MRB

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: MRB

Bericht door Otje »

Raymond: bedankt ! Eindelijk een duidelijk overzicht.
En: nóg eens € 50,= pompen in een (on-)duidelijke rechtszaak ?
Ben een beetje sceptisch ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: MRB

Bericht door Otje »

... en we weten inmiddels hoe deze race gelopen is.
En kwam het moment om op internet even te gaan uitzoeken wat dit ons, rHYders, zal gaan kosten.
Otje is van 1981 (dus één van de jongsten) en nu mogen wij de maximale termijn gaan meebetalen aan de MRB.
Dientengevolge moest ik me nu dus gaan verdiepen in het gewicht van Otje. Heb me daar voorheen nooit zo mee bezig gehouden.
En dáár blijkt nu plots iets raars aan de hand.
In 2010 is in Otje een gasinstallatie ingebouwd. Voordien stond op het kentekenbewijs een ledig gewicht van 1.820 kg., na de inbouw kreeg ik een nieuw kentekenbewijs met als ledig gewicht 1.868 kg. (beetje vreemd: heb een heel klein gastankje van 60 ltr. en kan me nauwelijks voorstellen dat die hele installatie bij elkaar dus 48 kg. weegt).
Heb nu óók de officiële gegevens in het boekwerk "Le Citroën Type H de mon père" erbij gezocht en wat blijkt:
ledig gewicht voor een HZ is 1.450 kg. en voor een HY 1.500 kg.
Daarnaast heeft mijn dorpsgenoot Joost een HY waarbij op het kentekenbewijs als ledig gewicht 1.405 kg. wordt vermeld. Weliswaar is de HY van Joost helemaal leeg en is Otje helemaal ingericht. Zou impliceren dat de inrichting dus 368 kg weegt ... ? Heb altijd de aller-lichtste bouwmaterialen gebruikt en kan het me nauwelijks voorstellen.
Iemand een slim idee ? Denk erover eens een weegbrug te bezoeken ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1537
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: MRB

Bericht door ghys »

Is de bus na de inrichting nog een keer gewogen?
Alles met elkaar kan zo een aantal kilo's worden. Imperiaal, inrichting, vulling van je gastank etc.
Als je het zeker wil weten even een plaatselijke weegbrug opzoeken.
Zitten er achterin onder de bus ook gewichten? Bij de bus van vrienden uit Zweden zat achter de achteras stiekem een kilo of 150 aan gewichten. Al die platen zijn nu verwijderd gezien de inrichting de bus wel op de weg houdt.
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 675
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: MRB

Bericht door Joost »

tja een paar honderd kilo heb je denk ik zo bij elkaar.
48kg voor een gastank en verdamper en slangen vind ik niet zo gek.

En ik vermoed dat de HY ten tijde van de homologatie zo licht mogelijk is gehouden. Als ik hem nu op de weegbrug zou zetten (leeg uiteraard) denk ik dat ik ook een stuk hoger zit dan 1405 kg.

Waar zouden die gewichten moeten zitten? Dat lijkt me niet iets dat van citroen af komt.
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 248
Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm

Re: MRB

Bericht door Webmeistera »

Voor de weging die bij een lpg keuring hoort moet de tank
voor de helft gevuld zijn dacht ik.

Dan klopt het extra gewicht van 48 kg wel aardig.

En ja, dan telt ook opeens alles mee wat er op dat moment in de
bus zit dus is het handig er zoveel mogelijk gewicht uit te halen.

Dure grap dus!

Groet,
Aad
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: MRB

Bericht door Ree »

Je kan inderdaad overwegen je bus opnieuw te laten wegen. Lege benzinetank, geen reservewiel, zo veel mogelijk interieur verwijderen, etc. Grote kans dat de besparing in houderschapsbelasting opweegt tegen de kosten van het herkeuren.
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1537
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: MRB

Bericht door ghys »

Waar zouden die gewichten moeten zitten? Dat lijkt me niet iets dat van citroen af komt.
Deze zaten (origineel af fabriek?) net voor de achterste balk en achter de achteras.
Dit werd met name gedaan bij de pickup versies omdat er anders helemaal geen gewicht op de achteras zou komen bij lege vracht.
Bij Hysmooi hadden ze dit grote aantal platen onder een normale bus nog niet eerder gezien.

Kijken of ik die foto nog ergens kan opduikelen.
Plaats reactie