We dwalen hier misschien een beetje af, maar een roodgloeiende uitlaat betekent meestal een te arm mengsel of een toe vroege ontsteking. Ik denk niet dat het aan je laswerk ligt. Misschien moeten we hierover verder filosoferen opde meeting of in je eigen draadje...LEiPiE schreef:En de uitlaat blijkt roodgloeiend te worden bij volgas, dat lijkt me ook niet super.
Uitlaat roodgloeiend
Uitlaat roodgloeiend
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Uitlaat roodgloeiend
Op de meeting zullen we het er ook wel over hebben denk ik, maar kan geen kwaad hier ook een draadje te starten.
Denk dat de motor inderdaad nog niet goed afgesteld staat, de 123 heb ik wel op z'n lampje goed gezet, maar is altijd de vraag of de krukas helemaal goed staat dan (je moet zoveel graden terugdraaien volgens het boekje).
De mengstelschroef blijft vreemd bij mijn bus, er gebeurt namelijk niks als ik er aan draai, moet er nog weer eens m'n digitale toerenteller aanhangen. Enige effect dat merkbaar is: motor valt vrijwel dood als je 'm helemaal indraait (duh) en schroef valt er uit als je 'm helemaal uitdraait (duh)
Die bell-curve die er zou moeten zijn heb ik dus nog niet kunnen zien.
Denk dat de motor inderdaad nog niet goed afgesteld staat, de 123 heb ik wel op z'n lampje goed gezet, maar is altijd de vraag of de krukas helemaal goed staat dan (je moet zoveel graden terugdraaien volgens het boekje).
De mengstelschroef blijft vreemd bij mijn bus, er gebeurt namelijk niks als ik er aan draai, moet er nog weer eens m'n digitale toerenteller aanhangen. Enige effect dat merkbaar is: motor valt vrijwel dood als je 'm helemaal indraait (duh) en schroef valt er uit als je 'm helemaal uitdraait (duh)

Die bell-curve die er zou moeten zijn heb ik dus nog niet kunnen zien.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Uitlaat roodgloeiend
Ewald,
ff wat meer informatie en wellicht weet je het allemaal al, maargoed je weet maar nooit wie je ermee helpt.
Jouw probleem is je ontsteking tijdstip, deze staat te laat. het mengsel verbrand pas als je uitlaatklep al openstaat.
Gauw veranderen anders kun je ook nog een koprevisie gaan doen, je kleppen en zittingen verbranden dan gewoon, gesmolten zuigers, alles kun je tegen komen op deze manier.
het kan ook een mengsel probleem wezen maar door de lage compressie van onze motoren bijna nooit uitsluitend een mengsel probleem, de boel word namelijk door de lage compressie zelf met een enorm arm mengsel niet warm genoeg om de gietstalen uitlaat zo heet te krijgen.
stel je onsteking af op 850 - 1000rpm, 12graden(1.9L) 9graden(1.6L) voor BDP cylinder 1,
Niet gaan lopen knooien met dat pennetje, dit zegt namelijk niets over of je ontsteking goed functioneert, alleen maar dat je punten dicht gaan bij die betreffende stand van de krukas en distributeur.
Draai van cylinder 1 de bougie eruit en zet een schroevendraaien in het gat draai de krukas zo dat de cylinder op BDP staat dus de schroevendraaier helemaal omhoog komt, pak een ijzerzaagje en maak precies bovenaan een klein inkeepje in de krukas. pak een centerpons en mep recht in lijn met dat streepje een putje in de balk achter de krukaspoelie. meet met een geodriehoek precies 12 graden uit aan de rechter-kant van het inkeepje en zaag op dat punt nog een inkeepje in de poelie. je kun nu BDP zien en 12 graden vooronsteking tov het BDP=0 putje op de balk. pak een onstekingstoboscoopje en stel de distributie stationair af op de 12 graden markering. geef nu een beetje gas, als het goed is kun je de vervroeging zijn werk zien doen.
Bij mijn oude punten ontsteking zie je het ontstekingspunt aardig op en neer dansen, dit komt door speling en afwijking op de asjes van de centrifugaal gewichtjes in de klok die de vervroeging regelen of een forse speling op je distrubutie ketting en die speling heeft bijna iedere HY door het ontbreken van een spanner op de ketting. bij een toerental boven de 1500 word ie wel keurig stabiel omdat: 1 De speling op de asjes uitgeschakeld word door het zich zetten van de gewichtjes, en 2 de ketting die strak getrokken word de krukas en het tegenwerken van de kleppentrein met veren. Een 123 zou spatstrak moeten blijven staan op de ingestelde waarde als de dist-ketting goed is.
stationair/mengsel
draai je mengselschroef helemaal IN met draaienden motor, je motor slaat nu af als het goed is, als ie dat niet doet moet je je carburateur nakijken, hij loopt zo nu arm dat ie dus afslaat. draai je stelschroef 2 tot 3 slagen slagen uit start de motor opnieuw, laat hem stationair draaien, en draai de schroef zo ver in dat het toerental merkbaar zakt, draai nu heel voorzichtig de schroef uit, je merkt dat het toerental weer klimt, stop met draaien als het toerental niet hoger word. draai de schroef weer 1/5 slag in en kijk of je toerental zakt, bepaal zo het punt van de schroef waarop het toerental niet veranderd als je 1/5 slag links om of rechts om draait.
in principe is je mengsel schroef nu zo dat de motor netjes loopt. je kunt ook ff naar een garage en het afstellen middels een uitlaatgas meting doen. de oude manier werkt al 65 jaar goed dus dat is niet persee nodig.
grtz Thomas
ff wat meer informatie en wellicht weet je het allemaal al, maargoed je weet maar nooit wie je ermee helpt.
