat die nokkensleutel voor de fusee is; de rechter onder moet ik vervangen. Als ik het goed begrijp, moet ik om daarbij te kunnen de aandrijfas los halen. Kan dat met alleen de grote moer losdraaien (rechts = linksom) en dan de aandrijfas naar binnen schuiven en uitnemen? Of moet ik meer losmaken?
Groetjes, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 408
- Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:48 am
- Locatie: Nieuwerkerk A/D IJssel
- Contacteer:
Re: 30-72-xb
als je aan de voorkant kijkt door het het gaatje van de remtrommel, dan zie je de boutjes zitten die er uit moeten, zorg er wel voor dat als je de trommel er weer op zet, dat de gaatjes goed zitten, anders krijg je een probleem.
alvoor je de trommel er af gaat halen, vergeet die grote geborgde moer niet.
rechs moet rechs om, en links ook rechs om met los halen.
rob.
alvoor je de trommel er af gaat halen, vergeet die grote geborgde moer niet.
rechs moet rechs om, en links ook rechs om met los halen.
rob.

Re: 30-72-xb
Het zijn zes boutjes in totaal. In welke regio woon je? Je mag mijn slagtrekker mag je wel lenen, maar ik verwacht niet dat je in de buurt woont.
Grtn,
Ree
Grtn,
Ree
Re: 30-72-xb
Bedankt voor de antwoorden en nee, Vlagtwedde ligt niet in de buurt van Delft, maar aan de Duitse grens boven Emmen.
Overigens leek het na het verwijderen van het alu kapje wel, of er gisteren nog aan gewerkt is. De remmerij doet het en daarom heb ik alle aansluitingen in de kruipolie gespoten en verder niets gedaan. Ik zal dat wiel er maar weer opzetten, want het ziet er inderdaad een beetje gestuikt uit daar bij de kricksteun.
De motor heeft net zoveel compressie als een luchtballon, ik kan de slinger met een hand ronddraaien. Dus heb ik net de bougies er uit gedraaid en kruipolie in de cilinders gespoten. Daarna nog maar eens tornen met de slinger. Toen een klik en wat geratel en de boel zat vast, maar een beetje vering zat er wel in.
Boze verwachtingen waren gelukkig spoedig uit de lucht, want het motorkapje lag tegen de versnellingspook aan en had de versnelling er in geduwd. Even in de vrij en nu gaat de motor luchtigjes rond. Opgelucht ging ik koffie drinken.
Na de koffie lag de krick naast de wagen.
Overigens leek het na het verwijderen van het alu kapje wel, of er gisteren nog aan gewerkt is. De remmerij doet het en daarom heb ik alle aansluitingen in de kruipolie gespoten en verder niets gedaan. Ik zal dat wiel er maar weer opzetten, want het ziet er inderdaad een beetje gestuikt uit daar bij de kricksteun.
De motor heeft net zoveel compressie als een luchtballon, ik kan de slinger met een hand ronddraaien. Dus heb ik net de bougies er uit gedraaid en kruipolie in de cilinders gespoten. Daarna nog maar eens tornen met de slinger. Toen een klik en wat geratel en de boel zat vast, maar een beetje vering zat er wel in.
Boze verwachtingen waren gelukkig spoedig uit de lucht, want het motorkapje lag tegen de versnellingspook aan en had de versnelling er in geduwd. Even in de vrij en nu gaat de motor luchtigjes rond. Opgelucht ging ik koffie drinken.
Na de koffie lag de krick naast de wagen.
Beter gaande dan mooi en staande
- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 313
- Lid geworden op: vr mei 29, 2009 4:26 pm
- Kenteken: 69EB29
- Locatie: Culemborg
Re: 30-72-xb
In de zin van. Het wiel is weer gemonteerd of......is van de krik gevallen?alex schreef:. Opgelucht ging ik koffie drinken.
Na de koffie lag de krick naast de wagen.
