Motor opnieuw starten na stilstaan
Hartelijk bedankt!
Ben al op zoek geweest naar een boekje, had er eentje gevonden maar verkoper is net 2 weken op verlof. Pech.
Anyway, zondag gaan we een poging wagen. Leuk dat ik nu toch al weet waar de startknop staat...
Groeten
Pieter
Ben al op zoek geweest naar een boekje, had er eentje gevonden maar verkoper is net 2 weken op verlof. Pech.
Anyway, zondag gaan we een poging wagen. Leuk dat ik nu toch al weet waar de startknop staat...
Groeten
Pieter
Laatst gewijzigd door Pietervdb op za feb 18, 2006 5:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Zal 'm er vanavond nog wel even tussen zetten inderdaad, is wel handig dat op hetzelfde blad te hebbenGerben schreef:Wauw!
Een prima tekening. Ik heb hem al uitgeprint.
Maar om te starten wordt de uitleg van 14 overgeslagen. En dat is nu juist de kontaktsleutel
Wijst zich natuurlijk vanzelf.

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Nog n klein vraagje voor ik hem start:
ik ben zonet naar de autowinkel geweest en heb daar versnellingsbakolie 80W90 meegebracht. Veel te kiezen was er nl niet - enkel benzine, diesel en VW/Audi. De verkoper zei me dat het zou moeten werken. Nu had ik gelezen dat het eigenlijk EP80 olie zou moeten zijn. Vormt dit n probleem? En anders laat ik gewoon de oude olie er inzitten...
Gr
Pieter
ik ben zonet naar de autowinkel geweest en heb daar versnellingsbakolie 80W90 meegebracht. Veel te kiezen was er nl niet - enkel benzine, diesel en VW/Audi. De verkoper zei me dat het zou moeten werken. Nu had ik gelezen dat het eigenlijk EP80 olie zou moeten zijn. Vormt dit n probleem? En anders laat ik gewoon de oude olie er inzitten...
Gr
Pieter
Laatst gewijzigd door Pietervdb op wo aug 31, 2005 11:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Jep, da's een probleem.
Die olie die jij hebt is voor versnellingsbakken zonder differentieel.
(achterwiel aangedreven auto's met een cardan in de achteras)
Ep (extreme pressure) is nodig om de olie 'heel' te houden ivm de krachten
die op de contactvlakken van het differentieel staan.
1 van de beter olie's is Redline MTL, een synthetische bakolie die geen
toevoegingen bevat die de synchromeshen in de bak aantasten.
(sinds lood als EP toevoeging verboden is stoppen ze er vaak actieve
zwavelverbindingen in en die tasten de gele metalen aan in oldtimerbakken)
Aad
Die olie die jij hebt is voor versnellingsbakken zonder differentieel.
(achterwiel aangedreven auto's met een cardan in de achteras)
Ep (extreme pressure) is nodig om de olie 'heel' te houden ivm de krachten
die op de contactvlakken van het differentieel staan.
1 van de beter olie's is Redline MTL, een synthetische bakolie die geen
toevoegingen bevat die de synchromeshen in de bak aantasten.
(sinds lood als EP toevoeging verboden is stoppen ze er vaak actieve
zwavelverbindingen in en die tasten de gele metalen aan in oldtimerbakken)
Aad
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Betere autozaak zoeken dus 
Kijk of je ergens een zaak kunt vinden die het hele Kroon olie assortiment heeft. Citroen dealer is nog een (dure) optie uiteraard.
Brezan heeft het denk ik ook wel (vandaag nog geweest, maar niet verder rondgekeken) en zit ook in België.

