Ree's bussie krijgt wat aandacht

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door Ree »

Hoi Hacques,

Dit had ik gisteravond al gelezen in de zoektocht naar een oplossing. Evenals het feit dat de raamrubbers soms 'standaard' vast geschroefd zitten. Ik had wat beter mijn huiswerk moeten doen voordat ik aan de slag ging.

Was het jou niet gelukt het systeem weer goed te krijgen door nieuwe gaatjes te boren? Dat had ik begrepen. Of vallen de pinnetjes dan naast de ramen?
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Nee, het kan niet meer lukken want de pennen komen precies in de opstaande ruggen van de geleiders. De originele geleiders zijn van 0,7 staal en de alu geleiders zijn een paar mm dik, daardoor die offset terwijl de pennen op hun originele plaats zitten. Jammer dus!
Hieronder zie je de oude en de nieuwe raamlijst. Bij de nieuwe kun je ook zien wat er nu fout is.
Bijlagen
DSC05388.JPG
DSC05388.JPG (148.56 KiB) 14487 keer bekeken
DSC05407.JPG
DSC05407.JPG (137.76 KiB) 14487 keer bekeken
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Dank je wel voor de plaatjes. Het is me duidelijk. Er zitten al alu profielen in bij mij, vandaar dat mijn mechanisme het niet deed.

En dan dus de vraag, hoe nu verder? Zelf profielen lassen van 1mm staal? En die netjes proberen te bekleden? Lijkt me lastig om die stevig/stijf genoeg te krijgen en er zal een lasersnijmachine aan te pas moeten komen voor de 'opstaande' randen. Dat wordt een dure grap voor een kleine oplage.

Iemand ideeen?
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Ik kwam laatst voor de zoektocht naar een raamrubber voor een Azutje voor een kennis op een site waar men alle soorten rubbers maakte.
En ja die zitten al om je raamgeleider maar er worden er ook wel gemaakt met metalen voering en met canvas bekleed.

Misschien een handig alternatief voor de nu veelal toegepaste aluminium raamgeleiders.
Indien het een goed alternatief is en er is meer animo voor dan een idee om het gezamelijk op te pakken.
Bij deze mijn aanmelding.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Gijs, bedoel je deze site? www.haaglandenrubber.nl

Zij hebben ook "klemprofielen". Misschien is dat wel waar ik naar op zoek ben. Maar aan de andere kant, ik denk dat ik er met een beetje inventiviteit ook wel ga komen. Hier kijk je tegen de kopse kant van stuk van een oude verwarming:

Afbeelding

Als ik de rechter kant eraf slijp en het hoekje omvouw, heb ik volgens mij een prima profiel. Hij is precies lang genoeg, dus ik denk dat dit hem gaat worden.

Ondertussen wat liefde gegeven aan de achterklep. Eerst alu-plamuur, en daarop een laagje polyesterplamuur. Dit gaat heel strak worden.

Afbeelding

Afbeelding

Dan een vraagje. Dit zijn de binnenklepjes van de ventilatie. Is dit rubber nieuw te bestellen? Of moet ik zelf wat knippen? Of zal ik het gewoon terug monteren? Het is helemaal verdroogd...

Afbeelding

En als je denkt dat je al het hang- en sluitwerk gedemonteerd hebt, zie je de volgende dag toch nog een handvat zitten :)

Afbeelding

Vandaag viel het me ook pas voor het eerst op dat het lijkt alsof iemand een schot hagel gelost heeft op dit deurtje. Daar gaan ook nog wat uurtjes in zitten om het een beetje toonbaar te krijgen.

Maar goed, het mechanisme is er alvast uit.

Afbeelding

Dan de nose-job. Schuren met het blok...

Afbeelding

Plamuren, nog een keer schuren.

Afbeelding

Ik vind het goed genoeg zo. Voor je het weet zit er vliegroest op, dus meteen in de primer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goed genoeg. Dinsdagavond verder.
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Dan een vraagje. Dit zijn de binnenklepjes van de ventilatie. Is dit rubber nieuw te bestellen? Of moet ik zelf wat knippen? Of zal ik het gewoon terug monteren? Het is helemaal verdroogd...
Met een beetje inventiviteit, handigheid, 'n timmermansoog, een scherpe schaar en een oude auto-(liever: vrachtauto) binnenband ga je dit, gezellig voor de open haard, (vrijwel kosteloos) absoluut redden ! :wink:
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

P.S.: nóg een tip (nu ik die autobinnenband tòch al genoemd heb): ik heb bij Otje, op plaatsen waarbij staal tegen staal moest worden bevestigd ("ge-bout") (bijv. de kriksteunen, de koplamphouders etc.) een dergelijk "lapje" op maat geknipt rubber tussengevoegd om beschadigingen - en dus roestvorming - tegen te gaan. Tot op heden "mét resultaat".
Daarnaast: je kunt héél veel rubberwerk zèlf maken; heb ooit eens van een tuiniersbedrijf dat tuinvijvers aanlegt een zak vol rubber-"afval"-stukken gekregen. Je moest eens weten hoe sterk dat dat is en hoe makkelijk te verwerken !
Gert
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Top tip, Gert. Vanmiddag ga ik in de supermarkt een pak roze koeken kopen om te kijken of ik deze kan ruilen tegen wat afgedankte binnenbanden bij de bandenboer.
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Gijs, bedoel je deze site? www.haaglandenrubber.nl

Zij hebben ook "klemprofielen". Misschien is dat wel waar ik naar op zoek ben. Maar aan de andere kant, ik denk dat ik er met een beetje inventiviteit ook wel ga komen. Hier kijk je tegen de kopse kant van stuk van een oude verwarming:
Die site heb ik wel voorbij zien komen maar hebben enkel rubbers op voorraad en produceren zelf niet meende ik.
Ik heb gekeken op www.almanrubber.nl en www.technirub.nl en daar wat prijzen opgevraagd.
Die klemprofielen dubbel uitgevoerd lijken mij een goed en een betaalbaar alternatief voor de schuifruitprofielen.

Zelf een profiel maken kan ook maar moet je er nou in het midden nog een stripje in lassen/kitten?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ik ben heel benieuwd wat eruit komt, Gijs. Als ze binnen een week of 6 een profiel kunnen leveren, die ik mee. Meer afname zal altijd helpen om de kosten te drukken. Als er echt grote lengtes rubber besteld moeten worden, kan ik aan de clubs vragen mee te doen, maar eerst even kijken wat er mogelijk is.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ree schreef: Als ik de rechter kant eraf slijp en het hoekje omvouw, heb ik volgens mij een prima profiel. Hij is precies lang genoeg, dus ik denk dat dit hem gaat worden.
Afbeelding
En dan hang er aan de muur op mijn werk ineens een strip waar een poster achter geklemd zat. Eens uitzoeken waar deze besteld worden 8)
Afbeelding
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

foutje! :oops:
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Volgens mij zijn er diverse van dat soort profielen in kunststof, ik dacht bijvoorbeeld net aan geleiderails voor schuifdeuren bijvoorbeeld. Is vaak ook een "dubbelspoor".
Ik heb mijne overigens zo goed en zo kwaad als het ging gelast waar ze beschadigd waren (was gelukkig maar heel weinig). Alleen moet ik ze nog zien te bekleden... is nu al weer een tijdjes met ducttape en beetje vaseline (nog te veel :)).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Kunstof is ook een handig maar dien je wel te bekleden.

Even gezocht op bestaande rubber raamloop profielen. Iemand de bus bij de hand voor de afmetingen.
Kwam deze tegen:
http://www.technirub.nl/assortiment/pro ... _groot.gif of maar ik denk te smal
het rubber van een fiat 500 met een metalen basis: http://www.duursma-onderdelen.nl/catalo ... d=aftdmfiq
Laatst gewijzigd door ghys op di mar 05, 2013 3:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

En is het dan de bedoeling dat dit rubber in het standaard raamrubber gelijmd wordt? Geeft dat wel genoeg stevigheid, en kunnen de ramen er dan niet uit vallen?
Plaats reactie