Nieuwe drukgroep ging na 700 km slippen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gerben
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Nieuwe drukgroep ging na 700 km slippen

Bericht door Gerben »

Beste lezers,

Graag hoop ik dat iemand licht in de duisternis kan laten schijnen.
In een HY bus is een nieuwe drukgroep, plaat, koolstofring en een oliekeerring voor de versnellingsbak gemonteerd. Na 700 kilometer is na een metaaltik de koppeling gaan slippen alsof die heel vet is. Door het controlegat ziet alles er schoon uit. De stank is van de koppelingsplaat afkomstig (althans dat is het vermoeden).

De koppelingskabel heeft voldoende speling. De drukgroep oefent dus zijn maximale kracht op de plaat uit.

Het enige dat ik zelf kan bedenken is dat een boutje is afgebroken en nu aan één kant van de koppelingsplaat klem zit. Dan koppelt het aan die kant niet meer zoals het moet, maar zit het scheef.

Heeft iemand iets dergelijks ooit meegemaakt? En lijkt mijn theorie ergens op? Waar het me om gaat is, of er een oplossing is zonder de motor los te maken.

In het ergste geval zal ik dat uiteraard wel moeten doen. Het is niet mijn HY, maar ik sleutel met iemand mee. Is leuk en leerzaam.

Ik kijk uit naar jullie reakties. Ik zet nog een vraag uit.

Vriendelijke groet,

Gerben
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Ik heb net zelf de hele boel uit elkaar gehaald omdat de boel slipte na het schakelen. Tot mijn verbazing was de koppelingsplaat nog net zo dik als de nieuwe die ik al gehaald had (8 mm).
Het toplager was wel naar z'n moer, dus ook de priseaskering lekte al aardig waardoor de plaat mogelijk wat vettig was.
Wel zag ik dat de vingers van de drukgroep ongelijk staan.

Hoe stel ik die af zonder speciaal gereedschap 1701?

de diepte van het drukvlak in het vliegwiel is 26 mm, de hoogte van het drukvlak op de drukgroep varieert van 19 tot 20 mm.
Dit houdt in dat er nog maar 1 a 2 mm van de plaat kan slijten voordat de boel weer gaat slippen.
De klinknagels liggen dan nog lang niet bloot. (Maw hoe dik is een versleten koppelingsplaat van een HY eigenlijk nog?)

Aad
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

De Drukgroep moet je onder spanning afstellen en dan moet je de stelbouten dus eerst vernieuwen,want zo zijn ze zo geborgt dat je ze nooit
kan draaien of losmaken
Gerben
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Gerben »

:( :( Na een metaaltik is de koppeling gaan slippen, schreef ik eerder.

Gisteren heeft deze HY zijn geheim prijsgegeven waarom de nieuwe koppeling na 700 kilometer en na het horen van een metaaltik is gaan slippen.

Na één uur en drie kwartier konden we de motor 20 centimeter naar voren schuiven. De (nieuwe) koolring (druklager) was volledig afgesleten.
Maar gekoppeld (en met speling) heeft deze geen invloed op de werking van de drukgroep en koppelingsplaat.
Onder de bak lag een rond stuk metaal. Het was een van de twee veren waarmee de koolring op zijn plaats op de schakelvork gehouden wordt. Deze veer was afgebroken. Aan beide zijkanten waren sporen van schuren (krassen) zichtbaar.
De conclusie was dan ook dat deze veer af is gebroken en vervolgens tussen het druklager en de drukgroep terechgekomen. Daardoor was de druk van de drukgroep op de kopelingsplaat minder (er werd een beetje ontkoppeld). Dat verklaart het slippen.

Heeft iemand dat ook ooit meegemaakt?
Is het zeldzaam voorkomende metaalmoeheid?
Of is het een onderdeel om met de drukgroep, plaat en druklager gelijk te vernieuwen?
En dan gelijk een vraagje over de andere kant. Is het nodig om bij het vernieuwen van de drupgroep ook het toplager te vernieuwen?

Groeten,
Gerben
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Ik mag rustig zeggen er aardig aan gesleuteld te hebben,maar die waren
toen uiteraard jonger en hoe ouder ze worden des te vreemdere dingen
gaan vermoeidheidsverschijnselen(3Xwoordwwarde)krijgen.Ik hoop dat
je aan een andere veer kan komen.
Gerben
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Gerben »

Hoi Gerard,

Ik houd het op metaalmoeheid. Het zal vaker gebeuren, maar dan valt het naar onder. Alleen als je pech hebt komt het in het druklager terecht en klem te zitten.

Nu de volgende vragen.
Waarmee lijm ik de koolring in zijn metalen houder? :roll:
En (na uitharding van de lijm) hoelang moet de koolring ondergedompeld in een badje motorolie liggen alvorens montage? :?:

Groet,
Gerben.

PS. Ik snap dat jouw HY tijd ten tijde was dat de HY als bestelbus/vrachtauto gebruikt werd. Leuk van je te horen dat de klachten van vandaag de dag er vroeger niet allemaal waren. :wink:
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Vroeger was dit 1 onderdeel,maar aangzien je 2verschillende matialen aan
elkaar wil lijmen lijkt mij 2 componentenkit het meest voor de hand liggen.
Wij bewaarden de koolringen in het magazijn in een bak olie,maar het lijkt
me als je een blikje olie met de ring verwarmd,dus de olie lekker dun en
de porieen van de ring open dat het ook snel gaat.Maar eerst lijmen.

Veel klachten zijn nog dezelfde,anderen zijn helemaal verdwenen en nieuwe komen naar voor.Dat is nu mijn liefde voor dit werk
Het lijkt vreemd maar ik leer nu in de WAO nog bij door dit werk,het is mijn dagtaak.
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Ik zou het toplager zeker even controleren en bij twijfel vervangen.
(bv als ie gruizig aanvoeld bij het draaien van de binnenste ring)

Het lager zit wel geborgd dmv 1 of 2 keepjes in het lagerhuis.
Mijn oude toplager had nog maar de helft van het aantal kogeltjes :shock:

vervang dan ook gelijk de priseas keerring in de versnellingsbak
( let op het olieafvoergaatje in het aluminiumhoudertje, dit moet bij montage naar
beneden wijzen (en niet schuin omhoog zoals dat bij mijn Hy het geval was, zucht.. ))

Doe ook alvast wat bakolie aan de keerring zodat je de priseas er makkelijker indrukt en de boel niet beschadigd/verbrand bij 1e gebruik.

die alu keerringhouder heeft trouwens ook een papierenpakking die ik
mbv vloeibare pakking noodgedwongen heb hergebruikt.

Het nieuwe toplager maakt bij mijn hy het schakelen naar de 1e versnelling weer een feest! :D

Aad
Plaats reactie