KnorrHy'ge kuren
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
KnorrHy'ge kuren
Zo, de eerste 1000 km's staan erbij op ! Tot nogtoe rijdt KnorrHy best lekker, start vlot, schakelt lekker ... Vorige week een met spoelolie de motor doorgespoeld en terug met 20W50 opgevuld.
Vorige week, tijdens een ritje naar Heemskerk/Amsterdam, merktte ik echter op dat KnorrHy bij snelheden rond 70-80 km/h lichtjes inhield, net alsof de motor begon te pingelen. Dus onderweg in de gietende regen even met de octaanvervroeging gespeeld, maar dat hielp niet bijster veel. Dus gewoon rustig verder gereden, de snelheid onder 80 km/h gehouden om niets kapot te kunnen rijden.
Ik heb gisteren even de tijd genomen om de compressie te meten. Op cilinder 2 had ik "slechts" 5,5 bar, terwijl op de overige cilinders wel netjes 9,0 bar te registreren viel. Dus maar even kleppen gesteld en hoera...8,5 bar op cilinder 2.
Bij het demonteren van de bougies merkte ik wel op, dat bougie nr. 2 een zwarte, ietwat verkoolde kunststoflaag over de isolator had liggen. Bij nazicht bleek dit het zwarte kunststofringetje te zijn, dat in het bougie-verlengstuk zat. Ook het brede uiteinde van die verlenging was flink verkleurd, dus ik neem aan dat die flink warm geworden was. Is de te ruime klepspeling hiervan de oorzaak geweest ?
Heb na het proefstarten en een dubbelcheck op de klepspeling alles weer gemonteerd, hopende dat dit het "tegenpruttelen" bij 80/90 km/h zou verhelpen. Echter op de terugrit naar huis (KnorrHy klom wel merkelijk beter in de toeren !), moest ik vaststellen, dat weer bij 70/80 km/h het net leek of de ontsteking een "vonk" oversloeg, of dat de benzinetoevoer even dichtgeknepen werd. Vanavond toch maar eens even nakijken of de carburator verstopt is; ik kan zo meteen geen andere oorzaak vinden ?
Kan het zijn, dat door een slecht werkend laadsysteem bv. (m'n laadstroom-controlemetertje blijft verdacht lang "links" hangen...) de bobine van te weinig spanning wordt voorzien, zodat de vonk ook zwakker wordt ?
Any tips ?
groetjes
Werner
Vorige week, tijdens een ritje naar Heemskerk/Amsterdam, merktte ik echter op dat KnorrHy bij snelheden rond 70-80 km/h lichtjes inhield, net alsof de motor begon te pingelen. Dus onderweg in de gietende regen even met de octaanvervroeging gespeeld, maar dat hielp niet bijster veel. Dus gewoon rustig verder gereden, de snelheid onder 80 km/h gehouden om niets kapot te kunnen rijden.
Ik heb gisteren even de tijd genomen om de compressie te meten. Op cilinder 2 had ik "slechts" 5,5 bar, terwijl op de overige cilinders wel netjes 9,0 bar te registreren viel. Dus maar even kleppen gesteld en hoera...8,5 bar op cilinder 2.
Bij het demonteren van de bougies merkte ik wel op, dat bougie nr. 2 een zwarte, ietwat verkoolde kunststoflaag over de isolator had liggen. Bij nazicht bleek dit het zwarte kunststofringetje te zijn, dat in het bougie-verlengstuk zat. Ook het brede uiteinde van die verlenging was flink verkleurd, dus ik neem aan dat die flink warm geworden was. Is de te ruime klepspeling hiervan de oorzaak geweest ?
Heb na het proefstarten en een dubbelcheck op de klepspeling alles weer gemonteerd, hopende dat dit het "tegenpruttelen" bij 80/90 km/h zou verhelpen. Echter op de terugrit naar huis (KnorrHy klom wel merkelijk beter in de toeren !), moest ik vaststellen, dat weer bij 70/80 km/h het net leek of de ontsteking een "vonk" oversloeg, of dat de benzinetoevoer even dichtgeknepen werd. Vanavond toch maar eens even nakijken of de carburator verstopt is; ik kan zo meteen geen andere oorzaak vinden ?
Kan het zijn, dat door een slecht werkend laadsysteem bv. (m'n laadstroom-controlemetertje blijft verdacht lang "links" hangen...) de bobine van te weinig spanning wordt voorzien, zodat de vonk ook zwakker wordt ?
Any tips ?
groetjes
Werner
- Bijlagen
-
- Gesmolten aanslag op de isolator
- 10008373_10203073423066027_1402104953_n.jpg (9.44 KiB) 36646 keer bekeken
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
Re: KnorrHy'ge kuren
Werner,
is je ontsteking in goede staat en staat deze op tijd? Heb je een 1-2-3 ontsteking of een oorspronkelijke?
Vaak zijn oude ontstekingen versleten, vooral de mechanische vervroeginsmechanisme met de gewichtjes en veertjes.
Als dit het niet is, kan het ook zijn dat je last hebt van de toerentalbegrenzer van de carburateur.
Als deze te vroeg inkomt kan je ook dit soort problemen krijgen misschien.
Succes!
Edwin.
is je ontsteking in goede staat en staat deze op tijd? Heb je een 1-2-3 ontsteking of een oorspronkelijke?
Vaak zijn oude ontstekingen versleten, vooral de mechanische vervroeginsmechanisme met de gewichtjes en veertjes.
Als dit het niet is, kan het ook zijn dat je last hebt van de toerentalbegrenzer van de carburateur.
Als deze te vroeg inkomt kan je ook dit soort problemen krijgen misschien.
Succes!
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: KnorrHy'ge kuren
*vreugdesprong* Het moest iets simpel zijn, aangezien het probleem echt van het ene moment op het andere de kop opstak. Ik heb nog een gewone verdeler en puntjes op KnorrHy, Edwin...ik hoop dat de Sint volgend jaar mij met een 123-ontsteking blij maakt
Maar het euvel is ondertussen verholpen, door even terug als "eendrijder" te denken. Ik heb dat euvel ook al eens voorgehad bij m'n eend (en bij andermans eenden trouwens ook) : de Valeo condensatortjes blijven van bedenkelijke kwaliteit !!!
Deze zat er dus letterlijk maar 1000 km op (net als de puntjes) en heeft dus al de geest gegeven
Dus gauw pruttelend naar m'n sleutelhok gereden, een oud condensatortje van een ontstekingshuis van 'n eend afgeschroefd en hopla...KnorrHy rijdt weer als een tierelier !
Kan ik me nu gaan concentreren op het laadprobleem
Oh oui, je m'amuse bien !

Deze zat er dus letterlijk maar 1000 km op (net als de puntjes) en heeft dus al de geest gegeven

Kan ik me nu gaan concentreren op het laadprobleem

Oh oui, je m'amuse bien !
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
Re: KnorrHy'ge kuren
ik heb nu 15.000 km dit erop zitten:
http://www.velleman.eu/products/view/?c ... nl&id=8946
deze moet je zelf in elkaar solderen, vervangt condensator en schakelt de stroom naar Bobine. De contactpunten werken dus alleen als timing-schakelaar.
4000km geleden de ontsteking voor het eerst weer uit elkaar gehaald en stond nog goed. Geen slijtage te zien aan de contactoppervlakken van de puntjes. Ook het nokje is niet noemenswaardig afgesleten, dat is de enige mechanische slijtage die nog kan voorkomen, samen met het vervroegingsmechanisme.
http://www.velleman.eu/products/view/?c ... nl&id=8946
deze moet je zelf in elkaar solderen, vervangt condensator en schakelt de stroom naar Bobine. De contactpunten werken dus alleen als timing-schakelaar.
