Remmen doen niks
Remmen doen niks
Zoals jullie waarschijnlijk reeds weten ben ik op mijn gemakje bezig met mijn ijscremekar terug rijdende te maken. Nu zal ik in februari ongeveer beginnen aan de remmen. Die doen nu namelijk niks. 0 komma 0. Nu is mijn vraag: wat zal ik waarschijnlijk allemaal moeten doen? Revisie van de remcilinders natuurlijk, maar wat moet ik daarnaast nog allemaal doen? Ik heb trouwens al eens een achterwiel van mijn hy gehaald en proberen door te drengen tot de cilinders, echter bleef ik steken bij een grote bout 55 (denk ik). Moet die er echt af? En zoja, hoe? met een grote tang ofzoïets?
Groeten
Pieter
Groeten
Pieter
Bedankt, had het nog niet gelezen
....
Echter mij primaire vraag is of ik nog naar iets anders moet kijken dan naar de remcilinders en -schoenen? Welke onderdelen maken zo nog deel uit van het remsysteem die belangrijk zijn? Of zal HY na het reviseren van de cilinders al remmen?
Groeten en gelukkig nieuwjaar!
Pieter

Echter mij primaire vraag is of ik nog naar iets anders moet kijken dan naar de remcilinders en -schoenen? Welke onderdelen maken zo nog deel uit van het remsysteem die belangrijk zijn? Of zal HY na het reviseren van de cilinders al remmen?
Groeten en gelukkig nieuwjaar!
Pieter
Ehm, in ieder geval alle rubbers vervangen lijkt me (de cupjes en de stofkapjes).
Als je toch bezig bent, kijk dan ook even naar de hoofdremcilinder. Die bleek bij mij niet goed meer te zijn (lek). Op zich een wonder dat m'n wagen iedere keer weer tot stilstand kwam.
Wat voor de achterremmen ook nog geldt, is dat er (ik weet niet vanaf wanneer) er een remdrukbegrenzer in zit (achterwiel kast bestuurderszijde). Het zou kunnen zijn dat die ook wat aandacht nodig heeft. Als je de achterwielen los van de grond hebt, moet je de remdrukbegrenzer zowiezo voor de gek houden want anders knijpt 'ie helemaal af.
Als je toch bezig bent, kijk dan ook even naar de hoofdremcilinder. Die bleek bij mij niet goed meer te zijn (lek). Op zich een wonder dat m'n wagen iedere keer weer tot stilstand kwam.
Wat voor de achterremmen ook nog geldt, is dat er (ik weet niet vanaf wanneer) er een remdrukbegrenzer in zit (achterwiel kast bestuurderszijde). Het zou kunnen zijn dat die ook wat aandacht nodig heeft. Als je de achterwielen los van de grond hebt, moet je de remdrukbegrenzer zowiezo voor de gek houden want anders knijpt 'ie helemaal af.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
alles demonteren, goed schoonmaken. Evt als de bus langs heeft stilgestaan, de remcilinders even honen ivm roest (remvloeistof trekt water aan) Alles weer monteren (GOED centreren) en dan remt alles weer als nieuw (als alles goed gedaan is natuurlijk)
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Even de bodemplaat demonteren en dan naar de hoordremcilinder kijken
Hij zit evt. aan de bovenzijde. Het lijk me ook verstandiger om de remolie
na zoveel jaar beter te verversen.een plastic slangetje in een flesje op
de verste nippel eerst en dan pompen tot er schone olie komt,nippel dicht
en de volgende.Het reservoir steeds volhouden met nieuwe olie (dot 4)
Staan de stelnokken de goede kant uit gedraaid,dit is tegenovergesteld
aan een eend,dus aan de bovenzijde naar binnen draaien.
Hij zit evt. aan de bovenzijde. Het lijk me ook verstandiger om de remolie
na zoveel jaar beter te verversen.een plastic slangetje in een flesje op
de verste nippel eerst en dan pompen tot er schone olie komt,nippel dicht
en de volgende.Het reservoir steeds volhouden met nieuwe olie (dot 4)
Staan de stelnokken de goede kant uit gedraaid,dit is tegenovergesteld
aan een eend,dus aan de bovenzijde naar binnen draaien.
Euh, ik kan effe niet volgen. De nippels waarover u spreekt, staan die op de hoofdremcilinder? En het pompen, is dat met de rempedaal? En die stelnokken, wie zijn ze, wat doen ze, waar zitten ze,...?
Effe iets anders, een dopsleutel 55, waar kan ik zoïets vinden voor n prijsje? Heb op internet zitten zoeken, maar daar komt niets uit...
Alvast bedankt
Groeten van achter mijn bureau (=> examens)
Pieter
Effe iets anders, een dopsleutel 55, waar kan ik zoïets vinden voor n prijsje? Heb op internet zitten zoeken, maar daar komt niets uit...
Alvast bedankt
Groeten van achter mijn bureau (=> examens)

Pieter
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
De ontluchtingnippel zit op de hoofdremcyl.afhankelijk van de leeftijd.
De stelnokken zitten aan de achterzijde van de ankerplaat waar de remmen op gemonteerd zitten.Aanstellen is de bovenkant naar binnen
draaien tot de rem vaststaat en weer naar buiten tot hij net vrij draait.
Die dop 55 is speciaal gereedschap en misschien bij een Facom dealer te
koop.Voor de dingen die ik beschreef heb je die nog niet nodig,alles,zelfs
de wielen blijven gemonteerd.
De stelnokken zitten aan de achterzijde van de ankerplaat waar de remmen op gemonteerd zitten.Aanstellen is de bovenkant naar binnen
draaien tot de rem vaststaat en weer naar buiten tot hij net vrij draait.
Die dop 55 is speciaal gereedschap en misschien bij een Facom dealer te
koop.Voor de dingen die ik beschreef heb je die nog niet nodig,alles,zelfs
de wielen blijven gemonteerd.