HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
Wellicht idioot idee, maar om al mijn problemen met mijn motor, remmen, banden, versnellingsbak etc op te lossen vroeg ik me af of het mogelijk is om mijn HY carrosserie over te zetten op chassis (incl aandrijving etc) van een ander merk/type bus?
Even snel googelen leert dat bv de Jeep cherokee exact dezelfde wielbasis en nagenoeg zelfde spoorbreedte heeft. Zou ik toch zomaar een vierwiel aangedreven 4 liter HY hebben... E.e.a. Zal waarschijnlik wel door RDW gekeurd moeten worden.
of moet ik me beperken tot het inbouwen van Peugeot J9 motor, schijfremmen etc zoals Geert Bukkens elders op het forum meldt?
Alle tips zijn welkom, Ewout
Even snel googelen leert dat bv de Jeep cherokee exact dezelfde wielbasis en nagenoeg zelfde spoorbreedte heeft. Zou ik toch zomaar een vierwiel aangedreven 4 liter HY hebben... E.e.a. Zal waarschijnlik wel door RDW gekeurd moeten worden.
of moet ik me beperken tot het inbouwen van Peugeot J9 motor, schijfremmen etc zoals Geert Bukkens elders op het forum meldt?
Alle tips zijn welkom, Ewout
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
Tja, net wat je wilt. Wat wil je er mee bereiken? Persoonlijk vind ik het originele concept onderdeel van de charme. Het gaat mij niet om de performance maar om het totaalplaatje. Een plaatje dat briljant is door de eenvoud en ik naar mate ik de HY meer leer kennen steeds beter leer waarderen. En ja, geduld en genieten met de franse slag horen daarbij.
Maar goed, er zijn ook mensen die een 2cv of een DS op een 4x4 onderstel zetten. En daar op hun manier van genieten. Een HY ombouwen op een ander chassis zal niet meevallen, aangezien een HY niet een los chassis heeft en alles bij elkaar onderdeel uitmaakt van de dragende constructie.
Desalniettemin, met name de remmen met schijven zouden mij wel aanspreken. Gewoon uit gemakzucht, omdat het concept van de voorremmen minder briljant is in mijn beleving. Dit is te onderhoudsgevoelig en door een normale monteur niet eens fatsoenlijk te onderhouden. Voor de minder krachtigen onder ons is bekrachtiging op eea ook een uitkomst. Maar dat heb ik nog niet nodig
gr Teun
Maar goed, er zijn ook mensen die een 2cv of een DS op een 4x4 onderstel zetten. En daar op hun manier van genieten. Een HY ombouwen op een ander chassis zal niet meevallen, aangezien een HY niet een los chassis heeft en alles bij elkaar onderdeel uitmaakt van de dragende constructie.
Desalniettemin, met name de remmen met schijven zouden mij wel aanspreken. Gewoon uit gemakzucht, omdat het concept van de voorremmen minder briljant is in mijn beleving. Dit is te onderhoudsgevoelig en door een normale monteur niet eens fatsoenlijk te onderhouden. Voor de minder krachtigen onder ons is bekrachtiging op eea ook een uitkomst. Maar dat heb ik nog niet nodig

gr Teun
- brammie
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 209
- Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
- Kenteken: 33-AB-38
- Locatie: langweer
Re: HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
je zou het kunnen doen(met tijd en geld is immers alles te bouwen)
je krijgt alleen wel een hoge instap vrees ik met een cherokee eronder(cherokees zijn niet zo prijzig aan te komen)
of je moet een channeling doen
waar je dan weer binnenruimte mee verliest
hoe het ook zij, je krijgt wel een wreed terreinwaardig busje
alleen nog een paar 37inch modderbanden eronder en klaar ben je
met de rdw zou het onder de 1/3e regeling moeten vallen dus geen probleem
DOEN!!!!
je krijgt alleen wel een hoge instap vrees ik met een cherokee eronder(cherokees zijn niet zo prijzig aan te komen)
of je moet een channeling doen
waar je dan weer binnenruimte mee verliest
hoe het ook zij, je krijgt wel een wreed terreinwaardig busje
alleen nog een paar 37inch modderbanden eronder en klaar ben je
met de rdw zou het onder de 1/3e regeling moeten vallen dus geen probleem
DOEN!!!!
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
Re: HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
Hi Teun,
Ik wil proberen mijn HY zo 'orgineel' mogelijk te houden, allleen de techniek met enkele decenia te verjongen. wordt er nl ook gek van om jaarlijks mijn remmen te reviseren. Een Citroen Jumper chassis zou bv ideaal zijn, maar hebben een te lange wielbasis.
Heb gisteravond uitgebreid lopen zoeken naar potentiele chassis-donoren. Criteria:
- Ladderchassis
- Wielbasis 2550 tot 2650 mm
- voorwielaandrijving
- laag chassis
Helaas nergens een handig tabelletje kunnen vinden waar wielbasis en type chassis overzichtelijk staan, maar na veel googelen de voorlopige longlist:
- Volkswagen LT35 (of bv LT28, maar iets grotere motor heeft voorkeur)
- Volkswagen T5
- Renault Master
alternatieven waren iveco daily, fiat ducato, peugeot boxer,
Ik wil proberen mijn HY zo 'orgineel' mogelijk te houden, allleen de techniek met enkele decenia te verjongen. wordt er nl ook gek van om jaarlijks mijn remmen te reviseren. Een Citroen Jumper chassis zou bv ideaal zijn, maar hebben een te lange wielbasis.
Heb gisteravond uitgebreid lopen zoeken naar potentiele chassis-donoren. Criteria:
- Ladderchassis
- Wielbasis 2550 tot 2650 mm
- voorwielaandrijving
- laag chassis
Helaas nergens een handig tabelletje kunnen vinden waar wielbasis en type chassis overzichtelijk staan, maar na veel googelen de voorlopige longlist:
- Volkswagen LT35 (of bv LT28, maar iets grotere motor heeft voorkeur)
- Volkswagen T5
- Renault Master
alternatieven waren iveco daily, fiat ducato, peugeot boxer,
Re: HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
Een HY is geen zelfdragende carosserie volgens mij. Alleen lastig van het chassis af te halen.
Als je de carrosserie op een jeep chassis maakt dan rijd je wel rond met een jeep ipv een citroen lijkt me. 2/3 van de auto is immers een jeep. Moet je wel een belastingvrije jeep zoeken dus.
Of gewoon maken en illegaal rond rijden, voor de APK zal het geen probleem zijn. Bij een ongeluk wordt het verhaal natuurlijk anders...
Voor de rest is het heel veel werk om alles pas te krijgen maar niet onmogelijk denk ik.
Ik heb zelf ooit gedacht om de complete aandrijving en remmerij van een subaru eronder te maken. (ook 4x4 dus)
Misschien ooit nog eens aan beginnen.
Als je de carrosserie op een jeep chassis maakt dan rijd je wel rond met een jeep ipv een citroen lijkt me. 2/3 van de auto is immers een jeep. Moet je wel een belastingvrije jeep zoeken dus.
Of gewoon maken en illegaal rond rijden, voor de APK zal het geen probleem zijn. Bij een ongeluk wordt het verhaal natuurlijk anders...
Voor de rest is het heel veel werk om alles pas te krijgen maar niet onmogelijk denk ik.
Ik heb zelf ooit gedacht om de complete aandrijving en remmerij van een subaru eronder te maken. (ook 4x4 dus)
Misschien ooit nog eens aan beginnen.
Re: HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
Vervolg vorig bericht (kon het niet meer aanpassen):
Hyundai h150, nissan vanette lijken te lang. Mocht iemand nog suggesties voor andere chassis-donoren weten ( of weten waar ik een overzicht van chassis/ wielbasis kan vinden), dan houd ik me aanbevolen.
Ewout
Hyundai h150, nissan vanette lijken te lang. Mocht iemand nog suggesties voor andere chassis-donoren weten ( of weten waar ik een overzicht van chassis/ wielbasis kan vinden), dan houd ik me aanbevolen.
Ewout
Re: HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
Is het niet eenvoudiger om motor + bak + vooras (fusees) + naven achter ( en dus ook de remmen) over te zetten van een andere auto. Dat lijkt me een stuk minder werk en het behoud voor een groter deel de originaliteit.
Je moet dan wel een auto hebben met blok in de lengterichting en toch voorwielaandrijving.
renault traffic heeft dat dacht ik, bij passat en audi 80/a4 zijn ook modellen die dat hebben, of misschien allemaal wel.
Je moet dan wel een auto hebben met blok in de lengterichting en toch voorwielaandrijving.
renault traffic heeft dat dacht ik, bij passat en audi 80/a4 zijn ook modellen die dat hebben, of misschien allemaal wel.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
Lijkt me dat zo'n "detail" bij zo'n grote verbouwing ook geen probleem meer is?ewout b schreef:Een Citroen Jumper chassis zou bv ideaal zijn, maar hebben een te lange wielbasis.

Als in: een ladderchassis lijkt me dan ook niet zo moeilijk meer om in te korten.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
Klopt, maar wil(de) proberen de hoeveelheid werk nog enigzins binnen de perken te houden...LEiPiE schreef:Lijkt me dat zo'n "detail" bij zo'n grote verbouwing ook geen probleem meer is?ewout b schreef:Een Citroen Jumper chassis zou bv ideaal zijn, maar hebben een te lange wielbasis.
Als in: een ladderchassis lijkt me dan ook niet zo moeilijk meer om in te korten.

- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 313
- Lid geworden op: vr mei 29, 2009 4:26 pm
- Kenteken: 69EB29
- Locatie: Culemborg
Re: HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
of een betere hy erbij kopen....?
lijkt me allemaal wel leuk, maar volgens mij worden door deze extreme acties je problemen alleen maar groter.
"alles" kan aangepast worden, maar volgens mij weet je niet waaraan je begint laatstaan waar het eindigd.
Niet om je te ontmoedigen, want als je het wel gaat doen ben ik reuze benieuwd naar het resultaat.
lijkt me allemaal wel leuk, maar volgens mij worden door deze extreme acties je problemen alleen maar groter.
"alles" kan aangepast worden, maar volgens mij weet je niet waaraan je begint laatstaan waar het eindigd.
Niet om je te ontmoedigen, want als je het wel gaat doen ben ik reuze benieuwd naar het resultaat.
Re: HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
Dat is inderdaad een goed alternatief. Zijn er hy'ers die weten welke alternatieve motorblokken er relatief goed in een HY passen? Naven en remmen kom ik denk ik wel uit, maar ook hier zijn suggesties welkom.Joost schreef:Is het niet eenvoudiger om motor + bak + vooras (fusees) + naven achter ( en dus ook de remmen) over te zetten van een andere auto. Dat lijkt me een stuk minder werk en het behoud voor een groter deel de originaliteit.
Dank wederom alvast voor het meedenken!
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
Zoals gezegd: het moet een in lengterichting liggende motor zijn, een dwarsgeplaatste gaat waarschijnlijk niet passen (tenzij het misschien zo'n driepittertje is als ik in m'n C1 heb :p). Versnellingsbak is ook een leuke, aangezien een HY de typische configuratie motor-as-bak heeft, veel speelruimte heb je niet in die volgorde.
Misschien dat een (excusez le mot) Amerikaanse configuratie het meest flexibel is: motor en lange as naar bak toe, maak je er een (nog meer gevloek in de kerk) achterwiel aangedreven HY van...
(lijkt me wel wat, een 6 liter V8 cherrybomb in je HY, pruttel pruttel
)
Wat wel zou passen maar weer heel ander toepassingsgebied is een zware electromotor, zie de electrische CX. Als je een accupakket kan maken dat een centimeter of 10 hoog is, kun je onder de bodem een heleboel kwijt al.
Misschien dat een (excusez le mot) Amerikaanse configuratie het meest flexibel is: motor en lange as naar bak toe, maak je er een (nog meer gevloek in de kerk) achterwiel aangedreven HY van...
(lijkt me wel wat, een 6 liter V8 cherrybomb in je HY, pruttel pruttel

Wat wel zou passen maar weer heel ander toepassingsgebied is een zware electromotor, zie de electrische CX. Als je een accupakket kan maken dat een centimeter of 10 hoog is, kun je onder de bodem een heleboel kwijt al.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- brammie
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 209
- Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
- Kenteken: 33-AB-38
- Locatie: langweer
Re: HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
hoe heeft die engelse V8 dat gedaan dan?
landrover v8 nu nog een bak die er op pas te maken is
c35 misschien?
landrover v8 nu nog een bak die er op pas te maken is
c35 misschien?
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
Re: HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
Ik zou meer gaan in het wijzigen van de techniek of aanpassing van het 'paard'. Ben allen bang dat ondanks aanpassing van het paard enkel de keuze valt op een motor en bak in de lengterichting of hij moet wel erg overdwars komen te liggen zoals ze dat gedaan hebben bij de dieselmotoren in een VuhWuh T3. Mogelijk is een motor uit een oude LT iets?
Het grootste probleem is denk ik de ruimte onder het vooronder.
Citroen heeft op een geweldige wijze om een de van oorsprong traction avant motor een hele bus gebouwd...of is het andersom
En dat maakt de bus ondanks zijn rem en bandengekkigheden zo'n geweldige spartaanse bus.
Het grootste probleem is denk ik de ruimte onder het vooronder.
Citroen heeft op een geweldige wijze om een de van oorsprong traction avant motor een hele bus gebouwd...of is het andersom

- brammie
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 209
- Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
- Kenteken: 33-AB-38
- Locatie: langweer
Re: HY overzetten op chassis ander merk auto/bus
valt best mee hoor
onder de kap is zeeën van ruimte over die nog niet benut word
elke motor kan in de lengte richting worden geplaatst
probleem is alleen welke bak ga je eraan koppelen
maar waarom zou je een goede motor en bak vervangen??
voegt niks toe volgens mij
of is er echt iemand die 120km(of 130km in het buitenland) wil gaan rijden met een hy
als je zover wilt gaan om het hele chassis te vervangen kan je beter een c35 kopen
iemand al eens over een GSA versnellingsbak nagedacht?
ben je ook meteen van je remmen probleem af
onder de kap is zeeën van ruimte over die nog niet benut word
elke motor kan in de lengte richting worden geplaatst
probleem is alleen welke bak ga je eraan koppelen
maar waarom zou je een goede motor en bak vervangen??
voegt niks toe volgens mij
of is er echt iemand die 120km(of 130km in het buitenland) wil gaan rijden met een hy
als je zover wilt gaan om het hele chassis te vervangen kan je beter een c35 kopen

iemand al eens over een GSA versnellingsbak nagedacht?
ben je ook meteen van je remmen probleem af

http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie