Luie spanningsregelaar (?)
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Luie spanningsregelaar (?)
Otje heeft het tot dusver op electrisch gebied (nog) niet af laten weten. Echter vanavond, tijdens de terugtocht van ruim 200km vanaf het Noordzee-strand (jaaaa, 't was héérlijk weer !), tóch in de (kilometerslange) file beland waarvan we hadden gehoopt er àchteraan te rijden. Behalve oplopende motortemperaturen bleek de dashboardverlichting langzaam zwakker te worden. De laadmeter geeft al zolang Otje "in de familie is" al allerlei waarden aan maar tot nog toe hebben we nog nooit accu-problemen gehad. Maar het vreemde was dat de (buiten-) verlichting gewoon op sterkte (b)leek te blijven. Ergo: als ik de aanjager van de "kachel" erbij aanzette begon de dashboardverlichting zelfs feller te branden.
Hoe laat zich dit rijmen: de logische gedachte is dat hoe méér stroom je verbruikt hoe zwakker elk gebruikend component wordt. Of: heb ik een slechte spanningsregelaar die pas wakker wordt naarmate er méér stroom gevraagd wordt ?
Wie het weet mag het zeggen ...
Gert
Hoe laat zich dit rijmen: de logische gedachte is dat hoe méér stroom je verbruikt hoe zwakker elk gebruikend component wordt. Of: heb ik een slechte spanningsregelaar die pas wakker wordt naarmate er méér stroom gevraagd wordt ?
Wie het weet mag het zeggen ...
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Luie spanningsregelaar (?)
Ne personne ... ???
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Luie spanningsregelaar (?)
Ik denk inderdaad dat het je spanningsregelaar is, maar ik vond het een beetje een gok, dus durfde het niet zomaar op te schrijven...
Ree
Ree
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Luie spanningsregelaar (?)
Weet je zeker dat het niet het lichtregelknopje op je dashboard is?
Eerst de simpele dingen uitsluiten voordat je aan de spanningsregelaar begint.
Groeten, Ferry
Eerst de simpele dingen uitsluiten voordat je aan de spanningsregelaar begint.
Groeten, Ferry
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Re: Luie spanningsregelaar (?)
Bij een simpel massaprobleem, heb je ook vaak deze verschijnselen hij krijgt dan de massa via in dit geval bv de aanjager, bekijk de massa dus even van je dashbord.
Mijn dashbord verlichting doet helemaal niets, dus ik zeker even kijken naar massa en/of regelknopje.
Mijn dashbord verlichting doet helemaal niets, dus ik zeker even kijken naar massa en/of regelknopje.
Re: Luie spanningsregelaar (?)
regelknopje schoonmaken en dan met een heel fijn schuurpapiertje (P800 oid) heel voorzichting het spiraaltje en het nemertje schoon schuren, bij mij werkt ie weer super netjes!
lijkt echter meer op regelaar, hoe hoger de stroomvraag word hoe lager de accu spanning als die minder word. echter is het zo dat de referentie voeding van de regelaar vanachter dezelfde zekering als de aanjager en dashbord verlichting zit. als de spanning in DIT circuit naar beneden gaat door een overgangsweerstand bij de zekering klast bvb dan gaat de regelaar meerspanning op het systeem zetten om dat ie denkt dat de accu spanning gezakt is. echter is dat niet echt het geval, omdat alleen het ref-voltage naar de regelaar toe gezakt is. E voila: alles draait keurig op 13,8volt totdat jij deaanjager aanzet, hierdoor zakt de spanning in dat circuit, de regelaar gaat dit proberen op te heffen en stuurt de laadspanning omhoog, om zodoende de accu bij te laden terwijl dat niet nodig is.
dat de koplampen dan wel netjes blijven branden komt omdat ie eachter een eigen zekering zitten waarin alle verbindingen wel goed zijn, ook is de "drain"in dit circuit hoog genoeg om door de overgansweerstand in de oude bedrading het pover voltage keurig op te stoken in een beetje warmte. hierdoor gaan ze niet feller branden, circuits met minder stroom opname juist wel.
ik zou gaan zoeken achter het dashbord op het contact slot (hier zat het bij mij namelijk ook) en op de zekeringkast, hier was de betreffende zekeringhouder tot gitzwart gecorrodeerd. schoonmaak actie hier, en stukje draad vervangen wat al zo warm was geweest dat het gesmolten was, let wel dit was de voedings kabel voor het hele circuit hierachter... als die gaat branden is het einde zoek.
het koper in onze karretjes word wat minder onderhand. pas er mee op.
Grtz Thomas
lijkt echter meer op regelaar, hoe hoger de stroomvraag word hoe lager de accu spanning als die minder word. echter is het zo dat de referentie voeding van de regelaar vanachter dezelfde zekering als de aanjager en dashbord verlichting zit. als de spanning in DIT circuit naar beneden gaat door een overgangsweerstand bij de zekering klast bvb dan gaat de regelaar meerspanning op het systeem zetten om dat ie denkt dat de accu spanning gezakt is. echter is dat niet echt het geval, omdat alleen het ref-voltage naar de regelaar toe gezakt is. E voila: alles draait keurig op 13,8volt totdat jij deaanjager aanzet, hierdoor zakt de spanning in dat circuit, de regelaar gaat dit proberen op te heffen en stuurt de laadspanning omhoog, om zodoende de accu bij te laden terwijl dat niet nodig is.
dat de koplampen dan wel netjes blijven branden komt omdat ie eachter een eigen zekering zitten waarin alle verbindingen wel goed zijn, ook is de "drain"in dit circuit hoog genoeg om door de overgansweerstand in de oude bedrading het pover voltage keurig op te stoken in een beetje warmte. hierdoor gaan ze niet feller branden, circuits met minder stroom opname juist wel.
ik zou gaan zoeken achter het dashbord op het contact slot (hier zat het bij mij namelijk ook) en op de zekeringkast, hier was de betreffende zekeringhouder tot gitzwart gecorrodeerd. schoonmaak actie hier, en stukje draad vervangen wat al zo warm was geweest dat het gesmolten was, let wel dit was de voedings kabel voor het hele circuit hierachter... als die gaat branden is het einde zoek.
het koper in onze karretjes word wat minder onderhand. pas er mee op.
Grtz Thomas
Re: Luie spanningsregelaar (?)
Een eenvoudige oplossing voor dit probleem is mijn tweede tip in dit draadje:Thomas schreef: lijkt echter meer op regelaar, hoe hoger de stroomvraag word hoe lager de accu spanning als die minder word. echter is het zo dat de referentie voeding van de regelaar vanachter dezelfde zekering als de aanjager en dashbord verlichting zit. als de spanning in DIT circuit naar beneden gaat door een overgangsweerstand bij de zekering klast bvb dan gaat de regelaar meerspanning op het systeem zetten om dat ie denkt dat de accu spanning gezakt is. echter is dat niet echt het geval, omdat alleen het ref-voltage naar de regelaar toe gezakt is. E voila: alles draait keurig op 13,8volt totdat jij deaanjager aanzet, hierdoor zakt de spanning in dat circuit, de regelaar gaat dit proberen op te heffen en stuurt de laadspanning omhoog, om zodoende de accu bij te laden terwijl dat niet nodig is.
http://www.citroenhyforum.nl/viewtopic. ... 93&p=17201
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Luie spanningsregelaar (?)
Heren (vreemd eigenlijk hè, dat het telkens weer alleen maar "heren" zijn ...)
Heb jullie aller advies ter harte genomen, kon zelfs Thomas' technische uiteenzetting volgen en duik derhalve morgen "achter het dashboard". Heb intussen wel een nieuwe (universele) spanningsregelaar uit het Magazijn "geconfisceerd" want ik wijt het "geflikker" van de koplampen bij stationair draaiende motor tòch óók aan de ouderdom van de oude, originele spanningsregelaar. Daarnaast zal het potmetertje van m'n dashboardverlichting ongetwijfeld óók niet meer smetteloos werken. Dus inderdaad Thomas: P800 o.i.d. En Geert: zal het "massa-gebeuren" óók eens even nalopen. Had daar nog niet meteen aan gedacht maar is i.d.d. vaak "áánleiding tot òmleiding".
Klòpt Ferry: vòòraan beginnen ! Raymond: bedankt voor het "draadje".
Salutations !
Gert
Heb jullie aller advies ter harte genomen, kon zelfs Thomas' technische uiteenzetting volgen en duik derhalve morgen "achter het dashboard". Heb intussen wel een nieuwe (universele) spanningsregelaar uit het Magazijn "geconfisceerd" want ik wijt het "geflikker" van de koplampen bij stationair draaiende motor tòch óók aan de ouderdom van de oude, originele spanningsregelaar. Daarnaast zal het potmetertje van m'n dashboardverlichting ongetwijfeld óók niet meer smetteloos werken. Dus inderdaad Thomas: P800 o.i.d. En Geert: zal het "massa-gebeuren" óók eens even nalopen. Had daar nog niet meteen aan gedacht maar is i.d.d. vaak "áánleiding tot òmleiding".
Klòpt Ferry: vòòraan beginnen ! Raymond: bedankt voor het "draadje".
Salutations !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Luie spanningsregelaar (?)
't bleek dus tòch de spanningsregelaar te zijn. En Otje kan dus voortaan niet meer "knipperlichten" met haar koplampen ...
Re: Luie spanningsregelaar (?)
Zo'n elektronische spanningsregelaar is prima. Nooit problemen meer. Echt het geld waard.
Re: Luie spanningsregelaar (?)
yep Ree heeft gelijk, best 25euro die ik in die bus heb gestopt!
Grtz Thomas
Grtz Thomas
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Luie spanningsregelaar (?)
... EUR 23,= ...
Maar ben het met je eens Thomas !

Maar ben het met je eens Thomas !