clignoteur
clignoteur
Mijn richtingaanwijzer begaf het opeens. Waarschijnlijk voor de meesten hier geen interessant probleem, maar voor een technisch beginner knap lastig.
Het zou het relais kunnen zijn, heb gevonden waar het zit, maar hoe kom ik aan zo'n ding? Het lijkt op een busje [kleine cilinder]. De blokvormige moderne die ik had gekocht, liet een voelbaar klikje horen na aansluiting, maar de knipperlichten deden het niet. Ik vond het wel vreemd dat er 3 aansluitpunten/klipjes op het (oude) relais zaten waarop maar 2 (roze en zwarte) draden waren aangesloten, wat klopte met de kleuraanduiding rood en zwart op het relais. Maar daar stond dus ook nog een groen contact aangegeven. Nu zag ik wel een groen draadje los achter het dashboard liggen, maar daar zat geen passend schoentje op, maar een oogje. Hoort dat wel op het clignoteurrelais te worden aangesloten en waar dient het anders voor? Er zat overigens ook een oogje (aarde/massadraad?) over het boutje waarmee het relais vast zat.
Het spoeltje in de schakelaar vertrouw ik ook niet helemaal, kun je dat vervangen en waar moet je dan naar vragen? Of moet je dan de hele schakelaar vervangen? Graag wel antwoord, want ik vind het link om zonder richtingaanwijzing te rijden.
Het zou het relais kunnen zijn, heb gevonden waar het zit, maar hoe kom ik aan zo'n ding? Het lijkt op een busje [kleine cilinder]. De blokvormige moderne die ik had gekocht, liet een voelbaar klikje horen na aansluiting, maar de knipperlichten deden het niet. Ik vond het wel vreemd dat er 3 aansluitpunten/klipjes op het (oude) relais zaten waarop maar 2 (roze en zwarte) draden waren aangesloten, wat klopte met de kleuraanduiding rood en zwart op het relais. Maar daar stond dus ook nog een groen contact aangegeven. Nu zag ik wel een groen draadje los achter het dashboard liggen, maar daar zat geen passend schoentje op, maar een oogje. Hoort dat wel op het clignoteurrelais te worden aangesloten en waar dient het anders voor? Er zat overigens ook een oogje (aarde/massadraad?) over het boutje waarmee het relais vast zat.
Het spoeltje in de schakelaar vertrouw ik ook niet helemaal, kun je dat vervangen en waar moet je dan naar vragen? Of moet je dan de hele schakelaar vervangen? Graag wel antwoord, want ik vind het link om zonder richtingaanwijzing te rijden.
Re: clignoteur
De derde aansluiting van het relais is voor een indicatielampje op het dashbord, wat een HY dus niet heeft. Deze knipperlichtrelais zijn redelijn universeel en dus makkelijk te verkrijgen, bijvoorbeeld bij de Brezan, maar ook op een willekeurige autosloop of bij het HY team.
Re: clignoteur
een universele moet gewoon werken.
Dus als die je nieuw hebt gekocht goed werkt (daar kun je vanuit gaan) dan moet dat goed zijn.
Wat wel kan zijn is dat je te weinig wattage in je lampen hebt om het relais te laten schakelen.
Als het goed is staat op het relais bij hoeveel watt hij moet werken. 2 lampjes bij elkaar opgeteld moet op hetzelfde uitkomen.
Dat spoeltje is de schakelaar is (zover ik weet) alleen voor het geluid. Of dat er wel of niet in zit maakt voor de werking niet uit.
Of het los te krijgen is zou ik niet durven zeggen. Complete schakelaars zijn er nog. Ik geloof dat die van een eens gelijk zijn.
Dus als die je nieuw hebt gekocht goed werkt (daar kun je vanuit gaan) dan moet dat goed zijn.
Wat wel kan zijn is dat je te weinig wattage in je lampen hebt om het relais te laten schakelen.
Als het goed is staat op het relais bij hoeveel watt hij moet werken. 2 lampjes bij elkaar opgeteld moet op hetzelfde uitkomen.
Dat spoeltje is de schakelaar is (zover ik weet) alleen voor het geluid. Of dat er wel of niet in zit maakt voor de werking niet uit.
Of het los te krijgen is zou ik niet durven zeggen. Complete schakelaars zijn er nog. Ik geloof dat die van een eens gelijk zijn.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: clignoteur
Ik heb al eens op het punt gestaan een relais te vervangen, tot ik er achter kwam dat 1 van de lampen niet was aangesloten...
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: clignoteur
Géén oplossing ... doch een vraag: is het mogelijk om op een standaard clignoteurrelais - in plaats van 2 lampen - 4 lampen aan te sluiten ? Of "trekt" 'ie dat niet ?
Gert
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: clignoteur
Hoi Gert,
Normaliter trekt een relais ook 4 lampen; op de nieuwere types staat er ook een wattage op of het aantal lampen.
Hoi Elias,
Ik neem aan dat je de zekering hebt gecontroleerd waarop de clignoteurs zijn aangesloten?
Er zijn twee types knipperrelais:
Het oude type krijgt zijn stroom van de verbruiker (is in serie aangesloten) en heeft twee draadjes (eentje komt van contactslot of +, de andere gaat naar de schakelaar). Deze relais zijn afhankelijk van de belasting; doet een lampje het niet, dan gaat het relais trager knipperen (of helemaal niet); hang je er een extra belasting aan (bv aanhanger) dan knippert die sneller. Soms zit er een extra contact aan voor een controlelampje op het dashboard (bij trekkers kunnen dat er zelfs 3 zijn met evenveel extra contacten).
Het nieuwe type relais heeft een aparte regeling voor de knipperfrequentie (vaak electronisch) met een eigen voeding tussen + (van de schakelaar) en massa; de knipperfrequentie is normaliter onafhankelijk van het aantal lampjes. Die regeling stuurt vervolgens de contacten aan die de verbinding maken tussen schakelaar en + (dat zijn dezelfde contacten als bij de oude versie). De beide +polen zijn meestal doorverbonden, maar de massa is noodzakelijk. Vaak zit er nog een extra aansluiting aan voor het controlelampje.
Groetjes van Lex
Normaliter trekt een relais ook 4 lampen; op de nieuwere types staat er ook een wattage op of het aantal lampen.
Hoi Elias,
Ik neem aan dat je de zekering hebt gecontroleerd waarop de clignoteurs zijn aangesloten?
Er zijn twee types knipperrelais:
Het oude type krijgt zijn stroom van de verbruiker (is in serie aangesloten) en heeft twee draadjes (eentje komt van contactslot of +, de andere gaat naar de schakelaar). Deze relais zijn afhankelijk van de belasting; doet een lampje het niet, dan gaat het relais trager knipperen (of helemaal niet); hang je er een extra belasting aan (bv aanhanger) dan knippert die sneller. Soms zit er een extra contact aan voor een controlelampje op het dashboard (bij trekkers kunnen dat er zelfs 3 zijn met evenveel extra contacten).
Het nieuwe type relais heeft een aparte regeling voor de knipperfrequentie (vaak electronisch) met een eigen voeding tussen + (van de schakelaar) en massa; de knipperfrequentie is normaliter onafhankelijk van het aantal lampjes. Die regeling stuurt vervolgens de contacten aan die de verbinding maken tussen schakelaar en + (dat zijn dezelfde contacten als bij de oude versie). De beide +polen zijn meestal doorverbonden, maar de massa is noodzakelijk. Vaak zit er nog een extra aansluiting aan voor het controlelampje.
Groetjes van Lex
Beter gaande dan mooi en staande
Re: clignoteur
er is een verschil in clingel-dingen.
je hebt 1 polig en 2 polig en 3 polig, en zelfs heel af en toe 4 polig.
in de HY zit een 2 polige, als je een kant aan 12V legt en de andere kant via een lampje naar massa, gaat ie knipperen. de schakelaar aan je stuur bepaald naar welke lampen dat geknipper word gestuurd links of rechts of uit in het midden, is echt super simpel.
Bij oude fordjes had je altijd 2 polig en dan een schakelaar op je dash die bij indrukken alle knipperlichten aan elkaar hing om zo de alarm verlichting te laten branden. de HY heeft hiervoor ook nog een relaitje achter het dashbord zitten, maar hoe die precies functioneerd heb ik nog niet hoeven uitvogelen want het werk. volgens mij hetzelfde als de fordjes maar dan met een extra clingolateurrelaitje om de stroom over de stuurschakelaar te omzeilen. ik hoor namelijk ook daar wat tikken.
de 1 polige werkt hetzelfde maar heeft dan het circuit andersom en heeft de behuizing van de clingolateur altijd massa. indicatie verlichting van oudere stalen boten heeft dit nog wel eens. ofwel positive-ground systemen.
een driepolige zoals tegenwoordig meestal gebruikt word heeft een dashbord lampje nodig om te kunnen werken, deze heeft gescheiden cirquitjes voor het spoeltje en de schakelaar, het dash lampje is actief onderdeel van het spoel circuitje, dus geen dashlampje betekend niet knipperen.
4 polig kom je maar heel af en toe tegen bij moderne auto's waar een van de pooltjes ook naar de ECU gaat of dienst doet als tiptoets input voor de alarm verlichting.
handige tip voor de 2 polige modellen, in moderne motorfietsen zitten deze ook heel vaak, ze zijn ook zeer betrouwbaar en kunnen ook met gemak 4 x 21Watt schakelen,. voldoende voor de HY, op de motorsloop kosten ze geen ruk.
PS Alex, het is precies andersom, als er een lamp stuk gaat zal de clingolateur sneller gaan knipperen. onder een bepaald vermogen doet de clingolateurhelemaal niets. daarom werkt het ook vaak niet om de veel zuinigere ledlampen maarzo in te prikken ter vervanging van een 21watt gloeilamp.
rgtz Thomas
je hebt 1 polig en 2 polig en 3 polig, en zelfs heel af en toe 4 polig.
in de HY zit een 2 polige, als je een kant aan 12V legt en de andere kant via een lampje naar massa, gaat ie knipperen. de schakelaar aan je stuur bepaald naar welke lampen dat geknipper word gestuurd links of rechts of uit in het midden, is echt super simpel.
Bij oude fordjes had je altijd 2 polig en dan een schakelaar op je dash die bij indrukken alle knipperlichten aan elkaar hing om zo de alarm verlichting te laten branden. de HY heeft hiervoor ook nog een relaitje achter het dashbord zitten, maar hoe die precies functioneerd heb ik nog niet hoeven uitvogelen want het werk. volgens mij hetzelfde als de fordjes maar dan met een extra clingolateurrelaitje om de stroom over de stuurschakelaar te omzeilen. ik hoor namelijk ook daar wat tikken.
de 1 polige werkt hetzelfde maar heeft dan het circuit andersom en heeft de behuizing van de clingolateur altijd massa. indicatie verlichting van oudere stalen boten heeft dit nog wel eens. ofwel positive-ground systemen.
een driepolige zoals tegenwoordig meestal gebruikt word heeft een dashbord lampje nodig om te kunnen werken, deze heeft gescheiden cirquitjes voor het spoeltje en de schakelaar, het dash lampje is actief onderdeel van het spoel circuitje, dus geen dashlampje betekend niet knipperen.
4 polig kom je maar heel af en toe tegen bij moderne auto's waar een van de pooltjes ook naar de ECU gaat of dienst doet als tiptoets input voor de alarm verlichting.
handige tip voor de 2 polige modellen, in moderne motorfietsen zitten deze ook heel vaak, ze zijn ook zeer betrouwbaar en kunnen ook met gemak 4 x 21Watt schakelen,. voldoende voor de HY, op de motorsloop kosten ze geen ruk.
PS Alex, het is precies andersom, als er een lamp stuk gaat zal de clingolateur sneller gaan knipperen. onder een bepaald vermogen doet de clingolateurhelemaal niets. daarom werkt het ook vaak niet om de veel zuinigere ledlampen maarzo in te prikken ter vervanging van een 21watt gloeilamp.
rgtz Thomas
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: clignoteur
Voor meer info in combi met ledlampen: kijk ook eens op de site van het HY Team: www.citroenhyteam.nl
gr Teun
gr Teun
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: clignoteur
Ik was toevallig zelf naar deze aan het kijken, al is 100W totaal aan de krappe kant als je alle vier je normale knipperlichten wil laten branden (maar bij overgang naar LED ruim voldoende
).

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: clignoteur
hoezo, knipperlicht is normaal een 21watt peertje dus dan zou 100W prima werken toch?
ik heb een standaard citroen clingo en een kist achter de HYhangen met een lichtbak eronder aan die ook nog eens 2 stuks 21watt peertjes heeft, dat is normaliter geen probleem.
als je led's op een normale clingo wil laten branden moet je er een balast weerstand parralel overheen zetten omzo de weerstand naar benede te krijgen en dus het wattage omhoog, het voordeel van veel minder belasting van de kabels is hiermee wel teniet helaas.
Grtz Thomas
ik heb een standaard citroen clingo en een kist achter de HYhangen met een lichtbak eronder aan die ook nog eens 2 stuks 21watt peertjes heeft, dat is normaliter geen probleem.
als je led's op een normale clingo wil laten branden moet je er een balast weerstand parralel overheen zetten omzo de weerstand naar benede te krijgen en dus het wattage omhoog, het voordeel van veel minder belasting van de kabels is hiermee wel teniet helaas.
Grtz Thomas
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: clignoteur
Ik had 25W in m'n hoofd, je hebt gelijk idd.
Die waar ik heen linkte is dus een electronische die voorbereid is op LED's (doch dienen je LED's gezamenlijk nog wel minimaal 2W te trekken, maar goed dat heb je ook wel nodig over het algemeen wil het nog een beetje zichtbaar zijn).
Die waar ik heen linkte is dus een electronische die voorbereid is op LED's (doch dienen je LED's gezamenlijk nog wel minimaal 2W te trekken, maar goed dat heb je ook wel nodig over het algemeen wil het nog een beetje zichtbaar zijn).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald