mig/mag
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: mig/mag
Meest genoemde zal ik alvast intrappen: http://www.rustbuster.nl
Zitten alleen wel in Veenendaal, maar sturen ook wel op.
Ik heb zelf de allergoedkoopste (de MIG150) die ze 5 jaar geleden hadden en hoewel die inderdaad een paar minpuntjes heeft heb ik er toch al heel wat (kilo?)meters mee gelast.
Maar op zich zijn een boel apparaten hetzelfde en is het vooral een kwestie van budget.
Belangrijkste punten die ik heb gemerkt op basis van mijn lasapparaat:
- regelbaarheid, mijne heeft vier standen, maar ik heb vaak het idee dat ik een stand tussen 1 en 2 moet hebben, door de toorts dichter of verder te houden is het een beetje bij te sturen an sich
- laagste stroomsterkte moet voor een HY vrij laag zijn, laat je eventueel als je een interessante winkel hebt gevonden informeren of het apparaat geschikt is voor het lassen van 0.75mm plaat
- systeem met gasgevuld lasdraad (duur maar efficient) of met lasdraad en losse gasfles (flexibel en goedkoop)
- kwaliteit van de slangen naar de toorts, mijne is dus relatief goedkoop en soms klemt de slang zichzelf dicht, erg irritant
Jammer dat ik geen geld krijg voor de reclame, maar ze hebben nu een actie met de Cebora 155
Ik denk dat het een mooi startpakket is, volgens mij heeft Teun dezelfde (?), ik vond 'm toendertijd te duur
Zitten alleen wel in Veenendaal, maar sturen ook wel op.
Ik heb zelf de allergoedkoopste (de MIG150) die ze 5 jaar geleden hadden en hoewel die inderdaad een paar minpuntjes heeft heb ik er toch al heel wat (kilo?)meters mee gelast.
Maar op zich zijn een boel apparaten hetzelfde en is het vooral een kwestie van budget.
Belangrijkste punten die ik heb gemerkt op basis van mijn lasapparaat:
- regelbaarheid, mijne heeft vier standen, maar ik heb vaak het idee dat ik een stand tussen 1 en 2 moet hebben, door de toorts dichter of verder te houden is het een beetje bij te sturen an sich
- laagste stroomsterkte moet voor een HY vrij laag zijn, laat je eventueel als je een interessante winkel hebt gevonden informeren of het apparaat geschikt is voor het lassen van 0.75mm plaat
- systeem met gasgevuld lasdraad (duur maar efficient) of met lasdraad en losse gasfles (flexibel en goedkoop)
- kwaliteit van de slangen naar de toorts, mijne is dus relatief goedkoop en soms klemt de slang zichzelf dicht, erg irritant
Jammer dat ik geen geld krijg voor de reclame, maar ze hebben nu een actie met de Cebora 155
Ik denk dat het een mooi startpakket is, volgens mij heeft Teun dezelfde (?), ik vond 'm toendertijd te duur

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: mig/mag
Ik heb inderdaad tot volle tevredenheid een cebora 155. Fijn aan die machine is dat hij 7 standen heeft, waarvan ik meestal de laagste drie gebruik. Zeker met de dunne plaat van een bus is een lage stand een must en de mogelijkheid om 0.6 mm draad te gebruiken. Recent nog de nodige meters aan de bus van Para-Plu gelast.
gr Teun
gr Teun
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: mig/mag
dag heren,
keus genoeg dus, ben al aan het informeren geweest zo links en rechts en idd de 155 of 160 zal het uiteindelijk wel worden.
greetzz
keus genoeg dus, ben al aan het informeren geweest zo links en rechts en idd de 155 of 160 zal het uiteindelijk wel worden.
greetzz
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: mig/mag
de 165 is duurder, zwaarder, maar heeft bijvoorbeeld wel als voordeel dat er een afneembaar slangenpakket opzit. kwestie van afwegen wat je belangrijk vindt. een 10 liter gasfles is wel een redelijke must. Vraag maar aan Para-Plu hoe hard het gaat 

- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: mig/mag
Ewald: ben het hier niet helemaal mee eens. Met een beetje zoeken op internet is die "gasgevulde draad" niet zo duur ( EUR 15,= voor een klos van 5 kg.) terwijl de prijzen voor de gasflessen de pan uitrijzen. Dat was voor mij ook de reden om voor de gasgevulde draad te kiezen waarbij moet worden opgemerkt dat bij het lassen met zulke draad er véél neven-effect (spetters, las-residu en minder sterke lasnaad) ontstaan en dus redelijk veel "bij-werk" in de vorm van slijpen/schuren etc. het gevolg is.- systeem met gasgevuld lasdraad (duur maar efficient) of met lasdraad en losse gasfles (flexibel en goedkoop)
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: mig/mag
.. en dat was voor mij het argument om toch de eenmalige investering in gas te doen. Eenmaal gekocht betaal je alleen een nieuwe vulling voor een gasfles.
gr Teun
gr Teun