MicHYl zegt Hallo! Franse brandweer HY

De mens (en de bus) achter de gebruikersnaam.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 14-VR-VF

MicHYl zegt Hallo! Franse brandweer HY

Bericht door MicHYl »

Sinds 2 dagen ben ik begonnen aan een fantastisch project; een franse HY uit 1977.
Ex brandweer dienst auto met kenteken 14-vr-vf. Hij is volgens de zeer complete papierwinkel in augustus 2000 geimporteerd vanuit Frankrijk.
Geen idee wie hem geimporteerd heeft, maar het was in elk geval de bedoeling om deze HY een tweede leven te gaan geven.
Zoals dat dan gaat is dat uiteindelijk toch nog niet gebeurd. Via een omweg kwam hij bij mijn zusje en haar man terecht. Die hebben er met veel plezier mee gereden, en wilden er een campertje van maken.
Maaaar.. toen er een kleine bleek te komen was de HY ombouwen niet echt haalbaar meer. Met pijn in zijn hart heeft mijn zwager hem toch jaren in de schorsing laten staan, van plek naar plek gesleept. Uiteindelijk hebben ze besloten het project nog een boost te geven (paar jaar geleden), en alles te gaan schuren + ramen / deuren er vast uit te halen. Het schilderen is er helaas nog niet van gekomen toen.
Wegens plaatsgebrek heeft de HY toen (geschuurd en zonder ramen/deuren) buiten moeten staan in weer en wind, jaren lang.

Een paar weken geleden begon het mijn zusje en haar man pijn te doen de bus steeds verder achteruit te zien gaan, en hulpeloos toe te kijken.
Ik wil al jaren een campertje in elkaar knutselen, en ben al besmet met het Citroen virus (heb een Dyane in knutselstaat). Na de plechtige belofte dat ik beter voor de HY zou zorgen dan hun gelukt is mocht ik hem overnemen voor een prikkie.
En zo had ik ineens een HY!

Het was wel schrikken toen ik hem na jaren weer zag staan! Geen deuren/ramen, roestig, vies, oud, stoffig. In de aanloop naar zijn laatste dagen, zo leek het.
Gelukkig bleek het vooral plaatwerk te zijn dat her en der krokant is, in het algemeen is het plaatwerk nog hard. De bodem is ook erg hard. Van binnen is het ook allemaal hard en roestvrij op een paar gaatjes na.

Na het controleren en bijvullen van alle vloeistoffen, vervangen van de accu geprobeerd of de motor nog tot leven wilde komen. Na veel proberen kwam er leven in! Duidelijk dat de ontsteking niet goed is, te weinig vonk en verkeerd tijdstip. Maar afgezien daarvan klonk het blok erg mooi!!

Gisteren samen met een vriend (een echte Citrofiel) een inventarisatie gemaakt van de te kopen onderdelen / spullen en de werkzaamheden. De HY staat nu nog bij de boerderij van mijn zwager. Mijn idee is om hem APK klaar te maken in zo kort mogelijke tijd, en om hem dan mee naar mijn huis te nemen (Hilversum). Thuis kan ik dan het laswerk op mijn gemakje aanpakken, elke avond een gaatje braaien zal ik maar zeggen.

Gisteren ook de carburateur eraf gehaald en helemaal schoongemaakt. Hij bleek er helemaal los op te zitten trouwens (achterste moer helemaal los). Ontdekt dmv het werkplaatsboek dat de hoofdsproeier er gewoon niet inzit! Het buisje wat eronder zit viel er gewoon uit. Die sproeier moet er dus snel gaan komen. Na het monteren en de ontsteking nagekeken te hebben liep hij alweer veel beter. Maar nog steeds niet stationair, zal de missende sproeier wel zijn.

Het dashboard deed ook niks (verlichting, meters, knopjes). Zekeringen en alle aansluitingen schoongemaakt en contactspray, et voila alles werkt weer. Goed gevoel!

Ik ben nu vooral op zoek naar normale onderhouds spullen en wat lastigere dingen zoals 4 banden (duur, ik weet het).
Vandaag nog even bellen met het HYteam in Heesch denk ik.

Voor de degenen die dit project willen volgen heb ik een openbare facebook groep gemaakt: http://www.facebook.com/home.php?sk=gro ... 7185089247

Ik zal jullie advies vast heel vaak nodig hebben om deze fantastische HY te redden!

Hopelijk tot snel ziens op een meeting.

Michiel.
Bijlagen
HY zegt Hallo
HY zegt Hallo
IMG_0193.jpg (470.68 KiB) 21023 keer bekeken
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Re: MicHYl zegt Hallo! Franse brandweer HY

Bericht door LEiPiE »

Welkom! En succes met het project ;)
Facebook moet je denk ik nog even naar kijken, als facebook-loos persoon kan ik in ieder geval niets zien :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door MicHYl »

Oja, niet aan gedacht!
Ik heb inmiddels uitgevonden hoe ik een site kan maken die ook zichtbaar is voor niet facebookers.
Eerst maar even van het lekkere weer genieten voor ik achter de computer ga.

Michiel.
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

Hoi,

Van harte welkom! een mooi project, keep her rolling!

gr Teun
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Welkom hier!

Weer een HY die gered wordt :)

Leuk filmpje overigens van de lopende motor. Dat zit wel snor na een onderhoudsbeurtje..nu enkel nog wat bodywork.
Laatst gewijzigd door ghys op ma jun 06, 2011 9:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Soyez le bienvenue ! Oftewel: hardstikke welkom hier ! Er kunnen geen lHYefhebbers genoeg rondrHYden, duzzz ... héél veel succes met de job die je te wachten staat. En óók heel leuk zo'n foto-site waarop we jouw verrichtingen kunnen bijhouden. Overigens, als ik jouw eerste foto zo zie is de uiterlijke staat van jouw HY wel héél erg identiek aan die van mijn Otje, vóórdat ik haar begon "op te kalefateren" ...
Groet, Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Hey Michiel,

Wat een mooi project. Ik hoop dat ie lekker snel door de APK gaat zodat je kan rijden en echt verliefd op de bus kan gaan worden.

Ik heb nog wel een reservesproeier (in een reserve-carburateur) voor je liggen als je haast hebt. Je kan hem ophalen in Delft, als ik tzt maar een andere terug krijg.

Grtn,

Ree
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door MicHYl »

Hoi Ree,

Wat gaaf joh!
Nou woon ik niet heel erg om de hoek bij Delft, ik woon in Hilversum namelijk.
Heel brutaal vraag ik dan maar; zou je de sproeier misschien naar me kunnen opsturen in een envelop?

Het zou fantastisch zijn om de sproeier dit weekend al te hebben, dan kan ik in elk geval vast kijken of de motor beter loopt. En gelijk de onsteking schoonmaken (en pas vervangen als het magazijn weer open is).

Nogmaals bedankt alvast!

Michiel.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Hoi Michiel,

Ik stuur liever geen dingen meer op met de post. De vorige twee keer dat ik iets heb toevertrouwd aan de TNT is het niet aangekomen. Heb je overwogen om bij CitroWorld een revisiesetje te kopen voor je carburateur? Daar zitten volgens mij ook nieuwe sproeiers bij. Het kost volgens mij rond de 3 tientjes, en met een beetje geluk gaat het vandaag nog op de post ;)

Grtn,

Ree
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door MicHYl »

Begrijpelijk verhaal. Toch bedankt hoor!
Ik moet duidelijk nog mijn weg een beetje vinden in de wereld van de HY en de leveranciers.
Citroworld is een goede tip. De sproeier staat niet op hun site, maar ik bel ze wel even.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Heb je een solex of een weber?

Hier staat ie toch wel tussen?
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Ree schreef:Hoi Michiel,

Ik stuur liever geen dingen meer op met de post. De vorige twee keer dat ik iets heb toevertrouwd aan de TNT is het niet aangekomen.

Het kost volgens mij rond de 3 tientjes, en met een beetje geluk gaat het vandaag nog op de post ;)

Grtn,

Ree
:shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :?
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door MicHYl »

Ahum... even zoeken op de citroworld site had ik ook wel kunnen doen :)
Ik zie alleen inderdaad niet of er ook een sproeier bij zit. Wel iets dat goudachtig is, rond en in het formaat van de sproeier zo te zien.
Toch maar es bellen vanavond.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

HYvonne schreef: :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :? :shock: :?
Alles paletti, Jacques? :D

Maar als je een enveloppe aanbiedt met iets zwaars erin zijn er blijkbaar TNT/PTT/post.nl medewerkers die thuis graag uitvinden of er iets van waarde in zit :?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

MicHyl schreef:Ik zie alleen inderdaad niet of er ook een sproeier bij zit. Wel iets dat goudachtig is, rond en in het formaat van de sproeier zo te zien.
Er zitten een aantal sproeiers in de carburateur, en zo te zien maar een in het revisiepakket. Even bellen is dus een goed plan ;)
Plaats reactie