Olie door de carburateur?
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Olie door de carburateur?
Zuiger 2 verwijderd om te kijken of er iets mis was met de zuigerveren... zo te zien niet, al moet ik even checken of de dunste ring idd uit twee halve ringen bestaat. Het onderdelenboek is daar niet duidelijk in.
Al met al denk ik dat het inderdaad alleen de koppakking was en dat die niet goed genoeg vastgedraaid was, waardoor olie overal heen werd geperst (zeker omdat ik 15W40 gebruik ipv 20W50) en daardoor dus zowel in het koelwater als in de cilinders terecht kwam waardoor het verbrand werd.
Zie foto's.
Blijkt dat ik nog twee setjes kurkpakking heb liggen, alleen zijn ze verschillend... de ene heeft voorgebogen van dezelfde lengte, de andere zijn nog recht en van verschillende lengte... geen idee wat nou goed is.
Sowieso kwam ik ook nog een vage carterpanpakking tegen die op geen enkele manier past. Ik heb zo het vermoeden dat ik een keer een DS pakkingset heb gekregen ofzo.
Al met al denk ik dat het inderdaad alleen de koppakking was en dat die niet goed genoeg vastgedraaid was, waardoor olie overal heen werd geperst (zeker omdat ik 15W40 gebruik ipv 20W50) en daardoor dus zowel in het koelwater als in de cilinders terecht kwam waardoor het verbrand werd.
Zie foto's.
Blijkt dat ik nog twee setjes kurkpakking heb liggen, alleen zijn ze verschillend... de ene heeft voorgebogen van dezelfde lengte, de andere zijn nog recht en van verschillende lengte... geen idee wat nou goed is.
Sowieso kwam ik ook nog een vage carterpanpakking tegen die op geen enkele manier past. Ik heb zo het vermoeden dat ik een keer een DS pakkingset heb gekregen ofzo.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Olie door de carburateur?
die carter pakking had ik ook Ewald, hij past inderdaad niet, de halve manen gebruiken en dan de flens gewoo in de vloeibare pakking smeren, zit netjes dicht(er) nu 
nee serieus de lekkage is minimaal nu bij de carter rand, de kurkbeol is niet perfect maar ik verlies bijna geen olie meer. ik vul een kleine liter bij op 1600km.
een zuigerveer uit 2 delen lijkt me absoluut geen aanrader trouwens...., wat heb je hier nu mee gedaan?
grtz Thomas

nee serieus de lekkage is minimaal nu bij de carter rand, de kurkbeol is niet perfect maar ik verlies bijna geen olie meer. ik vul een kleine liter bij op 1600km.
een zuigerveer uit 2 delen lijkt me absoluut geen aanrader trouwens...., wat heb je hier nu mee gedaan?
grtz Thomas
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Olie door de carburateur?
Bij gebrek aan informatie maar gewoon teruggezet.
Weet nog steeds niet of het nou zo hoort of niet. Als het niet zo hoort is ie keurig geknapt want ik kon niet ontdekken welke kant dan het breukvlak heeft.
Aan de andere kant als ik er zo over nadenk heeft die veer natuurlijk minder nut aangezien het geen veer meer is nu.
Even de theorie er bij gepakt, bovenste veer is de compressieveer, onderste de olieschraapveer en de middelste een combi van die twee. Ergo, de compressieveer is stuk en dat klopt dan ook wel met het feit dat die cilinder minder compressie heeft.
Zucht, waarom weet ik dat soort dingen niet VOORdat ik de hele motor net weer opgebouwd heb.
Nou ja, nieuwe zuigerveren er in zetten gaat me niet meer lukken voor de meeting, moet ie dus binnenkort maar weer helemaal uit elkaar.
Zal ze dan ook meteen allemaal maar vervangen, alleen dan moet er eigenlijk ook weer een nieuwe koppakking op toch? Deze heb ik nu al op spanning gebracht namelijk.
Weet nog steeds niet of het nou zo hoort of niet. Als het niet zo hoort is ie keurig geknapt want ik kon niet ontdekken welke kant dan het breukvlak heeft.
Aan de andere kant als ik er zo over nadenk heeft die veer natuurlijk minder nut aangezien het geen veer meer is nu.
Even de theorie er bij gepakt, bovenste veer is de compressieveer, onderste de olieschraapveer en de middelste een combi van die twee. Ergo, de compressieveer is stuk en dat klopt dan ook wel met het feit dat die cilinder minder compressie heeft.
Zucht, waarom weet ik dat soort dingen niet VOORdat ik de hele motor net weer opgebouwd heb.
Nou ja, nieuwe zuigerveren er in zetten gaat me niet meer lukken voor de meeting, moet ie dus binnenkort maar weer helemaal uit elkaar.
Zal ze dan ook meteen allemaal maar vervangen, alleen dan moet er eigenlijk ook weer een nieuwe koppakking op toch? Deze heb ik nu al op spanning gebracht namelijk.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Olie door de carburateur?
Ewald: soms helpt het sneller door deez' of gene gewoon even te bellen vòòrdat je de boel weer in elkaar zet. Niemand heeft de "absolute kennis" maar sàmen kom je een héél eind. Doen we allemaal. En bespaart je een hoop frustratie. En overbodig werk.
Even terzijde:
Kon dit niet helemaal "technisch" plaatsen ... zal aan mij liggen ...
Even terzijde:
Euh ... Thomas ....de hare ruikt totaal niet

Re: Olie door de carburateur?
Nou ja aangezien het Haar bus is riep ik, "de hare ruikt totaal niet" omdta er nogal geklaagd werd over oliedamp lucht in de bus.... dat hebben wij dus niet en ook niet echt gehad.
anyway, jammer Ewald dat ie weer open moet. maar een veer bestaat ALTIJD uit 1 deel op de cirkel vorm, sommige race veren zijn gemaakt uit gelaagde stukjes op elkaar maar dan nog is de cirkel vorm altijd bepalend voor de veer.
volgens mij word het gewoon tijd om eens een goed boek te kopen en helemaal door te lezen, "how to tune BMC type A engines door david vizard" bvb, daar staat echt alles wel in wat je over het algemeen moet weten over 4 takt benzine motoren dat je weten moet, om in ieder geval met gedegen kennis een motorblok los te halen en te controleren.
Grtz Thomas
anyway, jammer Ewald dat ie weer open moet. maar een veer bestaat ALTIJD uit 1 deel op de cirkel vorm, sommige race veren zijn gemaakt uit gelaagde stukjes op elkaar maar dan nog is de cirkel vorm altijd bepalend voor de veer.
volgens mij word het gewoon tijd om eens een goed boek te kopen en helemaal door te lezen, "how to tune BMC type A engines door david vizard" bvb, daar staat echt alles wel in wat je over het algemeen moet weten over 4 takt benzine motoren dat je weten moet, om in ieder geval met gedegen kennis een motorblok los te halen en te controleren.
Grtz Thomas
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Olie door de carburateur?
Hij gaat na de meeting wel weer open, ik neem aan dat dan de uitlaat ook wel weer losgerammeld zal zijn tenslotte.
Ik word er steeds handiger in in ieder geval, jammer dat dat soort dingen niet in de diverse handboeken staan eigenlijk.
Ik word er steeds handiger in in ieder geval, jammer dat dat soort dingen niet in de diverse handboeken staan eigenlijk.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Olie door de carburateur?
waarom rammelt je uitlaat los dan? bij ons breekt gewoon de hele steun af...... 
grtz Thomas

grtz Thomas
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Olie door de carburateur?
Da's ook een optie en ook al wel eens gebeurd 
Of dan zijn de remmen weer aan de beurt

Of dan zijn de remmen weer aan de beurt

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald