Met de HY de oversteek naar Engeland maken
Re: Met de HY de oversteek naar Engeland maken
Nu ik toch aan het monologen ben, meteen maar even hoe ik het vanaf hier zou aanpakken:
- Laat het "compressieverlies" (lekke pakking?) repareren.
- Als de motor open ligt, direct controleren of het lopen zonder olie geen schade heeft aangericht.
Geen verdere schade? Lekker verder rijden met nieuwe pakking
Wel verdere schade? Dit laten beschrijven en onderbouwen dat er een causaal verband is met het lopen zonder motorolie. Vervolgens de garage in FR aansprakelijk stellen. Hier wil de ANWB vast bij assisteren.
- Laat het "compressieverlies" (lekke pakking?) repareren.
- Als de motor open ligt, direct controleren of het lopen zonder olie geen schade heeft aangericht.
Geen verdere schade? Lekker verder rijden met nieuwe pakking
Wel verdere schade? Dit laten beschrijven en onderbouwen dat er een causaal verband is met het lopen zonder motorolie. Vervolgens de garage in FR aansprakelijk stellen. Hier wil de ANWB vast bij assisteren.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Met de HY de oversteek naar Engeland maken
Denk inderdaad dat even de kop lichten wat meer duidelijkheid geeft over wat op dit moment de staat is van de motor.
Hoe lang heeft de motor gelopen zonder olie?
Want lijkt me dat dat voor een korte periode zelfs nog wel goed gaat.
Ik weet van mijn bus waar een tuimelaarassteun gebroken was waardoor er geen olie meer bij de klepsteel kwam, dat dat zelfs 1000KM heeft geduurd voor het mis ging (= klep bleef open en werd door de zuiger er af geslagen).
Als ze 'm alleen wat stationair hebben laten lopen, dan is de motor niet erg warm gelopen en is de olie stroperig genoeg om lokaal nog wel te blijven smeren toch?
Aan de andere kant: als er eenmaal geen olie meer in de zuigerbussen zit, dan kunnen de zuigerveren ofwel krassen of krassen en afbreken en dat kan heel goed verlies aan compressie opleveren (zo heb ik MurpHY gekocht, 1 zuiger was geperforeerd vermoedelijk doordat een zuigerveer gebroken en zich tussen zuiger en zuigerbus heeft gewurmd en daardoor flinke schade heeft aan gericht... compressie was 1 bar).
Is het een idee deze discussie af te splitsen? (al weet ik even niet waarheen dan, het is wel een vakantie-gerelateerde belevenis
Hoe lang heeft de motor gelopen zonder olie?
Want lijkt me dat dat voor een korte periode zelfs nog wel goed gaat.
Ik weet van mijn bus waar een tuimelaarassteun gebroken was waardoor er geen olie meer bij de klepsteel kwam, dat dat zelfs 1000KM heeft geduurd voor het mis ging (= klep bleef open en werd door de zuiger er af geslagen).
Als ze 'm alleen wat stationair hebben laten lopen, dan is de motor niet erg warm gelopen en is de olie stroperig genoeg om lokaal nog wel te blijven smeren toch?
Aan de andere kant: als er eenmaal geen olie meer in de zuigerbussen zit, dan kunnen de zuigerveren ofwel krassen of krassen en afbreken en dat kan heel goed verlies aan compressie opleveren (zo heb ik MurpHY gekocht, 1 zuiger was geperforeerd vermoedelijk doordat een zuigerveer gebroken en zich tussen zuiger en zuigerbus heeft gewurmd en daardoor flinke schade heeft aan gericht... compressie was 1 bar).
Is het een idee deze discussie af te splitsen? (al weet ik even niet waarheen dan, het is wel een vakantie-gerelateerde belevenis

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Met de HY de oversteek naar Engeland maken
Hoi LEiPiE,
Jouw situatie is wel wat anders. In jouw blok kwam er op één plek lokaal geen smering meer.
In dit geval was er helemaal geen motorolie meer aanwezig. Dan lopen waarschijnlijk de lagers vast voordat een zuigerveer stuk gaat.
Maar goed, het blijft gissen totdat je in het blok kijkt
Jouw situatie is wel wat anders. In jouw blok kwam er op één plek lokaal geen smering meer.
In dit geval was er helemaal geen motorolie meer aanwezig. Dan lopen waarschijnlijk de lagers vast voordat een zuigerveer stuk gaat.
Maar goed, het blijft gissen totdat je in het blok kijkt

- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 313
- Lid geworden op: vr mei 29, 2009 4:26 pm
- Kenteken: 69EB29
- Locatie: Culemborg
Re: Met de HY de oversteek naar Engeland maken
Het blok stond wel even vast. Een zogenaamde warmloper in mijn optiek. Alles zo heet dat het niet meer rond wil.
Ik denk persoonlijk dat mijn zuigers en cilinders wel een klap hebben gehad.
Dat het vooraf een koppakking zou kunnen zijn heb je helemaal gelijk ik.
We gaan gewoon eens kijken en ik hou jullie op de hoogte.
Top dat jullie zo veel tijd in mijn case stoppen (en met name Ree natuurlijk)
Ik denk persoonlijk dat mijn zuigers en cilinders wel een klap hebben gehad.
Dat het vooraf een koppakking zou kunnen zijn heb je helemaal gelijk ik.
We gaan gewoon eens kijken en ik hou jullie op de hoogte.
Top dat jullie zo veel tijd in mijn case stoppen (en met name Ree natuurlijk)
Re: Met de HY de oversteek naar Engeland maken
Harold,
Uit de wandelgangen heb ik vernomen dat jou HY weer rijdt en dat we binnenkort weer nieuwe vakantiebelevenissen kunnen lezen
Goed bezig en toch nog gelukt dus.
Uit de wandelgangen heb ik vernomen dat jou HY weer rijdt en dat we binnenkort weer nieuwe vakantiebelevenissen kunnen lezen

- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 313
- Lid geworden op: vr mei 29, 2009 4:26 pm
- Kenteken: 69EB29
- Locatie: Culemborg
Re: Met de HY de oversteek naar Engeland maken
Dat is heel hot nieuws, want dat is pas van vanochtend...
Ik ga 'm vanavond ophalen...!!!!
We kunnen daarna hopelijk weer plannen maken
Ik ga 'm vanavond ophalen...!!!!
We kunnen daarna hopelijk weer plannen maken

Re: Met de HY de oversteek naar Engeland maken
Wist ik het zowat nog eerder dan jij
Maar dat zijn goede vooruitzichten. En hopelijk houdt dit blok het de komende zomer goed.

Maar dat zijn goede vooruitzichten. En hopelijk houdt dit blok het de komende zomer goed.
- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 313
- Lid geworden op: vr mei 29, 2009 4:26 pm
- Kenteken: 69EB29
- Locatie: Culemborg
Re: Met de HY de oversteek naar Engeland maken
Hij staat weer op de oprit 
Heel rustig gaan inrijden. De eerste 50km zitten er al op.

Heel rustig gaan inrijden. De eerste 50km zitten er al op.
- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 313
- Lid geworden op: vr mei 29, 2009 4:26 pm
- Kenteken: 69EB29
- Locatie: Culemborg
Re: Met de HY de oversteek naar Engeland maken
Ander blok erin. Dat was al rereviseerd.
De krukas lagers zijn vervangen, door originele (geen overmaat lagers) krukas was nog goed.
Drijfstanglagers nieuw,zuigerveren nieuw,zuigers en bussen nieuw ketting en tandwielen nieuw.
Ingebouwd door Hans van 2cvplus.
Heel rustig naar huis gereden over de dijk. Maar het lijkt allemaal goed te gaan
Nu de buitenkant aandacht geven, want een jaar buiten staan is echt niet goed.
De krukas lagers zijn vervangen, door originele (geen overmaat lagers) krukas was nog goed.
Drijfstanglagers nieuw,zuigerveren nieuw,zuigers en bussen nieuw ketting en tandwielen nieuw.
Ingebouwd door Hans van 2cvplus.
Heel rustig naar huis gereden over de dijk. Maar het lijkt allemaal goed te gaan

Nu de buitenkant aandacht geven, want een jaar buiten staan is echt niet goed.
Re: Met de HY de oversteek naar Engeland maken
Mooi dat het gelukt is.
Hans heeft mijn chassis overgemomen voor één van zijn nieuwe projecten.
Leuke garage volgens mij. Je HY rustig inrijden en eventuele kinderziektes verhelpen.
Stilstand is achteruitgang inderdaad en de buitenkant wat liefde geven kan nooit geen kwaad.
Krijgt ze nog een nieuwe kleurstelling of het vertrouwde wit en rood.
Hans heeft mijn chassis overgemomen voor één van zijn nieuwe projecten.
Leuke garage volgens mij. Je HY rustig inrijden en eventuele kinderziektes verhelpen.
Stilstand is achteruitgang inderdaad en de buitenkant wat liefde geven kan nooit geen kwaad.
Krijgt ze nog een nieuwe kleurstelling of het vertrouwde wit en rood.
- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 313
- Lid geworden op: vr mei 29, 2009 4:26 pm
- Kenteken: 69EB29
- Locatie: Culemborg
Re: Met de HY de oversteek naar Engeland maken
Dakgoten zijn er ook slecht aan toe.
Dat is zorg één, want water wil ik niet binnen krijgen.
Ben daar alleen niet zo handig in. Iemand nog tips/ handige adresjes?
Dat is zorg één, want water wil ik niet binnen krijgen.
Ben daar alleen niet zo handig in. Iemand nog tips/ handige adresjes?