Maar eens een verzameltopic maken, hoe zit het nou met de bobine.
Welke versies zijn er allemaal?
Waar is de voorschakelweerstand voor en waarom heeft de ene bus 'm wel en de andere niet?
Bij welke ontsteking "hoort" welke bobine?
Graag uw bevindingen!
Dat kan dus zijn: technische achtergrondinformatie of bijvoorbeeld "ik heb een <x> bobine met/zonder voorschakelweerstand en een <y> ontsteking en dat werkt super".
Verschillende bobines
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Verschillende bobines
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Verschillende bobines
De voorschakelweerstand werkt als volgt:
De voorschakel weerstand zit in serie met de bobine. Dit houdt in dat mij normaal rijden de spanning over de bobine lager is dan 12V, er is immers een spanningsval over de weerstand.
Bij het starten zakt de spanning wat in. Om bij het starten toch een sterkere vonk te hebben, gaat alleen bij het starten de 12V (of wat er van over blijft) rechtstreeks naar de bobine. Daardoor een sterkere vonk!
Mijn HY uit 1969 heeft geen voorschakelweerstand.
Mijn ervaring is dat als je een goede accu hebt, goede bedrading en een goede bobine de constructie voor met de voorschakel weerstand niet nodig is.
Uiteraard moet je in combinatie met de voorschakel weerstand geen standaard 12V bobine gebruiken; die krijgt dan te weinig spanning!
Ook kan je een bobine die ontworpen is voor gebruik met voorschakelweerstand niet rechtstreeks op 12V aansluiten; die wordt dan te warm/ overbelast.

De voorschakel weerstand zit in serie met de bobine. Dit houdt in dat mij normaal rijden de spanning over de bobine lager is dan 12V, er is immers een spanningsval over de weerstand.
Bij het starten zakt de spanning wat in. Om bij het starten toch een sterkere vonk te hebben, gaat alleen bij het starten de 12V (of wat er van over blijft) rechtstreeks naar de bobine. Daardoor een sterkere vonk!
Mijn HY uit 1969 heeft geen voorschakelweerstand.
Mijn ervaring is dat als je een goede accu hebt, goede bedrading en een goede bobine de constructie voor met de voorschakel weerstand niet nodig is.
Uiteraard moet je in combinatie met de voorschakel weerstand geen standaard 12V bobine gebruiken; die krijgt dan te weinig spanning!
Ook kan je een bobine die ontworpen is voor gebruik met voorschakelweerstand niet rechtstreeks op 12V aansluiten; die wordt dan te warm/ overbelast.

HY rijder sinds 1995.
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Kan je uiterlijk een bobine voor voorschakelweerstand onderscheiden van een standaardbobine?
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Een voorschakelweerstand zit aan de buitenkant van de bobine gemonteerd.