Met de vlam in de pijp... letterlijk
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Met de vlam in de pijp... letterlijk
Hoewel het erg sportief klinkt ben ik (en meneer APK denk ik ook) er niet zo blij mee: als ik op een normaal toerental zit (50 in z'n 3) en gas loslaat (om te remmen), dan krijg je een knal of wat geplop. Bij inspectie tijdens het rijden zonder de binnenkap bleek er een aardige blauwe vlam uit te knallen tussen spruitstuk en uitlaat. Nou is die aansluiting nog lek, maar ik neem niet aan dat dat ook de oorzaak is van die knallen bij gas terugnemen.
Is dit puur de ontsteking die nog niet goed staat? (Heb 'm nu toch aardig op 6 graden voor TDP (als in op de timingpin van het vliegwiel) afgesteld, moet hij nog vroeger staan? 123ontsteking handleiding is daar onduidelijk over, als ik het zo lees geldt de vervroeging alleen voor de DS daar)
Is dit puur de ontsteking die nog niet goed staat? (Heb 'm nu toch aardig op 6 graden voor TDP (als in op de timingpin van het vliegwiel) afgesteld, moet hij nog vroeger staan? 123ontsteking handleiding is daar onduidelijk over, als ik het zo lees geldt de vervroeging alleen voor de DS daar)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ja, dat duidt op een iets te laat ontstekingstijdstip.
Het ontstekingstijdstip mag altijd wel iets afwijken van fabrieksnorm.
Iets eerder of later kan een nuance geven qua sportiever rijgedrag of meer op koppel gericht (en rustiger draaien).
Bij sportief gebruik worden ontstekingen altijd duidelijk vroeger gezet.
Erik
Het ontstekingstijdstip mag altijd wel iets afwijken van fabrieksnorm.
Iets eerder of later kan een nuance geven qua sportiever rijgedrag of meer op koppel gericht (en rustiger draaien).
Bij sportief gebruik worden ontstekingen altijd duidelijk vroeger gezet.
Erik
-
- HY Forum Super Expert
Een blauwe vlam betekent in ieder geval dat je carburateur goed staat afgesteld!!
de klappen kunnen ook ontstaan door een te hete uitlaatklep. Dit gebeurt wanneer de uitlaatklep niet helemaal sluit. Let op klepspeling = 0,25 mm.
Ontsteking afstellen:
Timing pin erin
met tipp-ex een streepje zetten op de poulie en een corresponderend streepje op blok of demper.
Op dit moment moet hij ontsteken bij laag (ongeveer 500-600) toerental.
Bij controle met stroboscoop moet hij precies hier ontsteken.
Succes
de klappen kunnen ook ontstaan door een te hete uitlaatklep. Dit gebeurt wanneer de uitlaatklep niet helemaal sluit. Let op klepspeling = 0,25 mm.
Ontsteking afstellen:
Timing pin erin
met tipp-ex een streepje zetten op de poulie en een corresponderend streepje op blok of demper.
Op dit moment moet hij ontsteken bij laag (ongeveer 500-600) toerental.
Bij controle met stroboscoop moet hij precies hier ontsteken.
Succes
HY '76
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Doh, klepspeling moet ik inderdaad nog controleren, helemaal niet meer aan gedacht dat die optie er ook nog was 
Streepje heb ik al
(heb op de poelie zelfs een verdeling in 10 graden aangebracht met merkstift zodat ook de andere tijdstippen te zien zijn, verder streep op de demper)
Pas (voor dat ik dit postte) de onsteking al bijgedraaid, stond er iets van 7 graden naast namelijk. Moet 'm nog weer iets precieser afstellen.

Streepje heb ik al

Pas (voor dat ik dit postte) de onsteking al bijgedraaid, stond er iets van 7 graden naast namelijk. Moet 'm nog weer iets precieser afstellen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald