Water op zuiger...

Moderators: LEiPiE, Le Camion

ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Re: Water op zuiger...

Bericht door ghys »

..nu jullie er toch handigheid in krijgen misschien handig voor anderen er een handleiding 'afstellen kleppen voor beginners' van te maken. Of nog beter te illustreren met film cq foto's ;)

Heb je de tikkende kleppen al kunnen verhelpen..?
Zag afgelopen weekend een aflevering van wheeler dealers op discoverry...(jaaa het was regenachtig weer)...en daar hadden ze een volvo p1600 onderhanden genomen. Zelfde verhaal. kop vlakken kleppen stellen etc en beroerd en tikkend lopen. Ik dacht heey das toevallig kijken wat ze er mee gaan doen.
Tot mijn verbazing zochten ze het in de carburateurs. Na revisie en nieuw pakkkingsetje liep de volvo weer als een nieuwe...vond het toch vreemd.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Het zou zo kunnen zijn dat de carburateur veel te arm staat waardoor de boel te heet wordt en spontaan gaat ontbranden voordat de bougie vonkt. Maar als ie vanaf de eerste seconde zoveel herrie maakt, kan dat het niet zijn.

En Wheeler Dealers is leuk om naar te kijken, maar moet je niet serieus nemen :lol:
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

...inderdaad leuk om te kijken maar af en toe weinig serieus te nemen.
Het is de eigen huis en tuin versie onder de auto programma's. Alles lukt, past in één keer en de auto's worden binnen notime verkocht.

maar fijn weer onn-topic waar het niet zo gaat als in het programma...
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ik ben er helaas nog niet opnieuw aan toe gekomen, beetje te druk met andere zaken.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou, de hoofdprijs voor eng-precieze-voorspelling gaat naar Ree... er stonden inderdaad precies twee kleppen erg ruim (twee uitlaatkleppen). Had ook nog met Fons gemaild en die verdacht ontsteking, maar wist niet dat ik een 123 heb. Die heb ik overigens ook nog weer even gesteld.
Proefritje ging erg goed, klinkt nu een stuk rustiger en hij lijkt een stuk meer vermogen te hebben over het algemeen. Rijd je 60, gaspedaal in en zonder problemen naar de 90. Nog geen max geprobeerd, dit was al op een 60-kilometerweg in het donker en sowieso heb ik dus nog een koelwaterlek. Doet zich pas voor als de thermostaat open gaat en zit ook in die slang.
Daarnaast nog steeds het overslaan bij stationair op een (te?) laag toerental. Ietsje opdraaien maakt het al een stuk minder.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Goed nieuws! Ik ben blij dat er van binnen niets los ligt. En nu maar lekker veel KMs maken met dit blok ;)
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou, weer een beetje wat gedaan. Niet zozeer afgekregen wat ik wilde doen, maar wel tevreden ;)
Wat heb ik gedaan?
- alle vloerplaten en matten weer op hun plek
- koelwater uit radiator afgetapt
- radiator verwijderd
- dikke slang van waterpomp verwijderd
- slangklem slang onderkant radiator vervangen, die dingen gaan zo snel stuk altijd en deze bleek al weer los te zijn (was echter niet waar het lekte denk ik)

Dan zou je denken dat ik daarna alles weer in elkaar heb gezet, maar ik verdacht mijn bovenste slang en ga die dus vervangen door een die ik nog had liggen (ook niet super, maar iig anders). Nu had mijn bus alleen een speciale bovenslang, namelijk met temperatuursensor er in. Vrij onhandig, want je krijgt pas wat te zien als de thermostaat open gaat. Omdat ik toch wel graag de temperatuur wil zien heb ik het zijklepje van de kop waar de gashendel scharniert verwijderd en daar de sensor in gezet.

Het is overigens een sensor die mooi een houder heeft, zodat je de sensor kunt verwijderen zonder een gat in het koelsysteem te hebben.

Wat een gedoe... sensorhouder is 11 of 12 mm en mijn staalboren gaan maar 10 en die is vrij bot. Ergo: een half uur ofzo met verschillende maten boren, dremel en schroefdraadtappers later paste hij er eindelijk in. Zitten heel handig platte kanten aan zodat je met een steeksleutel 11 kunt aandraaien. Waar ik alleen even niet op had gerekend was dat het verder zo zacht was dat het enigzins vervormde. Dus dat mocht ik ook weer even oplossen.
Maar: hij zit, vannacht mag de lockbond uitharden (het geheel is al aardig waterdicht, maar beetje extra kan geen kwaad).

En nu maar hopen dat het inderdaad precies past (diepte moet precies goed zijn namelijk...).
Maar dat is voor morgen.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

En ook het koelsysteem zit weer in elkaar. De thermometer doet het mooi, ik zie 'm nu mooi langzaam opwarmen. Ik heb nog niet goed gekeken of het lekken nu is gestopt, want als proefrit ben ik met Aafke nog even het laatste uurtje van de Oude Voertuigendag Boekelo gaan bekijken en dus heb ik maar wel even de motorkap er op gedaan ;)
Motor snorde weer netjes, trekt lekker op (zit in een viaduct over de A35, geen enkel probleem). Is hij toch mooi aan het einde van het seizoen er weer klaar voor :mrgreen:
Maar goed, kan ik tenminste ook weer naar de IKEA bijvoorbeeld.
Plaats reactie