Kijk of je ergens een zaak kunt vinden die het hele Kroon olie assortiment heeft. Citroen dealer is nog een (dure) optie uiteraard.
Brezan heeft het denk ik ook wel (vandaag nog geweest, maar niet verder rondgekeken) en zit ook in België.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
mmm. Das dan wel inderdaad een probleem. Anders laat ik de oude olie er nog effe inzitten voor hem te proberen starten en ga ik volgende week achter goeie olie. Want tis natuurlijk zondag en dan hebben de meeste mensen geen zin om hun winkel open te houden.
Welke olie van Kroon heb ik dan nodig? Zie er nogal veel staan met EP toevoegingen... Is Gearlube Hypoïd 80W goed genoeg? (http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... =85&m=desc)
Groeten
Pieter
Welke olie van Kroon heb ik dan nodig? Zie er nogal veel staan met EP toevoegingen... Is Gearlube Hypoïd 80W goed genoeg? (http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... =85&m=desc)
Groeten
Pieter
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
De fles die staat achter in MurpHY, dus heb 'm even niet bij de hand, maar komt me wel bekend voor ja. Ik heb 'm zelf toen hier bij Auto 't Oosten gehaald door letterlijk te vragen naar EP80 olie en toen kwamen ze daar mee aan 
Morgen zal ik wel even langs Murph lopen.

Morgen zal ik wel even langs Murph lopen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Doh, is waar ook ja 
Hehe, en op de Kroon website kun je zien waar het leverbaar is.
Bijvullen van de bak is me trouwens nog niet helemaal duidelijk, al moest ik de Citroen dealer al aanwijzingen geven... misschien handig als een van de experts hier plaats hoe je nou precies de versnellingsbakolie moet verversen/bijvullen?
Bij de Citroen dealer was het de vulplug loshalen en er via dat gat olie in "spuiten" tot het weer terugliep, maar ik heb niet het idee dat dat "de" manier is.
(nou stond Murphy ook wel op de brug, dus op dat moment kon je er ook niet meer van bovenbij)

Hehe, en op de Kroon website kun je zien waar het leverbaar is.
Bijvullen van de bak is me trouwens nog niet helemaal duidelijk, al moest ik de Citroen dealer al aanwijzingen geven... misschien handig als een van de experts hier plaats hoe je nou precies de versnellingsbakolie moet verversen/bijvullen?
Bij de Citroen dealer was het de vulplug loshalen en er via dat gat olie in "spuiten" tot het weer terugliep, maar ik heb niet het idee dat dat "de" manier is.
(nou stond Murphy ook wel op de brug, dus op dat moment kon je er ook niet meer van bovenbij)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
jaja,
de grote dag zit erop. Helaas zonder resultaten. Eerst de bougie's eruit gehaald en volledig opgeschuurd, waren nog in goede staat. Dan de kabels er terug opzetten. Niet zo eenvoudig aangezien zowel ik als één mijner mekaniekers een kabel volledig hadden losgetrokken. Is het trouwens logisch dat de binnenzijde van de bougiekabels niet van koper is maar van een plastiek-plooibaar achtige stof? Nieuwe batterij aangesloten, de bekaling zo goed als opnieuw gelegd (met dat het vroeger een cremekar was, was er een extra batterij ingebouwd, maar bij de uitbouw zijn niet echt alle kabels verwijderd, eerder gewoon losgeknipt en afgeplakt...) en eens gekeken of de startmotor een teken van leven gaf. Die deed niks maar het lag slechts aan een slecht contact met de electriciteitsaanvoer naar die motor. Die gaf dus uiteindelijk beweging. Eerste kleine triomf. Dan eens gekeken of er vonken te bespeuren waren. Helaas. Dan maar alles vanaf de bobine eens goed bekeken en getest. Had een geluk dat ik nog wat onderdelen bij de bus had gekregen, dus zo een nieuwe verdeelkop gestoken en een nieuwe condensator. Na heel wat afstellen kregen we dan uiteindelijk vonken (maar het waren niet echt grote bliksems..). 2de triomf. In de overtuiging dat hij nu ging werken, proberen starten, maar helaas. Geen leven. Bleek er geen benzine tot in de cilinders te raken, dan maar eerst benzine proberen oppompen (we dachten toch dat we dat aan het doen wren...) en een klein geutje in de carburator gegoten. Nog steeds geen beweging, dus dan maar de benzine gewoon opgezogen. Heb er nog n slechte smaak in mijn mond van... Ondertussen ook nog olie vervangen, en radiator eens gespoeld. Kon ik mijn speciaal gekocht wynns niet gebruiken want daarvoor moet de motor draaien natuurlijk. Maar goed, nog steeds geen beterschap. De bougies waren nog steeds kurkdroog. Dus carburator eruit gevezen (daarvoor moest ook het kleppendeksel eraf (denk ik), en dat dan maar ineens goed gekuist met de hogedrukspuit), en het spruitstuk. En hiervan bleken de pakkingen stuk. Dus ja. Hopelijk ligt het daaraan. Er lag nog een andere carburator in de bus, dus ga die nemen en eens goed uitkuisen met cleaner. Deze week dus achter die nieuwe pakkingen, een nieuwe bobine, nieuwe luchtfilter, carburator cleaner en mss ook bougiekabels en bougies. Zouden jullie die kopen? En welke bobine moet ik kopen? Of is dit standaard? En gaat hij nu werken?
Helaas dat hij niet startte. Ben er echt nie blij om. Hopelijk volgend weekend...
Groeten
Pieter
de grote dag zit erop. Helaas zonder resultaten. Eerst de bougie's eruit gehaald en volledig opgeschuurd, waren nog in goede staat. Dan de kabels er terug opzetten. Niet zo eenvoudig aangezien zowel ik als één mijner mekaniekers een kabel volledig hadden losgetrokken. Is het trouwens logisch dat de binnenzijde van de bougiekabels niet van koper is maar van een plastiek-plooibaar achtige stof? Nieuwe batterij aangesloten, de bekaling zo goed als opnieuw gelegd (met dat het vroeger een cremekar was, was er een extra batterij ingebouwd, maar bij de uitbouw zijn niet echt alle kabels verwijderd, eerder gewoon losgeknipt en afgeplakt...) en eens gekeken of de startmotor een teken van leven gaf. Die deed niks maar het lag slechts aan een slecht contact met de electriciteitsaanvoer naar die motor. Die gaf dus uiteindelijk beweging. Eerste kleine triomf. Dan eens gekeken of er vonken te bespeuren waren. Helaas. Dan maar alles vanaf de bobine eens goed bekeken en getest. Had een geluk dat ik nog wat onderdelen bij de bus had gekregen, dus zo een nieuwe verdeelkop gestoken en een nieuwe condensator. Na heel wat afstellen kregen we dan uiteindelijk vonken (maar het waren niet echt grote bliksems..). 2de triomf. In de overtuiging dat hij nu ging werken, proberen starten, maar helaas. Geen leven. Bleek er geen benzine tot in de cilinders te raken, dan maar eerst benzine proberen oppompen (we dachten toch dat we dat aan het doen wren...) en een klein geutje in de carburator gegoten. Nog steeds geen beweging, dus dan maar de benzine gewoon opgezogen. Heb er nog n slechte smaak in mijn mond van... Ondertussen ook nog olie vervangen, en radiator eens gespoeld. Kon ik mijn speciaal gekocht wynns niet gebruiken want daarvoor moet de motor draaien natuurlijk. Maar goed, nog steeds geen beterschap. De bougies waren nog steeds kurkdroog. Dus carburator eruit gevezen (daarvoor moest ook het kleppendeksel eraf (denk ik), en dat dan maar ineens goed gekuist met de hogedrukspuit), en het spruitstuk. En hiervan bleken de pakkingen stuk. Dus ja. Hopelijk ligt het daaraan. Er lag nog een andere carburator in de bus, dus ga die nemen en eens goed uitkuisen met cleaner. Deze week dus achter die nieuwe pakkingen, een nieuwe bobine, nieuwe luchtfilter, carburator cleaner en mss ook bougiekabels en bougies. Zouden jullie die kopen? En welke bobine moet ik kopen? Of is dit standaard? En gaat hij nu werken?
Helaas dat hij niet startte. Ben er echt nie blij om. Hopelijk volgend weekend...
Groeten
Pieter
opnieuw starten ......
om maar een zeer grof voorbeeld te geven , die van mij heeft 19 jaar stilgestaan , eltterlijk en figuurlijk tussen een hooi berg van een 2 meter hoog en rondom ook een dikke 2 meter , alles zat er nog op van vleoistoffen , geen enkel lek, niks stuk , eerste handeling , laat de origineele olie erop , omdat deze nog wat fungeerd als oplosmiddel van de interne smurie die in de motor zit ( op 1 voorwaarde als er nog genoeg in zit en er geen water bijzit of benzine van een lekke benzine pomp ) .
Carburator kuisen , DW40 in elke cilinder goed wat inspuiten en dan starten zonder de bougie's erin om misschien de corrosie en andere vuilresten weg te werken.
Dan in elke cilinder wat benzine inspuiten en ook weer starten zonder bougie's erin .
Dan controleer je de druk van de benzine pomp ( best onmiddelijk vervangen want deze lekken toch meestal naar binnen in de carter ).
indien druk goed van de benzine , dan neem je de onsteking onderhanden en ook voorontsteking ( veertjes en contergewichtjes zien of deze los zitten , indien proper maken en WD40 en achteraf licht inolien ).
Dan het grote moment
en starten , ik had geen 2 minuten nodig en die was klink weg !!
Laat hem de eerste keer warm draaien en niet belasten gedurende een kleine 3 kwartier , olie eraf die erop zat en dan de goedkoopste olie kopen die er voorhanden is , en dan laat je deze ook maar eens regelmatig warmdraaien en deze olie gebruik je gewoon als spoelmiddel.
De volgende doe je er een Total olie op , en deze laat je er een tijdje op tot je naar de keuring bent geweest , nadien doe je een beurd met Slik50 , ( ik heb er steeds zeer goede ervaring mee ) .
Aja voor ik het vergeet haal ook je carterpan er maar eens af en was die maar eens flink uit daar zal wel een bodem smurrie inzitten van een +/- 5 mm dik , daar een HY ( de meeste ) geen oliefilter heeft
.
Succes ik ben al een 3500 km aan het bollen en rij er dagelijks mee op lpg en benzine ( H78 motor 1900cc ) en had origineel nog geen 25.000 km
Succes Jeroen HY Minibus 13 ramen verlegt type 6 meter .
Carburator kuisen , DW40 in elke cilinder goed wat inspuiten en dan starten zonder de bougie's erin om misschien de corrosie en andere vuilresten weg te werken.
Dan in elke cilinder wat benzine inspuiten en ook weer starten zonder bougie's erin .
Dan controleer je de druk van de benzine pomp ( best onmiddelijk vervangen want deze lekken toch meestal naar binnen in de carter ).
indien druk goed van de benzine , dan neem je de onsteking onderhanden en ook voorontsteking ( veertjes en contergewichtjes zien of deze los zitten , indien proper maken en WD40 en achteraf licht inolien ).
Dan het grote moment

Laat hem de eerste keer warm draaien en niet belasten gedurende een kleine 3 kwartier , olie eraf die erop zat en dan de goedkoopste olie kopen die er voorhanden is , en dan laat je deze ook maar eens regelmatig warmdraaien en deze olie gebruik je gewoon als spoelmiddel.
De volgende doe je er een Total olie op , en deze laat je er een tijdje op tot je naar de keuring bent geweest , nadien doe je een beurd met Slik50 , ( ik heb er steeds zeer goede ervaring mee ) .
Aja voor ik het vergeet haal ook je carterpan er maar eens af en was die maar eens flink uit daar zal wel een bodem smurrie inzitten van een +/- 5 mm dik , daar een HY ( de meeste ) geen oliefilter heeft

Succes ik ben al een 3500 km aan het bollen en rij er dagelijks mee op lpg en benzine ( H78 motor 1900cc ) en had origineel nog geen 25.000 km

Succes Jeroen HY Minibus 13 ramen verlegt type 6 meter .
Tjonge jonge, wat n miserie. 2e dag gesleuteld, en nog steeds geen draaiende motor. Volledig nieuwe ontsteking (bobine, bougies, kabels, rotor, condensator), brandstofpomp werkt perfect, carburator, nieuwe pakkingen... Maar nog steeds geen plofje... zelfs niet als er rechtstreeks benzine in de cilinder wordt gedaan. NUL. Er komt ook blijkbaar geen benzine van carburator naar de cilinder want bougies worden niet 'nat'. Wat zou er nu nog kunnen schelen? Kleppen? Geen compressie? En wat kan ik daar aan doen? Alles uiteenvijzen?
Groeten
Pieter
Groeten
Pieter