slechts 7,5 volt op de bobine ? !!! OPGELOST !!!!
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
slechts 7,5 volt op de bobine ? !!! OPGELOST !!!!
Goedemorgen !
Mijn HY heeft al geruime tijd (zo'n anderhalf jaar) stil gestaan en wil haar eens ontwaken uit haar slaap.
Heb een nieuwe accu gekocht, nieuwe bobine gemonteerd en nieuwe bougies geplaatst, maar géén vonk.
Óók de contactpunten wat lichtjes opgeschuurd om zodoende de corrosie te verwijderen echter zonder resultaat.
Multimeter erbij gehaald en op diverse punten gemeten. Hierbij valt op dat op het snoertje dat van het ontstekingshuis naar de bobine loopt slechts 7,49 Volt gemeten wordt.
Naar mijn idee is dit toch veel te weinig ?
Is er iemand die me hier een duwtje in de goede richting kan geven ?
Alvast dank !!
Wim
Mijn HY heeft al geruime tijd (zo'n anderhalf jaar) stil gestaan en wil haar eens ontwaken uit haar slaap.
Heb een nieuwe accu gekocht, nieuwe bobine gemonteerd en nieuwe bougies geplaatst, maar géén vonk.
Óók de contactpunten wat lichtjes opgeschuurd om zodoende de corrosie te verwijderen echter zonder resultaat.
Multimeter erbij gehaald en op diverse punten gemeten. Hierbij valt op dat op het snoertje dat van het ontstekingshuis naar de bobine loopt slechts 7,49 Volt gemeten wordt.
Naar mijn idee is dit toch veel te weinig ?
Is er iemand die me hier een duwtje in de goede richting kan geven ?
Alvast dank !!
Wim
Laatst gewijzigd door wim.van.nieff op di okt 23, 2012 9:20 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: slechts 7,5 volt op de bobine ?
...het probleem zit dan in de stroomkring naar de bobine toe. mogelijk is het probleem al opgelost door alle contacten schoon te maken of te zoeken naar defecten die dat kunnen veroorzaken. Draadbreuk of draad tegen carroserie.
Even rechtstreekse plus naar de bobine vanaf de accu is snelle test om probleem te omzeilen. Let hierbij op dat de draad eraf wordt gehaald als de motor uit staat. Anders is het einde bobine.
Succes
Even rechtstreekse plus naar de bobine vanaf de accu is snelle test om probleem te omzeilen. Let hierbij op dat de draad eraf wordt gehaald als de motor uit staat. Anders is het einde bobine.
Succes
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Re: slechts 7,5 volt op de bobine ?
Oké, dank je !
Zal eerst op zoek gaan naar 'het lek'. Hoofdverdachte is het boutje dat in het ontstekingshuis waaraan o.a. de draad naar de bobine bevestigd is.
Om wat dingen uit te sluiten : De condensator kan hier niet de boosdoener zijn ?
Zal eerst op zoek gaan naar 'het lek'. Hoofdverdachte is het boutje dat in het ontstekingshuis waaraan o.a. de draad naar de bobine bevestigd is.
Om wat dingen uit te sluiten : De condensator kan hier niet de boosdoener zijn ?
Re: slechts 7,5 volt op de bobine ?
Voor zover ik weet kan de condensator niet het probleem zijn.
Uiteindelijk moet er 12 volt op de bobine staan. Staat die spanning er niet dan zit het probleem daarvoor.
Uiteindelijk moet er 12 volt op de bobine staan. Staat die spanning er niet dan zit het probleem daarvoor.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Re: slechts 7,5 volt op de bobine ?
Let wel op de verschillende modellen bobines, met en zonder voorschakelweerstand, hier is dan ook de spanning lager als de weerstand warm is.
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: slechts 7,5 volt op de bobine ?
Wim,
je kan meten of de condensator het probleem is door 'm even weg te halen (of aan een kant los) en dan je spanning te meten.
Als de spanning op de bobine dan goed/beter is vervang je de condensator.
