loshalen achterassen

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
oudhaarlem
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

loshalen achterassen

Bericht door oudhaarlem »

hallo,
ben bijna nieuw op het forum, in de vorm van het stellen van een vraag in plaats van de reacties te lezen.
Ben mijn verlengde HY uit 1972 aan het restaureren en deze is bijna klaar om naar de straler te gaan. Voor is alles eraf. Alleen moet de achteras er nog uit. Vraag is of dat makkelijk gaat of dat er iets los kan schieten als ik voorzichtig begin met demonteren. Het gaat me vooral om de stafen in de buis tussen de assen. Kan dat simpel uit elkaar of moet je vooraf iets fixeren zodat er niets definitief schade kan oplopen.
groet gerwin
wpater
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Kenteken: NV-12-ZR

Re: loshalen achterassen

Bericht door wpater »

Geen probleem,gewoon het werkplaatshandboek volgen.
In de basis komt het er op neer:
Auto opkrikken (spanning van de torsieveer af),borgbout losdraaien aan einde van torsieveer,remleiding los,4 bouten los en trekken maar.(voorzichtig met blokje hout en moker tikken kan ook)
Let wel op de stand van de arm, je wilt waarschijnlijk dezelfde hoogte houden als je het weer in elkaar zet.
Zet even een streepje of meet de afstand vanaf de grond in vrije onbelaste toestand (dus niet hangend in de torsieveer).
(Bij het los tikken zet ik altijd de krik onder de arm en krik iets op zodat de veer spanningsvrij is.)
groeten Willem
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
Plaats reactie