Zowaar een stroboscoop aangeschaft om de ontsteking netjes te kunnen stellen.
Nu vraag ik me af waar de markeerpunten te vinden zijn op de poelie en op het blok.
Ik zie wel op de binnenzijde van de poelie 3 markeerpunten staan. Dat zullen wel markeerpunten zijn.
Maar met welke punten moeten die gelijk komen te staan?
Ik zie dat de markeerpunten nu links staan, zeg maar op 9 uur.
Wat kan ik nu het beste precies doen?
Bedankt alvast!
Michiel.
Stroboscoop markeerpunten?
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 270
- Lid geworden op: vr jun 03, 2011 10:53 pm
- Kenteken: 14-VR-VF
- Locatie: Hilversum
Stroboscoop markeerpunten?
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Stroboscoop markeerpunten?
Net vandaag nog in een ander topic gemeld: http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic. ... 992#p16992
Voor zover bekend zijn er niet echt markeringen en dien je die zelf te maken met behulp van het timinggat. Daarna is stellen met behulp van een stroboscoop geen probleem.
Maar wellicht wel handig de informatie hierover hier te verzamelen.
Voor zover bekend zijn er niet echt markeringen en dien je die zelf te maken met behulp van het timinggat. Daarna is stellen met behulp van een stroboscoop geen probleem.
Maar wellicht wel handig de informatie hierover hier te verzamelen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Stroboscoop markeerpunten?
als je erachter kunt komen hoeveel graden voor bdp de ontsteking dient te ontsteken dan kun je veel nauwkeuriger de tekens aanbrengen en afstellen. En als je dan weet hoeveel graden hij moet vervroegen dan kun je dat teken ook aanbrengen en controleren met de lamp.
Als je het punt markeert aan de hand van het timinggat dan wordt het afstellen nooit nauwkeuriger.
Als je het punt markeert aan de hand van het timinggat dan wordt het afstellen nooit nauwkeuriger.
Re: Stroboscoop markeerpunten?
Je kan de ontsteking in principe prima afstellen aan de hand van de pin in het vliegwiel. Er zijn twee voordelen van het controleren met een stroboscoop. Ten eerste zie je hoe netjes de stationaire timing is. Als je puntjes slechter worden zie je de markering meer heen en weer springen. Ten tweede kan je met een gradenboog en het werkplaatshandboek controleren of de gewichtjes van je centrifugaalvervroeging goed werken. Beide punten hebben weinig nut met een elektronische ontsteking omdat dit per definitie goed staat, maar met gewone puntjes kan het handig zijn.