Theoretisch kan die 'lekken'
Groeten, Ferry
je kan meten of de condensator het probleem is door 'm even weg te halen (of aan een kant los) en dan je spanning te meten.
Als de spanning op de bobine dan goed/beter is vervang je de condensator.
Theoretisch kan die 'lekken'
Groeten, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Re: slechts 7,5 volt op de bobine ?
Dag allen,
Allereerst dank voor jullie meedenken !
Ik heb inmiddels de condensator (uit voorzorg) vervangen. Er staat (toevallig of niet) nu wel 12 Volt op de bobine (deze wordt na verloop van tijd ook wat warm) echter een vonk wil maar niet ontstaan. Ik ga morgen wat nieuwe contactpunten evenals een nieuwe bobine bestellen; wellicht zal dit probleem hiermee opgelost zijn.
Ik hou jullie op de hoogte !
Groetjes, Wim
Allereerst dank voor jullie meedenken !
Ik heb inmiddels de condensator (uit voorzorg) vervangen. Er staat (toevallig of niet) nu wel 12 Volt op de bobine (deze wordt na verloop van tijd ook wat warm) echter een vonk wil maar niet ontstaan. Ik ga morgen wat nieuwe contactpunten evenals een nieuwe bobine bestellen; wellicht zal dit probleem hiermee opgelost zijn.
Ik hou jullie op de hoogte !
Groetjes, Wim
Re: slechts 7,5 volt op de bobine ?
Als je de bus een tijd op het contact hebt staan zonder dat de motor draait, wordt de bobine altijd warm. Dit is slecht voor de bobine en hier gaan ze zelfs van stuk. Een bobine moet zijn energie kwijt kunnen. Een 123 ontsteking lost dit op door de stroomvoorziening af te sluiten als de motor niet draait. Is dit misschien de reden dat je geen 12v bij je bobine meet?
Ree
Ree
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Re: slechts 7,5 volt op de bobine ?
Ja Ree, ik ben hier wel bang voor.
Ik ga z.s.m. de onderdelen vervangen (en hier voortaan wat zuiniger mee omspringen
).
Ik ga z.s.m. de onderdelen vervangen (en hier voortaan wat zuiniger mee omspringen

- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: slechts 7,5 volt op de bobine ?
Tóch altijd weer leerzaam, dit forum ... Oók Otje heeft een 123-ontsteking, maar óók ìk liet/laat het contact nooit (te) lang aan staan zonder dat de motor draaide om de welbekende "hete-bobine"-reden. Zoals óók bij "d'Eend" en "Valérie". Vraagje Raymond: doet die 123 dat metéén of pas na verloop van een bepaalde tijd ? (Tonny v.d. Wegen heeft bij mij de 123 geïnstalleerd maar is vergeten mij het bijbehorende "papierwerk" mee te geven ... en ben dat dus zelf óók vergeten ...)Een 123 ontsteking lost dit op door de stroomvoorziening af te sluiten als de motor niet draait
Gert
(P.S. Wim: sorry voor deez' onderbreking van jouw "story" ...)
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: slechts 7,5 volt op de bobine ?
Gert,
Handleiding kan je vinden via: www.123ignition.nl en dan verder naar downloads.
Dit staat in de handleiding:
current-timeout: after +/- 1 second. If the engine is not running, the
current is switched off to prevent overheating of the coil
Groeten, Ferry
Handleiding kan je vinden via: www.123ignition.nl en dan verder naar downloads.
Dit staat in de handleiding:
current-timeout: after +/- 1 second. If the engine is not running, the
current is switched off to prevent overheating of the coil
Groeten, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Re: slechts 7,5 volt op de bobine ?
Uit mijn hoofd doet de 123 dit na 1 seconde.
Edit: wat Ferry zegt, dus
Edit: wat Ferry zegt, dus

- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: slechts 7,5 volt op de bobine ?
Ferry: bedankt ! (en Raymond: óók bedankt, voor de herhaling ...)
Had natuurlijk slimmer moeten zijn en zèlf moeten gaan "googlen", maar 't is intussen een soort automatisme geworden om even een balletje op te werpen op het Forum met al diens "verenigde" deskundigheid ...
Blijf overigens nog wèl benieuwd naar de vervolg-ervaringen van Wim ...
Gert
Had natuurlijk slimmer moeten zijn en zèlf moeten gaan "googlen", maar 't is intussen een soort automatisme geworden om even een balletje op te werpen op het Forum met al diens "verenigde" deskundigheid ...
Blijf overigens nog wèl benieuwd naar de vervolg-ervaringen van Wim ...
Gert
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Re: slechts 7,5 volt op de bobine ?
'Update' :
heb vrijdagmiddag nieuwe contactpunten alsmede een nieuwe bobine besteld. Zaterdagochtend om 09:00 uur al geleverd (súper) en dus gistermiddag vol goede moed weer aan de gang.
Heb nu dus de volgende onderdelen nieuw :
Accu (1 week oud)
Startrelais (vorig jaar)
Verdeelkap (vorig jaar)
Bougies (vorig jaar)
Rotor (vorig jaar)
Condensator
Bobine
Contactpunten
Nieuwe kabel ontsteking --> bobine
Werkwijze :
- Contactpunten vervangen en met voelermaat (0,40 mm) afstand van de punten afgesteld
- Bobine vervangen evenals het kabeltje naar de verbinding aan het ontstekingshuis
- Met de bekende '6 mm pen' het vliegwiel op juiste stand gezet.
- Middels draaien van het ontstekingshuis en 'controle lampje' het ontstekingstijdstip bepaald
- Rotor d'r weer op evenals de verdeelkap.
- Bougiekabels weer aangesloten.
- Pen in vliegwiel weer verwijderd
- 12 Volt gemeten op de + van de bobine (!)
Nog snel even een check in het 'zekeringshuis' waar twee van de vier zekeringen waren doorgebrand... (gaf wat meer hoop)
Óók deze nog even vervangen.
Contact aangezet; lampje oliedruk brandt; benzine meter slaat iets uit; de spanning 'stijgt'.... maar nog steeds geen vonk.
De moed zakt steeds dieper weg,
...zuchd...
heb vrijdagmiddag nieuwe contactpunten alsmede een nieuwe bobine besteld. Zaterdagochtend om 09:00 uur al geleverd (súper) en dus gistermiddag vol goede moed weer aan de gang.
Heb nu dus de volgende onderdelen nieuw :
Accu (1 week oud)
Startrelais (vorig jaar)
Verdeelkap (vorig jaar)
Bougies (vorig jaar)
Rotor (vorig jaar)
Condensator
Bobine
Contactpunten
Nieuwe kabel ontsteking --> bobine
Werkwijze :
- Contactpunten vervangen en met voelermaat (0,40 mm) afstand van de punten afgesteld
- Bobine vervangen evenals het kabeltje naar de verbinding aan het ontstekingshuis
- Met de bekende '6 mm pen' het vliegwiel op juiste stand gezet.
- Middels draaien van het ontstekingshuis en 'controle lampje' het ontstekingstijdstip bepaald
- Rotor d'r weer op evenals de verdeelkap.
- Bougiekabels weer aangesloten.
- Pen in vliegwiel weer verwijderd
- 12 Volt gemeten op de + van de bobine (!)
Nog snel even een check in het 'zekeringshuis' waar twee van de vier zekeringen waren doorgebrand... (gaf wat meer hoop)
Óók deze nog even vervangen.
Contact aangezet; lampje oliedruk brandt; benzine meter slaat iets uit; de spanning 'stijgt'.... maar nog steeds geen vonk.
De moed zakt steeds dieper weg,
...zuchd...
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: slechts 7,5 volt op de bobine ?
Trek de kabel eens van de bobine en kijk eens of daar een vonk afkomt .