Update:
Ik ben er aardig druk mee geweest, een pasplaat bleek lastiger dan gedacht dus zelf een plaat laten watersnijden en uiteindelijk alle nabewerking maar zelf gedaan. resultaat mag er weer wezen al zeg ik het zelf. (oud gereedschap doet het prima)
Pasplaat met Renault NG3 boutpatroon en Ford Zetec boutpatroon op de 40 jaar oude Gosmeta. De motor staat straks kaarsrechtop voor de bak.
De combinatie word als volgt:
Bak Renault 25 2.2TX NG3 5 versnellingen.
Motor van een fiesta XR2i 16v (Ford Zetec silvertop 1.

Vliegwiel Ford Focus 2.0 16V (zwaarder en dat kan deze bus wel hebben)
Drukgroep Ford Focus 1.8 16V zetec
Koppelingsplaat nieuw Renault 25 2.2TX (215mm net als de ford)
toplager 6804SKF ID geruimd tot passend priseas
Startmotor Ford Fiesta 1.6 8v CVH
Ik heb helaas geen echte rondtakt/verdeel tafel en daar zat in deze de uitdaging, er moet namelijk een 9mm diepe groef in de plaat om de vliegwiel-tandwiel een plek te bieden. Deze groef moet exact in het center liggen. Ik ben 2 uur en 3 kwartier bezig geweest de machine op te tuigen maar heb dan ook uit de lossen hand in 4 gangen en 1 uur de gleuf gefreesd.
De volle 9mm diep en exact gecentreerd,
Daarna de hele zooi schoongemaakt en de plaat op de kop op de kruistafel opgespannen om 2 kleine uitspraringen te frezen voor de carter ontluchting en de krukas positie sensor (efi straks he) op de opnieuw uitgeklokte Deckel kruistafel (62kilgram AHUM!).
Resultaat, tis niks maar 't past nu perfect!
Dan moet er nog een startmotor op. Maar omdat de startmotor op de originele ford bak op een andere plek zit heb ik een startmotor van een Fiesta CVH de vertanding is gelijk maar de positie is anders, aangezien hier geen tekening voor bestaat moet ik hem nu achteraf positioneren, best lastig want het raakvlak van de tandwieltjes moet wel perfect zijn anders lopen ze direct kapot.
na een hoop meten en proberen het center gepositioneerd en een pilot-hole geboord, daarna met een 64mm bi-metaal gatzaag in een gang door de 25mm dikke aluminium plaat heen gejast....... zelfs de frequentie drive van de spindelmotor kreeg het er warm van. (voor het eerst dat de fan op hioge toeren ging

)
Nu past de neus van de starter erdoorheen maar de centreer groef moet er nog in dus een oude 8mm boor opgepofferd om een kotter beiteltje te maken en dan weer een half uur klooien om de diameter (niet instelbaar op deze ouderwetse spullen) exact op 76mm te krijgen. Uiteindelijk nog gelukt ook.
Tadaaaaaaa
Omdat de uitlading van de priseas van de bak nu anders is past het toplager er niet in (een renault NG3 heeft normaal geen toplager maar het is veel beter om deze wel te voeren dus... ff draaibank klusje)
Stalen rondstaf 32mm zo afdraaien dat ie achter in de Zetec krukas geperst kan worden en dan op de voorkant een gat voor het lagertje.
Na een hoop verzink boren en gaten tappen (met de hand 10 stuks 25mm diep in 3 stages in taai 6061-T6 F*&^*K ik voel mij klauwen nog) Heb ik de hele zooi gemonteerd.

Zelf gemaakt centreer tooltje van stukje rondstaf om de plaat precies in het midden te krijgen.
Voordat de koppeling erop zat heb ik de bak een keer op de motor laten zakken om met een borescope cameratje te kunnen kijken of alles netjes uitcentreert dit was het geval, helaas ben ik vergeten fototjes te maken.
Omdat ik alleen wes en de bak niet makkelijk manoevreert hebt ik het maar met behulp van zwaartekracht gedaan.
resultaat van gister en vandaag....
Gister met Jon (kennis uit de kitcarwereld) de boel in HY van haar gesjefd, en het past ook nog!
Nu komt de mooiste grap, er is een motorsteun van de HY die past op een Ford Zetec. Ok er zit een klein schts plaatje tussen om het 3de boutgat te overbruggen maar toch 2 gaten komen exact overeen.
Aan de bestuurderskant heb ik een compleet nieuwe moeten maken, wat opzich niet zo moeilijk was. een rubber trillingsdemper die ik vroeger gebruikte om 192pk Toyota geweld in een race chassis te houden doet nu dienst in de HY.
Zo traverse balkje er weer voor, nu nog een plekje voor de dynamo vinden, inlaat, uitlaat, brandstof en schakel systeem. De hele draadboom had ik al gemaakt en die ligt klaar voor inbouw. Kortom nog zat te doen, maar we zijn een eind op weg. Over 7 weken naar Milau!
Grtz Thomas!