4000km geleden de ontsteking voor het eerst weer uit elkaar gehaald en stond nog goed. Geen slijtage te zien aan de contactoppervlakken van de puntjes. Ook het nokje is niet noemenswaardig afgesleten, dat is de enige mechanische slijtage die nog kan voorkomen, samen met het vervroegingsmechanisme.
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: KnorrHy'ge kuren
hi Joost,
Ja, die Velleman-kitjes ken ik maar al te goed. Heb ze ook jarenlang (en vooral probleemloos) ingezet op A-types; misschien geen gek idee het ook even op de HY uit te proberen !
Ja, die Velleman-kitjes ken ik maar al te goed. Heb ze ook jarenlang (en vooral probleemloos) ingezet op A-types; misschien geen gek idee het ook even op de HY uit te proberen !
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: KnorrHy'ge kuren
Al lezende wordt men steeds wijzer ...
Omschrijving op die website "geldt enkel voor benzine-motoren": dus óók voor LPG ?
En (kon de prijs ervan niet zo snel achterhalen): een goedkoper alternatief voor de 123-ontsteking ?
Gezien de opmerking van Joost dien je dus wel enig verstand te hebben van elektronica ...
P.S. Werner: rijd zelf (en met mij velen ...) al jaren rond met een laadstroommetertje waarvan de wijzer continu blijft "wieberen". Op dit forum zijn al ellenlange verhalen over dit fenomeen geschreven; het slimste is om gewoon even met een voltmetertje "buiten-om" te controleren of de dynamo voldoende stroom levert.
P.S.-2: zie dat jij een extra benzinefilter hebt geplaatst tussen de benzinepomp en de carburateur. Was het niet slimmer geweest deze vóór de benzinepomp te plaatsen ? Heb zelf onlangs het hele "benzine-gebeuren" eens schoongemaakt en geconstateerd dat het filtertje van die pomp behoorlijk was dicht-geslibd ...
Omschrijving op die website "geldt enkel voor benzine-motoren": dus óók voor LPG ?
En (kon de prijs ervan niet zo snel achterhalen): een goedkoper alternatief voor de 123-ontsteking ?
Gezien de opmerking van Joost dien je dus wel enig verstand te hebben van elektronica ...
P.S. Werner: rijd zelf (en met mij velen ...) al jaren rond met een laadstroommetertje waarvan de wijzer continu blijft "wieberen". Op dit forum zijn al ellenlange verhalen over dit fenomeen geschreven; het slimste is om gewoon even met een voltmetertje "buiten-om" te controleren of de dynamo voldoende stroom levert.
P.S.-2: zie dat jij een extra benzinefilter hebt geplaatst tussen de benzinepomp en de carburateur. Was het niet slimmer geweest deze vóór de benzinepomp te plaatsen ? Heb zelf onlangs het hele "benzine-gebeuren" eens schoongemaakt en geconstateerd dat het filtertje van die pomp behoorlijk was dicht-geslibd ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: KnorrHy'ge kuren
kost nog geen €20.
beetje kennis is nodig, maar zit wel een beschrijving bij
beetje kennis is nodig, maar zit wel een beschrijving bij
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: KnorrHy'ge kuren
hoi Gert,
't filtertje zit netje voor de pomp hoor, de foto geeft het niet zo duidelijk weer
Ik ga binnenkort wel m'n SEV-verdeler even versturen naar Accu-Spark in NL, met die mensen heb ik contact gehad op de InterClassics 2014 in Maastricht. Ze hebben voor een kleine € 40,- een mooi electronisch ontstekingssysteem, dat gewoon IN de bestaande verdeler kan gemonteerd worden. Ze hebben wel iets voor de Citroën ID, maar niets specifieks voor de HY en willen daar wel even naar kijken, welk model in de SEV-verdeler past (heeft te maken met de ruimte tussen de grondplaat/bovenzijde rotor). Het systeempje kan door een leek op amper 10 minuutjes gemonteerd worden. Zij doen enorm véél voor engelse klassiekers.
Zodra ik hier meer feedback over heb, dan laat ik wel een gilletje op het forum.
't filtertje zit netje voor de pomp hoor, de foto geeft het niet zo duidelijk weer

Zodra ik hier meer feedback over heb, dan laat ik wel een gilletje op het forum.
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: KnorrHy'ge kuren
Werner: was nog vergeten te vragen hoe ik deze opmerking van jou moet interpreteren ... Wat versta jij onder "octaanvervroeging" ?Dus onderweg in de gietende regen even met de octaanvervroeging gespeeld
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: KnorrHy'ge kuren
hoi Gert,
Die "octaanvervroeger" hahhaha, da's dat verstelbare hefboompje aan de voet van de verdeler, waarmee je eigenlijk gewoon de ontsteking wat vroeger of later zet. Maar 't gekke is dat ie ook zo omschreven staat in de handelingen van het werkplaatshandboek
Die "octaanvervroeger" hahhaha, da's dat verstelbare hefboompje aan de voet van de verdeler, waarmee je eigenlijk gewoon de ontsteking wat vroeger of later zet. Maar 't gekke is dat ie ook zo omschreven staat in de handelingen van het werkplaatshandboek

Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
Re: KnorrHy'ge kuren
Dat is niet zo gek hoor. Hoe hoger het octaangehalte, hoe eerder je kan ontsteken. Hoe vroeger je ontsteekt, hoe efficiënter de verbranding is. Als je té vroeg ontsteekt, gaat de boel echter pingelen. Als je op goede benzine of op LPG rijdt, kan je veel vroeger ontsteken waardoor je significant meer vermogen krijgt.
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: KnorrHy'ge kuren
Even m'n vette vingers propergemaakt en me achter de pc gezet voor een leuke hamvraag : zoals hierboven beschreven, rijdt en start KnorrHy (ondertussen een 3000 km sinds aanschaf) goed, maar... na een kleine 40 km te hebben gereden, houdt de motor in en (ik houd dan het gaspedaal onveranderd in eenzelfde stand) krijg ik flinke knallen via de uitlaat te horen.
Het inhouden is eerder "hikkend", net alsof de ontsteking in een soort regelmatige puls wegvalt of de benzinetoevoer wordt afgeknepen.
Volgende checks uitgevoerd :
Bougies Equyem : mooi donzig met lichte koffiemelk-kleur, dus een goede verbranding.
Geen luchtlekkages aan het spruitstuk of aan de voet(pakking) van de carburateur.
Vlotterhoogte ok, vlotternaald zonder hapering.
Bougiekabels nergens doorgeschuurd
Nieuwe condensator gemonteerd (was eerste verdachte)
Kleppen zijn recentelijk gesteld volgens de regels van de kunst (bij warme motor)
Carterventilatie OK (ja, ook dat afsluitertje tussen kleppendeksel en de aansluiting op de inlaatcollector.
Geen vuil in de aanzuigopening in de benzinetank.
Benzinetank-ontluchting is ook vrij.
Ik constateer dat zich het euvel vooral tussen 80-87 km/u voordoet, enkel bij warme motor. Als KnorrHy begint te knallen, en als ik van het gaspedaal ga, merk ik dat ie op één of andere manier niet meer sneller wil gaan.
Een andere bizarre vaststelling (een HY blijft full of surprises) : als ik tijdens het knallen/inhouden naar links draai, dan pakt de motor ineens weer goed aan. Draai ik echter weer naar rechts, begint ie onmiddellijk weer te knallen en in te houden.
Rarara ???? Waarom heeft ie pas dat euvel als ie warm is en wat in godsnaam kan het veroorzaken ?
Iemand een ideetje ?
groetjes uit sleutelend Zondereigen
Werner
Het inhouden is eerder "hikkend", net alsof de ontsteking in een soort regelmatige puls wegvalt of de benzinetoevoer wordt afgeknepen.
Volgende checks uitgevoerd :
Bougies Equyem : mooi donzig met lichte koffiemelk-kleur, dus een goede verbranding.
Geen luchtlekkages aan het spruitstuk of aan de voet(pakking) van de carburateur.
Vlotterhoogte ok, vlotternaald zonder hapering.
Bougiekabels nergens doorgeschuurd
Nieuwe condensator gemonteerd (was eerste verdachte)
Kleppen zijn recentelijk gesteld volgens de regels van de kunst (bij warme motor)
Carterventilatie OK (ja, ook dat afsluitertje tussen kleppendeksel en de aansluiting op de inlaatcollector.
Geen vuil in de aanzuigopening in de benzinetank.
Benzinetank-ontluchting is ook vrij.
Ik constateer dat zich het euvel vooral tussen 80-87 km/u voordoet, enkel bij warme motor. Als KnorrHy begint te knallen, en als ik van het gaspedaal ga, merk ik dat ie op één of andere manier niet meer sneller wil gaan.
Een andere bizarre vaststelling (een HY blijft full of surprises) : als ik tijdens het knallen/inhouden naar links draai, dan pakt de motor ineens weer goed aan. Draai ik echter weer naar rechts, begint ie onmiddellijk weer te knallen en in te houden.
Rarara ???? Waarom heeft ie pas dat euvel als ie warm is en wat in godsnaam kan het veroorzaken ?
Iemand een ideetje ?
groetjes uit sleutelend Zondereigen
Werner
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
Re: KnorrHy'ge kuren
Een bobine kan slechter gaan functioneren als deze warm is...
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: KnorrHy'ge kuren
of ('t is misschien een vreemd idee ...): zodra de motor op temperatuur is verspreid zich de warmte onder de motorkap waardoor allerlei loshangende elektrische kabeltjes "zachter"/flexibeler worden. En eventueel "lek-stroom" kunnen veroorzaken.
M'n eigen ervaring: had de hele "vloer" eruit liggen (na het wederom inbouwen van de hele motor; zie topic "Stom, stommer, stomst ...") en liet ('s avonds/donker) de motor voor het eerst weer draaien. Navenant de temperatuur steeg zag ik vonkjes overspringen van het kabeltje van de oliedruk-sensor naar de massa en begon de hele bubs onregelmatiger te draaien. Bleek er een beschadiging aan dat kabeltje dat - onder invloed van de warmte - een beetje begon "dóór te zakken" en dientengevolge een soort kortsluiting veroorzaakte ...
Kan natuurlijk óók met allerlei àndere kabel(tje)s gebeuren die - door naar links of rechts te sturen - net wèl of net niét ergens kortsluiting veroorzaken ...
M'n eigen ervaring: had de hele "vloer" eruit liggen (na het wederom inbouwen van de hele motor; zie topic "Stom, stommer, stomst ...") en liet ('s avonds/donker) de motor voor het eerst weer draaien. Navenant de temperatuur steeg zag ik vonkjes overspringen van het kabeltje van de oliedruk-sensor naar de massa en begon de hele bubs onregelmatiger te draaien. Bleek er een beschadiging aan dat kabeltje dat - onder invloed van de warmte - een beetje begon "dóór te zakken" en dientengevolge een soort kortsluiting veroorzaakte ...
Kan natuurlijk óók met allerlei àndere kabel(tje)s gebeuren die - door naar links of rechts te sturen - net wèl of net niét ergens kortsluiting veroorzaken ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: KnorrHy'ge kuren
Onder 't motto "van anderemans stommiteiten leren" (no offence, beste mede-forumleden
), vandaag 'n half dagje vrij genomen en me eens over het ontstekingprobleem gebogen. Stap voor stap, alles nog eens gecheckt en ziedaar...de nieuwe verdelerkap (SEV) en verdeler (net 3000 km gereden) zien er (slik) héél slecht uit.
2 van de 4 contactpunten in de verdeler zijn best flink ingesleten, de andere 2 hebben minder schade. En ook de contactpuntjes hebben - door een tijdlang met slechte condensator te hebben gereden) het beste gehad.
Mouwen opgestroopt dan maar :
*nieuwe contactpuntjes erin
*bij gebrek aan verdelerkap/verdeler : alles netjes vlakgemaakt met een Dremeltje
*contactpuntafstand op 0,45 gezet
*ontstekingstijdstip cilinder 1 bepaald (tijdpen in 't vliegwiel en een BDP-tooltje in 't gat van de eerste cilinder)
*ontsteking afgesteld m.b.v. testlampje/stroboscoop
Klik... contactsleutel omgezet en hoppa...KnorrHy startte "à un quart de tour" zoals ze dat zo mooi zeggen.
Tijd voor een proefritje, ik had 'm ondertussen al even laten draaien, zodat de motor al goed warm was.
't Was echter te vroeg victorie gekraait, want zodra de naald van de snelheidsmeter de 80 Km/h aantipt, hield KnorrHy weer in en ontsnapten er knallen van ongenoegen uit de uitlaat. Zucht... een klein manouvre naar links en de motor pakte weer op. Bij 'n klein manouvre naar rechts, weer inhouden en knallen in de uitlaat.
Om uit te sluiten dat de oorzaak in de ontsteking ligt, ga ik even beroep doen op de goodwill van 'n mede HY-gebruiker en de conventionele ontsteking even vervangen door 'n electronische versie. Als KnorrHy nl. dan nog steeds het gekke euvel tevoorschijn tovert, dan is de enigste verdachte (mijn bescheiden mening) alleen nog maar de toerentalbegrenzer.
Waarbij ik me natuurlijk de vraag stel...op welke manier heeft temperatuur en evt. beweging invloed op dit onderdeel

2 van de 4 contactpunten in de verdeler zijn best flink ingesleten, de andere 2 hebben minder schade. En ook de contactpuntjes hebben - door een tijdlang met slechte condensator te hebben gereden) het beste gehad.
Mouwen opgestroopt dan maar :
*nieuwe contactpuntjes erin
*bij gebrek aan verdelerkap/verdeler : alles netjes vlakgemaakt met een Dremeltje
*contactpuntafstand op 0,45 gezet
*ontstekingstijdstip cilinder 1 bepaald (tijdpen in 't vliegwiel en een BDP-tooltje in 't gat van de eerste cilinder)
*ontsteking afgesteld m.b.v. testlampje/stroboscoop
Klik... contactsleutel omgezet en hoppa...KnorrHy startte "à un quart de tour" zoals ze dat zo mooi zeggen.
Tijd voor een proefritje, ik had 'm ondertussen al even laten draaien, zodat de motor al goed warm was.
't Was echter te vroeg victorie gekraait, want zodra de naald van de snelheidsmeter de 80 Km/h aantipt, hield KnorrHy weer in en ontsnapten er knallen van ongenoegen uit de uitlaat. Zucht... een klein manouvre naar links en de motor pakte weer op. Bij 'n klein manouvre naar rechts, weer inhouden en knallen in de uitlaat.
Om uit te sluiten dat de oorzaak in de ontsteking ligt, ga ik even beroep doen op de goodwill van 'n mede HY-gebruiker en de conventionele ontsteking even vervangen door 'n electronische versie. Als KnorrHy nl. dan nog steeds het gekke euvel tevoorschijn tovert, dan is de enigste verdachte (mijn bescheiden mening) alleen nog maar de toerentalbegrenzer.
Waarbij ik me natuurlijk de vraag stel...op welke manier heeft temperatuur en evt. beweging invloed op dit onderdeel

Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !