Ree's bussie krijgt wat aandacht
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Ik was in de veronderstelling dat je rubber kon lassen door het te verhitten, en dat hier apparaatjes voor bestaan. Maar een dergelijk apparaatje heb ik niet kunnen vinden. Dan maar lijmen, dus.Ree schreef:Ik ga de rubbers lijmen zodat ze onder spanning om de ruit blijven zitten.

Maar helaas, de krachten zijn te groot, of het oppervlak is te klein. Het is niet sterk genoeg om onder spanning op te spannen.

Ik ga op zoek naar een twee-componenten goedje.
In de tussentijd nog wat lampjes bevestigd.

- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Zal wel "standaard" zijn bij die nieuwe hoezen; heb diezelfde handeling ook moeten uitvoeren.De motorkaphoes ging over het gaspedaal. Daar ook maar een stukje uit gehaald.
En Raymond: dat "lijmen" van die "kopse kanten" van profielrubbers gaat perfect, maar niet met die rubber-lijm ! Zorg dat je volstrekt vlakke (absoluut vetvrije !) lijmvlakken aan die rubbers hebt (scherp Stanley-mes) en gebruik dan secondenlijm. Wel zorgen dat je het profiel meteen "doorlopend" (d.w.z. dat alle (binnen- en buiten-) zijden van het profiel "vloeiend" in elkaar doorlopen) aan elkaar lijmt (beetje "overvloedig lijm gebruiken maar daarnaast zorgen dat jouw vingers er niet aan "vereeuwigd" worden).
Vergt wat geduld en een vaste hand maar je zult versteld staan over het resultaat. Spreek uit ervaring (zowel bij m'n HY als m'n AZU) !
Zowel nieuwe als oude rubbers; heb ze eerst (vrij strak) precies passend gemaakt, vervolgens ca. 2 cm ingekort en daarna de uiteinden aan elkaar gelijmd. Toen om de ruiten heen gespannen. Door het inkorten zit er nèt het beetje spanning in dat nodig is om de boel góed op z'n plaats/in elkaar te houden.
Daarnaast: heb zelf die nylon-(schuifdeur-) rollers aan de bovenzijde overvloedig met siliconenspray "gesmeerd". Werkt perfect.
Voor het overige: complimenten met het tot nu toe bereikte resultaat; ziet er heel goed uit !
En: als het "Guiness book of records" een vermelding kende voor "langst-durende" Topic zou jij absoluut een goede kans maken ...
Salutations !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Hoi Gert,
Dank voor de tip en het compliment. Ik ga het proberen met secondelijm.
Ree
Dank voor de tip en het compliment. Ik ga het proberen met secondelijm.
Ree
En dus...

En jawel, dit werkt perfect. In een uurtje vier raamrubbers kunnen bevestigen.

Afgelopen dinsdag kwam ik er achter dat ik het vijfde raam helemaal niet heb. Daar zat vroeger hout. Die heb ik vanmiddag besteld. Is al gesneden, maar kan pas dinsdag in de oven en heb hem dus pas over twee weken.
En een blindnageltang gekocht om de typeplaatjes en strips bij de opstap te monteren. Kost niks en is irritant om die altijd maar te moeten lenen.

En jawel, dit werkt perfect. In een uurtje vier raamrubbers kunnen bevestigen.

Afgelopen dinsdag kwam ik er achter dat ik het vijfde raam helemaal niet heb. Daar zat vroeger hout. Die heb ik vanmiddag besteld. Is al gesneden, maar kan pas dinsdag in de oven en heb hem dus pas over twee weken.
En een blindnageltang gekocht om de typeplaatjes en strips bij de opstap te monteren. Kost niks en is irritant om die altijd maar te moeten lenen.

- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
En dus...

Ach ... deed hetzelfde met tubetjes van de "Aktion".
3 stuks voor € 0,59.
Maar, móet gezegd: "het resultaat" tèlt.
Op naar de vòlgende uitdaging ...

Suc6 !
Het goede nieuws is dat ik afgelopen maandag lekker aan de slag ben geweest met de popnageltang. Het slechte nieuws gaat over de ramen. Eerst het goede nieuws.

Dan de ramen. Ik ben de hele maandag met een bevriende autoschade reparateur aan de slag geweest om ze te monteren, want alleen gaat het niet lukken. Geen één raam erin gekregen. Niet te doen. 's Avonds een carglass monteur laten komen die al 20 jaar aan de lopende band ramen met dergelijke rubbers monteert. Hij zag dat het middenstuk van de rubbers 6mm is in plaats van 5mm bij de originele rubbers. Die rubbers die het HY team levert zijn dus nét iets breder dan mijn originele waardoor het dus gewoon allemaal nét iets te krap is.
Maar goed. Met wat speciale tooltjes gaat het hem wel kunnen om de ramen te monteren, al gaat het hem wel een hele dag duren. Volgende week komt mijn laatste ruit binnen, daarna gaan we op een zaterdag samen de ruiten monteren.

Dan de ramen. Ik ben de hele maandag met een bevriende autoschade reparateur aan de slag geweest om ze te monteren, want alleen gaat het niet lukken. Geen één raam erin gekregen. Niet te doen. 's Avonds een carglass monteur laten komen die al 20 jaar aan de lopende band ramen met dergelijke rubbers monteert. Hij zag dat het middenstuk van de rubbers 6mm is in plaats van 5mm bij de originele rubbers. Die rubbers die het HY team levert zijn dus nét iets breder dan mijn originele waardoor het dus gewoon allemaal nét iets te krap is.
Maar goed. Met wat speciale tooltjes gaat het hem wel kunnen om de ramen te monteren, al gaat het hem wel een hele dag duren. Volgende week komt mijn laatste ruit binnen, daarna gaan we op een zaterdag samen de ruiten monteren.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Raymond, zag dat je de sierstrip op de "opstap" bij de voorportieren al vast hebt zitten. Zat òp die opstap(pen) bij jouw bus geen (rubber) bekleding o.i.d. ? Want dat zou je dan mooi onder die strip hebben kunnen vastklemmen ...
Otje heeft die rubber-bekleding wèl maar kan me voorstellen dat die op oudere bussen niet voorkwam.
Overigens lukt het haast niemand om alléén die ruiten te plaatsen en nu dubbele pech doordat die rubbers niet maat-conform zijn.
Wens je succes !
Otje heeft die rubber-bekleding wèl maar kan me voorstellen dat die op oudere bussen niet voorkwam.
Overigens lukt het haast niemand om alléén die ruiten te plaatsen en nu dubbele pech doordat die rubbers niet maat-conform zijn.
Wens je succes !
Dat rubber zat er wel, maar ik heb nog even besloten dit niet opnieuw te monteren.
25 mei verloopt de schorsing van mijn bus. Om de druk erop te houden, heb ik besloten de schorsing niet te verlengen. Binnen een maand moet er dus een verse APK op.
25 mei verloopt de schorsing van mijn bus. Om de druk erop te houden, heb ik besloten de schorsing niet te verlengen. Binnen een maand moet er dus een verse APK op.
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Hoi Ree, ben twee weekenden met het nieuwe schuifraamrubber aan het rijden geweest en moet zeggen dat het wel tegenvalt .
De stabiliteit van de deur is minder , de opening aan de onderkant is denk ik niet zo goed. Had tijdens het openen dat het raam eruit kwam zetten tot twee keer toe.
Ben nog aan het kijken hoe dit aan te pakken of toch over te gaan op het oude systeem.
Greetzz Henk.
De stabiliteit van de deur is minder , de opening aan de onderkant is denk ik niet zo goed. Had tijdens het openen dat het raam eruit kwam zetten tot twee keer toe.
Ben nog aan het kijken hoe dit aan te pakken of toch over te gaan op het oude systeem.
Greetzz Henk.
Oei. Dat is geen goed nieuws. Ik hoop dat ik niet dezelfde ervaring krijg.
Vandaag was ik eigenlijk in de stalling om de DS tot leven te wekken. Gelukkig ging het relatief soepel, en had ik dus nog wat tijd voor mijn busje.

De opstapjes waren niet meer als nieuw...

En nu weer een stuk beter.

En ik heb een paar NOS spatlappen.

Maar ja. Dat ziet er niet uit. Dus aan de slag...

Deze kunnen de volgende keer gemonteerd worden.

De opstapjes waren niet meer als nieuw...

En nu weer een stuk beter.

En ik heb een paar NOS spatlappen.

Maar ja. Dat ziet er niet uit. Dus aan de slag...

Deze kunnen de volgende keer gemonteerd worden.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Moet deez' eerdere uitleg van mij eerlijkheidshalve corrigeren want - alhoewel ik dit zèlf wèl zo gedaan heb - klopt dit niet.Zowel nieuwe als oude rubbers; heb ze eerst (vrij strak) precies passend gemaakt, vervolgens ca. 2 cm ingekort en daarna de uiteinden aan elkaar gelijmd. Toen om de ruiten heen gespannen. Door het inkorten zit er nèt het beetje spanning in dat nodig is om de boel góed op z'n plaats/in elkaar te houden.
Het belangrijkste is dat de rubbers volledig in de sponningen passen en derhalve zorgen voor waterdichte afsluiting van de ramen. Dus: rubbers op maat maken middels (overvloedige) "passing" in de raamsponningen, vervolgens (alhoewel niet noodzakelijk, want de uiteinden van de rubbers worden aldus bij het plaatsen van de ruiten tegen elkaar gedrukt) eventueel de uiteinden van de profielen aan elkaar lijmen.
Wet van het "voortschrijdend inzicht", mede ingegeven door overleg met "betere deskundingen" dan ik ...
Dank voot de info, Gert!
Er is even een noodklusje tussendoor gekomen. Een Kia met een krom chassis.

Maar goed. Tussendoor nog even de spatlappen van de bus kunnen schoonmaken en oppoetsen.

Veder niks gedaan aan de bus vandaag.
Nog wel wat boodschappen van CitroMobile, trouwens.
Vloermatten.

Armatuur voor de koplampen.

En een kachelknopje

Maar goed. Tussendoor nog even de spatlappen van de bus kunnen schoonmaken en oppoetsen.

Veder niks gedaan aan de bus vandaag.
Nog wel wat boodschappen van CitroMobile, trouwens.
Vloermatten.

Armatuur voor de koplampen.

En een kachelknopje