Compressieprobleem: 3x 8bar, 1x 1bar!

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Compressieprobleem: 3x 8bar, 1x 1bar!

Bericht door LEiPiE »

Ik zit met een voor mij redelijk raadsel: ik heb met mijn (mooie gloedjenieuwe :D) compressiemeter vandaag op warme motor met bobine losgekoppeld alle cylinders gemeten (dus alle bougies er uit, meter er in, gas vol ingetrapt en starten maar tot de wijzer niet meer verder gaat). En er kwam het volgende uit:
Cylinder 1: 8bar / 112psi
Cylinder 2: 8.5bar / 119psi
Cylinder 3: 1bar / 15psi
Cylinder 4: 8bar / 112psi

Heb ze elk twee keer gemeten.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit een mede oorzaak is dat het geluid nog steeds erg stevig is (voordemper is niet lekker meer, maar dit is wat te veel). Dit terwijl de trekkracht toch best netjes is (nog niet wat het moet zijn, maar 80 geen probleem).

Waar kan dit aan liggen en wat kan ik er aan doen? Ik heb begrepen dat als je het kleppendeksel licht je 'm er daarna weer op moeten schroeven met een momentsleutel en die heb ik nog niet (minimum dat ik heb gezien: 70 euro).
Die truuk die elders staat met remolie is denk ik bij mij niet van toepassing omdat het hier maar om 1 cylinder gaat?

Grote andere vraag: hoeveel kwaad kan het om te rijden met een slechte cylinder (afgezien van gehoorbeschadiging ;))?

En uiteraard nog even opmerken dat ik positief verrast ben dat de compressie verder zo flink is, vooral omdat het boekje 7.5 zegt?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
lex
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 116
Lid geworden op: ma aug 18, 2003 9:11 am
Locatie: Dussen

Bericht door lex »

Dat kleppendeksel hoeft volgens mij niet met een momentsleutel aangedraait te worden. dat is alleen bij de cylinderkop. als het kleppendeksel geen olie doorlaat is het goed.

Met zo'n lage compressie lijkt het mij dat er een klep niet afsluit of niet werkt!? maar ik ben ook geen motorexpert (helaas).

succes...

Lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
Daan
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 96
Lid geworden op: za jan 22, 2005 8:54 pm

Bericht door Daan »

Cylinder 3: 1bar / 15psi
dit is toch wel ernstig lijkt me, slechte zuiger(veren) ? of misschien idd een stukke klep.


Grote andere vraag: hoeveel kwaad kan het om te rijden met een slechte cylinder (afgezien van gehoorbeschadiging Wink)?
kan erg lang goed gaan, maar ik zou het niet doen



je moet eiegnlijk nu een lektest gaan uitvoeren, dan kan je er niet achter komen of hij lek is maar waar hij lekt

succes ermee


:wink:
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Daan schreef: je moet eiegnlijk nu een lektest gaan uitvoeren, dan kan je er niet achter komen of hij lek is maar waar hij lekt
Hoe kan ik 't best zo'n lektest doen?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Daan
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 96
Lid geworden op: za jan 22, 2005 8:54 pm

Bericht door Daan »

met een lektester... maar dat is dus wel weer een aanschaf van zon lektester, anders kan je het ook laten doen
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 248
Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm

Bericht door Webmeistera »

heb je de klepspeling van de cylinder in kwestie al gecontroleerd en zonodig bijgesteld?
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Kleppendeksel is er nog niet afgeweest, staat op de planning voor vanavond (zo irritant, dat werk wat tussen het klussen door zit ;)).

Geloof dat het kleppenstellen in het werkplaatshandboek staat, maar heeft iemand zo nog tips?
Ik had al wel het momentsleutel verhaal gecontroleerd en je hebt inderdaad geen speciale sleutel nodig voor het kleppendeksel.
Verder las ik zoals dat het nog steeds heel wat oorzaken kan hebben: verbrande kleppen, vastzittende kleppen, pakking stuk, zuigerveren te slap.

Alleen wat ik gek vind is dat er juist uitlaatgas vanuit cylinder 2 kwam naar mijn observaties tenminste... als dat nou op nr 3 was geweest...
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
scimitar
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 13
Lid geworden op: za sep 03, 2005 12:47 pm
Contacteer:

Bericht door scimitar »

Hallo allen,

Dit wordt mijn eerste bericht op dit forum. Ik/wij zijn (nu nog) op een afstandje HY liefhebbers, lees als, we kijken wat rond maar hebben er geen.

Leipie
Zoals jij je compressie probleem omschrijft, samen met het lawaai, lijkt het er op dat de uitlaatklep van cilinder 3 niet meer (helemaal) meedoet. En dat die dus open blijft staan. Het kan relatief onschuldig foute klepafstelling zijn, maar ook een totaal verbrande klep. En als er 1 klep verbrand is is de andere in die cilinder ook vaak slecht.
Kortom, hopen op speling, vrees voor verbranding.

Erik
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Met behulp van m'n autoboek weet ik nu in ieder geval wel hoe 'kleppen stellen' moet (van 't werkplaatshandboek hoef je niet veel te verwachten: "deksel er af, kleppen stellen, deksel er op" is de strekking wel), da's dus de afstand meten tussen tuimelaar en klepsteel.
Dat witte ding linksonder op de foto op H13/o wit 1 (H78.112-0) is dus een voelermaatje dat tussen de tuimelaar en de klepsteel in zit.
Alleen: hoe doe je dat dan precies :?:

Ik heb op dit moment nog geen voelermaatjes van 0.20 en 0.25 mm, maar ik vraag me ook af of een klep uit zichzelf zo'n afwijking zou kunnen krijgen en dat ik niet beter ergens anders kan zoeken.

In ieder geval na het lichten van het deksel zag ik niks bijzonders eigenlijk (behalve dat m'n luchtfilterbehuizing niet echt vast zit), geen rondslingerende zaken en dergelijk.

Even ter volledigheid de vraag: het is vast niet verstandig de motor op eigen kracht te laten draaien als het klepdeksel er af ligt, toch? Leek me tenminste niet verstandig :D

Ik zie 't somber in voor de meeting :(
(ja, of ik moet er op 3 cylinders heen (180KM) en dan hopen dat iemand net een tik op de goede plek kan geven :? )
(niet naar de meeting gaan is op dit moment wel goedkoop kwa benzine (scheelt zo'n 90 euro), maar ja...)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

scimitar schreef:Hallo allen,
Dit wordt mijn eerste bericht op dit forum. Ik/wij zijn (nu nog) op een afstandje HY liefhebbers, lees als, we kijken wat rond maar hebben er geen.
Welkom :D
Zoals jij je compressie probleem omschrijft, samen met het lawaai, lijkt het er op dat de uitlaatklep van cilinder 3 niet meer (helemaal) meedoet. En dat die dus open blijft staan. Het kan relatief onschuldig foute klepafstelling zijn, maar ook een totaal verbrande klep. En als er 1 klep verbrand is is de andere in die cilinder ook vaak slecht.
Kortom, hopen op speling, vrees voor verbranding.
Ik heb de term verbrande kleppen al wel vaak gehoord, maar hoe ziet dat er uit? En ik neem aan dat dan de hele cylinderkop er af moet om het uberhaupt te kunnen constateren?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
scimitar
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 13
Lid geworden op: za sep 03, 2005 12:47 pm
Contacteer:

Bericht door scimitar »

LEiPiE schreef:Ik heb de term verbrande kleppen al wel vaak gehoord, maar hoe ziet dat er uit? En ik neem aan dat dan de hele cylinderkop er af moet om het uberhaupt te kunnen constateren?
Je kunt makkelijk zien. Met de kop eraf.
Eventueel met een minicamera op een flexibele slang. Maar dan moet je je beperkte blikveld wel goed kunnen interpreteren.

Maar als je reeel bent: zo'n lage compressie.... Dan ben je blij dat alleen maar de kop eraf moet.

Erik
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

scimitar schreef: Maar als je reeel bent: zo'n lage compressie.... Dan ben je blij dat alleen maar de kop eraf moet.
Maar ja, wie reeel denkt neemt geen HY maar een Toyota :D
Mmz, kop eraf... da's dus een nieuwe pakking kopen, momentsleutel op de kop tikken (daar wel voor). Als 't meezit nieuwe klep, als 't tegenzit nieuwe cylinderkop, toch?

Aantrekkoppels voor cylinderkop zijn 3mkg en 6mkg, naar ik heb begrepen zou dit moeten vertalen in zo'n 29Nm en 59Nm toch? Kan ik rekening mee houden met het zoeken naar een goede sleutel :?

Maar eerst de speling maar eens bekijken.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
scimitar
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 13
Lid geworden op: za sep 03, 2005 12:47 pm
Contacteer:

Bericht door scimitar »

Ach Toyota....

Als het tegenzit, doet de gehele cilinder en zuiger niks meer. En dat komt in de buurt van complete revisie.
En ja, ook de kop kan kapot zijn.

Voordat je alles los begint te halen, laat een vakman eerst dezelfde diagnose stellen.
Er zijn voldoende Citroen specialisten in het oosten, of net over de grens.
En Ruesink lijkt me niet echt het type specialist dat ik bedoel.

Erik
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

scimitar schreef:Als het tegenzit, doet de gehele cilinder en zuiger niks meer. En dat komt in de buurt van complete revisie.
En ja, ook de kop kan kapot zijn.
Huh? De zuiger niets meer doen? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Dat ie afgebroken is ofzo? Dat zou je toch wel horen als je 'm al met de hand ronddraait lijkt me?
Dat van de kop kapot heb ik in ieder geval over gelezen: verbrande kleppen kunnen de kop meenemen zeg maar.

Complete revisie heb ik voorlopig noch het geld, noch de tijd, noch de middelen voor, dus dat zou betekenen dat ik 'm zou moeten verkopen (ja, of een lening nemen en 'm bij HY's Mooi langsbrengen, maar ja).
Voordat je alles los begint te halen, laat een vakman eerst dezelfde diagnose stellen.
Er zijn voldoende Citroen specialisten in het oosten, of net over de grens.
En Ruesink lijkt me niet echt het type specialist dat ik bedoel.
Maar ja, wie dan wel in de buurt (als in: op drie cylinders bereikbaar)?
Reusink kon ik zo vinden, maar die hebben inderdaad die kennis gewoon niet meer (was verder erg over ze te spreken overigens).
Ik weet namelijk niet waar te zoeken... heb ondertussen hier in de nieuwsgroepen van de universiteit maar gepost of iemand wat adresjes weet (genoeg oude auto's hier op de campus).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
lex
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 116
Lid geworden op: ma aug 18, 2003 9:11 am
Locatie: Dussen

Bericht door lex »

lex hier!

ik heb hier een goede vriend van me die monteur is, hier nog een idee om het probleem vast te stellen: Misschien een goed idee om een oude bougie te gebruiken en daar een luchtslang op te maken. Hierdoor kun je druk op de cilinder zetten en kun je erachter komen wat het probleem is. Door de kleppen dicht te zetten en dan druk op de betreffende cilinder te zetten kun je luisteren waar de lekkage is bijv.:
- zuigerveren = geluid bij oliedop
- klep inlaat = geluid bij inlaatspruitstuk
- klep uitlaat = geluid in uitlaatkanaal

Zorg echter wel dat je weet wat de klepspeling is zodat je er zeker van bent dat er niet een klep open blijft staan door te weinig klepspeling!(denk ook aan de stand van de nokkenas zodat beide kleppen dicht staan)

Ik neem aan dat je zelf wel weet hoe de bougie aan te passen zodat deze wel afdicht maar wel de druk doorlaat naar de cilinder

succes
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
Plaats reactie