Amperemeter
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 211
- Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
- Locatie: Bellingwedde
- Contacteer:
Amperemeter
Wij zijn deze week een testrit aan t maken met de Hy, naar limburg.
Voordat wij in naar frankrijk vertrekken ...
1 probleempje tegen gekomen.
Na een uurtje rijden, ging mijn ampere meter langzaam naar het rode, diep rode toe.
Ik kwam even in een kleinenfile terecht en toen ging de meter weer naar t witte vlak,
Daarna bijn80 km p u , weer langzaam naar t rood...
De accu heeft wel opgeladen, toen ik vertrok wees mijn digitale voltmeter 12,3 aan.
Na 4,5 uur rijden, 12,6....
Wat kan de oorzaak zijn..?
Mijn spanningsmeter naar de haaie ?
Rene
Voordat wij in naar frankrijk vertrekken ...
1 probleempje tegen gekomen.
Na een uurtje rijden, ging mijn ampere meter langzaam naar het rode, diep rode toe.
Ik kwam even in een kleinenfile terecht en toen ging de meter weer naar t witte vlak,
Daarna bijn80 km p u , weer langzaam naar t rood...
De accu heeft wel opgeladen, toen ik vertrok wees mijn digitale voltmeter 12,3 aan.
Na 4,5 uur rijden, 12,6....
Wat kan de oorzaak zijn..?
Mijn spanningsmeter naar de haaie ?
Rene
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Amperemeter
Voorop gesteld: die meter is een vreemd geval 
Wat ik zou verwachten is dat je op topsnelheid je accu genoeg bijvult waardoor hij dus niet hoeft te laden, maar ik heb die meter nog niet echt door.
Alleen als ie continu laag blijft staan is er iig een probleem (bij mij was dat er een stekkertje los was waardoor de accu niet bijlaadde).

Wat ik zou verwachten is dat je op topsnelheid je accu genoeg bijvult waardoor hij dus niet hoeft te laden, maar ik heb die meter nog niet echt door.
Alleen als ie continu laag blijft staan is er iig een probleem (bij mij was dat er een stekkertje los was waardoor de accu niet bijlaadde).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Amperemeter
Je accu meet zonder draaiende motor prima waardes. Wat in dit geval relevant is, is de spanning wanneer je motor draait. Boven de 2000 toeren moet de spanning boven de 14 volt komen. Als dit het geval is, hoef je je geen zorgen te maken.
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 211
- Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
- Locatie: Bellingwedde
- Contacteer:
Re: Amperemeter
Ree,
Voltmeter geeft tijdens t rijden waarden aan tussen,
13,2 en 15,0...
Rene
Voltmeter geeft tijdens t rijden waarden aan tussen,
13,2 en 15,0...
Rene
Re: Amperemeter
Ondergrens is stationair prima, 15 volt is echt te hoog op toeren. Dat ligt boven het kookpunt van je accu.
In je spanningsregelaar zitten moeren waarmee je de boven- en ondergrens van je laadspanning kan afstellen.
Een elektronische regelaar kost een paar tientjes en is veel betrouwbaarder.
In je spanningsregelaar zitten moeren waarmee je de boven- en ondergrens van je laadspanning kan afstellen.
Een elektronische regelaar kost een paar tientjes en is veel betrouwbaarder.
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 211
- Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
- Locatie: Bellingwedde
- Contacteer:
Re: Amperemeter
Ok, koop ik deze ff.. Ben ik van t gezeur af..
Rene.
Rene.
Re: Amperemeter
Let op dat je er één koopt die een aansluiting heeft voor het controlelampje op het dashbord. Dit gaat vast goed bij het magazijn, of één van de bekende adressen.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Amperemeter
...als je een controlelampje hebt... niet elke HY heeft er een voor dat soort problemen 
(MurpHY heeft bijvoorbeeld alleen een "er is iets met de olie"-lampje, verbonden met de oliedruksensor)

(MurpHY heeft bijvoorbeeld alleen een "er is iets met de olie"-lampje, verbonden met de oliedruksensor)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 211
- Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
- Locatie: Bellingwedde
- Contacteer:
Re: Amperemeter
Ik heb geen controle lampje... Alleen een oliedruklampje (rood>> gaat uit na het starten).......
Ik heb zelfs geen lampjes voor de lichten... (grootlicht)...
Vraagje: hoe kan je zien of je een wisselstroom of gelijkstroomdynamo hebt..? Want dan zal je ook een andere spanningsregelaar moeten hebben denk ik...
groet Rene
Ik heb zelfs geen lampjes voor de lichten... (grootlicht)...
Vraagje: hoe kan je zien of je een wisselstroom of gelijkstroomdynamo hebt..? Want dan zal je ook een andere spanningsregelaar moeten hebben denk ik...
groet Rene
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 211
- Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
- Locatie: Bellingwedde
- Contacteer:
Re: Amperemeter
Mijn Hy is uit jan 1974, zal dus wel een wisselstroom zijn.... ik meen ergens gelezen te hebben dat alleen oude Hy's gelijkstroom dynamo's hebben....
Ik zag dat er 2 spanningsregelaars te koop zijn
- HY535-1uni spanningsregelaar uni HY € 26,- met 3 aansluitpunten
en de orginele
-HY535-1r spanningsregelaar origineel HY met 4 aansluitingen.. (€ 86 inclusief € 25 statiegeld).
Ik weet niet wat de verschillen zijn, behalve het aantal aansluitingen..
Ervaringen ?
Rene
Ik zag dat er 2 spanningsregelaars te koop zijn
- HY535-1uni spanningsregelaar uni HY € 26,- met 3 aansluitpunten
en de orginele
-HY535-1r spanningsregelaar origineel HY met 4 aansluitingen.. (€ 86 inclusief € 25 statiegeld).
Ik weet niet wat de verschillen zijn, behalve het aantal aansluitingen..
Ervaringen ?
Rene
Re: Amperemeter
Die met de vierde aansluiting is voor een controlelampje. In dit geval betreft het geen elektronische.
Zonder een lampje, zoals bij jou, voldoet de goedkope. Tevens te koop bij iedere goede auto elektronicazaak.
Zonder een lampje, zoals bij jou, voldoet de goedkope. Tevens te koop bij iedere goede auto elektronicazaak.
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 211
- Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
- Locatie: Bellingwedde
- Contacteer:
Re: Amperemeter
Ok. Zaterdag ben ik weer thuis ff kopen dus....
Thanks Ree
Thanks Ree
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Amperemeter
Bekend verhaal, heb dat bij Otje nóóit ànders meegemaakt.Na een uurtje rijden, ging mijn ampere meter langzaam naar het rode, diep rode toe.
Ik kwam even in een kleinenfile terecht en toen ging de meter weer naar t witte vlak,
Daarna bijn80 km p u , weer langzaam naar t rood...
De accu heeft wel opgeladen, toen ik vertrok wees mijn digitale voltmeter 12,3 aan.
Na 4,5 uur rijden, 12,6....
Ook het plaatsen van een gloednieuwe moderne (universele) spanningsregelaar (HY-magazijn) bracht daarin geen verandering. (Positief neven-effect hiervan: het "flakkeren" van de koplampen was hiermee verleden tijd.)
Bij een toerental nèt iets sneller dan stationair staat de wijzer altijd netjes in het witte vlak; bij hogere toerentallen onveranderlijk in het rode vlak. Heb intussen al 12 jaar dezelfde accu die nog altijd perfect werkt, dus nix mis met het "opladen" ervan.
En als je zo nu en dan even de "proef op de som" neemt door een voltmetertje aan te sluiten blijkt doorgaans dat er rond de 12,5V wordt opgewekt, onafhankelijk van dat wijzertje in jouw dashboard.
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 211
- Lid geworden op: do mar 28, 2013 11:06 pm
- Locatie: Bellingwedde
- Contacteer:
Re: Amperemeter
Met mijnElectr voltmeter hou ik op de terugreis de boel ff goed in de gaten...een reserve regelaar moet ik toch hebben , als we straks door frankrijk gaan toeren..
Rene
Rene
Re: Amperemeter
Rene, ga niet lopen stressen. Ga lekker rijden en maak je geen zorgen. De enige waarde die niet perfect is, is je gemeten bovenwaarde tijdens het laden. Moderne accu's kunnen dat best wel even hebben. Daarnaast kan het ook gewoon een meetfout zijn. Geen reden tot paniek. 