Jouw probleem is je ontsteking tijdstip, deze staat te laat. het mengsel verbrand pas als je uitlaatklep al openstaat.
Gauw veranderen anders kun je ook nog een koprevisie gaan doen, je kleppen en zittingen verbranden dan gewoon, gesmolten zuigers, alles kun je tegen komen op deze manier.
het kan ook een mengsel probleem wezen maar door de lage compressie van onze motoren bijna nooit uitsluitend een mengsel probleem, de boel word namelijk door de lage compressie zelf met een enorm arm mengsel niet warm genoeg om de gietstalen uitlaat zo heet te krijgen.
stel je onsteking af op 850 - 1000rpm, 12graden(1.9L) 9graden(1.6L) voor BDP cylinder 1,
Niet gaan lopen knooien met dat pennetje, dit zegt namelijk niets over of je ontsteking goed functioneert, alleen maar dat je punten dicht gaan bij die betreffende stand van de krukas en distributeur.
Draai van cylinder 1 de bougie eruit en zet een schroevendraaien in het gat draai de krukas zo dat de cylinder op BDP staat dus de schroevendraaier helemaal omhoog komt, pak een ijzerzaagje en maak precies bovenaan een klein inkeepje in de krukas. pak een centerpons en mep recht in lijn met dat streepje een putje in de balk achter de krukaspoelie. meet met een geodriehoek precies 12 graden uit aan de rechter-kant van het inkeepje en zaag op dat punt nog een inkeepje in de poelie. je kun nu BDP zien en 12 graden vooronsteking tov het BDP=0 putje op de balk. pak een onstekingstoboscoopje en stel de distributie stationair af op de 12 graden markering. geef nu een beetje gas, als het goed is kun je de vervroeging zijn werk zien doen.
Bij mijn oude punten ontsteking zie je het ontstekingspunt aardig op en neer dansen, dit komt door speling en afwijking op de asjes van de centrifugaal gewichtjes in de klok die de vervroeging regelen of een forse speling op je distrubutie ketting en die speling heeft bijna iedere HY door het ontbreken van een spanner op de ketting. bij een toerental boven de 1500 word ie wel keurig stabiel omdat: 1 De speling op de asjes uitgeschakeld word door het zich zetten van de gewichtjes, en 2 de ketting die strak getrokken word de krukas en het tegenwerken van de kleppentrein met veren. Een 123 zou spatstrak moeten blijven staan op de ingestelde waarde als de dist-ketting goed is.
stationair/mengsel
draai je mengselschroef helemaal IN met draaienden motor, je motor slaat nu af als het goed is, als ie dat niet doet moet je je carburateur nakijken, hij loopt zo nu arm dat ie dus afslaat. draai je stelschroef 2 tot 3 slagen slagen uit start de motor opnieuw, laat hem stationair draaien, en draai de schroef zo ver in dat het toerental merkbaar zakt, draai nu heel voorzichtig de schroef uit, je merkt dat het toerental weer klimt, stop met draaien als het toerental niet hoger word. draai de schroef weer 1/5 slag in en kijk of je toerental zakt, bepaal zo het punt van de schroef waarop het toerental niet veranderd als je 1/5 slag links om of rechts om draait.
in principe is je mengsel schroef nu zo dat de motor netjes loopt. je kunt ook ff naar een garage en het afstellen middels een uitlaatgas meting doen. de oude manier werkt al 65 jaar goed dus dat is niet persee nodig.
grtz Thomas
Re: Uitlaat roodgloeiend
Mooi verhaal, Thomas! Merci.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Uitlaat roodgloeiend
Zo, da's uitgebreid Thomas, dank!
Had 'm op de heenweg al op geluid/gevoel bijgesteld met de handvervroeging, hij loopt nu redelijk.
Kan de markeringen binnenkort nog makkelijker zetten als de kop er toch af is om de zuigerveren te vervangen, dan is 't vrij duidelijk wanneer de zuiger helemaal boven is tenslotte
Had 'm op de heenweg al op geluid/gevoel bijgesteld met de handvervroeging, hij loopt nu redelijk.
Kan de markeringen binnenkort nog makkelijker zetten als de kop er toch af is om de zuigerveren te vervangen, dan is 't vrij duidelijk wanneer de zuiger helemaal boven is tenslotte

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald