Koplampen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
rene51
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 211
Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
Locatie: Bellingwedde
Contacteer:

Koplampen

Bericht door rene51 »

Ik constateer dat alleen bij dimlicht de ene koplamp iets feller brandt dan de andere...?
De beide hebben dezelfde aarde..
Als ik de lampen omdraai blijft de situatie hetzelfde, dus de lampen zijn t niet.
Als ik de voltmeter op de beide contacten v h dimlicht hou, meet ik 11,2 en 11,5 ..
Wat kan dit dan veroorzaken...??? Er is wel iets verschil, maar ik denk te weinig om t verschil in felheid te kunnen veroorzaken.
Stadslicht en grootlicht zie ik met het blote oog geen verschil.


Ik zou wellicht de beide dimdraden kunnen verbinden om te zien of dat enige soulaas biedt..?

Rene
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Koplampen

Bericht door Ree »

Het verschil in voltage verklaart het zeker wel!

Voor het beste resultaat moet je een relais plaatsen, en met je schakelaar een directe, gezekerde plus bekrachtigen die naar je koplamp gaat. Zo overkom je bijna alle overgangsweerstanden, bijvoorbeeld uit je schakelaar, en wordt alles een stuk veiliger omdat het gezekerd is.

Ree
Gebruikersavatar
rene51
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 211
Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
Locatie: Bellingwedde
Contacteer:

Re: Koplampen

Bericht door rene51 »

Ree,
Kan je uitleggen hoe ik dit moet aanpakken.
Waar plaats ik dit relais ...?

Tussen de lichtschakelaar aan het stuur en de electro draden die via het dashboard naar de koplampen gaat..?

Misschien een stomme vraag maar wat doet de ralais dan . Tis toch gewoon een schakelaar??? Versterkt die het voltage extra ?



Rene
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Koplampen

Bericht door Ree »

Hoi Rene,

Hier staat het wel duidelijk uitgelegd.

Als je het nog steeds onduidelijk vindt, kan ik het ook meer "doe dit, doe dat" opschrijven, maar waarschijnlijk is het in dat geval beter om het samen met iemand te doen die er verstand van heeft.

Ik moet het ook nog bij mijn bus doen. Meeting? :)

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Koplampen

Bericht door Ree »

Hier een praktische uitleg op een CX: http://www.citroen-forum.nl/forums/view ... 45/#882118
Gebruikersavatar
rene51
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 211
Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
Locatie: Bellingwedde
Contacteer:

Re: Koplampen

Bericht door rene51 »

Hoi Ree
Bedankt, zal het eens rustig bestuderen...LOL
Kijken of ik eruit kom...

Ik zag net dat de massa draad nogal in dikte afweek van de andere draad naar de andere lamp...
Misschien kan dit de oorzaak zijn ???


Rene
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Koplampen

Bericht door Ree »

Reken er maar op dat het door de weerstand naar je lamp toe komt. 5% verschil in spanning geeft ruim 15% verschil in lichtsterkte.
Gebruikersavatar
rene51
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 211
Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
Locatie: Bellingwedde
Contacteer:

Re: Koplampen

Bericht door rene51 »

Moet ook nog eens kijken of er verschil in sterkte is tussen de beide dimlichten als de motor loopt....

ps: een dikkere massadraad was t probleem helaas niet..
Deze heb ik vandaag vervangen.
Rene
Gebruikersavatar
rene51
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 211
Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
Locatie: Bellingwedde
Contacteer:

Re: Koplampen

Bericht door rene51 »

Beste Ree,
Het is wel zo, dat de accu bij de HY achter de lichtschakelaar ligt. En niet zo als bij " standaard" auto,s dat de accu voorin ligt en de draden vd lichtschakelaar dus een langere (heen en weer) weg moet afleggen.

Dus is vlgs mij de enige mogelijkheid om via een relais 2 nwe draden (2,3mm) te verbinden met de accu en rechtstreeks naar koplampen . De lichtschakelaar verbinden met het relais..

Rene

Ik kon nog niet zien of t probleem zich ook voor doet, bij draaiende motor( accu is er even uit)...want dan is t niet erg denk ik ( ook niet voor de apk, je lichten doe je immers aan aks je wegrijdt....-:)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Koplampen

Bericht door Ree »

Inderdaad, Rene, je moet een nieuwe gezekerde plus vanaf de accu naar je koplampen trekken, en deze schakelen met een relais die aan/uit gezet wordt door je lichtschakelaar. Waar je het relais zet doet er niet toe, maar een logische plek is ergens waar je nieuwe pluskabel langs de huidige pluskabel loopt. Meestal dus in de buurt van je koplampen.
Gebruikersavatar
rene51
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 211
Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
Locatie: Bellingwedde
Contacteer:

Re: Koplampen

Bericht door rene51 »

Beste Ree,
Ik heb gezien, dat er 1 permanente plus draad is in de lichtschakelaar( voor de koplampen en de claxon.

Er zijn 3 contacten met draden zonder stroom in de schakelaar als deze op "0" staat.
Als je de schakelaar draait dan komt er op een vd contacten stroom te staan die dan zorgt dat het stadslicht/dimlicht of grootlicht aangaat.

Vraag is welke van deze draden verbind ik met het relais...?
Ik neem aan het contact/draad van t dimlicht omdat daar t probleem ligt...?

Maar dat zou inhouden dat je in principe ook voor het stadslicht en grootlicht
een relais moet maken, als je daar problemen mee hebt......
En dat kan ik me weer niet voorstellen...

Groet Rene
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Koplampen

Bericht door Ree »

Alleen voor je dimlicht, inderdaad. Stadslicht verbruikt weinig stroom en grootlicht gebruik je zelden.
Gebruikersavatar
rene51
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 211
Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
Locatie: Bellingwedde
Contacteer:

Re: Koplampen

Bericht door rene51 »

Ok, then " it is a piece of cake"...
Thanks ...lukt nu wel.!-:)
Rene
Gebruikersavatar
rene51
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 211
Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
Locatie: Bellingwedde
Contacteer:

Re: Koplampen

Bericht door rene51 »

Ik wilde vandaag beginnen aan dit klusje...(relais, nw draden etc)...

Maar ik dacht eerst nog (tip van Ger), om eerst de draad eens te checken lopend vanaf de schakelaar naar de lampen.... Kan je wellicht zin welk deel van de draad spanningsverlies heeft....
Deel van accu naar schakelaar of vanaf schakelaar naar lampen.

De dim-draad bij de schakelaar meet 12,74 volt. Lijkt mij prima...

De draad bij de rechter koplamp meet , als de draad nog niet aan de lamp is verbonden 12,58 volt en de linker koplamp 12,51.

Als ik de draad op het dimlicht aansluit zodat de dimlichten gaan branden meet de draad/aansluiting op de koplamp , rechter 12,11 Volt
en de linker 12,03

En toch is de felheid van de linker koplamp zichtbaar minder....????
Dit verschil lijkt mij te weinig .....

Nieuw massa draad getrokken, nieuwe lamp erin, maakt niet uit...

Zou het aan het blokje van de koplamp kunnen liggen waar je de lamp moet indrukken/ monteren.. ..

Rene
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Koplampen

Bericht door HYvonne »

ja natuurlijk Rene, daar kan ook spanningsverlies optreden als de contacten vervuild zijn.
Plaats reactie