LEiPiE schreef:Verder: het uiteinde van de ruitenwisser is een U bocht, dus het dunne ijzertje gaat daar de bocht om en komt weer ongeveer een centimeter terug.
Om een blad te vervangen moet je het oude blad dus naar de kant van het scharnierpunt toe duwen.

Volgens mij zijn dat niet de originele wisserarmen.
Volgens mij zijn ze net als van de Dyane: Uiteinde kwart slag gedraaid en een 'hap' eruit waar - bij de originele wisserbladen een schroefje doorheen komt en bij de moderne een plastic lipje.
Elias schreef:Ik had bij Besbo (Tilburg) [te dure, maar dus niet de originele] ruitenwissers gekocht, merk SWF, 11", die ook op een 2CV passen. Ik ga met jullie tips aan de slag, alvast bedankt!
Die van een 2cv zijn te kort! Als je klein van stuk bent dan kan het, lange mensen krijgen bij regen pijn in de rug
Ik heb even gemeten (heerlijk zo'n wagen park

). Van de eend zijn ze 24cm, van de Acadiane=Dyane en de HY 26 a 27cm.
11 inch lijkt dus wel te kloppen voor de HY.
MicHYl schreef:oja: het zijn exact dezelfde ruitenwissers als van de citroen dyane, dat zoekt een stuk makkelijker.
Een aanvulling: De lengte van de ruitenwisser
bladen zijn idd hetzelfde als van de Dyane.
De ruitenwisser
armpjes zijn ook hetzelfde als van de Dyane, maar omdat de ruststand vd wissers aan de andere kant vd ruit is, is de knik bij het uiteinde net andersom!
Voorzichtig in de bankschroef, omzetten en hoppa, een HY armpje

Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.