120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma sep 13, 2010 7:38 pm
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
Op verzoek deel ik graag met jullie mijn avontuur. Ik weet niet of ik de juiste rubriek heb gekozen maar dat moet iemand maar verplaatsen als dat beter uitkomt.
In een advertentie van mij waar ik een gereviseerde motor aanbood vertelde ik van mijn plannen om een B230F motor in de HY te bouwen en daar een 5 bak van een J9 aan te hangen.
Daarbij worden ook de remmen vervangen voor schijremmen.
In eerste instantie dachten we dat we dat de injectie van de B230F moesten worden verwijderd en vervangen voor een carburateur maar zonder al te veel aanpassingen kon de injectie behouden blijven. Het project is in volle gang en zoals de planning nu is zal halverwege volgende maand de auto klaar zijn.
Tevens is gekozen om een injectie gas systeem in te bouwen. Achterin wordt een 180 liter tank ingebouwd. De auto wordt iets verhoogd en zal ook straks op 19R400 gaan rijden. Jammer dat ze zo moeilijk te verkrijgen zijn!
De J9 versnellingsbak was een miskoop bij lesjdepeugeot.com ..450 E in de prullenbak. Hals overkop met bestelbus naar F. Gelukkig goed materiaal kunnen vinden en zoals het nu uit ziet hebben we gelijk voor komende 3 HY's genoeg materiaal. Ook nog bij lesjdepeugeot.com langs geweest maar kon slechts een tegoedbon van 225 krijgen. Er zat water in de Bv5 bak en roest op de Couple Conique maar dat was niet door hem…FMothFrr.
De B230F is nu al met een goede Bv5 een paar keer in en uit gebouwd en alles ligt weer op schema.
Op mijn reis door F heb ik ook genoeg materiaal meegenomen om setjes schijfremmen te gaan aanbieden voor de handige man en of vrouw. Het idee is ontstaan om kant en klaar sets aan te bieden om de trommelremmen voor schijfremmen te vervangen. Meer hierover volgt
Eerst de HY klaar en door de RDW en vakantie met de kids….
Tot weer later, zodra alles loopt, zoals verwacht is het misschien een keer een leuk om een kijkdag te organiseren.
Heb toch wel via diversen wegen erg enthousiaste berichten ontvangen.
Groet Ramón
In een advertentie van mij waar ik een gereviseerde motor aanbood vertelde ik van mijn plannen om een B230F motor in de HY te bouwen en daar een 5 bak van een J9 aan te hangen.
Daarbij worden ook de remmen vervangen voor schijremmen.
In eerste instantie dachten we dat we dat de injectie van de B230F moesten worden verwijderd en vervangen voor een carburateur maar zonder al te veel aanpassingen kon de injectie behouden blijven. Het project is in volle gang en zoals de planning nu is zal halverwege volgende maand de auto klaar zijn.
Tevens is gekozen om een injectie gas systeem in te bouwen. Achterin wordt een 180 liter tank ingebouwd. De auto wordt iets verhoogd en zal ook straks op 19R400 gaan rijden. Jammer dat ze zo moeilijk te verkrijgen zijn!
De J9 versnellingsbak was een miskoop bij lesjdepeugeot.com ..450 E in de prullenbak. Hals overkop met bestelbus naar F. Gelukkig goed materiaal kunnen vinden en zoals het nu uit ziet hebben we gelijk voor komende 3 HY's genoeg materiaal. Ook nog bij lesjdepeugeot.com langs geweest maar kon slechts een tegoedbon van 225 krijgen. Er zat water in de Bv5 bak en roest op de Couple Conique maar dat was niet door hem…FMothFrr.
De B230F is nu al met een goede Bv5 een paar keer in en uit gebouwd en alles ligt weer op schema.
Op mijn reis door F heb ik ook genoeg materiaal meegenomen om setjes schijfremmen te gaan aanbieden voor de handige man en of vrouw. Het idee is ontstaan om kant en klaar sets aan te bieden om de trommelremmen voor schijfremmen te vervangen. Meer hierover volgt
Eerst de HY klaar en door de RDW en vakantie met de kids….
Tot weer later, zodra alles loopt, zoals verwacht is het misschien een keer een leuk om een kijkdag te organiseren.
Heb toch wel via diversen wegen erg enthousiaste berichten ontvangen.
Groet Ramón
Laatst gewijzigd door ELCamión op vr mei 31, 2013 10:05 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: 120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
Ramon,
Erg leuk dat je de moeite genomen hebt om je verhaal te schrijven.
Heb je ok foto's? Ik/we kijken graag plaatjes!
Ik zie uit naar de uitnodiging voor een kijkdag, als het uitkomt kom ik zeker!
Heel benieuwd naar het resultaat, keep posting,
Ferry
Erg leuk dat je de moeite genomen hebt om je verhaal te schrijven.
Heb je ok foto's? Ik/we kijken graag plaatjes!
Ik zie uit naar de uitnodiging voor een kijkdag, als het uitkomt kom ik zeker!
Heel benieuwd naar het resultaat, keep posting,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Re: 120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
Wat een mooi project! Ik zal dit met veel plezier volgen.
Ree
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: 120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
Mooi werk Ramon , ben benieuwd naar het eind resultaat. Qua banden weet ik niet of dit een goede keus is de 19x400 band zal afgestemd zijn op de top van een HY. Misschien zijn de nieuwe velgen met bestelbus banden veiliger voor 120 pk.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma sep 13, 2010 7:38 pm
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: 120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
Deze specifieke versnellingsbak van de J9 is gemaakt voor 19R400. Het rendement is beter topv van 17R400. In de 4e versnelling moet de motor 5,5 wentelingen maken om de assen 1x rond te draaien. Bij een kruissnelheid van 100 tot 110 is de motor rustiger maar ook zuiniger. 3500 toeren zou dan 110 km/h moeten zijn.
Laatst gewijzigd door ELCamión op zo mei 26, 2013 5:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: 120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
Klinkt goed, nu de plaatjes nog! Ben benieuwd!
gr Teun
gr Teun
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma sep 13, 2010 7:38 pm
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: 120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
Foto's voor zover van de week meer.
- Bijlagen
-
- foto kopie 2.JPG (198.14 KiB) 31046 keer bekeken
-
- foto.JPG (135.33 KiB) 31046 keer bekeken
-
- foto kopie.JPG (95.69 KiB) 31046 keer bekeken
- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 313
- Lid geworden op: vr mei 29, 2009 4:26 pm
- Kenteken: 69EB29
- Locatie: Culemborg
Re: 120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
ziet er wel spannend uit.
ben benieuwd naar het eindresultaat (incl youtube filmpje...?)
ben benieuwd naar het eindresultaat (incl youtube filmpje...?)
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma sep 13, 2010 7:38 pm
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: 120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
Nog een paar kliekjes
- Bijlagen
-
- DSCI2632.jpeg (110.92 KiB) 31011 keer bekeken
-
- DSCI2649.jpeg (99.22 KiB) 31011 keer bekeken
-
- foto.JPG (135.33 KiB) 31011 keer bekeken
Re: 120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
Haha, kinders tochcitrofielnl schreef:Klinkt goed, nu de plaatjes nog! Ben benieuwd!

Ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe passen jullie de uitgaande assen aan? Hoe goed past het blok op de bak? Past de bak in de beschikbare ruimte? Spannend, hoor!
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma sep 13, 2010 7:38 pm
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: 120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
Blok past met aanpassingen perfect op de bak. Motor met bak past zonder enig zaag en of laswerk in de HY. Niets is zichtbaar totdat je de motorkap open klapt.
Overigens afgezien van dit alles. Voor de grote verandering heb ik vorig seizoen al het stuur gemoderniseerd met een EZ Power Steering unit om alvast op het zwaarder sturen van de 19R400 voorbereid te zijn. Met de 17R400 was het een genot om in de stad te rijden. Parkeren werd een makkie. Hoop op dezelfde resultaten met de 19R400. Dynamo HY trok het alleen niet helemaal af en toe viel de stroom weg waardoor het minimum stroom niveau van 9 volt steeds werd bereikt. Dynamo was aan revisie toe. Sturen werd dan 3 tot 4 seconden weer loodzwaar.
De B230F heeft nu een zeer sterke gereviseerde Dyanamo.
Overigens afgezien van dit alles. Voor de grote verandering heb ik vorig seizoen al het stuur gemoderniseerd met een EZ Power Steering unit om alvast op het zwaarder sturen van de 19R400 voorbereid te zijn. Met de 17R400 was het een genot om in de stad te rijden. Parkeren werd een makkie. Hoop op dezelfde resultaten met de 19R400. Dynamo HY trok het alleen niet helemaal af en toe viel de stroom weg waardoor het minimum stroom niveau van 9 volt steeds werd bereikt. Dynamo was aan revisie toe. Sturen werd dan 3 tot 4 seconden weer loodzwaar.
De B230F heeft nu een zeer sterke gereviseerde Dyanamo.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: 120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
Voor de volledigheid: de B230F is het 2.3 liter blok dat in diverse eind jaren '80 Volvo's ligt toch? Daar moeten er nog wel genoeg van zijn lijkt me. Wat zou het verbruik zijn van zo'n motor?
Gaaf dat dat "makkelijk" op een J9 bak past en dat die dan weer op z'n plek valt kwa assen.
Gaaf dat dat "makkelijk" op een J9 bak past en dat die dan weer op z'n plek valt kwa assen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma sep 13, 2010 7:38 pm
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: 120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
B230F is een Volvo Redblock Engine. De kop was voor Volvo door Porsche ontworpen. Er zijn veel varianten in nummers en in bijhorende verschillende letters. Tot diep in de jaren '90 is dit blok gebruikt. Natuurlijk in de 200 series maar ook in de 700 serries en nog andere Volvo types. De B230F gaat samen met een injectie (F - low compression) deze wordt aangestuurd door een LH 2.2 LH-Jetronic van Bosch met een intel processor. Deze is ook in de Porsche 928 gebruikt.
In de late '90 is de B230F geupgrade naar Volvo B204GT/B204FT
PS makkelijk..indeed tussen haken!!
In de late '90 is de B230F geupgrade naar Volvo B204GT/B204FT
PS makkelijk..indeed tussen haken!!
Re: 120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
Er komt dus gewoon L-jet in de HY? Cool. Komt er dus ook een injectiecomputer, injectierelais, luchtmassameter, etc in de bus? Of heeft Volvo L-jet vereenvoudigd sinds Citroen het gebruikt heeft?
Of gaan jullie alles via bv VEMS of MegaSquirt aansturen?

-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma sep 13, 2010 7:38 pm
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: 120 PK injectie 5 versnellingen en op LPG
Zo moet het straks eruit zien.
- Bijlagen
-
- REM2.png (330.28 KiB) 30967 keer bekeken
-
- Rem.png (269.14 KiB) 30967 keer bekeken