afgelopen vrijdag zijn we terug gekomen van onze eerste echte vakantie met de HY camper, we hebben het prima naar onze zin gehad maar hebben wel aardig moeten sleutelen om de boel 3000km en een beetje rijdend te houden. desalniettemin was het geweldig om mee te maken.
1ste rit: van apeldoorn naar monnerville onder parijs 618km, eigenlijk geen problemen gehad behalve een vrachtwagen chaufeur die een mooie middelvinger liet zien, tja ding liep echt niet harder. vertrek om 7:30 aankomst om 18:00.
2de rit: monnerville naar sarlat de caneda in de dordogne 495km, wederom alles zonder tolwegen maar toch nog veel A gereden, dit was een hele warme dag met heel veel problemen met de temperatuur. 2020kg HY een 50 jaar oude 1600cc H72 motor een buitentemperatuur van 41graden en de dordogne heuvels zijn geen goede combi. regelmatig liep de temperatuur op naar tegen de 100 graden waarneer we weer even gestopt zijn om de boel af te laten koelen. verder laadstroom probleem gehad omdat de 12V stekker op de dynamo eraf was gesprongen, auto met behuklp van accu kabels en huishoudnet weer gestart en daarna was dat ook voorbij. ook vandaag de 1ste van 4 lekke banden gahd. een ventiel wat helemaal gescheurt bleek. wieltje verwisseld e voila probleem opgelost. deze dag zijn we 13 uur onderweg geweest om nog geen 500km te rijden en had ik al gezegd dat het een tikkeltje warm was???

ook kwamen we erachter dat de motor onwijs olie lekt ongeveer 1 liter op 500km. verder niet beneden peil geweest ofzo maar toch. schoonouders opdracht gegeven om extra bus 20w50 mee te nemen. vlak voor de camping besloot ook de kilometertellerkabel dat ie het wel best vond en knapte af bij de bak, ook de hele buitenkabel is kapot gegaan. Dus die was al afgeschreven, alle kilometer standen van de tomtom en tankbeurten bijhouden in het reisboekje dan maar, lekker hoofdrekenen!
we hebben een volle week in de dordogne gestaan, schoonouders bus olie en extra ventilatortje voor de koelkast meegenomen. koelkast werkt als een malle nu 4 graden koel en -16vries.
In de dordogne bij plaatselijke pnues boer het ventiel laten fixen,vent sloeg stijl achterover toen ie doorhad dat de velg van een TUB afkwam. ik was meteen zijn beste vriend geloof ik.
3de rit: Sarlat de Caneda naar Marseillan plage 450km, bij vertrek meteen een band leeg dus weer opgepompt en dat 2 keer gedaan die dag. weer een warme dag maar lang zo warm niet als tijdens de vorige rit, ook geen noemenswaardige problemen gehad met koeling op de helling bij Millau na (niet ernstig trouwens) wel geweldige foto's kunnen maken met de brug op de achtergrond. we kregen in Millau zelfs een applausje van een plaatselijke bakker toen we voor een stoplicht stonden te wachten. In de ardeche een tussenstop gemaakt in Largantiere en chazeaux, waar ik wat jeugd herinneringen aan Viev wilde laten zien. later op de dag weer een band lek gereden op een hele lange schroef vervangen voor reserve wiel en weer door.
volle week op Beauregard A sud in marseillan plage gestaan mooi weer gehad en veel gekookt in de camper. erg leuk allemaal. lekke band gerepareerd, dus nu weer een goed reserve wiel, het achterwiel liep per drie dagen 3 bar terug in spanining dus die heb ik laten
4de rit Marseillan plage naar Saint Sauveur de Montagut in de ardeche. 275KM,
kwa route een absolute rampdag. We hebben weer alles binnendoor gereden maar kwam vlak na de colle de la fayolle (936m) een wegversperring tegen in een dropje waar een enorme markt was, we hebben hierop tegen de gegeven van Acsi in toch de tom tom geraadpleegd en die stuurde ons een klein en pittoresk dal in op een Padje wat de D58 heet. Hier zitten 2 haarspelden in onder 18% 1 naar beneden die we net hebben gehaald, ik dacht echt “als ik nu door de remmen ga donder ik met het hele ding zo dat ravijn in”, dus Viev verzocht even uit te stappen (doe dat soort dingen liever alleen) kon ze meteen even kijken waarneer het rechter voorwiel het beetje asfalt wat er wel was zou verlaten en toch die bocht gehaald. Steken achteruit werd door de koppeling niet getollereerd. Onderin het dal gaat de helling tussen 2 huizen in van -17% naar +18% in een meter of 20, dat vond de koppeling van de bus en het bakje niet zo’n goed plan. Ik heb de koppeling echt moeten misbruiken om tegen die helling op weer op gang te komen in zijn 1. De bodem van het dal is 82meter boven zee niveau en de piek erna ligt op 1093 meter deze route hebben we geheel in de 1ste versnelling moeten doen met iets van 7km per uur koppel zat overigens als je maar op gang bent. De Peugeot chauffeur die nog steeds achter ons zat bleef naar timide zijn hand op en neer bewegen en duim opsteken. Savonds op de camping enorme regenbui gehad en dus maar eens in de detailkaarten van Michelin gedoken, markering voor deze d58 is zwart gestreept met rode stippen, en word aangeduid met “zeer gevaarlijke en moeilijk begaanbare weg”…. nog maar een biertje dan…..
4 dagen op camping L’ardechois gestaan, mooi weer geweldige omgeving geweldig restaurant daar dus helemaal top!
5de rit: Saint Sauveur de Montagut naar Neuville sous chatenoix 502km. Deel 1 van de reis huiswaarts na een uur wat gestuurt te hebben schee de motor er ineens mee uit ik draaide mijn stuur naar links een parkeer plaats op en besefte toen pas dat de parkeerplaats behoorde tot de garage van ene meneer Patrick Neuresse. 1 uur en 3 kwartier zitten sleutelen om het probleem op te lossen, en uiteindelijk de bobine en condensator vervangen, ik had nog een complete distributeur mee dus daar de condensator vanaf gehaald en monsieur patrick om een werkende bobine gevraagd, die ie na een olijke lach en een minuut of 20 graven op een oude zolder nog wel een goede voor ons had. Ook meteen een reserve condensatortje meegenomen voor de zekerheid, het vervangende exemplaar zou ook best eens hoogbejaard kunnen wezen. De beste man 20 euro betaald en weer door. Liep meteen een stukje stabieler dan voorheen. Later op de dag besloten toch Tol te gaan rijden om tijd en brandstof te besparen. Bij een tankstop knapte er iets onder mijn voet weg toen ik de koppeling intrapte om naar 3 te schakelen, ik wist meteen dat er iets goed fout was maar zat net op de oprit en had hem weer in zijn 3 staan. koppeling los gelaten er klonk niets vreemds dus eerst nog maar 300km op de teller gezet, bij de camping aangekomen maar 1 keer geschakeld met hetzelfde gevolg, de bak ontkoppelde ook niet meer helemaal. Het was toen al wel 19:30 en we zijn om 7:30 gaan rijden. Vloer eruit gehaald luikje op het koppelingshuis open en ja hoor de koolring hing alleen nog aan de linker kant op de vork, het boutje aan de rechterkant was foetsie alsmede alle plaatjes die daarop zitten. Ook was de afstelling helemaal van slag. Dus die eerst weer ok gemaakt, door de holling in de vork kan de koolring dan eigenlijk al nergens meer heen. Boel weer opgeruimd want eerst een biertje eten en een paar uur slapen. Wekker op 6:45 gezet bij wakkerworden toch besloten de koolring met staaldraad op de vork te borgen, dus zo gezegd zo gedaan, 2 gevlochten straps gemaakt van staaldraad (tuinier spul is onwijs taai) deze door het boutgat van de vork en koolring gepield en in elkaar getwist, een aan de linkerkant van de vork en een aan de rechter, had liever boven en onder gehad maar daar kom je nooit bij met de motor op zijn plek.
6de rit Neuville sous chatenoix naar Apeldoorn 564km
prima rit voor een bus die geen: dashbord verlichting, kilometer teller,laadstroom meter, meer had een perfect afgestelde ontsteking met nieuwe bobine en een met ijzerdraad in elkaar gekluste koppeling, en dus eigenlijk geen reservewiel meer maar toch op de laatste dag weer een ventiel naar de knoppen had en dus dat ene wiel met die spijker erin maar volgespoten met van die reparatei zooi en opgepompt bij de Luxemburgse grens, (ik wist wel dat ik die reparatie-set zo lang mogelijk moest bewaren)
Dus uiteindelijk, veel geknooid en geprutst maar een super vakantie gehad.
Volgend jaar een 2 liter erin of moderne andere motor, een nieuwe koolring met nieuwe boutjes en een extra bobine meer op pad!
Groetjes Thoman en Viev morgen probeer ik wat foto’s bij te plaatsen.