Compressieprobleem: 3x 8bar, 1x 1bar!
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
De snelste manier om te controleren of het de zuigerveren of de kleppen zijn is.
compressie test doen met een flinke scheut olie op de cilinder, dit dicht dan af tussen zuiger en cilinderwand, is je compressie nu goed dan zijn het vrijwel zeker je zuigerveren, is je compressie nog steeds niet goed dan kan er veel mogelijk zijn o.a. kleppen [of cilinderkop[pakking] , gat in je zuiger etc etc.
Succes
compressie test doen met een flinke scheut olie op de cilinder, dit dicht dan af tussen zuiger en cilinderwand, is je compressie nu goed dan zijn het vrijwel zeker je zuigerveren, is je compressie nog steeds niet goed dan kan er veel mogelijk zijn o.a. kleppen [of cilinderkop[pakking] , gat in je zuiger etc etc.
Succes
Ik ben vanuit Delft naar Borculo gegaan om mijn ID te kopen bij Citro Classique. Voor mij was dat een heel eind, maar voor jou maar zo'n 30 kilometer...LEiPiE schreef:Maar ja, wie dan wel in de buurt (als in: op drie cylinders bereikbaar)?
Ze verkopen allerlij oude citroens en hebben zo af en toe ook een HY staan. Maar aangezien in de ID's dezelfde motor zit als in je HY kunnen ze je zeker helpen.
Ree
-
- HY Forum Super Expert
Ik heb voor 15 euro een momentsleutel gekocht bij Lidl, deze getest met een professionele momentsleutel en het kwam heel aardig in de buurt! ik heb ook mijn kop laten vlakken en een lektest laten uitvoeren door een bedrijf in soest, dat was geloof ik 100 euro. Mijn probleem was toen een lekkage van de koppakking te zien door luchtbellen in de radiator.
Ik heb ook eens een verbrande klep gehad (altijd uitlaatklep) terwijl hij gewoon nog makkelijk 90-95 reed. er smelt dan een taartpuntje weg uit de klep. Ik heb het al vaker geschreven op het forum; een HY blijft het gewoon doen, zelfs als hij kapot is.
De kop loshalen is echt niet veel werk, Ik heb gezien dat je al behoorlijk wat HY sleutel ervaring hebt. je moet er wel aan denken om eerst je klepstoters eruit te halen (tuimelaars weghalen) voordat je de kop eraf haalt. anders heb je grote kans dat je de stoterstangen beschadigd.
Je omrekening klopt van kgm naar nm. +/- 10 % is niet zo erg. Wel is de volgorde van aandraaien heel belangrijk. Op CTAservice.nl (technische informatie; afstelgegevens) staat wel het een en ander, alleen moet je het plaatje omdraaien want in een TA zit het blok er verkeerd om in.
Succes!
Stef
P.s. de mijne is weer door de APK!!!!!
Ik heb ook eens een verbrande klep gehad (altijd uitlaatklep) terwijl hij gewoon nog makkelijk 90-95 reed. er smelt dan een taartpuntje weg uit de klep. Ik heb het al vaker geschreven op het forum; een HY blijft het gewoon doen, zelfs als hij kapot is.
De kop loshalen is echt niet veel werk, Ik heb gezien dat je al behoorlijk wat HY sleutel ervaring hebt. je moet er wel aan denken om eerst je klepstoters eruit te halen (tuimelaars weghalen) voordat je de kop eraf haalt. anders heb je grote kans dat je de stoterstangen beschadigd.
Je omrekening klopt van kgm naar nm. +/- 10 % is niet zo erg. Wel is de volgorde van aandraaien heel belangrijk. Op CTAservice.nl (technische informatie; afstelgegevens) staat wel het een en ander, alleen moet je het plaatje omdraaien want in een TA zit het blok er verkeerd om in.
Succes!
Stef
P.s. de mijne is weer door de APK!!!!!
HY '76
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Zuigerveren zijn het niet, hoewel ik op een gegeven moment wel even op 2 bar uit kwam, maar ja dat is het dus nog lang niet.citroheeze schreef:De snelste manier om te controleren of het de zuigerveren of de kleppen zijn is.
Was alleen wel een gedoe, want de compressiemeter wilde er niet goed in, dus misschien dat de olie dan al weer gezakt was?
Vanavond klepspeling controleren, heb nu voelermaatjes.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Hier nog vergeten te vermelden 
Klepspeling klopt van alle kleppen. Alleen de uitlaatklep van 4 kreeg ik 't voor elkaar er een 0.30 voelermaatje tussen te duwen, maar toen ik 't nog een keer wilde proberen lukte 't niet. Sowieso is er met 4 ook niks mis.
Olie op de zuiger hielp dus niet en ik heb wel ietsjes dicht schuim in de radiator maar geen bellen.
Het zit dus inderdaad wat dieper. We blijven zoeken

Klepspeling klopt van alle kleppen. Alleen de uitlaatklep van 4 kreeg ik 't voor elkaar er een 0.30 voelermaatje tussen te duwen, maar toen ik 't nog een keer wilde proberen lukte 't niet. Sowieso is er met 4 ook niks mis.
Olie op de zuiger hielp dus niet en ik heb wel ietsjes dicht schuim in de radiator maar geen bellen.
Het zit dus inderdaad wat dieper. We blijven zoeken

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald