
Ree's bussie krijgt wat aandacht
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Je kan je met dat logo alleen niet meer in Rotterdam vertonen
. Ziet er verder goed uit Ree. Ben benieuwd.

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Dit waren mijn oude kentekenplaten. Mooi van oudheid, maar verder niet mooi meer...

Eerst met het achterdeurtje aan de slag.


En nog één maal in de plamuur...

Dan met dit stukje van de cabine aan de slag...

Is niet meer zo mooi in vorm.

Maar met een hamer kom je een heel eind.




En na wat schuurwerk in de primer.

Aan de slag met de deur.



Het gaatje is dicht. Eerst met alu-plamuur, dan met polyester.

En dan in de primer.

Over deze minuscule gaatjes aan de rand komt nadenkit.



En ook de binnenkant in de primer.

Hier zat een joekel van een deuk, is best aardig geworden.

En hier leek het wel een golfplaat:

Hier zat ook een deuk:

En dit plekje ben ik vergeten te plamuren. Dat moet dus alsnog

Dan tijd om naar de achterbumper te kijken.



Lijkt net roest...

En dit schuur je ook niet zomaar even weg.


De borstel is je beste vriend.





Alles een beetje vlak gehamerd. Dat staal is dik hen hard

De bumper staat inmiddels in de primer. Morgen verder. Tenslotte nog even een rondje kijken in de stalling...





Eerst met het achterdeurtje aan de slag.


En nog één maal in de plamuur...

Dan met dit stukje van de cabine aan de slag...

Is niet meer zo mooi in vorm.

Maar met een hamer kom je een heel eind.




En na wat schuurwerk in de primer.

Aan de slag met de deur.



Het gaatje is dicht. Eerst met alu-plamuur, dan met polyester.

En dan in de primer.

Over deze minuscule gaatjes aan de rand komt nadenkit.



En ook de binnenkant in de primer.

Hier zat een joekel van een deuk, is best aardig geworden.

En hier leek het wel een golfplaat:

Hier zat ook een deuk:

En dit plekje ben ik vergeten te plamuren. Dat moet dus alsnog


Dan tijd om naar de achterbumper te kijken.



Lijkt net roest...

En dit schuur je ook niet zomaar even weg.


De borstel is je beste vriend.





Alles een beetje vlak gehamerd. Dat staal is dik hen hard


De bumper staat inmiddels in de primer. Morgen verder. Tenslotte nog even een rondje kijken in de stalling...




Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
De spuiter was helemaal tevreden. Er is geen RAL kleur dat voldoende op Blanc Paros lijkt, er zal dus iets gemengd moeten worden. Ik denk dat ik nog twee weekenden nodig heb voordat alles klaar is, nu even inplannen wanneer hij een gaatje heeft.
Maar na het keuvelen gewoon weer aan het werk. Van de losse onderdelen eerst de kale stukken in de primer gezet.


Hier waren ook nog stukken kaal.


Achterdeurtje nog een keer de laatste oneffenheden plamuren.


En in de primer.

Blij dat het schot hagel eruit getrokken is. Alleen in de diepe delen zitten nog wat oneffenheden, maar dat zijn bobbels, en die ga ik niet vol plamuren.


De ribbel is ook al aardig strak, maar moet nog wel twee keer geplamuurd worden.


Binnenkant van het dashbordkastje in de primer.

En het dasbordje schuren

En in de primer.

Oei, wat mooi gespoten, zeg


Nu de klep voor het reservewiel schoonmaken.


Deze laat ik maar wel zitten, maar wel goed schoon gemaakt.

Nog één keer genieten van de achterbumper.

En de achterkant van het dashbordje spuiten.

Ook de tankklep schoonmaken.

Schuren en in de primer. Voor vooral het kale staal in de primer.


En achter helemaal, hier komt spuitkit aan de achterkant.




Eigenlijk zonde om hier kit overheen te spuiten
Dan aan de motorkap binnen begonnen.

En nog even de losse onderdelen bij elkaar gezocht die ik nog moet afhandelen.

En een overzichtje van alles wat alleen nog gekit hoeft te worden.

Het kitten kan pas als het een stuk warmer is dan 5 graden. Dat moet dus nog even wachten.
Maar na het keuvelen gewoon weer aan het werk. Van de losse onderdelen eerst de kale stukken in de primer gezet.


Hier waren ook nog stukken kaal.


Achterdeurtje nog een keer de laatste oneffenheden plamuren.


En in de primer.

Blij dat het schot hagel eruit getrokken is. Alleen in de diepe delen zitten nog wat oneffenheden, maar dat zijn bobbels, en die ga ik niet vol plamuren.


De ribbel is ook al aardig strak, maar moet nog wel twee keer geplamuurd worden.


Binnenkant van het dashbordkastje in de primer.

En het dasbordje schuren

En in de primer.

Oei, wat mooi gespoten, zeg



Nu de klep voor het reservewiel schoonmaken.


Deze laat ik maar wel zitten, maar wel goed schoon gemaakt.

Nog één keer genieten van de achterbumper.

En de achterkant van het dashbordje spuiten.

Ook de tankklep schoonmaken.

Schuren en in de primer. Voor vooral het kale staal in de primer.


En achter helemaal, hier komt spuitkit aan de achterkant.




Eigenlijk zonde om hier kit overheen te spuiten

Dan aan de motorkap binnen begonnen.

En nog even de losse onderdelen bij elkaar gezocht die ik nog moet afhandelen.

En een overzichtje van alles wat alleen nog gekit hoeft te worden.

Het kitten kan pas als het een stuk warmer is dan 5 graden. Dat moet dus nog even wachten.
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Knap werk Ree!!
Je gaat echt met een sneltrein vaart! Ik wordt er jaloers van...
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat en vooral de kosten, als ik zo vrij mag zijn.
Als je weer gaat opbouwen kom ik graag een keer kijken in Delluf als dat mag!
Oh ja, nog gefeliciteerd met je verjaardag!
Groeten, Ferry
Je gaat echt met een sneltrein vaart! Ik wordt er jaloers van...
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat en vooral de kosten, als ik zo vrij mag zijn.

Als je weer gaat opbouwen kom ik graag een keer kijken in Delluf als dat mag!

Oh ja, nog gefeliciteerd met je verjaardag!
Groeten, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Ja, hoera! 
Je kan de bus voor ieder bedrag laten spuiten wat je maar wilt. De vraag is met name hoeveel je zelf doet en voor welke kwaliteit je gaat. Bij mij kost het spuiten van de volledige binnen- en buitenkant €1650. Dat is relatief weinig omdat het bedrijf dat mijn bus gaat spuiten er blind van uit kan gaan dat zij er helemaal niets aan hoeven voor te bewerken en dat er zeker geen complicaties zullen optreden. Ik ken de persoon en weet dat hij de bus alsnog gaat nalopen omdat het een perfectionist is, maar hij heeft er in ieder geval vertrouwen in dat het een relaxed klusje voor hem gaat worden. Hij heeft al twee keer gekeken en weet zeker dat er geen oude verflagen zullen gaan branden en dat hij niet hoeft te plamuren. De prijs hangt ook voor een groot deel af van hoe je spuit en welke lakken je kiest. Met blanke lak erover wordt altijd duurder. Mijn bus wordt eerst één keer nat-in-nat voorbehandeld met grondverf en daarna nat-in-nat gespoten met 2k zijdeglans industrieverf. Die verf is later eventueel goed bij te werken of na te bestellen als ik een nieuw paneel wil spuiten. Maar goed, de prijs hangt dus vooral af van hoe je de bus aanlevert. Hoe meer risico de spuiter verwacht, hoe hoger de prijs zal zijn.
Anyway, FerrHy, je kan altijd langskomen, stuur maar een berichtje. Ik ben er bijna ieder weekend en iedere dinsdagavond. Deze tijd van het jaar staat het bier altijd koud
Groet,

Je kan de bus voor ieder bedrag laten spuiten wat je maar wilt. De vraag is met name hoeveel je zelf doet en voor welke kwaliteit je gaat. Bij mij kost het spuiten van de volledige binnen- en buitenkant €1650. Dat is relatief weinig omdat het bedrijf dat mijn bus gaat spuiten er blind van uit kan gaan dat zij er helemaal niets aan hoeven voor te bewerken en dat er zeker geen complicaties zullen optreden. Ik ken de persoon en weet dat hij de bus alsnog gaat nalopen omdat het een perfectionist is, maar hij heeft er in ieder geval vertrouwen in dat het een relaxed klusje voor hem gaat worden. Hij heeft al twee keer gekeken en weet zeker dat er geen oude verflagen zullen gaan branden en dat hij niet hoeft te plamuren. De prijs hangt ook voor een groot deel af van hoe je spuit en welke lakken je kiest. Met blanke lak erover wordt altijd duurder. Mijn bus wordt eerst één keer nat-in-nat voorbehandeld met grondverf en daarna nat-in-nat gespoten met 2k zijdeglans industrieverf. Die verf is later eventueel goed bij te werken of na te bestellen als ik een nieuw paneel wil spuiten. Maar goed, de prijs hangt dus vooral af van hoe je de bus aanlevert. Hoe meer risico de spuiter verwacht, hoe hoger de prijs zal zijn.
Anyway, FerrHy, je kan altijd langskomen, stuur maar een berichtje. Ik ben er bijna ieder weekend en iedere dinsdagavond. Deze tijd van het jaar staat het bier altijd koud

Groet,
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Hoi Ree,
Wat betekent nat in nat spuiten?
En ga je tussen de grondverf en aflak nog met oneffenheden aan de gang?
Ik heb ook gehoord van een primer-filler laag die kleine oneffenheden zou oplossen? doe jij dat ook en anders waarom niet?
Groeten, Ferry
Wat betekent nat in nat spuiten?
En ga je tussen de grondverf en aflak nog met oneffenheden aan de gang?
Ik heb ook gehoord van een primer-filler laag die kleine oneffenheden zou oplossen? doe jij dat ook en anders waarom niet?
Groeten, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Nat-in-nat betekent dat in één keer de hele bus overgeblazen wordt. Verse verf mag niet tegen droge verf aankomen, omdat je dan altijd het randje zal blijven zien.
Tussendoor ga ik niet met primer/filler aan de gang. De grondverf wordt opgepoetst met sctoch-brite en dan komt de definitieve lak er direct overheen. Met spuitplamuur werken zou heel veel werk opleveren tussen de spuitbeurten door en daarom heel erg duur worden. Tenzij ik het zelf doe natuurlijk, maar dan heb ik weer een extra keer transport. Door alles van te voren strak aan te leveren is het in principe niet nodig.
Daarnaast is de industrielak best dik en poetst het ook wel e.e.a. weg.
Tussendoor ga ik niet met primer/filler aan de gang. De grondverf wordt opgepoetst met sctoch-brite en dan komt de definitieve lak er direct overheen. Met spuitplamuur werken zou heel veel werk opleveren tussen de spuitbeurten door en daarom heel erg duur worden. Tenzij ik het zelf doe natuurlijk, maar dan heb ik weer een extra keer transport. Door alles van te voren strak aan te leveren is het in principe niet nodig.
Daarnaast is de industrielak best dik en poetst het ook wel e.e.a. weg.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Vrijdag 12 april gaat mijn bus naar de spuiter. Dan kan hij daar een weedend opdrogen en op temperatuur komen, en die week erna gaan ze hem spuitern.
Nu wordt het dus echt tijd om over de kleur na te denken. Het plan is dus dat de bus in twee-componenten industrielak gaat. Het kleurnummer van mijn bus is AC102. Onder het raamrubber is de kleur erg goed te zien. Het is beige/groen.

Ik heb AC102 op een kleurstaal en drie industrielakken die aardig in de buurt komen.



Het kleinste probleem dat ik heb, is dat de AC102 op de kleurstaal niet zo goed evenaart wordt door de industrielakken. Het grootste probleem is echter dat de AC102 helemaal niet lijkt op de kleur onder het raamrubber. De AC102 op de kleurstaal kom ik nergens op de bus tegen en de kleur onder het rubber overal. Het 102 op de kleurstaal is veel minder groen dan het AC102 volgens Citroen. De keur onder het rubber lijkt heel veel op AC144, Blanc Carrare, op de foto.
Vanochtend ben ik al bij de meest gepeicialiseerde, ambachtelijke een verfwinkel in de regio geweest, maar die konden me ook niet verder helpen met AC kleuren. Vandaag maar even rondbellen met klassieke Citroen garages die regelmatig auto's laten spuiten. Misschien kunnen zij me helpen aan een leverancier.
Nu wordt het dus echt tijd om over de kleur na te denken. Het plan is dus dat de bus in twee-componenten industrielak gaat. Het kleurnummer van mijn bus is AC102. Onder het raamrubber is de kleur erg goed te zien. Het is beige/groen.

Ik heb AC102 op een kleurstaal en drie industrielakken die aardig in de buurt komen.



Het kleinste probleem dat ik heb, is dat de AC102 op de kleurstaal niet zo goed evenaart wordt door de industrielakken. Het grootste probleem is echter dat de AC102 helemaal niet lijkt op de kleur onder het raamrubber. De AC102 op de kleurstaal kom ik nergens op de bus tegen en de kleur onder het rubber overal. Het 102 op de kleurstaal is veel minder groen dan het AC102 volgens Citroen. De keur onder het rubber lijkt heel veel op AC144, Blanc Carrare, op de foto.
Vanochtend ben ik al bij de meest gepeicialiseerde, ambachtelijke een verfwinkel in de regio geweest, maar die konden me ook niet verder helpen met AC kleuren. Vandaag maar even rondbellen met klassieke Citroen garages die regelmatig auto's laten spuiten. Misschien kunnen zij me helpen aan een leverancier.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
http://www.franzose.de/de/Citroen-DS-11 ... /ANR39319/
Maar met alle variaties van de kleur die ik heb zien langskomen, durf ik hem dus niet blind te bestellen...
Maar met alle variaties van de kleur die ik heb zien langskomen, durf ik hem dus niet blind te bestellen...
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1055
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
hallo Ree,
zoals je weet heeft mijn bus ook van origine de Blanc Paros kleur (AC 102). Ik heb een paar jaar geleden hier ook autolak voor laten maken en deze ook gebruikt. De kleur is inderdaad een beetje groenig, net zoals het origineel. Ik heb de lak destijds laten maken bij een automaterialenbedrijf hier in de buurt, gewoon op het Citroën kleurnummer.
Als je wil kan ik wel een telefoontje wagen die kant uit maar je kunt natuurlijk ook zelf contact opnemen.
Laat maar iets horen.
Jacques
Hier een stukje net (buiten) gespoten AC 102. De kleur kan op jouw beeldscherm natuurlijk iets afwijken en de foto is niet al te best.
zoals je weet heeft mijn bus ook van origine de Blanc Paros kleur (AC 102). Ik heb een paar jaar geleden hier ook autolak voor laten maken en deze ook gebruikt. De kleur is inderdaad een beetje groenig, net zoals het origineel. Ik heb de lak destijds laten maken bij een automaterialenbedrijf hier in de buurt, gewoon op het Citroën kleurnummer.
Als je wil kan ik wel een telefoontje wagen die kant uit maar je kunt natuurlijk ook zelf contact opnemen.
Laat maar iets horen.
Jacques
Hier een stukje net (buiten) gespoten AC 102. De kleur kan op jouw beeldscherm natuurlijk iets afwijken en de foto is niet al te best.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Ik heb even rondgebeld.
Blanc Paros is er in drie vormen. Een wat licht grijze variant, een wat donkere grijs, en een wat groenere. Allemaal onder dezelfde kleurcode AC102. Op AC-nummer bestellen is dus nogal kansloos. De AC-kleur van Der Franzose is waarschijnlijk te grijs. Het wordt gepresenteerd als een DS kleur. Dat was begin jaren 60, en toen was die kleur te grijs voor mijn bus.
De kleur van Jacques zit er een stuk beter uit. Jaques, kan je me het adres doorgeven waar je het hebt laten mengen? Dit is namelijk duidelijk de groene variant.
Mijn plan is als volgt. Eerst ga ik voor alle industrielakken die in de buurt komen een staaltje laten spuiten. Dan ga ik kijken of er één voldoende in de buurt komt. De spuiter wil namelijk het liefst met een industrielak spuiten. Als ik niet tevreden ben over de kleur, laat ik het mengen zoals Jacques heeft gedaan.
Blanc Paros is er in drie vormen. Een wat licht grijze variant, een wat donkere grijs, en een wat groenere. Allemaal onder dezelfde kleurcode AC102. Op AC-nummer bestellen is dus nogal kansloos. De AC-kleur van Der Franzose is waarschijnlijk te grijs. Het wordt gepresenteerd als een DS kleur. Dat was begin jaren 60, en toen was die kleur te grijs voor mijn bus.
De kleur van Jacques zit er een stuk beter uit. Jaques, kan je me het adres doorgeven waar je het hebt laten mengen? Dit is namelijk duidelijk de groene variant.
Mijn plan is als volgt. Eerst ga ik voor alle industrielakken die in de buurt komen een staaltje laten spuiten. Dan ga ik kijken of er één voldoende in de buurt komt. De spuiter wil namelijk het liefst met een industrielak spuiten. Als ik niet tevreden ben over de kleur, laat ik het mengen zoals Jacques heeft gedaan.
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Ree,
Wat bedoel je precies met een industrielak?
Op de site van Glasurit kan je het mengrecept voor AC102 Blanc Paros vinden.
Glasurit is de autolak tak van BASF. Ik zie in het recept geel en blauw en dat wordt bij mijn weten groen.
Glasurit is ook de fabrikant die Ben Boortman zover heeft gekregen de meest lijkende grijs/goudkleurige metaliclak van citroen AC109 na te maken.
Ik denk dat ik de kleuren die Glasurit maakt het meest zou vertrouwen.
Groeten, Ferry
Wat bedoel je precies met een industrielak?
Op de site van Glasurit kan je het mengrecept voor AC102 Blanc Paros vinden.
Glasurit is de autolak tak van BASF. Ik zie in het recept geel en blauw en dat wordt bij mijn weten groen.
Glasurit is ook de fabrikant die Ben Boortman zover heeft gekregen de meest lijkende grijs/goudkleurige metaliclak van citroen AC109 na te maken.
Ik denk dat ik de kleuren die Glasurit maakt het meest zou vertrouwen.
Groeten, Ferry
Laatst gewijzigd door FerrHy op vr mar 29, 2013 3:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Geen ideeFerrHy schreef:Wat bedoel je precies met een industrielak?

Het is een 2 componenten-lak waar geen blake lak overheen hoeft. Ik weet niet wat de preciese definitie ervan is.
Dank voor de site! Niet erg gebruikersvriendelijk maar wel erg informatief.FerrHy schreef:Ik denk dat ik de kleuren die Glasurit maakt het meest zou vertrouwen.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Er is witte rook.



Dit is duidelijk de groenere variant.



Dit is duidelijk de groenere variant.
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Met slechts één nadeel. Dit is geen industrielak, maar een 2k autolak. Dat betekent dat er blanke lak overheen gespoten moet worden.