Ik heb al eens gelezen over het gebruik van carburateurverwarming bij een HY,maar snap niet goed hoe dit werkt. Aangezien ik een van oorsprong Franse HY heb, helpt het boekje me ook niet echt
Wie kan me uitleggen wat er bedoeld wordt en hoe het werkt?????
De carburateur verwarming bij de HY bestaat eigenlijk uit tweeën.
Ten eerste wordt door middel van het koelwater de "voet"verwarmd waar de carburateur op gemonteerd is. Dit is ná de carburateur.
Ten tweede kan door middel van een klep in de luchtinlaat de toevoerlucht afgezogen worden langs het uitlaatspruitstuk. In dat geval is dus de inlaatlucht vóór de carburateur voorverwarmd.
Waartoe dient dit nu eigenlijk?
Bij het mengen van de brandstof met de lucht in de venturiebuis van de carburateur wordt er door verdamping van de benzine, en de plaatselijke onderdruk in de venturie, warmte onttrokken.
Als dit gebeurd in koude omstandigheden, bevriest uiteindelijk de carburateur. De auto zal stoppen.
Daarom een windhoes voor de HY bij koude, en de inlaatverwarmingsklep op het luchtfilter op de winterstand. Ook op een frisse zomerse regendag kan dit laatste al noodzakelijk zijn. Overigens is de zuurstofdichtheid bij koudweer wat hoger, dus betere prestaties, zodat het e.e.a. een compromie blijft.
Een bekend fenomeen bij vliegtuigen die in het verleden hierdoor nogal eens in de problemen kwamen in koude en ijle lucht.
citrofielnl schreef:helder verhaal, nu nog op zoek naar de inlaatklep op het luchtfilter.... is toch gewoon een opening in een bus met daarin het luchtfilter????????
Als je de motorkap binnen open doet, zie je het luchtfilter inderdaad als een bus. De inlaat zit recht voor je, eronder hoort de handel van de klep te zitten. Kwartslag omzetten.
Niet elke HY heeft die voorziening als ik het goed heb.
Bij gebrek aan een betere foto:
(even op klikken voor groot)
Op de foto: bovenaan, tussen 'Bougie 1' en 'Luchtfilter' zie je met het veertje de winter/zomerstandklep. Die zit er echter alleen op als je een luchtfilter hebt van het lange buis model (doorsnede iets van 15cm, lengte iets van 40cm) met een aparte dikke rubberslang naar een opzetstuk op je uitlaatspruitstuk.