Re: 30-72-xb
Gelukkig het eerste, want ik durfde na jullie opmerkingen op de krick de cabine niet in om de rest te bekijken.
Vervolgens de electriciteit nagekeken; alles doet het, dat valt mee, alleen de bobine krijgt geen stroom, dus alle aansluitingen maar even los en weer vast. Ik geloof dat het probleem achter het dashboard zit; dat komt later wel. Eerst proberen of er wel vonkjes vliegen als ik de bobine direct op de + aansluit. Nou vonkjes wel, maar niet overtuigend, dus vanavond een condensator zoeken.
De bougies even schoongemaakt en getest. In ieder geval de topjes zijn lichtbruin, dus de verbranding is ok. Gezien de zwarte randen verwacht ik wel wat olie verbruik. Gelukkig draaien de bougies soepel weer de kop in. De voorste ging er zeer moeizaam uit, dus een kapot schroefdraad was ook mogelijk geweest.
Morgen weer verder.
Sorry, foto's bijsluiten weer niet gelukt.
Groetjes, lex
Vervolgens de electriciteit nagekeken; alles doet het, dat valt mee, alleen de bobine krijgt geen stroom, dus alle aansluitingen maar even los en weer vast. Ik geloof dat het probleem achter het dashboard zit; dat komt later wel. Eerst proberen of er wel vonkjes vliegen als ik de bobine direct op de + aansluit. Nou vonkjes wel, maar niet overtuigend, dus vanavond een condensator zoeken.
De bougies even schoongemaakt en getest. In ieder geval de topjes zijn lichtbruin, dus de verbranding is ok. Gezien de zwarte randen verwacht ik wel wat olie verbruik. Gelukkig draaien de bougies soepel weer de kop in. De voorste ging er zeer moeizaam uit, dus een kapot schroefdraad was ook mogelijk geweest.
Morgen weer verder.
Sorry, foto's bijsluiten weer niet gelukt.
Groetjes, lex
Beter gaande dan mooi en staande
Re: 30-72-xb
Hoi allebei,
Ik ben vannacht nog tot laat bezig geweest om wat geïnstalleerd te krijgen, helaas met averechts effect, want foto's lukt nog steeds niet en nu zit ik met allemaal popups die ik helemaal niet wil en ook niet kan ont-installeren. Sorry, hogere pc-kunde is niets voor mij, want ik kan dat ding niet volgen.
Overigens heb ik ook liever foto's die direct op Forum geplaatst worden, want de links naar externe fotobestanden werken soms na een paar maanden al niet meer. Als je (zoals ik) juist dingen na wil kijken die ooit al besproken zijn, dan mis je die foto's.
Goed idee LeiPie, om al deze rimram over foto's van nu maar van het Forum te verwijderen.
Mooie zondag, Lex
Ik ben vannacht nog tot laat bezig geweest om wat geïnstalleerd te krijgen, helaas met averechts effect, want foto's lukt nog steeds niet en nu zit ik met allemaal popups die ik helemaal niet wil en ook niet kan ont-installeren. Sorry, hogere pc-kunde is niets voor mij, want ik kan dat ding niet volgen.
Overigens heb ik ook liever foto's die direct op Forum geplaatst worden, want de links naar externe fotobestanden werken soms na een paar maanden al niet meer. Als je (zoals ik) juist dingen na wil kijken die ooit al besproken zijn, dan mis je die foto's.
Goed idee LeiPie, om al deze rimram over foto's van nu maar van het Forum te verwijderen.
Mooie zondag, Lex
Beter gaande dan mooi en staande
Re: 30-72-xb
Vanmorgen de ontsteking nagekeken. Een nieuwe condensator lijkt niet nodig, alles vonkt nu prima.
De bougiekabels aangepast aan een 'normale accu', dus geen franse omgepoolde. Met twee plankjes in de accubak gaat dat zonder kortsluiting met de carosserie, omdat de accu wat hoger staat.
Vervolgens de benzinetoevoer nagezien. Met het hendeltje op het pompje was geen benzine aan te zuigen. In de tank bleek nog circa 10cm benzine te zitten (hoera, tank is niet lek!), dus daar ligt het niet aan. Dan maar met de knijpbalg, die ik van een franse diesel heb afgesloopt; dat ding pompt geweldig. Maar helaas, weer geen benmzine. Bij het nalopen van de leiding blijkt de overgang van plastic naar rubber (voor de aansluiting aan de carburateur) los te zitten, natuurlijk ergens onder een vloerplaat. Het slangklemmetje is helemaal in de slang gedrongen. Met een busje wordt de knevel hersteld. Het balgje spuit nu benzine, maar met het hendeltje gebeurt nog niets.. Benzine door de pomp naar boven trekken met het balgje lukt ook. Het is mooie heldere benzine die goed ruikt; een meevaller, want het had ook bruine drab kunnen zijn.
Dan maar de pomp demonteren. Dat doe ik het liefst op de wagen, zodat ik kan zien waar een eventuele lekkage op is getreden. Eerst de rotzooi rond het pompje verwijderen en dan de 6 boutjes van het deksel losdraaien. Met een beetje jutteren komt het dekseltje los en de uitlopende benzine spoelt het laatste vuil weg.
De klepjes in het deksel werken naar behoren (controleren met zuigen en blazen). Het membraan ziet er goed uit en het beweegt op en neer bij het bewegen van het hendeltje. Onder het membraan is geen benzine, dus is het ook heel. Hier is dus alles ok. Na montage werkt het pompje naar behoren; blijkbaar heeft er iets verkleefd gezeten door de lange stilstand.
Voor de zekerheid nog even het luchtfilter loshalen. En ja hoor, daar zitten muizensnippers in. Schoonmaken en monteren.
In principe moet de motor nu kunnen starten. Choke uit en contact aan, slingeren en brrrrrrr, vrijwel geluidloos loopt de motor eventjes, en uit is ie weer. Weer aanslingeren lukt niet zo snel, maar met hulp van de startmotor snort HY spoedig weer. Na een paar minuten loopt alles mooi rond, zelfs nog wat mooier dan ik van m'n snoek gewend ben. Zonder choke moet alleen de stationair een kwart slagje bijgesteld worden om te blijven lopen.
Alles afgezet om te controleren, maar geen lekkages of gekke dingen. Dan maar even een rondje in de tuin rijden. Hij schakelt alle versnellingen en remt ook nog.
De HY is nu gereanimeerd, maar moet nog veel operaties ondergaan, met name de remmen en de carosserie. Dat zal ik apart onder een goede kop vastleggen.
Bij deze is dus het voorstellen beëindigd.
Groetjes, Lex
ps uitgevogeld hoe ik plaatjes kleiner kan maken met m'n eigen zoombrowser
De bougiekabels aangepast aan een 'normale accu', dus geen franse omgepoolde. Met twee plankjes in de accubak gaat dat zonder kortsluiting met de carosserie, omdat de accu wat hoger staat.
Vervolgens de benzinetoevoer nagezien. Met het hendeltje op het pompje was geen benzine aan te zuigen. In de tank bleek nog circa 10cm benzine te zitten (hoera, tank is niet lek!), dus daar ligt het niet aan. Dan maar met de knijpbalg, die ik van een franse diesel heb afgesloopt; dat ding pompt geweldig. Maar helaas, weer geen benmzine. Bij het nalopen van de leiding blijkt de overgang van plastic naar rubber (voor de aansluiting aan de carburateur) los te zitten, natuurlijk ergens onder een vloerplaat. Het slangklemmetje is helemaal in de slang gedrongen. Met een busje wordt de knevel hersteld. Het balgje spuit nu benzine, maar met het hendeltje gebeurt nog niets.. Benzine door de pomp naar boven trekken met het balgje lukt ook. Het is mooie heldere benzine die goed ruikt; een meevaller, want het had ook bruine drab kunnen zijn.
Dan maar de pomp demonteren. Dat doe ik het liefst op de wagen, zodat ik kan zien waar een eventuele lekkage op is getreden. Eerst de rotzooi rond het pompje verwijderen en dan de 6 boutjes van het deksel losdraaien. Met een beetje jutteren komt het dekseltje los en de uitlopende benzine spoelt het laatste vuil weg.
De klepjes in het deksel werken naar behoren (controleren met zuigen en blazen). Het membraan ziet er goed uit en het beweegt op en neer bij het bewegen van het hendeltje. Onder het membraan is geen benzine, dus is het ook heel. Hier is dus alles ok. Na montage werkt het pompje naar behoren; blijkbaar heeft er iets verkleefd gezeten door de lange stilstand.
Voor de zekerheid nog even het luchtfilter loshalen. En ja hoor, daar zitten muizensnippers in. Schoonmaken en monteren.
In principe moet de motor nu kunnen starten. Choke uit en contact aan, slingeren en brrrrrrr, vrijwel geluidloos loopt de motor eventjes, en uit is ie weer. Weer aanslingeren lukt niet zo snel, maar met hulp van de startmotor snort HY spoedig weer. Na een paar minuten loopt alles mooi rond, zelfs nog wat mooier dan ik van m'n snoek gewend ben. Zonder choke moet alleen de stationair een kwart slagje bijgesteld worden om te blijven lopen.
Alles afgezet om te controleren, maar geen lekkages of gekke dingen. Dan maar even een rondje in de tuin rijden. Hij schakelt alle versnellingen en remt ook nog.
De HY is nu gereanimeerd, maar moet nog veel operaties ondergaan, met name de remmen en de carosserie. Dat zal ik apart onder een goede kop vastleggen.
Bij deze is dus het voorstellen beëindigd.
Groetjes, Lex
ps uitgevogeld hoe ik plaatjes kleiner kan maken met m'n eigen zoombrowser
- Bijlagen
-
- de bougies; de roestige zaten voorin en hebben een 2x zo grote puntenafstand.
- IMG_4529_1.JPG (98.85 KiB) 17413 keer bekeken
-
- op de aanhanger, afgelopen woensdag
- IMG_4515_1.JPG (105.05 KiB) 17413 keer bekeken
-
- andere kant; nu rijdt ie zelf gelukkig
- IMG_4514_1.JPG (112.98 KiB) 17412 keer bekeken
Beter gaande dan mooi en staande
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 408
- Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:48 am
- Locatie: Nieuwerkerk A/D IJssel
- Contacteer:
Re: 30-72-xb
wat een heerlijk gezicht, het gevoel van de trailer, ik krijg het weer helemaal te pakken als ik dat zie hoe je hy de straat in komt, ondanks al het werk wat er aan vast zit.
het is zo,n lekkere bus om aan te klooien.
het grove werk vind ik vaak leuker, dan al dat gemiere****.
leuk dat er een paar foto,s staan, hopend spoedig op meer.
rob.
het is zo,n lekkere bus om aan te klooien.
het grove werk vind ik vaak leuker, dan al dat gemiere****.
leuk dat er een paar foto,s staan, hopend spoedig op meer.
rob.

- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 313
- Lid geworden op: vr mei 29, 2009 4:26 pm
- Kenteken: 69EB29
- Locatie: Culemborg
Re: 30-72-xb
Mooi dat die al loopt en leuk dat het gelukt is met de foto's.
Veel succes met de operaties!
Veel succes met de operaties!
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: 30-72-xb
Geweldig. Nu wordt het leuk met die plaatjes erbij! Succes.
gr CitrofielNL
gr CitrofielNL
Re: 30-72-xb
Chapeau, Lex. Een beetje voor de plaatjes, maar vooral voor het snorrend krijgen van het torretje!